Opinia "rozwiązania interoperacyjne dla europejskich administracji publicznych (ISA)".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.200.58

Akt nienormatywny
Wersja od: 25 sierpnia 2009 r.

Opinia Komitetu Regionów "rozwiązania interoperacyjne dla europejskich administracji publicznych (ISA)"

(2009/C 200/11)

(Dz.U.UE C z dnia 25 sierpnia 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW
-Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji w sprawie kontynuacji poprzednich programów poprzez następny program - rozwiązania interoperacyjne dla europejskich administracji publicznych (ISA).
-Jest zdania, że władze lokalne i regionalne powinny zaangażować się w szeroko zakrojoną współpracę na rzecz poprawy interoperacyjności w administracji publicznej i efektywnego świadczenia usług publicznych.
-Podkreśla, że program ten nie może izolować europejskich administracji publicznych od świata zewnętrznego i sugeruje, że powinny zostać opracowane standardy interoperacyjności na podstawie szerokiej współpracy międzynarodowej.
-Zauważa, że wymiana sprawdzonych wzorców między regionami i władzami lokalnymi nie tylko byłaby pożyteczna, lecz stanowiłaby w istocie zasadniczy element programu ISA.
Sprawozdawca: Veronica IONITA (RO/PPE), Burmistrz Gorgoty
Dokumenty źródłowe:
Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych (ISA)
COM(2008) 583 wersja ostateczna

I. ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1. Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji w sprawie kontynuacji poprzednich programów IDA (programu dotyczącego wymiany danych pomiędzy administracjami) i IDABC (interoperatywnego świadczenia ogólnoeuropejskich usług eGovernment dla administracji publicznej, przedsiębiorstw i obywateli) poprzez następny program - rozwiązania interoperacyjne dla europejskich administracji publicznych (ISA). Dwa pierwsze programy z pewnością wniosły wartość dodaną do wymiany informacji między administracjami, zaś nowy program na pewno przyczyni się do rozwoju lokalnego i regionalnego poprzez ułatwianie wymiany pomysłów i doświadczeń w różnych dziedzinach takich jak zatrudnienie, rybołówstwo, rolnictwo, zdrowie, ochrona konsumenta oraz wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne.

2. Podkreśla znaczenie administracji lokalnych i regionalnych zgodnie ze strategią na rzecz europejskiego społeczeństwa informacyjnego i2010, gdyż to one są motorem wzrostu gospodarczego na szczeblu lokalnym.

3. Uważa, że w kontekście wniosku Komisji władze lokalne i regionalne nie powinny być traktowane wyłącznie jako użytkownicy ogólnoeuropejskich usług elektronicznych, lecz również jako główni ich dostarczyciele.

4. Sądzi, że Komisja Europejska powinna bardziej skupić się na procesie tworzenia sieci między europejskimi administracjami publicznymi na wszystkich szczeblach, który powinien zostać uznany na szczeblu krajowym przez państwa członkowskie, biorąc pod uwagę problemy powstałe w przeszłości z powodu różnic w podejściach kulturowych i politycznych, barier językowych lub kwestii budżetowych.

5. Z tego względu jest zdania, że władze lokalne i regionalne powinny zaangażować się w szeroko zakrojoną współpracę na rzecz poprawy interoperacyjności w administracji publicznej i efektywnego świadczenia usług publicznych.

6. Podkreśla, że program ten nie może izolować europejskich administracji publicznych od świata zewnętrznego i sugeruje, że powinny zostać opracowane standardy interoperacyjności na podstawie szerokiej współpracy międzynarodowej.

7. Wskazuje na fakt, że różne programy wspólnotowe (IST, eTEN, eContent) były powiązane z poprzednią wersją programu IDABC. Współpraca z obecnymi programami (VII program ramowy, program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji CIP, fundusze strukturalne) może uwolnić cenne zasoby.

8. Zauważa, że wymiana sprawdzonych wzorców między regionami i władzami lokalnymi nie tylko byłaby pożyteczna, lecz stanowiłaby w istocie zasadniczy element programu ISA.

9. Wzywa Komisję Europejską do dokładniejszej oceny znaczenia celów i środków programu ISA dla władz lokalnych i regionalnych.

10. Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do przewidzenia funduszy dla organów centralnych oraz władz lokalnych i regionalnych odpowiedzialnych za realizację programu ISA, w tym także środki na szkolenia urzędników. W ten sposób program ten będzie mógł skuteczniej zaspokajać potrzeby obywateli europejskich.

II. ZALECENIA DOTYCZĄCE POPRAWEK

Poprawka 1

Motyw 11

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Program ISA powinien powstać w oparciu o doświadczenia z realizacji programów IDA i IDABC, które pokazują, że skoordynowane podejście może prowadzić do szybszego osiągania wyników, przy jednoczesnej poprawie jakości i spełnieniu wymogów gospodarczych poprzez wspólne i dzielone rozwiązania tworzone i wdrażane we współpracy z państwami członkowskimi. Działania te wniosły już i nadal wnoszą istotny wkład w zapewnianie interoperacyjności w zakresie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy europejskimi administracjami publicznymi.Program ISA powinien powstać w oparciu o doświadczenia z realizacji programów IDA i IDABC. Należy również uwzględnić wnioski z śródokresowej oceny wdrażania programu IDABC, w której omówione są kwestie istotności, wydajności, skuteczności, pożyteczności i spójności tego programu, szczególną uwagę zwracając na potrzeby wyrażane przez jego użytkowników., które pokazują Wykazano, że skoordynowane podejście może prowadzić do szybszego osiągania wyników, przy jednoczesnej poprawie jakości i spełnieniu wymogów gospodarczych poprzez wspólne i dzielone rozwiązania tworzone i wdrażane we współpracy z państwami członkowskimi. Działania te wniosły już i nadal wnoszą istotny wkład w zapewnianie interoperacyjności w zakresie elektronicznej wymiany informacji pomiędzy europejskimi administracjami publicznymi.

Uzasadnienie

Ponieważ program ISA jest kontynuacją poprzedniego programu IDA i obecnego IDABC, który dobiegnie końca wraz z rokiem 2009, pomocne i zalecane byłoby uwzględnienie wyników obu tych programów w celu stworzenia podstawy do przyszłego wdrażania programu ISA. Z tego powodu należałoby udostępnić do wglądu sprawozdania z oceny i wdrażania sporządzone przez Komisję.

Poprawka 2

Motyw 27 a

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
Wskazane byłoby dokładniejsze zbadanie ewentualnej kompatybilności z funduszami strukturalnymi i współfinansowania z tych funduszy na rzecz użytkowników, tak by wykorzystać wspólne ramy działania i podstawowe narzędzia utworzone lub usprawnione przez program ISA.

Uzasadnienie

Tworzenie i usprawnianie wspólnych ram działania i narzędzi podstawowych zostanie sfinansowane przez program ISA, natomiast korzystanie z nich ma być finansowane przez użytkowników. Należy więc dokładniej zbadać ewentualność wykorzystania funduszy strukturalnych do współfinansowania.

Poprawka 3

Artykuł 1

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(2) Celem programu ISA jest wsparcie współpracy pomiędzy europejskimi administracjami publicznymi poprzez ułatwienie sprawnych i skutecznych elektronicznych kontaktów transgranicznych i międzysektorowych pomiędzy tymi administracjami, co umożliwi świadczenie elektronicznych usług publicznych wspierających wdrażanie polityki i działań Wspólnoty.(2) Celem programu ISA jest wsparcie współpracy pomiędzy europejskimi administracjami publicznymi, w tym administracji lokalnych i regionalnych, poprzez ułatwienie sprawnych i skutecznych elektronicznych kontaktów transgranicznych i międzysektorowych pomiędzy tymi administracjami, co umożliwi świadczenie elektronicznych usług publicznych wspierających wdrażanie polityki i działań Wspólnoty.

Uzasadnienie

Zgodnie ze strategią lizbońską głównym celem polityki UE jest promowanie integracyjnego społeczeństwa informacyjnego opartego na zasadach sprawiedliwości regionalnej i społecznej, które korzysta z technologii TIK w celu podniesienia konkurencyjności i usprawnienia usług publicznych. Cel ten najlepiej osiągną władze lokalne i regionalne. Dlatego uważamy za istotne podkreślenie zaangażowania władz lokalnych i regionalnych.

