Opinia "Uczestnictwo i informacja młodzieży kontynuacja białej księgi "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.156.8

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 lipca 2007 r.

Opinia Komitetu Regionów Uczestnictwo i informacja młodzieży kontynuacja białej księgi "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej"

(2007/C 156/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lipca 2007 r.)

KOMITET REGIONÓW

- Uważa, że niezbędne jest - przede wszystkim w ramach obecnej debaty na temat przyszłości Europy - rozwinięcie "uczestnictwa" i "informowania" młodzieży, począwszy od jej środowiska życia.

- Podkreśla konieczność horyzontalnego podejścia do spraw młodzieży na forum wszystkich spotkań Rady, ponieważ tematyka ta musi zostać uwzględniona we wszystkich dziedzinach istotnych dla Unii.

- Przypomina, że młodzież jest niezbędna do osiągnięcia celów nowej strategii lizbońskiej, i uważa, że należy zaoferować jej lepsze kształcenie, szkolenie, mobilność i wejście na rynek pracy.

- Nie lekceważy jednakże wielkich wyzwań stojących obecnie przed młodzieżą, takich jak bezrobocie, późne wejście do świata pracy, brak stabilizacji zawodowej, utrudnienia w dostępie do własnego mieszkania i związane z tym trudności w planowaniu samodzielnego życia.

- Opowiada się za tym, by państwa członkowskie mogły uruchomić projekty mające na celu zachęcenie młodzieży do udziału w sprawowaniu władzy na szczeblu lokalnym i regionalnym oraz w zarządzaniu ich społecznościami, a także zacieśnić powiązania między władzami lokalnymi a szkołą w celu krzewienia świadomości obywatelskiej i świadomego korzystania z prawa do głosowania.

- Wzywa Komisję do poparcia inicjatyw w sprawie propagowania na szczeblu lokalnym polityk europejskich dotyczących młodzieży oraz Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży, poprzez wykorzystanie sieci organów lokalnych i przyznanie aktywnej roli młodym pracownikom administracji.

KOMITET REGIONÓW,

uwzględniając komunikat Komisji dla Rady w sprawie polityki europejskiej dotyczącej uczestnictwa młodzieży i informacji: Kontynuacja białej księgi "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej": Wdrażanie wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania ich aktywnego obywatelstwa europejskiego i dołączony dokument roboczy służb Komisji zawierający szczegółową analizę krajowych sprawozdań państw członkowskich dotyczących uczestnictwa i informowania młodzieży [COM (2006) 417 wersja ostateczna - SEC(2006) 1006],

uwzględniając decyzję Prezydium z 13 czerwca 2006 r. o powierzeniu Komisji Kultury, Edukacji i Badań Naukowych przygotowania opinii w tej sprawie,

uwzględniając Białą księgę Komisji Europejskiej w sprawie nowych impulsów dla młodzieży europejskiej [COM(2001) 681 wersja ostateczna],

uwzględniając rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radziednia 27 czerwca 2002 r., dotyczącą ram europejskiej współpracy w sprawach młodzieży,

uwzględniając rezolucję Rady z dnia 25 listopada 2003 r. w sprawie wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży,

uwzględniając Europejski Pakt na rzecz Młodzieży,

uwzględniając rezolucję Rady i przedstawicieli rządów zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacjiwspólnych celów w zakresie informowania młodzieży,

uwzględniając konkluzje Rady z dnia 24 maja 2005 r. dotyczące nowych wskaźników w dziedzinie edukacji i szkoleń,

uwzględniając rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie dotyczącą oceny działań prowadzonych w ramach współpracy europejskiej w sprawach młodzieży oraz rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacji wspólnego celu dotyczącego zwiększenia uczestnictwa młodzieży w systemie demokracji przedstawicielskiej,

uwzględniając komunikat Komisji w sprawie okresu refleksji i planu D [COM(2005) 494 końcowy i COM (2006) 212 wersja ostateczna] oraz Białą księgę w sprawie europejskiej polityki komunikacyjnej "Debatować na temat Europy, angażując jej mieszkańców" [COM(2006) 35 końcowy],

uwzględniając opinię w sprawie "Wkład Komisji w okres refleksji i plany na przyszłość: Plan D dla demokracji, dialogu i debaty" i Białej księgi w sprawie europejskiej polityki komunikacyjnej,

