Opinia w sprawach: COM(2005) 190 końcowy - 2005/0077(CNS) - 2005/0078(CNS) - 2005/0089(CNS) - 2005/0085(COD) - 2005/0086(COD) - 2005/0087(COD) - 2005/0088(COD) - 2005/0080(CNS) - 2005/0072(COD) - 2005/0073(COD) - 2005/0074(COD) - 2005/0075(COD) - 2005/0076(COD) - 2005/0081(COD) - 2005/0082(COD) - 2005/0083(COD).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.65.131

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 marca 2006 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawach:

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 40/94 w odniesieniu do kadencji Prezesa Urzędu Harmonizacji w ramach Rynku Wewnętrznego,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2100/94 w odniesieniu do kadencji Prezesa Wspólnotowego Urzędu Ochrony Odmian Roślin,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2007/2004 w odniesieniu do kadencji dyrektora wykonawczego i zastępcy dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2062/94 ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1406/2002 ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa na Morzu w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 w odniesieniu do kadencji dyrektora wykonawczego i dyrektorów Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 881/2004 ustanawiające Europejską Agencję Kolejową w odniesieniu do kadencji dyrektora wykonawczego,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1035/97 ustanawiające Europejskie Centrum Monitorowania Rasizmu i Ksenofobii w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1210/90 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska w odniesieniu do kadencji dyrektora zarządzającego,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 337/75 ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy w odniesieniu do kadencji dyrektora i zastępcy dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 1360/90 ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia w odniesieniu do kadencji jej dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 302/93 w sprawie ustanowienia Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 178/2002 w odniesieniu do kadencji dyrektora zarządzającego Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 851/2004 ustanawiające Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób w odniesieniu do kadencji dyrektora,

- wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 726/2004 w odniesieniu do kadencji dyrektora zarządzającego Europejskiej Agencji Leków,

COM(2005) 190 końcowy - 2005/0077(CNS) - 2005/0078(CNS) - 2005/0089(CNS) - 2005/0085(COD) - 2005/0086(COD) - 2005/0087(COD) - 2005/0088(COD) - 2005/0080(CNS) - 2005/0072(COD) - 2005/0073(COD) - 2005/0074(COD) - 2005/0075(COD) - 2005/0076(COD) - 2005/0081(COD) - 2005/0082(COD) - 2005/0083(COD)

(2006/C 65/23)

(Dz.U.UE C z dnia 17 marca 2006 r.)

Dnia 17 czerwca 2005 r. Rada, działając na podstawie art. 262 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawach wspomnianych powyżej.

12 lipca 2005 r. Prezydium Komitetu powierzyło Sekcji ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa opracowanie opinii w tej sprawie.

Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny podjął na 422. sesji plenarnej w dniach 14-15 grudnia 2005 r. (posiedzenie z dnia 15 grudnia 2005 r.) decyzję o powołaniu Agnes CSER na sprawozdawcę generalnego i przyjął 93 głosami, przy 2 głosach wstrzymujących się, następującą opinię:

1. Streszczenie wniosku Komisji

1.1 Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia celem ujednolicenia procedur mianowania dyrektorów i zastępców dyrektorów agencji, zmieniając głównie rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004.

Wniosek mający na celu zmianę istniejących rozporządzeń dotyczy 18 agencji i odnosi się do niektórych związanych z nimi przepisów, a mianowicie kadencji ich dyrektorów i zastępców dyrektorów.

Wniosek mający na celu zmianę istniejących rozporządzeń nie dotyczy rozporządzenia Rady (WE) nr 2667/2000 dotyczącego Europejskiej Agencji Odbudowy, ani rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 460/2004 ustanawiającego Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji. Uzasadnia się to tym, że agencje te mają ograniczony okres działalności, a zatem rozporządzenia, które ich dotyczą, nie zawierają przepisów dotyczących przedłużania kadencji ich dyrektorów i zastępców dyrektorów.

Wnioski zawierające zmiany rozporządzeń dotyczących Europejskiej Agencji ds. Substancji Chemicznych i Europejskiej Agencji Kontroli Rybołówstwa są w trakcie rozpatrywania lub uchwalania; przewidziany jest wniosek w sprawie tych zmian celem harmonizacji przepisów.

1.2 Wniosek modyfikuje istniejące rozporządzenia dotyczące osiemnastu agencji, zmieniając każde z tych rozporządzeń w podobny sposób w swej preambule.

Standardowa propozycja zmiany zawiera informację, że dana agencja jest kierowana przez dyrektora mianowanego na wniosek Komisji, że jego kadencja trwa pięć lat, i że okres ten - na wniosek Komisji i po przeprowadzeniu oceny - może być jednorazowo przedłużony na okres nie przekraczający pięciu lat.

W ramach oceny Komisja bierze pod uwagę wyniki uzyskane w czasie pierwszej kadencji i sposób, w jaki zostały one osiągnięte, a także zadania i potrzeby agencji na kolejne lata.

2. Uwagi ogólne

2.1 EKES z zadowoleniem przyjmuje opracowanie przez Komisję wniosku dotyczącego zmian rozporządzeń Rady pozwalającego na harmonizację rozbieżnych obecnie zasad określających procedury mianowania i przedłużania kadencji dyrektorów wykonawczych i ich zastępców w osiemnastu agencjach europejskich.

2.2 EKES docenia i popiera dążenie Komisji do ujednolicenia procedur, gdyż nadaje to przepisom wspólnotowym jaśniejszego i bardziej praktycznego charakteru. Przepisy stają się nie tylko jaśniejsze, ale również działania agencji europejskich i kierunki nadawane im przez Komisję zostają ujednolicone i uproszczone.