Poprawka 4

Artykuł 2

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(h) "Europejska administracja publiczna" oznacza wszystkie organy publiczne, na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, prawnie uznawane w prawodawstwie krajowym państw członkowskich UE;

Uzasadnienie

Uważamy, że oprócz definicji już zawartych w art. 2 warto byłoby umieścić nowa definicję "europejskiej administracji publicznej", biorąc pod uwagę rolę administracji lokalnych przyznawaną im przez przedmiotową decyzję.

Poprawka 5

Artykuł 3

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
d) podejście wielowymiarowe obejmujące aspekty techniczne, dzięki którym administracje mogą wprowadzić to usprawnienie

Uzasadnienie

Oprócz zaproponowanych działań, jeśli weźmiemy pod uwagę różne usługi świadczone przez administracje, pożyteczna byłaby standaryzacja zagadnień technicznych.

Poprawka 6

Artykuł 8

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
4) Aby uniknąć powielania działań oraz przyspieszyć tworzenie rozwiązań, należy, w stosownych przypadkach, uwzględniać wyniki osiągnięte w ramach innych odpowiednich inicjatyw Wspólnoty lub państw członkowskich. Aby zmaksymalizować synergię oraz zapewnić podjęcie połączonych i wzajemnie uzupełniających się wysiłków, należy, w stosownych przypadkach, koordynować działania z innymi odpowiednimi inicjatywami wspólnotowymi.(4) Aby uniknąć powielania działań oraz przyspieszyć tworzenie rozwiązań, należy, w stosownych przypadkach, uwzględniać wyniki osiągnięte w ramach innych odpowiednich inicjatyw Wspólnoty lub państw członkowskich. Aby zmaksymalizować synergię oraz zapewnić podjęcie połączonych i wzajemnie uzupełniających się wysiłków, należy, w stosownych przypadkach, koordynować działania z innymi odpowiednimi inicjatywami wspólnotowymi. Wszelkimi sposobami należy zachęcać do wymiany najlepszych wzorców między administracjami publicznymi.

Uzasadnienie

W celu osiągnięcia najlepszych rezultatów i umożliwienia efektywnego świadczenia usług publicznych, władze lokalne i regionalne powinny uczyć się od siebie nawzajem, dzieląc się najbardziej udanymi doświadczeniami i usprawniając jednocześnie mechanizmy koordynacji i kwestie interoperacyjności transgranicznej.

Poprawka 7

Artykuł 12

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(1) Komisję wspiera komitet zwany komitetem ds. interoperacyjności transgranicznej (zwany dalej "komitetem CIO"), który składa się z przedstawicieli państw członkowskich i któremu przewodniczy Komisja.(1) Komisję wspiera komitet zwany komitetem ds. interoperacyjności transgranicznej (zwany dalej "komitetem CIO"), który składa się z przedstawicieli państw członkowskich, w tym jednego przedstawiciela władz regionalnych i jednego przedstawiciela władz lokalnych i któremu przewodniczy Komisja.

Uzasadnienie

Udział władz lokalnych i regionalnych w komitecie byłby korzystny dla realizacji celów wymienionych w art. 1, gdyż usługi publiczne w Europie świadczone są głównie przez władze lokalne i regionalne i one właśnie są ważne dla życia codziennego i dla swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej i swobody przemieszczania się obywateli.

Poprawka 8

Artykuł 14

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(2) Należy wspierać współpracę z innymi krajami trzecimi oraz organizacjami i instytucjami międzynarodowymi, zwłaszcza w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego, a także z krajami sąsiadującymi, zwłaszcza z krajami Bałkanów Zachodnich. Koszty z tym związane nie są pokrywane w ramach programu ISA.(2) Należy wspierać współpracę z innymi krajami trzecimi oraz organizacjami i instytucjami międzynarodowymi, zwłaszcza w ramach partnerstwa eurośródziemnomorskiego, a także z krajami sąsiadującymi, zwłaszcza z krajami Bałkanów Zachodnich, regionu Morza Czarnego i regionu Morza Bałtyckiego. Koszty z tym związane nie są pokrywane w ramach programu ISA.

Uzasadnienie

Nie powinny istnieć ostre ograniczenia co do współpracy z partnerami spoza granic Unii Europejskiej, chociaż koszty ich udziału byłyby pokrywane z ich własnych środków.

Bruksela, 21 kwietnia 2009 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.