Opinia w sprawie planu usuwania odpadów promieniotwórczych pochodzących z tymczasowego składowiska wypalonego paliwa jądrowego oraz związanej z nim kampanii unieszkodliwiania i przerobu wypalonego paliwa jądrowego na terenie elektrowni jądrowej Ignalina na Litwie.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.66.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 marca 2012 r.

OPINIA KOMISJI

z dnia 2 marca 2012 r.

w sprawie planu usuwania odpadów promieniotwórczych pochodzących z tymczasowego składowiska wypalonego paliwa jądrowego oraz związanej z nim kampanii unieszkodliwiania i przerobu wypalonego paliwa jądrowego na terenie elektrowni jądrowej Ignalina na Litwie

(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

(2012/C 66/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 marca 2012 r.)

Poniższa ocena została wykonana na mocy postanowień traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i zobowiązań wynikających z tego traktatu oraz z prawodawstwa wtórnego.

W dniu 15 czerwca 2011 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu litewskiego - zgodnie z art. 37 traktatu Euratom - dane ogólne dotyczące planu usuwania odpadów promieniotwórczych pochodzących z tymczasowego składowiska wypalonego paliwa jądrowego oraz związanej z nim kampanii unieszkodliwiania i przerobu wypalonego paliwa jądrowego na terenie elektrowni jądrowej Ignalina na Litwie.

Na podstawie wspomnianych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 30 czerwca 2011 r. i które zostały przekazane przez władze litewskie w dniu 28 listopada 2011 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

1)
Odległość pomiędzy składowiskiem a najbliższym punktem położonym w innym państwie członkowskim, w tym przypadku na Łotwie, wynosi 8 km. Kolejnym najbliższym państwem członkowskim jest Polska, oddalona o ok. 250 km. Odległość do Białorusi, która jest państwem sąsiednim, wynosi 5 km.
2)
W warunkach normalnej eksploatacji emisje płynnych i gazowych zanieczyszczeń promieniotwórczych nie powinny powodować istotnego zagrożenia dla zdrowia ludności w innym państwie członkowskim, ani w sąsiednim państwie.
3)
Wtórne stałe odpady promieniotwórcze będą przenoszone do właściwego zakładu przetwarzania odpadów lub obiektu trwałego składowania na terenie elektrowni Igalina.
4)
W przypadku nieplanowanego uwolnienia zanieczyszczeń promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali przewidzianych w danych ogólnych, dawki, na które zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim lub w sąsiednim państwie nie stanowiłyby zagrożenia dla jej zdrowia.

Podsumowując, Komisja jest zdania, że wdrożenie planu usuwania odpadów promieniotwórczych w jakiejkolwiek postaci, pochodzących z tymczasowego składowiska wypalonego paliwa jądrowego oraz związana z nim kampania unieszkodliwiania i przerobu wypalonego paliwa jądrowego na terenie elektrowni jądrowej Ignalina na Litwie, nie może, zarówno przy normalnym przebiegu likwidacji, jak i w następstwie wypadku o charakterze i skali określonych w ogólnych danych, spowodować znaczącego dla zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby lub powietrza innego państwa członkowskiego lub sąsiedniego państwa.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 marca 2012 r.

W imieniu Komisji
Günther OETTINGER
Członek Komisji

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.