Opinia "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2008-2009: kraje kandydujące".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.211.37

Akt nienormatywny
Wersja od: 4 września 2009 r.

Opinia Komitetu Regionów "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2008-2009: kraje kandydujące"

(2009/C 211/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW
-Podkreśla swe pełne poparcie dla działań i reform realizowanych przez kraje kandydujące w celu spełnienia kryteriów członkostwa.
-Podkreśla znaczenie procesu rozszerzenia dla stabilnego i demokratycznego rozwoju państw kandydujących; jest również świadomy wartości, jaką przynosi to UE.
-Zwraca uwagę na kluczowe znaczenie stosunków dobrosąsiedzkich i współpracy regionalnej w procesie stabilizacji i stowarzyszenia. Wzywa kraje kandydujące do intensyfikacji starań o spokojne i priorytetowe rozwiązanie nierozstrzygniętych kwestii z państwami sąsiadującymi, tak aby uzyskać rozwiązania akceptowalne dla wszystkich stron.
-Zwraca uwagę na potrzebę zaangażowania samorządów lokalnych i regionalnych oraz ich stowarzyszeń na wczesnym etapie procesu akcesyjnego. Ich wiedza i doświadczenie mogą wnieść nowe i dodatkowe wartości do procesu rozszerzenia.
-Zaleca intensyfikację współpracy samorządów lokalnych i regionalnych państw członkowskich z samorządami krajów kandydujących i uważa, że należy zwrócić szczególną uwagę na budowanie społecznego poparcia dla procesu akcesyjnego zarówno w państwach członkowskich jak i w krajach kandydujących.
Sprawozdawca: Jasmina VIDMAR (SL/ALDE), członek Rady Miasta Maribor
Dokument źródłowy
Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Strategia rozszerzenia i najważniejsze wyzwania w latach 2008-2009"
COM(2008) 674 wersja ostateczna

I. ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1. Podkreśla swe pełne poparcie dla działań i reform realizowanych przez kraje kandydujące w celu spełnienia kryteriów członkostwa.

2. Podkreśla znaczenie procesu rozszerzenia dla stabilnego i demokratycznego rozwoju państw kandydujących; jest również świadomy wartości, jaką przynosi to UE.

3. Z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte dzięki wielu reformom przeprowadzanym w państwach kandydujących; reformy te wzmacniają praworządność i modernizują struktury gospodarcze i społeczne.

4. Uważa, że należy zachęcać państwa kandydujące do podejmowania dalszych wysiłków i pełnego wykorzystywania ich potencjału podczas wdrażania reform, aby zapewnić przyspieszenie i usprawnienie procesu przystępowania do UE.

5. Z zadowoleniem przyjmuje starania czynione na rzecz poprawy jakości procesu rozszerzenia i jego przejrzystości, w tym kryteria warunkujące otwieranie i zamykanie poszczególnych rozdziałów negocjacji.

6. Zwraca uwagę na kluczowe znaczenie stosunków dobrosąsiedzkich i współpracy regionalnej w procesie stabilizacji i stowarzyszenia. Wzywa kraje kandydujące do intensyfikacji starań o spokojne i priorytetowe rozwiązanie nierozstrzygniętych kwestii z państwami sąsiadującymi, tak aby uzyskać rozwiązania akceptowalne dla wszystkich stron.

7. Z zadowoleniem przyjmuje ogólne postępy poczynione przez Chorwację w zakresie przyjmowania i wdrażania reform związanych z przystąpieniem do UE i uważa, że możliwe jest dotrzymanie proponowanego harmonogramu dojścia do końcowego etapu negocjacji przed końcem 2009 roku, pod warunkiem spełnienia przez Chorwację wszystkich niezbędnych kryteriów.

8. Podkreśla konieczność podjęcia w Chorwacji większych wysiłków na rzecz reformy systemu sądownictwa, zwalczania korupcji i zorganizowanej przestępczości, gwarantowania praw mniejszości, wspierania powrotu uchodźców oraz współpracy z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla Byłej Jugosławii.

9. Stwierdza postępy osiągnięte w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii w dziedzinie reformy sądownictwa i policji, w spełnianiu wymogów wynikających z układu o stabilizacji i stowarzyszeniu oraz w tworzeniu społeczeństwa wieloetnicznego.

