Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (CON/2009/95).
Dz.U.UE.C.2009.284.6
Akt nienormatywnyz dnia 16 listopada 2009 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu
(CON/2009/95)
(2009/C 284/02)
(Dz.U.UE C z dnia 25 listopada 2009 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 30 września 2009 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie projektu rozporządzenia Rady w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu(1) (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika ze zdania trzeciego art. 123 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz z pierwszego tiret art. 105 ust. 4 Traktatu w związku z art. 106 ust. 2 Traktatu, jako że projekt rozporządzenia dotyczy specyfikacji technicznych monet euro. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
Projekt rozporządzenia wdraża obowiązek nałożony na instytucje kredytowe oraz pozostałe instytucje wskazane w art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiającego środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem(2), polegający na sprawdzaniu pod kątem autentyczności monet euro, które instytucje te otrzymują i zamierzają wprowadzić ponownie do obiegu, i wykrywaniu falsyfikatów. EBC przyjął bardzo podobne przepisy zobowiązujące wspomniane instytucje do weryfikacji autentyczności banknotów euro zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1338/2001. Obowiązywanie podobnych przepisów w odniesieniu do instytucji uczestniczących w dystrybucji banknotów i monet euro pomoże zmniejszyć zagrożenie fałszowaniem banknotów i monet euro, na które narażona jest wspólna waluta.
W świetle celów projektu rozporządzenia, decyzja Komisji, aby oprzeć się na procedurach i urządzeniach, które są stosowane obecnie do sortowania monet, a które zostały wprowadzone na podstawie zalecenia Komisji 2005/504/WE z dnia 27 maja 2005 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu(3), jest bez wątpienia najlepszym sposobem zapewnienia kontynuowania dobrych praktyk istniejących w tym zakresie, a poprzez to także gwarancją skuteczności proponowanych przepisów.
Opłaty manipulacyjne
Niezależnie od art. 8 ust. 2 i 4 projektu rozporządzenia, które pozwalają państwom członkowskim na ustanawianie zwolnień z opłat manipulacyjnych w określonym zakresie, EBC kwestionuje, że potrącanie opłaty manipulacyjnej w wysokości 5 % nominalnej wartości monet euro nienadających się do obiegu będzie służyło celowi projektu rozporządzenia, którym jest zobowiązanie państw członkowskich do wycofywania monet euro nienadających się do obiegu. Jak wskazano w motywie 4 projektu rozporządzenia, wprowadzanie do obiegu monet euro, które się do tego nie nadają, "utrudnia korzystanie z nich" oraz "może budzić u użytkowników wątpliwości co do ich autentyczności". Monety euro nienadające się do obiegu powinny zostać z niego wycofane, tak aby zagwarantować możliwość przeprowadzenia rzetelnej kontroli ich autentyczności oraz zmniejszyć ryzyko ich fałszowania. Mając to na uwadze, EBC stwierdza, że ogólną zasadą powinno być zwolnienie zwrotu wartości oraz wymiany monet euro nienadających się do obiegu z opłat manipulacyjnych. Jak podkreślano w wydanych w przeszłości opiniach EBC, stosowanie opłat manipulacyjnych jest sprzeczne z koncepcją prawnego środka płatniczego, która zakłada, że wymiana pieniądza będącego prawnym środkiem płatniczym według jego pełnej wartości należy do zadań publicznych(4).
EBC jest jednak zdania, że stosowanie opłaty w wysokości 15 % byłoby usprawiedliwione, gdyby liczba monet nienadających się do obiegu podlegających weryfikacji była stosunkowo wysoka z powodu anomalii lub odstępstw od specyfikacji, o których mowa w art. 9 projektu rozporządzenia.
Szczegółowe propozycje zmiany brzmienia projektu rozporządzenia wraz z uzasadnieniem zostały zawarte w załączniku.
Frankfurt nad Menem dnia 16 listopada 2009 r.
Jean-Claude TRICHET | |
Prezes EBC |
______
(1) COM(2009) 459 wersja ostateczna.
(2) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, s. 6.
(3) Dz.U. L 184 z 15.7.2005, s. 60.
(4) Zob. opinię CON/2009/52. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem http://www.ecb.europa.eu