Opinia "W kierunku europejskiego programu na rzecz budownictwa socjalnego".
Dz.U.UE.C.2012.9.4
Akt nienormatywny(2012/C 9/02)
(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW | |
- Wnosi, by państwa członkowskie zapewniły, że wszyscy obywatele będą mogli pozwolić sobie na dach nad głową, dbając o to, by podwyżki czynszu oparte były na obiektywizacji cen - zgodnie z metodą, która zapewnia umiarkowany wzrost cen nieruchomości - a także dostosowując swą politykę podatkową, tak by zmniejszyć zjawisko spekulacji. | |
- Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Komisja, zgodnie z tym, o co poprzednio apelował Komitet Regionów, zaproponowała w dniu 19 września 2011 r. nowe podejście do rozszerzenia zakresu usług lokalnych i socjalnych świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym - w tym budownictwa socjalnego - zwolnionych z wymogu powiadamiania o pomocy państwa. Przypomina w tym kontekście, że to państwa członkowskie i samorządy terytorialne określają usługi świadczone w interesie ogólnym w ramach polityki mieszkalnictwa socjalnego i sposób ich udostępniania, oraz podkreśla, że Komisja nie ma kompetencji w zakresie określania warunków przydzielania mieszkań socjalnych ani w zakresie określania, które rodzaje gospodarstw domowych nie mogą zaspokoić swych podstawowych potrzeb społecznych jedynie w ramach działania sił rynkowych. | |
- Wnosi w związku z tym, by zasady kwalifikowalności remontów budowlanych pod kątem efektywności energetycznej do funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach spójności społecznej zostały utrzymane i dawały każdemu regionowi większą elastyczność korzystania z kwot przyznanych im na ten cel. Fundusze strukturalne muszą skutecznie wdrażać zasadę partnerstwa, a państwa członkowskie trzeba zachęcać, by współpracowały z władzami lokalnymi i regionalnymi w określaniu priorytetów i ustalaniu, w jaki sposób będą wykorzystywane środki z funduszy strukturalnych. | |
- Podkreśla, że nieodpowiednie warunki mieszkaniowe mają ważny wpływ na zdrowie oraz że poprawa standardu mieszkań jest działaniem zapobiegającym negatywnym dla zdrowia skutkom przebywania w przepełnionych pomieszczeniach, w których panuje nadmiar wilgoci, chłód i w których brakuje świeżego powietrza. Stwierdza ponadto, że brak mieszkania jest źródłem stresu i złego samopoczucia, czyli czynników niekorzystnie wpływających na jakość życia, zdrowie i samopoczucie osób, rodzin i społeczeństwa. | |
Sprawozdawca | Alain HUTCHINSON (BE/PSE), członek Parlamentu Regionu Stołecznego Bruksela |
KOMITET REGIONÓW
Oferta mieszkań po przystępnych cenach dostępnych dla wszystkich jako element stabilności gospodarczej
Ambitna polityka wsparcia efektywności energetycznej budownictwa mieszkaniowego z myślą o realizacji celów w zakresie zmniejszenia zużycia energii do roku 2020
Inteligentny rozwój jako element umożliwiający podjęcie wielkich wyzwań społecznych poprzez dostosowanie dzisiejszych miast i mieszkań
Dostęp wszystkich do godziwych warunków życia i mieszkań, by umożliwić pełen udział w życiu społecznym i zapewnić podstawowe prawa wszystkim obywatelom
Poprawa zarządzania w trosce o pozytywne interakcje polityki europejskiej i polityki mieszkaniowej
(1) CdR 150/2011.
(2) http://ec.europa.eu/competition/index_en.html.
(3) Wniosek w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi (2011/0062 (COD)).
(4) EUSILC 2009, Eurostat.
(5) Wniosek Komisji Europejskiej z dnia 22 czerwca 2011 r.
(6) CdR 18/2010.
(7) B7-0475/2011.
(8) CdR 402/2010.
(9) CdR 129/2011.