10. Zauważa niedociągnięcia w staraniach Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii w wypełnieniu kryteriów politycznych, wskazane w sprawozdaniu Komisji Europejskiej z postępów za 2008 r. Z zadowoleniem przyjmuje postępy w organizacji wyborów prezydenckich i lokalnych na początku 2009 r., które przebiegły zgodnie z większością międzynarodowych standardów. W związku z tym uważa, że należy wyznaczyć termin rozpoczęcia negocjacji w sprawie przystąpienia do UE Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, jeżeli spełnione zostaną niezbędne warunki.

11. Odnotowuje starania Turcji na rzecz przeprowadzenia reform w zakresie podstawowych swobód i praworządności oraz wzywa Turcję do przyjęcia konstruktywnej postawy sprzyjającej porozumieniu w sprawie zjednoczenia Cypru.

12. Zwraca uwagę na potrzebę zaangażowania samorządów lokalnych i regionalnych oraz ich stowarzyszeń na wczesnym etapie procesu akcesyjnego. Ich wiedza i doświadczenie mogą wnieść nowe i dodatkowe wartości do procesu rozszerzenia.

13. Z zadowoleniem przyjmuje dotychczasową pozytywną współpracę transgraniczną między samorządami lokalnymi i regionalnymi i wzywa te władze do umacniania takiej współpracy, jako że oprócz podnoszenia dobrobytu umożliwia ona bezpośrednie kontakty i osiągnięcie lepszego wzajemnego zrozumienia miedzy społeczeństwami państw członkowskich UE i państw do niej nienależących. Podkreśla możliwości, jakie w tym kontekście daje europejskie ugrupowanie współpracy terytorialnej (EUWT) i z tego względu zachęca właściwe organy krajowe do podjęcia odpowiednich kroków mających na celu umożliwienie partnerom z krajów kandydujących udziału w przyszłych EUWT zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1082/2006.

14. Z zadowoleniem przyjmuje poprawę koordynacji mechanizmów wspierających instrumentu pomocy przedakcesyjnej z instrumentami innych międzynarodowych instytucji finansowych i dawców oraz oczekuje, że dalsza harmonizacja różnych mechanizmów pomocowych pomoże poprawić ich skuteczność.

15. Zaleca intensyfikację współpracy samorządów lokalnych i regionalnych państw członkowskich z samorządami krajów kandydujących i uważa, że należy zwrócić szczególną uwagę na budowanie społecznego poparcia dla procesu akcesyjnego zarówno w państwach członkowskich jak i w krajach kandydujących.

16. Uznaje wagę wykorzystania obecnych sieci władz lokalnych takich jak NALAS (Sieć Stowarzyszeń Samorządów Lokalnych Europy Południowo-Wschodniej) w swojej współpracy z krajami kandydującymi. Koordynację i wymianę doświadczeń między grupami roboczymi KR-u i wspólnym komitetem konsultacyjnym zajmującym się tym regionem można by rozwinąć poprzez zaangażowanie NALAS w celu porównania procesów integracji i wysiłków na rzecz decentralizacji podejmowanych w tym regionie.

CHORWACJA

Postępy w procesie akcesyjnym osiągnięte przez Chorwację

17. Wyraża zadowolenie z faktu, że końcowy etap negocjacji z Chorwacją zostanie wkrótce otwarty, pod warunkiem spełnienia przez ten kraj kryteriów członkostwa. Zachęca Chorwację do przyspieszenia reform w szeregu kluczowych dziedzin.

18. Uważa, że poczyniono postępy w zwalczaniu korupcji dzięki poprawie ram prawnych i działalności Urzędu Zwalczania Korupcji i Przestępczości Zorganizowanej. Zauważa jednak, że korupcja jest w dalszym ciągu poważnym problemem i dlatego zaleca, aby czynić dodatkowe starania na rzecz poprawy koordynacji i niezależnego monitorowania, jak również aby wzmocnić potencjał administracyjny organów walki z korupcją.

19. Z zadowoleniem przyjmuje prawne gwarancje i ogólne uznanie wolności i pluralizmu mediów. Z niepokojem śledzi przypadki fizycznych ataków, gróźb i nacisku politycznego wobec dziennikarzy. Odnotowuje, że podjęte zostały pewne dodatkowe stosowne środki i wzywa władze do podjęcia dalszych kroków w celu zapewnienia dziennikarzom bezpiecznego środowiska pracy i ułatwienia swobodnego i niezależnego relacjonowania wydarzeń.