uwzględniając opinię w sprawie komunikatu Komisji do Rady w sprawie polityk europejskich dotyczących młodzieży: "Wychodzenie naprzeciw obawom młodych ludzi w Europie - wprowadzanie w życie Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży i wspieranie aktywnego obywatelstwa",

uwzględniając komunikat Komisji Europejskiej: Kontynuacja białej księgi "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej": Wdrażanie wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania ich aktywnego obywatelstwa europejskiego [COM(2006) 417 wersja ostateczna],

uwzględniając niedawną rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie realizacji wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania ich aktywnego obywatelstwa,

uwzględniając niniejszy projekt opinii w sprawie komunikatu Komisji: Kontynuacja białej księgi "Nowe impulsy dla młodzieży europejskiej": Wdrażanie wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży w celu promowania ich aktywnego obywatelstwa europejskiego,

uwzględniając projekt opinii przyjęty dnia 30 listopada 2006 r. przez Komisję Kultury, Edukacji i Badań Naukowych (CdR 334/2006 rev.1) [sprawozdawca: Roberto PELLA, radny prowincji Biella, wiceburmistrz Valdengo (IT/PPE)],

przyjął na 69. sesji plenarnej w dniu 23 marca 2007 r. następującą opinię:

1. Wstęp

KOMITET REGIONÓW

1.1 Z zadowoleniem przyjmuje nowy komunikat Komisji, który ocenia kontynuowanie przez państwa członkowskie wspólnych celów w zakresie "uczestnictwa" i "informowania" młodzieży.

1.2 Uważa, że od czasu publikacji białej księgi w 2001 r. państwa członkowskie poczyniły postępy w kierunku zwrócenia większej uwagi na młodzież, ale można jeszcze wiele zrobić w tej dziedzinie, zarówno poprzez metodę otwartej koordynacji w odniesieniu do młodzieży, jak i poprzez dalsze działania w powiązanych obszarach polityki.

1.3 Przyjmuje do wiadomości niedawną rezolucję Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie, która określiła nowe środki mogące wzmocnić wdrażanie i realizację wspólnych celów w zakresie uczestnictwa i informowania młodzieży.

1.4 Zgadza się z Radą, że cztery priorytety tematyczne zaproponowane w białej księdze (uczestnictwo, informowanie, działania dobrowolne, większa wiedza na temat młodzieży i jej lepsze zrozumienie) i związane z nimi wspólne cele wciąż są bardzo aktualne, oraz uważa, że muszą one stanowić podstawę ukierunkowania działań państw członkowskich oraz instytucji w tym konkretnym obszarze i we wszystkich innych nurtach polityki dotyczących młodzieży.

1.5 Podkreśla konieczność horyzontalnego podejścia do spraw młodzieży na forum wszystkich spotkań Rady, ponieważ tematyka ta musi zostać uwzględniona we wszystkich dziedzinach istotnych dla Unii.

1.6 Niemniej jednak zwraca uwagę, że Rada mogła bardziej uwypuklić znaczenie władz lokalnych i regionalnych, szczególnie w części określającej środki wzmacniające realizację wspólnych celów, jako że władze lokalne i regionalne odgrywają podstawową rolę w kształceniu i w kształtowaniu świadomości obywatelskiej młodzieży.

1.7 Uważa, że niezbędne jest - przede wszystkim w ramach obecnej debaty na temat przyszłości Europy - rozwinięcie "uczestnictwa" i "informowania" młodzieży, począwszy od jej środowiska życia, tak by zwiększyć jej poczucie przynależności do Unii, zapewniając jej rzeczywiste korzystanie z praw uznanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, i przyczynić się do ożywienia europejskiego projektu poprzez urzeczywistnienie koncepcji aktywnego obywatelstwa. Podkreśla też, że szczególnej uwagi wymaga w tym kontekście "uczestnictwa" i "informowania" młodzież zamieszkująca regiony wyspiarskie.

1.8 Nie lekceważy jednakże wielkich wyzwań stojących obecnie przed młodzieżą, takich jak bezrobocie, późne wejście do świata pracy, brak stabilizacji zawodowej, utrudnienia w dostępie do własnego mieszkania i związane z tym trudności planowania samodzielnego życia, niedostatek środków potrzebnych na zdobycie właściwych kompetencji, ubóstwo, przedwczesne opuszczanie szkoły, wykluczenie społeczne.

