Opinia "Unijny mechanizm ochrony ludności".
Dz.U.UE.C.2012.277.164
Akt nienormatywny(2012/C 277/16)
(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Z zadowoleniem przyjmuje przekształcenie profilu mechanizmu z reaktywnego i doraźnego w bardziej zintegrowany, efektywny i zoptymalizowany. |
- Zwraca uwagę, że władze lokalne i regionalne są zazwyczaj kluczowymi podmiotami w procesie zarządzania w sytuacji kryzysowej, więc stosowne byłoby ich włączenie w przygotowywanie planów oceny ryzyka oraz w plany zarządzania ryzykiem. |
- Uważa, że UE powinna współpracować z władzami krajowymi na rzecz zwiększenia liczby szkoleń dla personelu na szczeblu regionalnym i lokalnym, aby zapewnić skuteczną reakcję na sytuacje kryzysowe. |
- Zdecydowanie uważa, że UE powinna ustanowić platformę, która mogłaby być używana do wymiany informacji i doświadczeń między państwami członkowskimi i ich władzami lokalnymi i regionalnymi w zakresie przeciwdziałania katastrofom. |
- Podkreśla potrzebę doprecyzowania i uszczegółowienia definicji decyzji oraz składanych wniosków o pomoc w przypadku reagowania na wystąpienie bądź groźbę wystąpienia wielkiej klęski lub katastrofy. |
- Uważa, że aby treść planów zarządzania ryzykiem była porównywalna, należy stosować do nich standardowy model. |
- Należy wprowadzić kalendarz przekazywania planów przez państwa członkowskie oraz jego cykliczną aktualizację. |
Sprawozdawca | Adam BANASZAK (PL/EA), radny Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnego mechanizmu ochrony ludności COM(2011) 934 final |
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Ocena istniejących luk i zakresu ich wypełnienia
Główne fundamenty polityki ochrony ludności: zapobieganie, zapewnianie gotowości, reagowanie i wymiar zewnętrzny
Uwagi końcowe
Poprawka 1
Artykuł 4 ust. 2 - Definicje
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Do celów niniejszej decyzji obowiązują następujące definicje: [...] 2. "wielka klęska lub katastrofa" oznacza dowolną sytuację, która ma lub może mieć niekorzystny wpływ na ludzi, środowisko naturalne lub mienie, i której następstwem może być prośba o wsparcie w ramach Mechanizmu; | Do celów niniejszej decyzji obowiązują następujące definicje: [...] 2. "wielka klęska lub katastrofa" oznacza dowolną sytuację zaistniałą na znacznym obszarze, która ma lub może mieć niekorzystny wpływ na ludzi, środowisko naturalne lub mienie, i którą trudno jest właściwie opanować za pomocą potencjału reagowania kryzysowego, jakim dysponuje państwo członkowskie UEktórej następstwem może być prośba o wsparcie w ramach Mechanizmu; |
Poprawka 2
Artykuł 6 - Plany zarządzania zagrożeniem
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Aby zapewnić skuteczną współpracę w ramach Mechanizmu państwa członkowskie przekazują Komisji swoje plany zarządzania zagrożeniem. | 1. Aby zapewnić skuteczną współpracę w ramach Mechanizmu państwa członkowskie przekazują Komisji swoje plany zarządzania zagrożeniem, bezpośrednio po ich opracowaniu. |
2. Plany zarządzania zagrożeniem uwzględniają krajowe oceny zagrożenia oraz inne właściwe oceny zagrożenia i są spójne z innymi właściwymi planami obowiązującymi w danym państwie członkowskim. | 2. Plany zarządzania zagrożeniem uwzględniają krajowe, regionalne i lokalne oceny zagrożenia oraz inne właściwe oceny zagrożenia i są spójne z innymi właściwymi planami obowiązującymi w danym państwie członkowskim. |
3. Państwa członkowskie zapewniają najpóźniej do końca 2016 r. przygotowanie swoich planów zarządzania zagrożeniem oraz przekazanie ich Komisji w najbardziej aktualnej formie. | 3. Niezależnie od praktyk i form obowiązujących w danym państwie członkowskim, plany zarządzania zagrożeniem powinny zawierać następujące elementy: |
a) charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym zagrożeń dotyczących infrastruktury krytycznej oraz mapy ryzyka i mapy zagrożeń; | |
