Opinia Przegląd programu "Small Business Act" dla Europy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.9.18

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 stycznia 2012 r.

Opinia Komitetu Regionów Przegląd programu "Small Business Act" dla Europy

(2012/C 9/05)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2012 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Docenia dotychczasowe osiągnięcia wynikające z działań realizowanych w ramach SBA, lecz zdecydowanie zaleca, by z myślą o skuteczniejszej realizacji celów SBA przez Komisję, a zwłaszcza przez państwa członkowskie, programowi temu nadać charakter, który byłby w większym stopniu wiążący politycznie, aby zapewnić jego szerszą i bardziej zgodną realizację oraz przezwyciężyć obecne bariery dla pełnego przyjęcia SBA.
- Uważa, że SBA wymaga przywództwa politycznego i jest zdania, że strategia "Europa 2020" musi zawierać bardziej wyraźne uznanie dla SBA, tak aby polityce tej zapewnić stabilniejszą strukturę zarządzania poprzez przyjęcie odpowiedniego planu działania, który określałby kluczowe etapy do osiągnięcia przez wszystkie państwa członkowskie i który byłby uwzględniony w krajowych programach reform.
- Przewiduje większe możliwości władz lokalnych i regionalnych w zakresie wkładu w realizację celów SBA oraz wzywa do wyraźniejszego uznania wymiaru lokalnego i regionalnego, aby propagować zarówno podejście oddolne, jak i odgórne, oraz z myślą o zapewnieniu większego wyeksponowania SBA w całej Unii Europejskiej. Stwierdza, że w całej Unii Europejskiej należy usprawnić komunikację oraz ustalić priorytety SBA na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
- Podkreśla, że największym wyzwaniem dla MŚP jest dostęp do środków finansowych; wymaga to skoordynowanych działań na kolejnych etapach programu SBA; zwraca również uwagę na znaczenie wysiłków na rzecz ułatwienia MŚP dostępu do rynków oraz istotnego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
- Wyraża głębokie ubolewanie, że nie podjęto zobowiązania do włączenia SBA w strategię lizbońską, a następnie w strategię "Europa 2020", a tym samym zmarnowano szansę na wykorzystanie krajowych programów reform jako kluczowego narzędzia realizacji SBA. Dlatego też raz jeszcze wzywa do natychmiastowego włączenia zasad i celów programu SBA do strategii "Europa 2020" oraz realizacji KPR.
SprawozdawcaConstance HANNIFFY (IE/PPE), członek Rady Hrabstwa Offaly, Władzy Regionalnej Midland oraz Zgromadzenia Regionalnego Border, Midland i Western
Dokument źródłowyKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - Przegląd programu "Small Business Act" dla Europy