1.9 Dlatego też uważa, że cele uczestnictwa i informowania młodzieży będą mogły być skuteczniej realizowane, jeżeli państwa i instytucje dokonają wysiłku zaoferowania młodzieży lepszych perspektyw życiowych, zapewniając efektywne korzystanie z praw podstawowych ustanowionych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej (między innymi prawa do podejmowania pracy, prawa do zawarcia związku małżeńskiego i do założenia rodziny, prawa do pogodzenia życia rodzinnego z zawodowym).

1.10 Przypomina w tym względzie, że młodzież jest niezbędna do osiągnięcia celów nowej strategii lizbońskiej, i uważa, że należy zaoferować jej lepsze kształcenie, szkolenie, mobilność, wejście na rynek pracy, integrację społeczną oraz usługi dla młodych rodzin:

a) lepsze kształcenie i szkolenia pozwalające na maksymalne wykorzystanie wartości największego europejskiego kapitału, jakim jest młodzież - w kształceniu istotną rolę powinno odgrywać poznawanie nowych technologii, tak aby wzmocnić dynamikę europejskiego sektora badań, rozwoju i innowacji (B+R+I), należy jednak zwrócić również uwagę na odpowiednie kształcenie humanistyczne i wpajanie wartości, ponadto ważne jest, by w systemie kształcenia znalazło się odpowiednie miejsce dla nauczania europejskiej historii i kultury;

b) mobilność - młodzież europejska powinna mieć rzeczywiste możliwości w tym zakresie, tak by mogła pracować i studiować na całym obszarze Wspólnoty, gdyż z reguły oznacza to poważne wzbogacenie z punktu widzenia kultury i wzrost poczucia tożsamości europejskiej;

c) wejście na rynek pracy: młodzież jest jedną z grup o najwyższym wskaźniku bezrobocia; konieczne jest wspieranie nowych rodzajów działań ułatwiających dostęp do rynku pracy, niezbędny do integracji społecznej;

d) integracja społeczna - należy poświęcić specjalną uwagę grupom młodzieży o szczególnych potrzebach lub będących w sytuacji wykluczenia społecznego; w tym kontekście na specjalną troskę zasługują imigranci;

e) usługi dla młodych rodzin - rodziny te mają specyficzne problemy, które powinny zostać uwzględnione przez instancje wspólnotowe, a mówiąc konkretnie, istotne znaczenie mają działania pozwalające pogodzić życie zawodowe i rodzinne oraz ułatwiające pełną integrację kobiet na rynku pracy.

1.11 Uważa zatem, że strategie władz lokalnych i regionalnych na rzecz młodzieży będą mogły przyjąć wymiar europejski poprzez odpowiednie nurty polityki krajowej i środki finansowe, jak też konkretne programy wspólnotowe, które podnoszą stopień poinformowania młodych obywateli europejskich i dają im możliwość większego uczestnictwa w życiu obywatelskim oraz politycznym na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim.

1.12 Przypomina, że Unia opiera się na zasadach wolności i demokracji, dlatego należy podjąć, bez dalszej zwłoki i z poszanowaniem zasady pomocniczości, bardziej konkretne kroki, aby wszyscy obywatele europejscy, począwszy od najmłodszych, mogli mieć w nich udział.

2. Uczestnictwo młodzieży

Uczestnictwo w życiu obywatelskim społeczności

2.1 Przyjmuje do wiadomości, że Rada rozumie cel "uczestnictwa młodzieży w życiu obywatelskim społeczności" głównie jako wspieranie przynależności młodzieży do struktur uczestnictwa.

2.2 Przypomina, że można uczestniczyć w życiu społecznym swej własnej społeczności, nie należąc do struktur organizacyjnych, uważa zatem, że ten cel powinien być interpretowany w szerokim znaczeniu poprzez promowanie inicjatyw, które zmierzają również do zaangażowania młodzieży decydującej się zbliżyć samodzielnie do życia swej własnej społeczności.

2.3 W pełni się zgadza, że szczególną uwagę należy poświęcić grupom młodzieży znajdującej się w najgorszym położeniu i uważa, że kategorie te powinny zostać określone bardziej precyzyjnie na poszczególnych obszarach terytorialnych. Wyraża aprobatę dla inicjatyw Polski i Litwy, które są adresowane do młodzieży mieszkającej na obszarach wiejskich.