b) listę zadań i obowiązków uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa, w tym określenie roli władz lokalnych i regionalnych w zarządzaniu zagrożeniem; | |
c) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych. | |
34. Państwa członkowskie zapewniają najpóźniej do końca 2016 przygotowanie swoich aktualnych planów zarządzania zagrożeniem oraz przekazanie ich Komisji w najbardziej aktualnej formie najpóźniej do końca 2014 r. Państwa członkowskie na bieżąco aktualizują plany zarządzania zagrożeniem i przesyłają je do Komisji, co najmniej raz na rok, na koniec każdego roku, począwszy od 2015 r. |
Uzasadnienie
Brak standardowego wzoru, według którego powinny powstawać plany zarządzania ryzykiem, może spowodować istotne różnice w treści poszczególnych planów. Ponadto ujęcie i podkreślenie roli władz regionalnych i lokalnych jest nieodzowne, gdyż to właśnie władze lokalne i regionalne mogą zapewnić natychmiastową reakcję na katastrofy, ponieważ dysponują pełną wiedzą na temat lokalnych uwarunkowań terytorialnych i społecznościowych. Należy wprowadzić kalendarz przekazywania planów przez państwa członkowskie oraz jego cykliczną aktualizację, a także nałożyć obowiązek niezwłocznej aktualizacji ad hoc w sytuacji zaistnienia nagłych i nieprzewidzianych zmian w obecnym planie.
Poprawka 3
Artykuł 7 lit. a) - Ogólne działania Komisji na rzecz zapewnienia gotowości
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Komisja realizuje następujące działania na rzecz zapewnienia gotowości: a) ustanowienie i zarządzanie Centrum Reagowania Kryzysowego (CRK) zapewniającego stałą zdolność operacyjną i służącą państwom członkowskim i Komisji na potrzeby Mechanizmu; | Komisja realizuje następujące działania na rzecz zapewnienia gotowości: a) ustanowienie i zarządzanie Centrum Reagowania Kryzysowego (CRK), skoordynowanego z istniejącymi strukturami krajowymi i regionalnymi, zapewniającego stałą zdolność operacyjną i służącą państwom członkowskim i Komisji na potrzeby Mechanizmu; |
Uzasadnienie
Jeśli chodzi o ustanowienie Centrum Reagowania Kryzysowego i zarządzanie nim, należy w każdym razie zadbać o to, by na szczeblu europejskim nie powstały równoległe struktury i niejasne procedury operacyjne. W tym celu należy zapisać w art. 7 wniosku, regulującym kwestię CRK, że należy uwzględniać struktury krajowe i regionalne i koordynować działania CRK z tymi strukturami.
Poprawka 4
Artykuł 11 ust. 3 i 7 - Europejski Potencjał Reagowania Kryzysowego
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Europejski Potencjał Reagowania Kryzysowego | Europejski Potencjał Reagowania Kryzysowego |
1. Ustanawia się Europejski Potencjał Reagowania Kryzysowego w formie dobrowolnej puli wcześniej zadeklarowanego potencjału reagowania z państw członkowskich. | 1. Ustanawia się Europejski Potencjał Reagowania Kryzysowego w formie dobrowolnej puli wcześniej zadeklarowanego potencjału reagowania z państw członkowskich. |
2. Na podstawie scenariuszy odniesienia Komisja we współpracy z państwami członkowskimi określa rodzaje i liczbę jednostek potencjału wymaganych na potrzeby europejskiego potencjału reagowania kryzysowego (zwane dalej "celami w zakresie potencjału"). | 2. Na podstawie scenariuszy odniesienia Komisja we współpracy z państwami członkowskimi określa rodzaje i liczbę jednostek potencjału wymaganych na potrzeby europejskiego potencjału reagowania kryzysowego (zwane dalej "celami w zakresie potencjału"). |
3. Komisja określa wymogi jakościowe dotyczące potencjału, który ma zostać zgłoszony do Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. Państwa członkowskie odpowiadają za zapewnienie jakości swojego potencjału. | 3. Komisja we współpracy z państwami członkowskimiokreśla wymogi jakościowe dotyczące potencjału, który ma zostać zgłoszony do Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. Państwa członkowskie odpowiadają za zapewnienie jakości swojego potencjału. |