20. Zauważa, że Chorwacja współpracuje z Międzynarodowym Trybunałem Karnym dla Byłej Jugosławii i wzywa władze chorwackie do zapewnienia trybunałowi dostępu do pozostałych wymaganych dokumentów.

21. Wzywa Chorwację do rozwiązania sporów granicznych ze Słowenią, Serbią, Czarnogórą oraz Bośnią i Hercegowiną. Z zadowoleniem przyjmuje gotowość Chorwacji i Słowenii do rozstrzygnięcia sporów granicznych przy wsparciu Komisji Europejskiej zgodnie z zasadą pokojowego rozstrzygania sporów zapisaną w karcie ONZ.

22. Uważa, że stosowanie ustawy konstytucyjnej o mniejszościach, w połączeniu z przyjęciem planu działania, stanowi ważny krok we wdrażaniu ram prawnych wspierających integrację społeczną grup mniejszościowych. Podkreśla znaczenie zapewnienia odpowiednich informacji, środków finansowych i wsparcia administracyjnego po to, aby umożliwić pomyślne wdrożenie ustawy na szczeblu lokalnym i regionalnym.

23. Uważa, że poczyniono postępy na rzecz powrotu uchodźców i osób wewnętrznie przesiedlonych, i podkreśla, że aby przyspieszyć powrót i integrację uchodźców i osób przesiedlonych, oprócz zapewnienia im odpowiednich warunków życia, potrzebne są dalsze środki na rzecz poprawy dostępu do rynku pracy i złagodzenia wrogości wobec tych osób na niektórych obszarach.

Zwiększanie potencjału władz lokalnych i regionalnych

24. Z zadowoleniem przyjmuje ratyfikację Europejskiej karty samorządu terytorialnego, ale jest zdania, że niezbędne są dalsze wysiłki na rzecz pełnego wprowadzenia w życie postanowień tej karty.

25. Pozytywnie ocenia ulepszenia wprowadzone w uregulowaniach prawnych dotyczących administracji publicznej oraz uznaje przyjęcie ustawy o służbie cywilnej za krok w kierunku odpolitycznienia administracji publicznej, wprowadzenia lepszej administracji i wyznaczenia praw i obowiązków urzędników.

26. Zauważa, że samorządy lokalne i regionalne oraz ich stowarzyszenia nie są w odpowiednim stopniu angażowane w podejmowanie decyzji co do prawodawstwa i przepisów wykonawczych, które regulują metody pracy, finansowanie i organizację samorządów lokalnych i regionalnych. Wzywa władze krajowe do ustanowienia procedur umożliwiających odpowiednią reprezentację tych samorządów w procesie legislacyjnym.

27. Uważa, że trzeba angażować samorządy lokalne i regionalne oraz ich stowarzyszenia w proces wdrażania dorobku prawnego Wspólnoty; należy je również systematycznie informować o postępach na drodze ku członkostwu. Podkreśla, że samorządy lokalne i regionalne muszą być dobrze przygotowane do przyjęcia obowiązków związanych z przyszłym członkostwem w UE oraz do wykorzystania możliwości, które ono oferuje.

28. Zwraca uwagę na opóźnienia w decentralizacji oraz podkreśla, że kluczowym warunkiem pomyślnego przekazania kompetencji samorządom lokalnym i regionalnym jest rozwijanie potencjału administracji lokalnej.

29. Stwierdza, że dostępne samorządom lokalnym i regionalnym zasoby finansowe nie wystarczają do wykonania wielu wymagających zadań wynikających z pilnej potrzeby decentralizacji. Dlatego też zaleca przyjęcie odpowiednich środków w celu poprawy sytuacji finansowej samorządów lokalnych i regionalnych.

30. Uważa, że należy poprawić ramy prawne współpracy między gminami tak, aby umożliwić gminom współpracę po decentralizacji.

31. Popiera inicjatywę stowarzyszeń gmin i regionów na rzecz przekształcenia grupy roboczej we wspólny komitet konsultacyjny; miałoby to służyć poprawie dialogu między samorządami lokalnymi i regionalnymi Chorwacji i państw członkowskich.