2.4 Wzywa Komisję i państwa członkowskie do koordynacji i finansowania działań na rzecz udziału w życiu obywatelskim Unii Europejskiej młodzieży z regionów peryferyjnych UE. Młodzież ta, ze względu na znaczne oddalenie, ma szczególne trudności z takim udziałem i integracją.

2.5 Docenia również wszystkie inicjatywy realizowane przez władze publiczne w celu wsparcia struktur partycypacyjnych poprzez wkład finansowy bądź dostarczenie wyposażenia, pomocy technicznej, zasobów ludzkich, pomieszczeń czy udzielenie pomocy w założeniu stron internetowych.

Uczestnictwo w systemie demokracji przedstawicielskiej

2.6 Uważa, że następujący cel ma fundamentalne znaczenie dla urzeczywistnienia aktywnego obywatelstwa: szersze uwzględnienie młodzieży we władzach lokalnych, regionalnych i krajowych, a także w ministerstwach i partiach politycznych, z zagwarantowaniem równych szans dla chłopców i dziewcząt.

2.7 Zwraca uwagę na konieczność maksymalnego wykorzystania możliwości przybliżania Unii młodzieży, jakie stwarzają nowe technologie. Podkreśla również podstawowe znaczenie jasnego wspierania przez instytucje europejskie różnych innowacyjnych środków, jakie mogą zaproponować europejskie podmioty społeczne oraz, w szczególności, władze lokalne i regionalne; w tym kontekście uważa, iż pożyteczna byłaby wymiana wzorcowych rozwiązań; konkretnie, proponuje, by Komisja wsparła organizację dorocznego forum młodzieży, w ramach którego młodzież i instytucje publiczne mogłyby wymieniać opinie i inicjować nowe działania.

2.8 Przyjmuje z zadowoleniem wszystkie inicjatywy podejmowane przez państwa członkowskie w celu wsparcia dialogu z młodzieżą: lokalne, krajowe i regionalne rady, parlamenty młodzieżowe, konkretne komisje, powołanie rzecznika czy korespondenta oraz spotkania międzyministerialne; poza tym oczekuje, że będą one w większym stopniu rozwijane.

2.9 Informuje, że we Włoszech, w ramach Krajowego Stowarzyszenia Gmin Włoskich, utworzono Radę Młodych Administratorów, która wśród wielu zadań zamierza również monitorować, popierać i doskonalić obecność młodych ludzi w administracjach lokalnych.

2.10 Życzy sobie, by w ramach formalnego kształcenia zarówno państwa członkowskie jak i władze lokalne i regionalne wprowadziły odpowiednie programy edukacyjne w zakresie demokratycznego udziału w instytucjach i dążyły do interakcji między edukacją formalną a nieformalną.

2.11 Zwraca uwagę, że powiązania między szkołą a samorządem lokalnym mogą być dobrym sposobem promowania udziału uczniów w życiu ich społeczności i apeluje do przedstawicieli administracji lokalnej - przede wszystkim tych młodych - o przyjęcie roli ambasadorów poprzez organizowanie debat publicznych na tematy będące przedmiotem lokalnego zainteresowania, otwartych także dla tej młodzieży, która opuściła szkołę.

2.12 Uważa w istocie, że otworzenie rządów lokalnych dla młodzieży pociąga za sobą cel rzeczywistego zrozumienia odpowiedzialności za zarządzanie jej własnym regionem oraz przyczynia się do rozbudzenia świadomości obywatelskiej i do zachęcenia do świadomego korzystania z prawa do głosowania, na które jak dotąd zbyt wiele młodzieży nie zwraca uwagi.

2.13 Docenia inicjatywę Finlandii, by rozszerzyć prawo do głosowania w wyborach lokalnych na młodzież po 16 roku życia oraz inicjatywę Niemiec dotyczącą projektów młodzieżowych w zakresie rewitalizacji obszarów miejskich, oraz pochwala postulat Rady, by wziąć pod uwagę debatę na temat obniżenia granicy wieku uprawniającego do brania udziału w wyborach.

2.14 Ocenia pozytywnie fakt, że zastępcą burmistrza Sztokholmu jest młoda kobieta.

2.15 Uważa, że wydana przez Radę Europy Znowelizowana europejska karta uczestnictwa młodych ludzi w życiu lokalnym i regionalnym jest bardzo cennym instrumentem i pragnie, by została ona rozpowszechniona wśród władz terytorialnych Unii oraz żeby pogłębiono współpracę w tej dziedzinie między Komitetem Regionów a Kongresem Władz Lokalnych i Regionalnych.