4. Komisja ustanawia procedurę certyfikacji i rejestracji potencjału udostępnianego przez państwa członkowskie na potrzeby Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. | 4. Komisja ustanawia procedurę certyfikacji i rejestracji potencjału udostępnianego przez państwa członkowskie na potrzeby Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. |
5. Państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności ustalają i rejestrują potencjał, który zgłaszają do Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. Rejestracji wielonarodowych modułów dostarczonych przez przynajmniej dwa państwa członkowskie dokonują wspólnie wszystkie zainteresowane państwa członkowskie. | 5. Państwa członkowskie na zasadzie dobrowolności ustalają i rejestrują potencjał, który zgłaszają do Europejskiego Potencjału Reagowania Kryzysowego. Rejestracji wielonarodowych modułów dostarczonych przez przynajmniej dwa państwa członkowskie dokonują wspólnie wszystkie zainteresowane państwa członkowskie. |
6. Potencjał zarejestrowany w Europejskim Potencjale Reagowania Kryzysowego jest udostępniany na potrzeby operacji reagowania kryzysowego w ramach Mechanizmu na wezwanie Komisji przekazane za pośrednictwem CRK. Państwa członkowskie informują Komisję jak najszybciej o wszelkich przyczynach, które uniemożliwiają im udostępnienie tego potencjału w przypadku określonej sytuacji kryzysowej. | 6. Potencjał zarejestrowany w Europejskim Potencjale Reagowania Kryzysowego jest udostępniany na potrzeby operacji reagowania kryzysowego w ramach Mechanizmu na wezwanie Komisji przekazane za pośrednictwem CRK. Państwa członkowskie informują Komisję jak najszybciej o wszelkich przyczynach, które uniemożliwiają im udostępnienie tego potencjału w przypadku określonej sytuacji kryzysowej. |
7. W razie jego rozmieszczenia potencjał pozostaje pod kierownictwem i dowództwem państw członkowskich. Koordynację między różnymi jednostkami potencjału zapewnia Komisja za pośrednictwem CRK. Potencjał, który nie został rozmieszczony na potrzeby operacji w ramach Mechanizmu jest dostępny na potrzeby krajowe państw członkowskich | 7. W razie jego rozmieszczenia potencjał pozostaje pod kierownictwem i dowództwem państw członkowskich. Koordynację między różnymi jednostkami potencjału zapewnia Komisja za pośrednictwem CRK. Potencjał, który nie został rozmieszczony na potrzeby operacji w ramach Mechanizmu jest dostępny na potrzeby krajowe państw członkowskich |
8. Państwa członkowskie i Komisja zapewniają odpowiednią widoczność interwencji europejskiego potencjału reagowania kryzysowego. | 8. Państwa członkowskie i Komisja zapewniają odpowiednią widoczność interwencji europejskiego potencjału reagowania kryzysowego. |
Poprawka 5
Artykuł 15 - Reagowanie na wielkie klęski i katastrofy na terytorium Unii
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. W przypadku wystąpienia wielkiej klęski lub katastrofy na terytorium Unii lub groźby jej wystąpienia państwo członkowskie może wystąpić o pomoc za pośrednictwem CRK. Wniosek o pomoc powinien być jak najbardziej konkretny. | 1. W przypadku wystąpienia wielkiej klęski lub katastrofy na terytorium Unii lub groźby jej wystąpienia państwo członkowskie może wystąpić o pomoc za pośrednictwem CRK. Wniosek o pomoc powinien być jak najbardziej konkretny i zawierać co najmniej następujące informacje: |
a) rodzaj wielkiej klęski lub katastrofy; | |
b) zasięg terytorialny jej wystąpienia oraz możliwy obszar zagrożony jej wystąpieniem; | |
c) środki finansowe, nakład czasowy i zasoby materialne konieczne do usunięcia skutków zaistniałej lub grożącej klęski lub katastrofy. |
Uzasadnienie
Doprecyzowanie informacji przekazywanych przez państwa członkowskie w przypadku zaistnienia wielkiej klęski lub katastrofy pozwoliłoby na skuteczniejszą, precyzyjniejszą i efektywniejszą kosztowo pomoc w ramach mechanizmu, a także na osiągnięcie zakładanego celu w krótszym okresie, co w przypadku wystąpienia klęsk lub katastrof jest niezwykle istotne.
Bruksela, 19 lipca 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.