BYŁA JUGOSŁOWIAŃSKA REPUBLIKA MACEDONII

Postępy w procesie akcesyjnym osiągnięte przez Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii

32. Z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w niektórych dziedzinach oraz w zakresie spełniania wymogów zawartych w układzie o stabilizacji i stowarzyszeniu i zachęca Byłą Jugosłowiańską Republikę Macedonii do spełnienia kryteriów politycznych i pełnej realizacji kluczowych priorytetów partnerstwa akcesyjnego. Zaleca wyznaczenie daty rozpoczęcia negocjacji w sprawie członkostwa, o ile spełnione zostaną niezbędne kryteria, w tym dotyczące utrzymywania stosunków dobrosąsiedzkich.

33. Uważa, że przyjęcie nowego programu antykorupcyjnego i odpowiedniego planu działania prawdopodobnie doprowadzi do postępów w zwalczaniu korupcji. Niemniej jednak wskazuje na to, że korupcja jest w dalszym ciągu szeroko rozprzestrzenionym zjawiskiem i dlatego też wzywa do tego, aby podjąć dodatkowe wysiłki w zwalczaniu korupcji i przestępczości zorganizowanej.

34. Uważa, że umowa ramowa z Ochrydy stanowi gwarancję tego, że Była Jugosłowiańska Republika Macedonii będzie szanować prawa mniejszości etnicznych. Docenia postęp osiągnięty wraz z przyjęciem ustawy o językach, która reguluje i rozszerza użycie języków mniejszości. Niemniej jednak ubolewa nad tym, że nie osiągnięto dalszych postępów w zakresie praw społeczności romskiej i podkreśla powtarzające się przypadki dyskryminacji Romów. Wzywa do podejmowania dalszych kroków w celu poprawy integracji społecznej Romów i zmniejszenia dyskryminacji.

35. Z zadowoleniem przyjmuje porozumienie o ułatwieniach wizowych i readmisji zawarte z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii i jest przekonany, że postępy w spełnianiu kryteriów będą wystarczające do tego, by można było przedstawić propozycję zniesienia obowiązku wizowego dla obywateli Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

36. Zachęca do stosunków dobrosąsiedzkich i podkreśla ponownie swoje poparcie dla działań specjalnego wysłannika ONZ Matthew Nimetza odnośnie do nazwy kraju. Po zakończeniu wyborów wzywa nowego prezydenta kraju do osiągnięcia kompromisowego porozumienia między Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii a Grecją odnośnie do nazwy kraju. Wzywa władze krajowe Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii do unikania działań, które mogłyby zagrozić wysiłkom na rzecz wypracowania akceptowalnego dla obu stron rozwiązania kwestii nazwy. Jednakże kwestia ta nie powinna wpłynąć na decyzję dotyczącą rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii, choć wniesie istotny wkład w proces akcesji.

37. Uważa, że osiągnięto pewne postępy w zakresie równości płci i z zadowoleniem przyjmuje powołanie w wielu jednostkach samorządu lokalnego komisji równych szans. Wzywa do kontynuacji działań na rzecz zapobiegania przemocy seksualnej i przemocy w rodzinie, zmniejszania dyskryminacji i zagwarantowania równego udziału w wyborach.

38. Przyjmuje do wiadomości utworzenie komisji do spraw stosunków międzyetnicznych na szczeblu lokalnym, ale jest świadomy trudności powodowanych ich niejasnym mandatem i brakiem zasobów finansowych. Wzywa władze do usunięcia przeszkód utrudniających pracę tych komisji.

Zwiększanie potencjału władz lokalnych

39. Z zadowoleniem obserwuje dalszą decentralizację podatkową i obniżanie zadłużenia samorządów lokalnych oraz poprawę ściągalności podatków. Wskazuje jednakże na to, że dostępne środki finansowe w dalszym ciągu nie wystarczają na uzyskanie wysokiej jakości w realizacji zadań na szczeblu lokalnym.

40. Z zadowoleniem odnotowuje przyjęcie ustawy o rozwoju regionalnym oraz wzywa do zapewnienia odpowiednich zasobów finansowych służących zagwarantowaniu zrównoważonego rozwoju regionalnego, a także do powołania rad rozwoju regionalnego. Podkreśla znaczenie zwiększenia możliwości ściślejszej koordynacji między różnymi strukturami administracji.

