Opinia w sprawie projektu zmienionego rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.72.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 lutego 2015 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 26 lutego 2015 r.
w sprawie projektu zmienionego rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe

(2015/C 72/02)

(Dz.U.UE C z dnia 28 lutego 2015 r.)

Wprowadzenie

W dniu 15 stycznia 2015 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o opinię do projektu zmienionego rozporządzenia w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w każdym przypadku, gdy występują związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia wydajniejsze sporządzanie statystyk europejskich.

Komisja dostrzega znaczenie odpowiednich danych i statystyk dotyczących nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami finansowymi w celu monitorowania wielkości portfeli papierów wartościowych i przepływów między tymi portfelami, zarówno krajowych, jak i transgranicznych, a także rodzaju instrumentów. Komisja zgadza się ponadto z oceną, o której mowa w motywie 3 projektu rozporządzenia, że podczas kryzysu finansowego nie było możliwe prawidłowe oszacowanie dynamiki rozprzestrzeniania się ryzyka między innymi ze względu na brak bardziej szczegółowych danych dotyczących bilateralnej ekspozycji na ryzyko i kanałów rozprzestrzeniania się tego ryzyka.

W związku z tym Komisja w pełni popiera zasadę opracowania bazy danych w podziale na poszczególne papiery wartościowe, z uwzględnieniem informacji o zbywającym i nabywcy, gdyż zasada ta odgrywa ważną rolę we wspieraniu nadzoru nad instytucjami i rynkami finansowymi. Ponadto takie dane, które zapewniają bardzo wysoki stopień dokładności, mogą służyć do wielu dodatkowych zastosowań statystycznych, również ze względu na fakt, że są one osadzone i powiązane z innymi zestawami danych statystycznych oraz mają one wspólne definicje. W tym kontekście Komisja z zadowoleniem odnotowuje, że w projekcie zmienionego rozporządzenia EBC w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe należycie uwzględniono nowy europejski system rachunków (ESA 2010) ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 .

Uwagi do wniosku ustawodawczego i propozycje zmian

Celem projektu zmienionego rozporządzenia EBC w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe jest przede wszystkim wprowadzenie bezpośredniej sprawozdawczości instytucji ubezpieczeniowych. Komisja przyjmuje z zadowoleniem związane z tym zwiększenie zakresu danych podlegających sprawozdawczości, gdyż instytucje ubezpieczeniowe są istotnymi posiadaczami papierów wartościowych.

Komisja zdaje sobie sprawę z konieczności ograniczenia w miarę możliwości obciążenia sprawozdawczego w celach statystycznych, jakiemu podlegają podmioty instytucjonalne. W ramach proponowanych tu przepisów EBC uwzględnił fakt, że dane będą zbierane od instytucji ubezpieczeniowych na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 3 .

Uzyskany w ten sposób bardziej szczegółowy obraz sektora finansowego będzie również przydatny w kontekście regulacji finansowych na różnych etapach, np. w kontekście oceny skutków załączanej do wniosków ustawodawczych Komisji, a także w kontekście przeglądów ex post istniejących przepisów przywołanych w projekcie rozporządzenia. W związku z tym po wejściu w życie zmienionych obowiązków sprawozdawczych Komisja zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia oceny, czy odnośne statystyki są przydatne również w tych istotnych zastosowaniach przy opracowywaniu i przeglądzie istniejących i przyszłych regulacji finansowych.

Tytułem uwagi ogólnej, określenia na początku preambuły ("uwzględniając") należy dostosować do międzyinstytucjonalnie uzgodnionej praktyki, a zatem ograniczyć je do podstawy prawnej (tj. postanowień, które faktycznie przyznają danej instytucji kompetencje do przyjęcia przewidzianego aktu) i w stosownych przypadkach odesłań do wniosku, procedury i opinii. Jeżeli chodzi o podstawę prawną, po ogólnym odniesieniu do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, należy zatem podać odniesienie wyłącznie do art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Za podstawę prawną do projektu zmienionego rozporządzenia EBC nie można uznać art. 5 Statutu ESBC i EBC ani rozporządzenia (UE) nr 549/2013, ani dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 4 i 2013/36/UE 5 , ani też wspomnianych rozporządzeń EBC. Jeśli odesłania do tych pozostałych przepisów i instrumentów uznaje się za użyteczne dla właściwego zrozumienia części normatywnej projektu zmienionego rozporządzenia EBC, można je umieścić w motywach.

Podsumowanie

Komisja popiera projekt zmienionego rozporządzenia EBC, ponieważ powinien on zapewnić dostępność bardziej kompletnego zbioru danych o inwestycjach w papiery wartościowe, które to dane mają duże znaczenie dla zainteresowanych stron, w tym dla samej Komisji.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lutego 2015 r.

W imieniu Komisji
Marianne THYSSEN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1.
3 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
4 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
5 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.