Uczestnictwo w rozwoju Unii Europejskiej

2.16 Zgadza się z propozycjami Komisji potwierdzonymi przez Radę, dotyczącymi osiągnięcia tego celu.

2.17 Z zadowoleniem odnotowuje, że Komisja Europejska uwzględniła wcześniejsze uwagi Komitetu(1) dotyczące trwałej polityki debaty i konsultacji z młodymi ludźmi, oraz zdecydowanie popiera ujęcie idei ulepszonego dialogu w agendzie europejskiej. Niemniej jednak ponownie stwierdza, że muszą w nim uczestniczyć przede wszystkim władze lokalne i regionalne.

2.18 Docenia nowy program "Młodzież w działaniu" oraz inne programy adresowane do młodzieży w dziedzinie kształcenia i szkolenia, które umożliwiły wielu młodym ludziom zdobycie praktycznego poznania Europy, i wnosi o coraz szerszy dostęp do tych programów i ich większe rozpowszechnienie, szczególnie wśród młodzieży znajdującej się w najtrudniejszym położeniu. Wzywa Komisję i państwa członkowskie do większej decentralizacji zarządzania tym programem na rzecz władz regionalnych w imię zasady pomocniczości oraz ubolewa nad przerwaniem programu "Młodzi przedsiębiorczy" ("Young Entrepreneurs"), który wspomagał wielu młodych ludzi rozpoczynających działalność gospodarczą i zdobywających nowe, ważne doświadczenia.

2.19 Proponuje europejskim władzom lokalnym i regionalnym stworzenie forum dla tych młodych ludzi z ich społeczności, którzy są zatrudnieni w instytucjach i w organach europejskich lub uczestniczą w programach wspólnotowych, oraz ich zaangażowanie w roli ambasadorów w debatach na temat Europy, by wzmocnić w ten sposób podejście oparte na podwójnym uczestnictwie oraz nadać wartość pracy i doświadczeniu edukacyjnemu i zawodowemu za granicą.

2.20 Wzywa Komisję, by poparła inicjatywy propagowania na szczeblu lokalnym europejskich polityk skierowanych do młodych oraz Europejskiego Paktu, wykorzystując sieci organów lokalnych i przyznając aktywną rolę młodym pracownikom administracji.

3. Informowanie młodzieży

Dostęp młodzieży do usług informacyjnych

3.1 Przypomina, że prawo do informacji leży u podstaw działań w zakresie informowania młodych ludzi podjętych przez Unię Europejską. Uważa zatem za stosowne, by państwa członkowskie, a w odpowiednich przypadkach także władze lokalne i regionalne, zwracając specjalną uwagę na jasność informacji i łatwy do niej dostęp, wdrożyły w ramach procesu kształcenia strategie gwarantujące młodzieży rzeczywiste korzystanie z tego prawa.

3.2 Z dużym zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska uwzględniła uwagi Komitetu na temat znaczenia wymiaru lokalnego i regionalnego w polityce dotyczącej młodzieży, uznając, że mobilizacja władz lokalnych odgrywa kluczową rolę we wspieraniu lokalnego uczestnictwa młodych ludzi. Stwierdza ponownie w tym względzie wagę wymiaru terytorialnego, jako że na szczeblu lokalnym zachodzi pierwszy bezpośredni kontakt z polityką i urzeczywistnia się aktywne obywatelstwo.

3.3 Z zadowoleniem przyjmuje do wiadomości, że niemal we wszystkich państwach członkowskich założono informacyjne strony internetowe dla młodzieży, nalega jednak, by na wielu polach wprowadzono skuteczną strategię informacyjną, obejmującą tematy i pytania budzące zainteresowanie młodych ludzi.

3.4 Zgadza się z Radą, że europejski portal młodzieżowy jest bardzo cennym instrumentem, który należy rozwinąć i rozpowszechniać, i że należy lepiej koordynować dostępne instrumenty, od szczebla lokalnego, przez krajowy i europejski, tak aby szybciej i z większą łatwością rozprowadzać informacje.