41. Zwraca uwagę na potrzebę prowadzenia skuteczniejszego i spójniejszego dialogu między władzami centralnymi a lokalnymi w dziedzinach takich jak edukacja i nieruchomości należące do skarbu państwa oraz w innych dziedzinach ważnych dla rozwoju i pracy samorządów lokalnych, i zaleca nasilenie tego dialogu.

42. Podkreśla znaczenie utworzenia odpowiednich instrumentów wzmacniających administracyjny potencjał samorządów lokalnych i przejrzystość lokalnej administracji.

43. Zauważa, że proces decentralizacji trwa i uważa, że powinien zostać przyspieszony. Wskazuje na ryzyko, że jakość wykonywania zadań i świadczenia usług może się obniżyć, jeżeli decentralizacja odpowiedzialności i zadań nie będzie iść w parze z odpowiednimi środkami finansowymi. Dlatego też oczekuje, że zapewnione zostaną zasoby finansowe na wykonanie zdecentralizowanych zadań.

44. Dostrzega sporządzenie projektu ustawy o współpracy między gminami i zaleca jak najszybsze jej przyjęcie.

45. Uważa, że osiągnięto pewne postępy w reformie administracji publicznej i podkreśla znaczenie utworzenia odpowiednich instrumentów po to, aby wzmocnić potencjał samorządów lokalnych i poprawić przejrzystość działań lokalnej administracji.

46. Zauważa zmiany w krajowym systemie koordynacji szkoleń oraz przyjęcie strategii szkolenia urzędników administracji publicznej szczebla lokalnego i regionalnego. Uważa, że ważne jest zaangażowanie stowarzyszenia gmin ZELS w system szkoleniowy, aby zagwarantować skuteczność i dobrą jakość szkolenia urzędników.

47. Z zadowoleniem przyjmuje fakt, że już przeszło 70 gmin przyjęło kodeks postępowania urzędników administracji publicznej szczebla lokalnego, co świadczy o znaczeniu, jakie urzędnicy szczebla lokalnego przypisują wysokim standardom pracy; wzywa pozostałe gminy do podążenia tym tropem w tej pilnej sprawie.

TURCJA

Postępy w procesie akcesyjnym osiągnięte przez Turcję

48. Z zadowoleniem odnotowuje zaangażowanie rządu w kontynuację procesu akcesyjnego i oczekuje, że zostaną opracowane skuteczne reformy polityczne i konstytucyjne, które będą nadal wpływać na zbliżanie Turcji do standardów międzynarodowych i europejskich. Sądzi, że kraj ten musi podjąć dodatkowe wysiłki, aby zapewnić poszanowanie dla różnorodności i rozwiązywać problemy w drodze dialogu i kompromisu.

49. Zauważa, że w zwalczaniu korupcji i zorganizowanej przestępczości poczyniono ograniczone postępy i podkreśla, że aby osiągnąć poprawę, przyjmowanie podstawowych aktów i ustanowienie odpowiednich ram instytucjonalnych powinno uzyskać pełne poparcie polityczne.

50. Podkreśla, że wziąwszy pod uwagę znaczne wsparcie finansowe UE dla Turcji mające na celu umożliwienie jej radzenia sobie z olbrzymim wzrostem nielegalnych przepływów migracyjnych przez jej terytorium do UE, pierwszorzędne znaczenie mają nadal negocjacje w sprawie umowy o readmisji między UE a Turcją. Negocjacje te powinny zostać wznowione jak najwcześniej w celu jak najszybszego zawarcia umowy. Odnotowuje również, że szczególne znaczenie ma w tym względzie odpowiednie i skuteczne wdrożenie istniejących umów dwustronnych z państwami członkowskimi.

51. Podkreśla, że należy przyspieszyć ratyfikację międzynarodowych instrumentów ochrony swobód i praw człowieka i oczekuje jak najszybszej decyzji trybunału konstytucyjnego. Wzywa również do powołania rzecznika praw obywatelskich.

52. Z zadowoleniem przyjmuje starania o lepszą ochronę wolności słowa, podkreśla jednak, że należy przyspieszyć wdrażanie zmienionych przepisów prawnych oraz usunąć wszelkie ograniczenia czy przeszkody dla wolności prasy i wolności zgromadzeń.

