Opinia w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego statystyki rynków pieniężnych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.407.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 listopada 2014 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 14 listopada 2014 r.
w sprawie projektu rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego statystyki rynków pieniężnych

(2014/C 407/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2014 r.)

Wprowadzenie

W dniu 8 września 2014 r. Komisja otrzymała wniosek złożony przez Europejski Bank Centralny (EBC) o wydanie opinii dotyczącej projektu nowego rozporządzenia w sprawie statystyki rynku pieniężnego.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje ten wniosek i uznaje, że EBC niniejszym działa zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem konsultacji z Komisją w sprawie projektów rozporządzeń EBC w sytuacji, kiedy istnieją związki z obowiązkami statystycznymi nałożonymi przez Komisję, jak określono w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 1 , aby zagwarantować spójność niezbędną do tworzenia statystyk spełniających odpowiednie wymogi informacyjne EBC i Komisji. Dobra współpraca pomiędzy EBC i Komisją jest korzystna dla obu instytucji, jak również dla użytkowników oraz respondentów, gdyż umożliwia wydajniejsze sporządzanie statystyk europejskich. Komisja z zadowoleniem przyjmuje również zawarcie we wspomnianym rozporządzeniu wyraźnego odniesienia do jej opinii.

Komisja z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę EBC dotyczącą zbierania danych dotyczących rynków pieniężnych. Komisja wspiera wszelkie starania zmierzające do zwiększenia przejrzystości tych rynków i uznaje potrzebę gromadzenia danych do tworzenia rzetelnych i wiarygodnych wskaźników, zgodnie z niedawnymi wytycznymi wydanymi przez Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO) i Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).

Wniosek ma jasne i znaczne zalety, które są ważne dla szerokiej grupy zainteresowanych stron i dla różnych celów: analizy polityki pieniężnej, tworzenia referencyjnych stóp procentowych, czynności z dziedziny nadzoru bankowego, analizy politycznej i przejrzystości tych rynków. Wszystkie one mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu finansowego.

Zdaniem Komisji ważne jest, aby wszelkie dane dotyczące rynków pieniężnych, gromadzone przez EBC na mocy niniejszego rozporządzenia, były udostępniane innym właściwym organom Unii do wykonywania ich obowiązków.

Proponowane gromadzenie danych dotyczy monetarnych instytucji finansowych. Komisja wyraża obawę, że wykaz monetarnych instytucji finansowych obejmuje podmioty, które nie są czynnymi instytucjami przyjmującymi depozyty, i podkreśla, że należy przestrzegać zasad statystycznych.

Uwagi do wniosku ustawodawczego i propozycje zmian

Inicjatywa ta będzie wymagać zgłaszania różnych transakcji na rynku pieniężnym, takich jak niezabezpieczone instrumenty dłużne, niektóre transakcje finansowania krótkoterminowych papierów wartościowych (na przykład transakcje odkupu, transakcje buy-sell-back) i instrumenty pochodnie. Zgłaszanie transakcji pozwoli zatem EBC na wypełnienie swojego zadania polegającego na tworzeniu wyczerpujących, szczegółowych i zharmonizowanych danych statystycznych dotyczących rynków pieniężnych w strefie euro.

Inicjatywa ta jest ściśle związana z dwoma podstawowymi zmianami legislacyjnymi w UE:
-
wnioskiem dotyczącym rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji, COM(2014) 40 final z 29.1.2014: po przyjęciu rozporządzenia na jego mocy nałożony zostanie obowiązek ogólnounijnego zgłaszania do repozytorium transakcji szczegółów wszelkich transakcji finansowania papierów wartościowych zawieranych w UE, obejmujących krótkoterminowe transakcje odkupu i transakcje buy-sell-back. Banki centralne UE oraz inne właściwe organy będą miały dostęp do wszystkich danych niezbędnych do wypełnienia swoich obowiązków. Z uwagi na fakt, że obowiązek zgłaszania ma wejść w życie po 2017 r., należy zdecydowanie unikać powielania wymogów w zakresie sprawozdawczości nakładanych na uczestników rynku,
-
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 2 :

podobnie jak wyżej, należy zdecydowanie unikać powielania wymogów w zakresie sprawozdawczości nakładanych na uczestników rynku transakcji pochodnych. W tym celu inicjatywa EBC powinna uwzględniać dane już dostępne w repozytoriach transakcji i wymagać wyłącznie brakujących danych koniecznych do tworzenia statystyk.

Zważywszy na konieczność unikania powielania obowiązków sprawozdawczych, a także biorąc pod uwagę zbliżające się wejście w życie rozporządzenia w sprawie zgłaszania transakcji finansowania papierów wartościowych oraz przejrzystości tych transakcji, proponuje się zmianę art. 11 w taki sposób, aby określał on, że - po wstępnym pierwszym przeglądzie - w przypadku wejścia w życie nowych podobnych wymogów w zakresie sprawozdawczości nakładanych prawem UE regularne aktualizacje mogą być dokonywane częściej niż co dwa lata. Na poparcie tej poprawki proponuje się także wprowadzenie nowego motywu mówiącego o tym, że - w przypadku gdy szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowania papierów wartościowych lub umowy na instrumenty pochodne zostały już wcześniej zgłoszone do repozytorium transakcji oraz pod warunkiem że EBC ma faktyczny dostęp do takich transakcji - wymogi w zakresie sprawozdawczości określone w rozporządzeniu EBC w sprawie statystyk dotyczących rynków pieniężnych uznaje się za spełnione.

Wniosek

Komisja zasadniczo popiera projekt rozporządzenia w takim zakresie, w jakim przyczynia się on do gromadzenia na poziomie europejskim wiarygodnych danych statystycznych na temat rynku finansowego, mających duże znaczenie dla zainteresowanych stron, w tym dla samej Komisji.

Niemniej jednak Komisja uważa, że należy zająć się wspomnianymi wyżej kwestiami.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2014 r.

W imieniu Komisji
Marianne THYSSEN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
2 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.