3.5 Uważa, że w procesy konsultowania z młodzieżą i uczestnictwa młodzieży powinny zostać zaangażowane sieci stowarzyszeń młodzieżowych działających na szczeblu lokalnym dla uniknięcia ryzyka zaangażowania wyłącznie wielkich sieci krajowych i zachęca do wykorzystywania kanałów konsultacji i uczestnictwa młodzieży nienależącej do stowarzyszeń. W tym celu właściwe będzie bezpośrednie zaangażowanie gmin, które na swoim obszarze mogą opracować modele uczestnictwa młodzieży w procesach konsultacji i debaty.

Informacje wysokiej jakości

3.6 Dowiaduje się od Komisji, że tylko niektóre państwa członkowskie sumiennie traktują kwestię kształcenia i szkolenia osób działających na polu informowania młodzieży. Wnosi, by celowi temu poświęcono większą uwagę za pomocą odpowiednich programów badawczych dotyczących tej dziedziny.

3.7 Uważa, że Komisja powinna bardziej zaakcentować związek między informowaniem i konsultacją w celu wsparcia młodych ludzi w zdobywaniu umiejętności pozyskiwania, wybierania i oceniania informacji, tak by stali się jej świadomymi użytkownikami. Apeluje do państw członkowskich o wykorzystanie wszystkich istniejących kanałów informacyjnych, by rozpowszechnić informacje na temat młodych ludzi (internetu, telefonów komórkowych, wideo, kina).

Uczestnictwo młodych ludzi w informowaniu

3.8 Z zadowoleniem odnotowuje nowy nacisk na lokalne rady młodzieżowe, systematyczne angażowanie młodych ludzi w lokalne organy decyzyjne i wsparcie władz lokalnych oraz regionalnych. Apeluje do Komisji, by zachęciła do opracowania dokładnych kryteriów dotyczących celu uczestnictwa młodzieży, tak by wesprzeć lokalne uczestnictwo i aktywne obywatelstwo.

3.9 Podkreśla wagę zaangażowania młodzieży w opracowywanie strategii i produktów informacyjnych, w rozpowszechnianie informacji i w działania w zakresie doradztwa.

3.10 Uważa, że wkład poszczególnych młodych ludzi lub organizacji młodzieżowych w tę dziedzinę jest cennym zasobem, który należy wykorzystać w jak najlepszy sposób, i apeluje do Komisji o zachęcenie państw członkowskich do określenia nowych form uczestnictwa.

4. Otwarta metoda koordynacji

4.1 Ma świadomość, że problematyka młodzieży leży w kompetencji państw członkowskich, i dlatego wzywa do wspólnego zaangażowania z ich strony i ze strony Komisji we współpracę z władzami lokalnymi i regionalnymi.

4.2 Uważa ponadto, że Komisja powinna kłaść większy nacisk na sukcesy państw członkowskich, przede wszystkim na dobre rozwiązania.

5. Wnioski Komitetu Regionów

Uczestnictwo

5.1 Zaleca, by państwa członkowskie zagwarantowały równe szanse wszystkim obywatelom, w szczególności zaś młodzieży obu płci, a także młodym mężczyznom i kobietom.

5.2 Wnosi, by przydzielając środki, na równi wspierano projekty na rzecz stowarzyszeń młodzieżowych i projekty skierowane do poszczególnych młodych ludzi, nie zapominając o młodzieży należącej do grup znajdujących się w najtrudniejszym położeniu.

5.3 Pragnąłby ponadto, by państwa członkowskie zachęcały młodzież do zaangażowania się w działalność we władzach lokalnych, regionalnych i krajowych oraz w ministerstwach i partiach politycznych oraz by konsultowały się z nimi za pośrednictwem rad młodzieżowych oraz innych struktur partycypacyjnych.

5.4 Opowiada się za tym, by państwa członkowskie mogły uruchomić projekty mające na celu zachęcenie młodzieży do udziału w sprawowaniu władzy na szczeblu terytorialnym i w zarządzaniu ich społecznościami, a także zacieśnić powiązania między władzami lokalnymi a szkołą w celu krzewienia świadomości obywatelskiej i świadomego korzystania z prawa do głosowania.

5.5 Zwraca się do władz lokalnych, regionalnych i krajowych o rzeczywiste zaangażowanie młodzieży w debaty na temat przyszłości Europy w celu wzmocnienia jej udziału w rozwoju Unii Europejskiej, przypisując aktywną rolę tym, którzy pracują w instytucjach, w urzędach europejskich lub uczestniczą w programach wspólnotowych.

