Opinia w sprawie propozycji dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 87/328/EWG dotyczącą przechowywania nasienia bydlęcego przeznaczonego do handlu wewnątrzwspólnotowego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.157.74

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 czerwca 2005 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie propozycji dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 87/328/EWG dotyczącą przechowywania nasienia bydlęcego przeznaczonego do handlu wewnątrzwspólnotowego

COM(2004) 563 końcowy - 2004/0188 CNS

(2005/C 157/12)

(Dz.U.UE C z dnia 28 czerwca 2005 r.)

Dnia 20 września 2004 r. Rada Unii Europejskiej, zgodnie z art. 37 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, podjęła decyzję o zasięgnięciu opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wspomnianej powyżej

Sekcja ds. Rolnictwa, Rozwoju Obszarów Wiejskich i Środowiska, odpowiedzialna za przygotowanie prac Komitetu na ten temat, przyjęła swoją opinię w dniu 16 listopada 2004 r. Sprawozdawcą był Leif E. Nielsen.

Na 413. sesji plenarnej w dniach 15-16 grudnia 2004 r. (posiedzenie z dn. 15 grudnia) Komitet 139 głosami za, przy 7 głosach wstrzymujących się, przyjął następującą opinię:

1. Streszczenie propozycji Komisji

1.1 Dyrektywa Rady 88/407/EWG ustanawia szereg wymogów weterynaryjnych mających zastosowanie w wewnątrzwspólnotowym handlu nasieniem bydła hodowlanego czystej rasy, jak również w jego imporcie. Pomimo opinii EKES, w której wyrażone zostały poważne zastrzeżenia, dyrektywa została zmieniona w 2003 roku, umożliwiając przechowywanie nasienia nie tylko w "stacjach poboru nasienia" z własną produkcją, lecz także w "stacjach przechowywania nasienia" bez własnej produkcji(1).

1.2 "W celu uniknięcia wszelkich nieporozumień związanych z zakresami i definicjami pojęć" Komisja proponuje teraz zmienić odpowiednie przepisy ustanowione w dyrektywie Rady 87/328/EWG dotyczące kwalifikowania bydła hodowlanego czystej rasy do rozpłodu, tak że jeśli chodzi o pobór, przetwarzanie i przechowywanie nasienia bydlęcego, stacje przechowywania nasienia mają być w przyszłości stawiane na równi ze stacjami poboru nasienia.

2. Ogólne uwagi

2.1 Komisja powinna była mieć świadomość potrzeby nowych zmian w dyrektywie 87/328/EWG, które byłyby zgodne ze zmianami w dyrektywie Rady 88/407/EWG - chociażby w trosce o spójność wspólnotowego ustawodawstwa. Można było zatem uniknąć obecnego zamętu i niepewności, jeśli chodzi o zakres i definicje pojęć, i obyć się bez konieczności wprowadzania obecnie dodatkowych procedur prawnych.

2.2 Ponadto proponowane nowe brzmienie artykułu 4 dyrektywy 87/328/EWG sprawia wrażenie, jakby zakres przyjętego pojęcia stacji przechowywania miał zostać dalej poszerzony o pobór i przetwarzanie nasienia bydlęcego, przez co powstałby równoległy system stacji poboru nasienia obok tych, które istnieją dzisiaj. Zważywszy na okoliczności, nie miałoby to żadnego sensu. Nie jest to też, jak wskazuje uważniejsza lektura, to, o co faktycznie chodzi. Należy zatem nadać tej zmianie takie brzmienie, które nie będzie wywoływało nieporozumień.

3. Wniosek

3.1 Komitet jest świadomy, że, wbrew jego sprzeciwowi w 2002 r., stacje przechowywania zostały uprawnione, mocą dyrektywy Rady 2003/43/EWG, do dystrybucji nasienia bydlęcego, i zgadza się, że proponowana zmiana, która powinna była zostać podjęta równocześnie z decyzją z 2003 r., jest niezbędna dla spójności ustawodawstwa wspólnotowego. Obecne brzmienie tekstu może jednak wywoływać nieporozumienia i dlatego powinno zostać przeformułowane w sposób bardziej precyzyjny.

Bruksela, 15 grudnia 2004 r.

Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Anne-Marie SIGMUND

______

(1) Dyrektywa 2003/43/WE, Dz. U. L 143, 11.06.2003, s. 23.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.