Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.312.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 października 2012 r.

OPINIA KOMISJI

z dnia 15 października 2012 r.

w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych

(2012/C 312/01)

(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2012 r.)

1.
Wprowadzenie
1.1.
W dniu 9 sierpnia 2012 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o opinię do projektu rozporządzenia EBC w sprawie statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
1.2.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek jako zgodny z obowiązkiem zasięgania opinii Komisji ustanowionym w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny.
2.
Uwagi szczegółowe
2.1.
Komisja z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (ESA 95). Komisja uważa, że w motywach należy również wspomnieć przeprowadzany obecnie przegląd ESA 95 w formie ESA 2010 (wniosek Komisji COM(2010) 774 wersja ostateczna).
2.2.
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia położyć należy większy nacisk na politykę monetarną, np. poprzez wzmocnienie odpowiednich sformułowań w motywie 2.
2.3.
Określone w projekcie rozporządzenia gromadzenie nowych danych powinno zapewnić bardziej zharmonizowany zestaw statystyk dotyczących portfeli papierów wartościowych strefy euro i lepszą informację na temat portfeli papierów wartościowych dużych grup bankowych i ubezpieczeniowych. Należy zwrócić uwagę, że system odstępstw i progów przewidzianych w projekcie rozporządzenia nie wpłynie na jakość informacji, które mogą być wykorzystane w kontekście analizy i oceny stabilności finansowej UE.
2.4.
Dostępność danych gromadzonych w ramach projektu rozporządzenia może również okazać się istotna dla innych instytucji niż EBC. W związku z tym Komisja uważa, że EBC powinien zobowiązać się do udostępnienia tych danych statystycznych innym instytucjom lub do opublikowania ich w odpowiedniej formie, przy jednoczesnym zachowaniu ograniczeń wynikających z poufności.
2.5.
Jako że rozporządzenie to zawiera odniesienie do ESA, EBC powinien sprawdzić, czy zachowana jest spójność z definicjami ESA. W szczególności można by dokonać następujących poprawek w:

części normatywnej projektu rozporządzenia:

W przypisie 11 odnoszącym się do art. 1 ust. 9 bardziej precyzyjne byłoby zastosowanie terminologii ESA i użycie terminu "kodowanie" ("coding") zamiast "numeracja" ("numbering").

Załącznik 2, część 1:

Dla zachowania jasności korzystne byłoby uzupełnienie akapitu pierwszego następującym tekstem: "Poniżej znajdują się definicje i opis instrumentów finansowych. Gdy rejestrowana jest transakcja, stosuje się kod F. Gdy rejestruje się będący przedmiotem transakcji stan lub pozycję aktywów lub zobowiązań, stosowany jest kod AF.". Powodem takiej poprawki jest fakt, że w załączniku 1, część 1, ust. 1 lit. b), ust. 2 lit. b) i ust. 2 lit. c) odnoszą się do pozycji (kod AF), a nie transakcji (kod F).

Załącznik 2, część 2:

Fundusze rynku pieniężnego (FRP) (S. 123), zdanie drugie: "Ich działalność polega na emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych jako bliskich substytutów depozytów złożonych przez podmioty instytucjonalne ...", zamiast "Ich działalność polega na przyjmowaniu emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych jako bliskich substytutów depozytów złożonych przez podmioty instytucjonalne ...".

Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego (S. 124), zdanie drugie: "Ich działalność polega na emisji akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych niebędących bliskimi substytutami depozytów oraz na dokonywaniu we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe inne niż aktywa finansowe krótkoterminowe oraz w aktywa niefinansowe (przeważnie nieruchomości)." zamiast "Ich działalność polega na przyjmowaniu od jednostek instytucjonalnych akcji lub jednostek funduszy inwestycyjnych niebędących bliskimi substytutami depozytów oraz na dokonywaniu we własnym imieniu inwestycji, przede wszystkim w aktywa finansowe inne niż aktywa finansowe krótkoterminowe oraz w aktywa niefinansowe (przeważnie nieruchomości).".

Załącznik 2, część 3, nr 2, akapit drugi:

Dodać "ze względów handlowych" na końcu tego akapitu drugiego.

2.6.
Ponieważ wymaga się zasięgnięcia opinii Komisji w sprawie projektu rozporządzenia, należy umieścić w nim odpowiednią wzmiankę.
3.
Podsumowanie
3.1.
Komisja zasadniczo popiera projekt rozporządzenia w zakresie, w jakim zapewnia on dokładniejsze informacje na temat sektora finansowego w strefie euro, pomagające w dokonywaniu analizy sektorowej i oceny stabilności finansowej. Komisja jest jednak zdania, że projekt rozporządzenia mógłby zawierać bardziej szczegółowe zapisy w odniesieniu do zagadnień omawianych powyżej.
3.2.
Komisja będzie w przyszłości chętnie uczestniczyć we wszelkich konsultacjach w sprawie projektów rozporządzeń EBC.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 15 października 2012 r.

W imieniu Komisji
Algirdas ŠEMETA
Członek Komisji

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.