Informowanie

5.6 Uważa za konieczne, by państwa członkowskie zagwarantowały prawo do informacji za pomocą odpowiednich strategii, uwzględniając potrzeby młodzieży, zwracając szczególną uwagę na najsłabsze grupy oraz opracowując równocześnie specjalne programy kształcenia i szkolenia w celu przygotowania wszystkich osób zaangażowanych w edukację młodzieży.

5.7 Potwierdza, że stworzenie Europy dla obywateli i integracja społeczna młodzieży jest jednym z głównych priorytetów politycznych Komitetu i zamierza wnieść swój wkład, angażując się w organizację uporządkowanego i systematycznego dialogu oraz spotkań z przedstawicielami lokalnych i regionalnych stowarzyszeń lub rad młodzieżowych, a także przewidując możliwość utworzenia swej własnej grupy roboczej, która monitorowałaby i promowała rzeczywiste zaangażowanie władz terytorialnych, poddając weryfikacji dobre rozwiązania lokalne i regionalne, między innymi dzięki wsparciu odpowiednich stowarzyszeń krajowych, że będzie dążyć do tego, by praktycznie wspomagać państwa członkowskie we wdrażaniu zaleceń dotyczących udziału młodzieży i jej informowania.

5.8 Podejmuje się bardziej rozpowszechniać informacje o tematach europejskich, wokół których należy rozwinąć debaty na szczeblu lokalnym i regionalnym, i o spotkaniach europejskich organizowanych dla młodzieży, tak by zwiększyć udział jak najszerszej części społeczeństwa.

5.9 Dla zachęcania do uczestnictwa w rozwoju Unii Europejskiej wzywa Komisję do zaplanowania kampanii informacyjnej ad hoc w celu rozpropagowania wszystkich programów wspólnotowych skierowanych do młodzieży.

Metoda otwartej koordynacji

5.10 Docenia wyrażoną przez Radę chęć dostosowania i ulepszenia linii działania oraz uwzględnienia środków określonych w niedawnej rezolucji, apeluje zatem o wzięcie pod uwagę spostrzeżeń oraz propozycji wysuniętych w niniejszej opinii.

5.11 Pragnąłby, by państwa członkowskie w ramach dotychczasowych sprawozdań nadal mogły dostarczać Komisji informacji na temat swych własnych kierunków polityki dotyczącej młodzieży, wnosząc tym samym wkład w otwartą metodę koordynacji (OMC) oraz umożliwiając bardziej precyzyjne określanie i rozpowszechnianie dobrych rozwiązań.

5.12 Zgadza się z ustaleniem najpóźniej do marca 2007 r. linii działania w zakresie uczestnictwa i informowania, na których państwa członkowskie zamierzają się skoncentrować w celu określenia odpowiednich planów działania, przede wszystkim rozpowszechniając w większym stopniu dobre rozwiązania.

5.13 Zwraca się do Komisji o określenie najlepszego sposobu sporządzania - z użyciem efektywnych metod statystycznych oraz badań jakościowych - skutecznej analizy postępów osiąganych przez państwa członkowskie.

5.14 Opowiada się za utworzeniem grupy roboczej, której zadaniem byłoby opracowanie instrumentów oceniających realizację środków wzmacniających wspólne cele, i postuluje udział przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych za pośrednictwem Komitetu.

5.15 Potwierdza, że wspólne cele dotyczące młodzieży będą łatwiejsze do osiągnięcia, jeżeli zaoferuje się jej lepsze warunki życia. Wnosi, by w ramach Europejskiego Paktu na rzecz Młodzieży Komisja przedstawiła plan działania umożliwiający lepsze ukierunkowanie i wspieranie inicjatyw poszczególnych państw członkowskich oraz by przewidziała środki finansowe na ten cel, który powinien być w miarę możliwości powiązany z nowatorskimi działaniami oraz z wymianą dobrych rozwiązań.

5.16 Wzywa państwa członkowskie do przyznania władzom lokalnym i regionalnym odpowiednich środków na realizację wspólnych celów.

5.17 Ma wreszcie nadzieję, że również w ramach debaty nad zieloną księgą Komisji w sprawie prawa pracy państwa członkowskie podejmą problem niepewności zatrudnienia dotykający młodzież, aby w lepszym stopniu osiągnąć cele związane z młodzieżą.

Rzym, 23 marca 2007 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Michel DELEBARRE

______

(1) CdR 253/2005 fin

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.