Opinia w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.318.22

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 grudnia 2004 r.

Opinia Komitetu Regionów w sprawie Komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nt. roli e-Government (administracji elektronicznej) dla przyszłości Europy

(2004/C 318/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2004 r.)

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając Komunikat Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie roli administracji elektronicznej (e-Government) dla przyszłości Europy (COM(2004) 567 final);

uwzględniając decyzję Komisji Europejskiej z dnia 26 września 2003 r. dotyczącą zasięgnięcia opinii Komitetu w tej kwestii, zgodnie z ustępem pierwszym art. 265 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

uwzględniając decyzję jej Przewodniczącego z dnia 6 listopada 2003 r. dotyczącą polecenia Komisji Kultury i Edukacji, by przedstawiła opinię w tej sprawie;

uwzględniając Deklarację Ministerialną z Konferencji poświęconej e-Government, zorganizowanej 8 lipca 2003 r. w Como we Włoszech;

uwzględniając swoją opinię w kwestii: eEuropa 2005 - społeczeństwo informacyjne dla wszystkich (CdR 136/2002 fin)(1);

uwzględniając swoją opinię w kwestii interoperacyjnego świadczenia paneuropejskich usług e-Government dla administracji publicznej, biznesu i obywateli (IDABC) (CdR 247/2003 fin)(2);

uwzględniając swoją opinię nt.: e-Europa 2002 - tworzenie ram unijnych dla wykorzystania informacji publicznych (CdR 134/2002 fin)(3);

uwzględniając projekt opinii (CdR 392/2003 popr. 2), przyjęty 5 kwietnia 2004 r. przez Komisję Kultury i Edukacji (sprawozdawca: Keith Brown, członek rady okręgowej Clackmannanshire w Szkocji);

mając na uwadze co następuje:

1) e-Government nie tylko przyczynia się do skuteczności administracji publicznej, ale i wspiera demokrację polepszając styl rządzenia i udział obywateli w życiu publicznym,

2) istnieje potrzeba politycznego zaangażowania na najwyższym szczeblu w celu uruchomienia struktur i usług e-Government; większość barier prawnych znajduje się nie na szczeblu europejskim, lecz krajowym, regionalnym i lokalnym,

3) istnieją różne tradycje i podstawy prawne obecnych i przyszłych Państw Członkowskich, co utrudnia określenie wspólnych standardów świadczenia usług publicznych,

na 55. sesji plenarnej w dn. 16-17 czerwca 2004 r. (posiedzenie z 16 czerwca) jednogłośnie przyjął:

1.
Stanowisko Komitetu Regionów

Komitet Regionów

1.1 cieszy się, że Komisja przypisuje roli e-Government duże znaczenie dla osiągnięcia celów z Lizbony, i zwraca szczególną uwagę na rolę i wkład samorządów regionalnych i lokalnych w promowaniu i wykorzystywaniu jego potencjału, z uwagi na zasięg i wagę usług i uregulowań prawnych, jakie oferują one zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorstwom;

1.2 zwraca uwagę na fundamentalne właściwości samorządów regionalnych i lokalnych, jeśli chodzi o ich skalę działań i bliski kontakt ze społeczeństwem, umożliwiające szybkie wprowadzanie innowacji, ich znajomość i rozumienie najważniejszych potrzeb użytkowników i najbardziej poszukiwanych usług, jak też ich bezpośrednie zaangażowanie w życie jednostek i społeczności, co umożliwia im zachęcanie ludzi do zdobywania nowych umiejętności i wpływ na zmiany zachowań niezbędne do tego, aby e-Government z korzyścią dla wszystkich zrealizował się w praktyce;

1.3 przyjmuje zasadniczą definicję e-Government, zgodnie z którą jest to połączenie zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w administracji państwowej i samorządach ze zmianami organizacyjnymi i wykształceniem nowych umiejętności;

1.4 podkreśla niezwykłą wagę inwestowania w szkolenie i w sposobności rozwoju, tak by umożliwić jak najszerszemu spektrum jednostek udział w postępach e-Government;