Ta jasność i uproszczenie powinny też ułatwić zadanie dyrektorom wykonawczym i ich zastępcom, gdyż zadania i kompetencje agencji prowadzących daną działalność będą wyraźniej określone. Rozporządzenia dotyczące utworzenia różnych agencji zawierały wielość wyrażeń, czyli różne terminy - na przykład w odniesieniu do mianowania dyrektorów wykonawczych, dyrektorów i ich zastępców, takie wyrażenia jak odnowienie, przedłużenie, kontynuacja - a także ustanawiały kadencje o różnej długości. Były zatem źródłem niejasności w stosowaniu zasad co do statusu prawnego związanego z mianowaniem i kadencjami.

3. Uwagi szczegółowe

3.1 Pochwalając cele przyświecające zmianom w rozporządzeniach, EKES zauważa, że wśród agencji wymienionych we wniosku konieczne jest dokonanie modyfikacji, w tym również w przypadku Europejskiej Fundacji Kształcenia, w przeciwieństwie do tego, co proponuje Komisja. Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1360/90 stanowi bowiem w art. 7 ust. 1, że dyrektor Fundacji jest mianowany na wniosek Komisji przez zarząd na okres pięciu lat, a mandat ten jest odnawialny.

Wniosek Komisji mający na celu zmianę istniejących rozporządzeń stosuje wszędzie czasownik "przedłużyć", a nie "odnowić".

3.2 EKES ubolewa nad tym, że artykuły TWE dotyczące mianowania sędziów, o których mówi Komisja w uzasadnieniu wniosku, tzn. art. 223 i 225, nie są należycie przywołane. W rzeczywistości odnieść się należy do art. 224, a nie 225.

3.3 EKES wyraża niezrozumienie wobec stwierdzenia, że rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 dotyczące Europejskiej Agencji Odbudowy, ustalające długość kadencji dyrektora na 30 miesięcy, a także zmieniające je rozporządzenie Rady (WE) nr 2068/2004, które przedłuża działalność Agencji od tego momentu o 30 miesięcy, do 31 grudnia 2006 r., nie odpowiadają ustalonym celom harmonizacji.

3.4 EKES nie rozumie dlaczego Komisja, jeśli jej celem jest ujednolicenie, nie stosuje jednakowej terminologii w stosunku do tytułów funkcji kierowniczych.

EKES zwraca uwagę Komisji, że jest mało prawdopodobne i niedopuszczalne, by tak ważna i kosztowna agencja jak Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji została utworzona na okres tylko pięciu lat. Skoro, jak wiadomo, działalność innych agencji utworzonych na ograniczony okres czasu została przedłużona, można przypuszczać, iż stanie się tak również w tym przypadku. Z tego powodu już teraz należy się przygotować do zmiany rozporządzenia.

Cele i zadania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 460/2004 z 10 marca 2004 r. ustanawiającym Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji są już wystarczającym uzasadnieniem dla zalecenia EKES-u.

3.5 EKES popiera wyznaczone przez Komisję cele ujednolicenia, jasności i uproszczenia. Nie rozumie jednak, dlaczego Komisja nie uwzględniła art. 27 (77) - rozdział 1. (Rekrutacja), Tytuł III (Kariera urzędnika) - regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich, określającego, że

rekrutacja ma na celu zaangażowanie do pracy na rzecz instytucji urzędników o jak najwyższych kwalifikacjach w zakresie wiedzy, wydajności i uczciwości, zatrudnianych według jak najszerszych kryteriów geograficznych i będących obywatelami Państw Członkowskich Wspólnot.

Przygotowany przez Komisję wniosek w sprawie rozporządzenia, mający na celu zmianę istniejących rozporządzeń, poważnie pogwałca ten wymóg pomijając, pod pretekstem oszczędności budżetowych, ogłoszenie oficjalnego konkursu, czyli procedurę selekcji przewidzianą w TWE. W uzasadnieniu wniosku Komisja świadomie porzuca procedurę ogłaszania oficjalnych konkursów przewidzianą w Traktacie pod pretekstem, że stosowniejsze jest inne postępowanie.

EKES nie może zaakceptować takiego odejścia od wymogów przewidzianych w Traktacie i w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich, gdyż oznaczałoby to według wszelkiego prawdopodobieństwa, że żaden obywatel z dziesięciu nowych Państw Członkowskich nie będzie miał szans na mianowanie na stanowisko dyrektora, dyrektora wykonawczego, zastępcy dyrektora lub zastępcy dyrektora wykonawczego agencji.

EKES wyraża swój sprzeciw wobec tego, by odpowiednie organizmy miały wybór między przedłużeniem kadencji a wszczęciem nowej procedury rekrutacji.

EKES uważa, że należy zwiększać zaufanie obywateli Unii Europejskiej do instytucji europejskich. Będzie to poważnie utrudnione, jeśli obywatele europejscy zamieszkujący w dziesięciu nowych Państwach Członkowskich stwierdzą, że nie mają niemal żadnej możliwości objęcia stanowiska dyrektora w instytucjach Unii Europejskiej.

Na 20 agencji europejskich tylko jedna jest kierowana przez obywatela europejskiego pochodzącego z jednego z dziesięciu nowych Państw Członkowskich.

EKES zaleca, by Komisja Europejska, uwzględniając wymienione wyżej elementy oraz zasady równości szans, jakimi kieruje się Wspólnota, raz jeszcze uważnie przeanalizowała swój wniosek dotyczący zmiany istniejących rozporządzeń.

Bruksela, 15 grudnia 2005 r.

Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Anne-Marie SIGMUND

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.