53. Wyraża zadowolenie z powodu rozpoczęcia emisji programów telewizyjnych w języku kurdyjskim oraz planów emisji programów w języku armeńskim. Zwraca uwagę na fakt, że nie przestrzega się jak dotąd w pełni norm UE dotyczących różnorodności kulturowej i religijnej oraz poszanowania i ochrony mniejszości. Dlatego też oczekuje, że zostaną podjęte odpowiednie kroki prawne i praktyczne w celu pełnego uznania praw mniejszości.

54. Podkreśla, że równouprawnienie kobiet musi stać się faktem w życiu politycznym, kształceniu oraz dostępie do rynku pracy i służby zdrowia. Wzywa do wdrożenia przepisów ustawy o gminach, która przewiduje utworzenie określonej liczby schronisk jako formy ochrony kobiet przed przemocą domową i honorowymi zabójstwami.

55. Podkreśla, że w celu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego należy wykorzystywać wyłącznie praworządne struktury i środki. To państwo musi mieć wyłączne prawo do użycia siły. Prawa tego, zastrzeżonego wyłącznie dla organów państwowych, nie wolno przenosić na grupy ludności cywilnej.

56. Podkreśla potrzebę kompleksowego rozwiązania kwestii cypryjskiej w oparciu o rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i zasady leżące u podstaw Unii Europejskiej. Z zadowoleniem przyjmuje odnowienie zobowiązania przywódców obydwu społeczności do wynegocjowania rozwiązania i popiera bezpośrednie negocjacje prowadzone obecnie przez przywódców obydwu społeczności Cypru.

57. Jeżeli chodzi o stosunki między Grecją a Turcją, podkreśla, że Turcja zobowiązała się do utrzymywania stosunków dobrosąsiedzkich, a zatem wzywa rząd turecki do podjęcia wysiłków w celu pokojowego rozwiązania wszelkich nierozstrzygniętych sporów, zgodnie z kartą ONZ, innymi odpowiednimi konwencjami międzynarodowymi oraz dwustronnymi umowami i zobowiązaniami.

Zwiększanie potencjału władz lokalnych

58. Zwraca uwagę na znaczenie jak najwcześniejszego angażowania władz lokalnych w proces przystępowania do UE oraz w przygotowanie i wdrażanie wymaganych reform i dostosowań prawnych, a ponadto zaleca odpowiedni poziom koordynacji i przekazywania informacji pomiędzy szczeblem krajowym a lokalnym.

59. Wyraża zadowolenie z przyjęcia zmian w ustawie o gminach, i wyraża nadzieję, że umożliwią one gminom skuteczniejszą działalność i organizację.

60. Z zadowoleniem przyjmuje fakt powiększenia zdolności finansowych gmin dzięki przyjęciu ustawy zwiększającej przychody gmin oraz dzięki wdrożeniu ustaw o administracji lokalnej, a także oczekuje dalszych inicjatyw mających na celu finansowe wzmocnienie gmin, co umożliwiłoby im skuteczniejsze wypełnianie swoich obowiązków.

61. Wyraża ubolewanie z powodu braku postępów w kwestii przyjęcia ustawy ramowej o administracji publicznej i zwraca uwagę na znaczenie decentralizacji w zapewnieniu społeczeństwu dobrego sprawowania rządów.

62. Uważa, że konieczne są dalsze starania, by umożliwić radom miejskim i gminnym skuteczniejsze działanie w charakterze platformy pozwalającej obywatelom uczestniczyć w podejmowaniu decyzji na szczeblu samorządu lokalnego.

63. Podkreśla znaczenie decentralizacji i wzmocnienia zdolności władz lokalnych w zakresie wypełniania przekazanych im tą drogą obowiązków, a także zwiększenia odpowiedzialności i przejrzystości.

64. Ubolewa, że podczas ostatnich wyborów lokalnych doszło niedawno, przede wszystkim w regionach kurdyjskich, do gwałtownych starć, które doprowadziły także do ofiar śmiertelnych. Wzywa odpowiedzialne organy, aby w przyszłości dołożyły wszelkich możliwych starań, by wybory mogły odbywać się w sposób zapewniający ich wolność i przejrzystość, a ich przebieg był pokojowy.

65. Ponownie podkreśla potrzebę utworzenia wspólnego komitetu konsultacyjnego KR-u i Turcji, który stanowiłby kluczową platformę wymiany doświadczeń, wiedzy i informacji na temat zaangażowania samorządu lokalnego i regionalnego w proces akcesyjny.

Bruksela, 17 czerwca 2009 r.

Przewodnicząc
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.