COM(2011) 78 wersja ostateczna

I.
ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1.
Z zadowoleniem przyjmuje przegląd programu "Small Business Act" (SBA) dla Europy i potwierdza swoje pełne poparcie dla stałego dążenia do realizacji tego ważnego programu politycznego na rzecz wspierania rozwoju, wzrostu i zrównoważonego rozwoju MŚP w całej Unii Europejskiej.
2.
Zdecydowanie podkreśla potrzebę rozwiązania kluczowych kwestii utrudniających realizację programu SBA na wszystkich szczeblach sprawowania rządów w Unii Europejskiej i wzywa do lepszego ustalania priorytetów kluczowych elementów SBA przez państwa członkowskie - utrata 3,5 mln miejsc pracy(1) w MŚP w Europie w wyniku kryzysu finansowego, gospodarczego i społecznego to niepożądany dowód na to, że należy tę kwestię potraktować jako jedną z najważniejszych w programie działań politycznych.
3.
Docenia dotychczasowe osiągnięcia wynikające z działań realizowanych w ramach SBA, lecz zdecydowanie zaleca, by z myślą o skuteczniejszej realizacji celów SBA przez Komisję, a zwłaszcza przez państwa członkowskie, programowi temu nadać charakter, który byłby w większym stopniu wiążący politycznie, aby zapewnić jego szerszą i bardziej zgodną realizację oraz przezwyciężyć obecne bariery dla pełnego przyjęcia SBA.
4.
Wspiera wysiłki Komisji zmierzające do wzmocnienia aspektów związanych z zarządzaniem SBA, polegające w szczególności na wyznaczaniu krajowych wysłanników ds. MŚP, którzy wraz ze specjalnym wysłannikiem ds. MŚP z ramienia Komisji muszą przejąć odpowiedzialność za sterowanie wdrażaniem SBA w całej Unii Europejskiej.
5.
Uważa, że SBA wymaga przywództwa politycznego i jest zdania, że strategia "Europa 2020" musi zawierać bardziej wyraźne uznanie dla SBA, tak aby polityce tej zapewnić stabilniejszą strukturę zarządzania poprzez przyjęcie odpowiedniego planu działania, który określałby kluczowe etapy do osiągnięcia przez wszystkie państwa członkowskie i który byłby uwzględniony w krajowych programach reform.
6.
Przewiduje większe możliwości władz lokalnych i regionalnych w zakresie wkładu w realizację celów SBA oraz wzywa do wyraźniejszego uznania wymiaru lokalnego i regionalnego, aby propagować zarówno podejście oddolne, jak i odgórne, oraz z myślą o zapewnieniu większego wyeksponowania SBA w całej Unii Europejskiej.
7.
Podkreśla, że największym wyzwaniem dla MŚP jest dostęp do środków finansowych; wymaga to skoordynowanych działań na kolejnych etapach programu SBA; zwraca również uwagę na znaczenie wysiłków na rzecz ułatwienia MŚP dostępu do rynków oraz istotnego zmniejszenia obciążeń administracyjnych.
8.
Ponownie podkreśla stałe znaczenie zapewniania odpowiedniego wsparcia dla MŚP, gwarantującego w długim okresie trwały rozwój zróżnicowanych przedsiębiorstw. Oprócz położenia nacisku na firmy o dużym potencjale, rozpoczynające działalność oraz nowe i zorientowane na działalność eksportową MŚP, należy także uwzględnić firmy o ugruntowanej pozycji oraz przedsiębiorstwa w fazie rozwoju czy w trakcie restrukturyzacji. Uznaje jednocześnie wyzwania dla MŚP działających na skalę lokalną i skupionych na rynku krajowym, które są siłą napędową gospodarki lokalnej i regionalnej.
9.
Podkreśla również, że SBA i realizowana na wszystkich poziomach polityka dotycząca MŚP muszą być dostosowane do różnych modeli biznesowych i współdziałać z nimi, także jeżeli chodzi o przedsiębiorstwa gospodarki społecznej, branże kulturalne i kreatywne (przedkomercyjne i komercyjne), spółdzielnie i podobne formy prawne, aby zmaksymalizować tworzenie miejsc pracy i zrównoważony wzrost gospodarczy.