1.5 podkreśla, iż wartość e-Government ujawni się w tym, jak zmieni się sposób świadczenia usług publicznych i jak zwiększy się udział obywatela w procesach demokratycznych i w kształtowaniu polityki, innymi słowy w tym, jak dalece zmodernizowany zostanie sposób świadczenia usług administracyjnych i współdziałania z obywatelami;

1.6 ostrzega, że taka transformacja na wszystkich szczeblach nie jest tania, lecz wymagać będzie znaczącego i długotrwałego zaangażowania środków, podwojonych przez konieczność utrzymania istniejących systemów w okresie przejściowym, co stanowi znamienny wymóg dla rządu, nieobecny w przypadku przedsiębiorstw handlowych;

1.7 zauważa, że aby umożliwić szerokie upowszechnienie systemu oraz usługi interaktywne, niezbędne jest przejście na połączenia szerokopasmowe, przeto cieszy się, że Komisja wzywa, by do roku 2005 całą administrację publiczną wyposażono w odpowiednie przyłącza, i uważa, że taka transformacja wymaga finansowego wsparcia, szczególnie na obszarach, gdzie obecny poziom dostępu i stopa jego rozwoju są względnie niskie;

1.8 ceni sobie dokonane w Komunikacie rozróżnienie między e-Governance a e-Government, i uważa, że e-Governance, pojęcie szersze, obejmujące główne usługi społeczne, ma ogromne znaczenie dla interesów samorządów lokalnych i regionalnych;

1.9 zaleca zastosowanie wspólnej ramy standardów badawczych, tak aby zapewnić publikację oceny jakościowej i ilościowej wszystkich znaczących programów i projektów, przez co udane propozycje będą rozwijane, zaś niedociągnięcia podlegną otwartej analizie, która pozwoli wyciągnąć naukę na przyszłość;

1.10 sądzi, iż partnerska współpraca, tworzenie konsorcjów i spółek joint venture między urzędami publicznymi na wszystkich szczeblach, a gdzie to możliwe - prywatnych organizacji, zarówno o zasięgu krajowym, jak i unijnym, ma fundamentalne znaczenie dla wykorzystania innowacji i uniknięcia problemu przestarzałości, dla powielania obecnych i przyszłych wzorcowych praktyk oraz optymalnego zużytkowania publicznych środków budżetowych;

1.11 stwierdza, że e-Government może przyczynić się do podtrzymywania i wspierania odrębności kulturowych ludzi z różnych regionów i ich równego dostępu do usług, oraz do silniejszego włączenia ich w proces tworzenia polityki, w tym zaś względzie szczególną rolę odgrywają władze lokalne i regionalne. Wszystko to sprawia, że bardzo istotne dla rozwoju praktyk integracyjnych są gruntowne prace badawcze;

1.12 jest świadomy tego, że dla zdobycia zaufania użytkowników usług wielkie znaczenie ma zastosowanie odpowiednich technologii bezpieczeństwa i ochrony danych, lecz przestrzega przed przyjmowaniem uregulowań, które nadmiernie utrudniałyby elektroniczny przepływ informacji dotyczących określonych osób;

1.13 dostrzega, iż Komunikat ten jest częścią większego zbioru innowacji o charakterze modernizacyjnym, które razem mogą zmienić na lepsze, pod względem społecznej integracji, wzajemne oddziaływanie obywatela i państwa, tym niemniej przestrzega przed potencjalnymi niebezpieczeństwami, jakie dla spójności społecznej niesie ze sobą izolacja, wynikająca z ograniczenia kontaktów międzyludzkich.