Zapewnienie wysokiego poziomu wdrożenia i lepszego zarządzania

10.
Wyraża głębokie ubolewanie, że nie podjęto zobowiązania do włączenia SBA w strategię lizbońską, a następnie w strategię "Europa 2020", a tym samym zmarnowano szansę na wykorzystanie krajowych programów reform jako kluczowego narzędzia realizacji SBA. Dlatego też raz jeszcze wzywa do natychmiastowego włączenia zasad i celów programu SBA do strategii "Europa 2020" oraz realizacji KPR.
11.
Jest rozczarowany zróżnicowanym stopniem wdrożenia SBA w państwach członkowskich. Choć fakt ten został zauważony w komunikacie Komisji, podstawowe czynniki leżące u podstaw tych różnic nie zostały w pełni zbadane - państwa członkowskie powinny być zobowiązane do bardziej szczegółowego rozliczania się z realizacji programu SBA. Dlatego też Komitet stwierdza, że w całej Unii Europejskiej należy usprawnić komunikację oraz ustalić priorytety SBA na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
12.
Z zadowoleniem przyjmuje wyznaczenie przez państwa członkowskie krajowych wysłanników ds. MŚP i apeluje do wszystkich wysłanników, by wywiązywali się w pełni ze swoich obowiązków, tak aby zadbać o to, iż administracje będą "najpierw myśleć na małą skalę", a przy opracowywaniu przepisów, regulacji i procedur będą odpowiednio uwzględniać wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć MŚP, tak aby miały one pozytywny wpływ na otoczenie, w którym działają MŚP.
13.
Odnotowuje, że wysłannicy ds. MŚP są niekiedy wyznaczani z klucza politycznego, a niekiedy - administracyjnego i zaleca, by wyznaczając wysłanników państwa członkowskie kierowały się w większym stopniu względami politycznymi, tak aby wyraźniej zasygnalizować rangę programu SBA i zobowiązanie do jego realizacji oraz stawienia czoła wyzwaniom stojącym przed MŚP.
14.
Podtrzymuje swój pogląd, że rozwiązanie polegające na realizacji celów programu SBA w oparciu o różnorodne, istniejące wcześniej programy i instrumenty finansowe, przy braku dodatkowych lub specjalnych instrumentów finansowania, stanowi główną słabość tego programu.
15.
Odnotowuje wyznaczenie nowego wysłannika Unii Europejskiej ds. MŚP, lecz raz jeszcze podkreśla, że w komunikacie nie omówiono w wystarczającym stopniu roli tegoż wysłannika, oraz wzywa Komisję do zapewnienia wysłannikowi ds. MŚP wystarczających środków finansowych i odpowiedniego wsparcia politycznego, aby umożliwić pomyślną realizację celów SBA i lepiej wyeksponować działania polityczne związane z MŚP oraz zwiększyć świadomość społeczną w tym zakresie.
16.
Z zadowoleniem przyjmuje zamiar utworzenia grupy doradczej ds. programu SBA złożonej z przedstawicieli państw członkowskich, organizacji MŚP i wysłanników ds. MŚP oraz apeluje, aby w skład tej grupy włączony został Komitet Regionów, zważywszy na fakt, że ambicją programu SBA jest wywieranie wpływu na wszystkie szczeble sprawowania rządów, a nie tylko na szczebel unijny i krajowy.
17.
Sugeruje, by w państwach członkowskich zachęcać władze lokalne i regionalne do przejmowania odpowiedzialności za realizację zasad programu SBA i dostosowywania jego środków do warunków lokalnych i regionalnych. Uważa, że można by się tutaj inspirować programem "Europejski Region Przedsiębiorczości".
18.
Przyznaje, że udało się już przyjąć większość wniosków ustawodawczych dotyczących programu SBA i zachęca do przyjęcia przez państwa członkowskie statutu europejskiej spółki prywatnej, co ostatecznie będzie zachętą do szerszego korzystania z dobrodziejstw jednolitego rynku, dzięki ograniczeniu kosztów zakładania przedsiębiorstw i uproszczeniu ram regulacyjnych w celu usprawnienia handlu transgranicznego.
19.
Apeluje do państw członkowskich, aby w pełni przyjęły i wdrożyły dyrektywę o opóźnieniach w płatnościach, i podkreśla, że kwestią kluczową jest egzekwowanie tej dyrektywy oraz że państwa członkowskie muszą działać na rzecz poprawy kultury płatności między przedsiębiorstwami i administracją publiczną.
20.
Podkreśla, że proponowane ustawowe wyłączenia dla niektórych typów przedsiębiorstw, firm rozpoczynających działalność i mikroprzedsiębiorstw należy, w odpowiednich przypadkach, wprowadzić w taki sposób, aby nie doprowadziło to do powstania przedsiębiorstw "drugiej kategorii" i zakłóceń na rynku.
21.
Wzywa do bardziej zdecydowanego stosowania przeglądu wyników, aby monitorować, oceniać i porównywać wyniki państw członkowskich we wdrażaniu SBA. Ponadto apeluje, by wszelkie informacje zawarte w przeglądzie wyników były dostępne publicznie oraz pełniły rolę narzędzia komunikacji i motywowały państwa członkowskie do zdwojenia wysiłków.