2.
Zalecenia Komitetu Regionów

Komitet Regionów

2.1 zaleca, aby Komisja Europejska, promując e-Government, zadbała w pierwszej kolejności o zapewnienie skutecznej interoperacyjności, wspólnych standardów, ram dla wymiany informacji, tak aby rozwijać wśród wszystkich obywateli UE świadomość istnienia usług paneuropejskich i ułatwiać im dostęp do informacji na temat usług krajowych i regionalnych. Pierwszeństwo należy także przyznać bezpieczeństwu wszelkich transakcji i danych. Zaufanie publiczne i korzystanie z usług są bezpośrednio powiązane z kwestiami bezpieczeństwa;

2.1 a) zaleca, by Komisja Europejska zwiększyła swoje wysiłki w celu efektywnego skoordynowania działań w ramach programów związanych z e-Government, w szczególności IDA, e-TEN oraz działań badawczych e-GOV w ramach Szóstego Programu Ramowego, w celu zoptymalizowania rezultatów i jak najlepszego wykorzystania wysiłków i środków, które Unia Europejska przeznacza na rozwój e-Government;

2.1 b) zaleca, by Komisja Europejska położyła większy nacisk na wymiar lokalny i regionalny w działaniach realizowanych w programach związanych z e-Government;

2.2 zaleca zaofiarowanie środków rządowych lub pochodzących z funduszy strukturalnych UE na wprowadzanie technologii szerokopasmowej na obszarach, gdzie może ona być z komercyjnego punktu widzenia nieopłacalna, tak aby zapewnić w ten sposób dostępność e-Government na wszystkich obszarach Unii Europejskiej, zwłaszcza na terenach, gdzie poziom dostępu i/lub stopa jego rozwoju są niskie. Przy określaniu środków niezbędnych na finansowanie infrastruktury gwarantującej dostęp całego terytorium należy wziąć pod uwagę specyficzne cechy charakterystyczne regionów, w szczególności ich rozciągłość geograficzną i liczbę mieszkańców;

2.3 kładzie nacisk na to, aby przynajmniej w fazie przejściowej zaoferować kursy edukacyjne w zakresie dostępu do e-Government oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i starszych, jak również osób o niższym poziomie wykształcenia, tak by promować ich integrację w tej dziedzinie (e-integracja) i eliminować wszelkie niebezpieczeństwo dyskryminacji;

2.4 zgadza się ze spostrzeżeniem, iż zapewnienie usług online nie daje gwarancji, że będzie się z nich korzystać, dlatego gorąco zachęca do przeprowadzania badań nad preferencjami i barierami po stronie popytu, zarówno w odniesieniu do typu usługi i metody dostępu, jak i do innowacyjności po stronie podaży, w celu określenia kanałów komunikacyjnych, które przyciągną najszersze spektrum użytkowników, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, wieku, płci, sytuacji społeczno-ekonomicznej;

2.5 podkreśla, że należy wykorzystywać w pełni możliwości technologii informacyjnych w celu optymalizacji jakości i wydajności usług świadczonych przez administracje w tradycyjny sposób;

2.6 zaleca przyjęcie regulacji prawnej, zgodnie z którą wyniki programów i projektów e-Government wspieranych ze środków publicznych będą musiały zostać ogłoszone, a wraz z nimi korzyści, jakie przyniosła dana inicjatywa, oraz wnioski, jakie należy wyciągnąć na przyszłość;

2.7 apeluje do Komisji, aby zachęcała do wspierania wysiłków władz lokalnych i regionalnych mających na celu zapewnienie usług e-Government w różnych językach, ze szczególnym uwzlędnieniem języków regionalnych i mniej rozpowszechnionych;

2.8 przyznaje, że ewaluacja głównych inicjatyw na nowym polu działań jest sprawą złożoną, jednak nalega na to, by od początku wytyczyć jasne cele oraz by w pełni, otwarcie i krytycznie oceniać wyniki (zarówno sukcesy, jak i porażki) na podstawie takich kryteriów jak zasadność, skuteczność, wydajność i funkcjonalność, w celu przyszłych ulepszeń.

Bruksela, 16 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Peter STRAUB

______

(1) Dz.U. C 128 z 29.05.03, str. 14.

(2) Dz.U. C 73 z 23.03.04, str. 74.

(3) Dz.U. C 73 z 26.03.03, str. 38.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.