Poprawa dostępu do finansowania

22.
Zwraca uwagę na wyzwania, przed jakimi stoją MŚP w okresie, gdy zaostrzane są warunki przyznawania kredytów przez instytucje finansowe(2), w związku ze spowolnieniem gospodarczym i utrzymującym się kryzysem w międzynarodowej bankowości oraz wskazuje na nieproporcjonalne skutki takiej sytuacji dla MŚP ze względu na fakt, iż postrzegane są one jako obciążone wyższym ryzykiem kredytowym, co ostatecznie poważnie podważa ich zdolność do przetrwania i działania zarówno w krótszej, jak i w dłuższej perspektywie.
23.
Zachęca Komisję i państwa członkowskie do wykorzystania i rozwinięcia konkluzji drugiego posiedzenia stałego Forum Finansowego MŚP z marca 2011 r. i z wdzięcznością przyjmuje inicjatywy podjęte przez Komisję w kwestii instrumentów kredytowych, takich jak europejski instrument mikro-finansowy Progres oraz zobowiązanie do wprowadzenia planu działania na rzecz poprawy dostępu MŚP do finansowania na solidnych komercyjnych podstawach.
24.
Opowiada się za opracowaniem planu działania SBA, który skupiałby się na trudnych warunkach działalności MŚP poszukujących dostępu do finansowania i obejmowałby takie zagadnienia, jak np.: i) większa przejrzystość w relacjach między bankami i innymi instytucjami finansowymi a MŚP; ii) łączenie finansowania długiem i kapitałem własnym, iii) zwiększone udzielanie kredytów dzięki sekurytyzacji, iv) ułatwienia w transgranicznych inwestycjach z wykorzystaniem kapitału wysokiego ryzyka oraz v) lepsze uregulowania prawne w zakresie mikrokredytów.
25.
Uważa, że proponowane punkty kompleksowej obsługi w zakresie finansowania MŚP są rozwiązaniem niosącym pewne korzyści, lecz sugeruje, że projekt ten wymaga jeszcze głębszego rozważenia, a jako pierwszy krok zaleca przeprowadzanie na szczeblu krajowym lub regionalnym, zależnie od sytuacji, badania mającego na celu skatalogowanie wszystkich źródeł wsparcia dostępnych dla MŚP (w tym programów wsparcia na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym oraz agencji wsparcia). Ponadto zaleca, by Komisja Europejska rozważyła inne stosowane z powodzeniem modele, które przynoszą wartość dodaną dla MŚP dzięki zapewnieniu zintegrowanego, wzajemnie powiązanego systemu wsparcia dla przedsiębiorstw, oraz zaleca szersze promowanie tych systemów na szczeblu lokalnym i regionalnym.
26.
Przyjmuje z zadowoleniem propozycję Komisji, by uczynić skuteczne wdrażanie SBA tematycznym warunkiem ex ante finansowania z funduszy UE w ramach proponowanych wspólnych ram strategicznych oraz ująć inwestycje w MŚP jako jeden z priorytetów tematycznych w projekcie rozporządzenia w sprawie EFRR, co powinno przyczynić się do przełożenia celów SBA na konkretne warunki na szczeblu lokalnym i regionalnym w każdym państwie członkowskim.
27.
Uważa, że zróżnicowany charakter i wymogi programów Unii Europejskiej dla MŚP to słaby punkt, jeżeli chodzi o dostęp do finansowania, i proponuje lepsze powiązanie instrumentów wspólnotowych i funduszy dla MŚP w budżecie unijnym; postuluje zwiększenie wsparcia dla wszystkich programów i instrumentów na rzecz pomocy dla MŚP w przyszłych wieloletnich ramach finansowych. W tym kontekście zasadniczo przyjmuje z zadowoleniem propozycje dotyczące MŚP zawarte w dokumencie Komisji dotyczącym lat 2014-2020, ale powstrzymuje się z dalszą oceną do chwili uzgodnienia ostatecznych budżetów, wysokości wsparcia przeznaczonego dla MŚP oraz konkretnych aspektów dotyczących wdrażania.
28.
Wyraża zaniepokojenie, że program na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) po 2013 r., jako część wspólnych ram strategicznych na rzecz badań i innowacji, nie będzie odpowiednio spełniał wymagań MŚP i z tego względu opowiada się za utworzeniem specjalnego filaru MŚP w tych ramach; wzywa do zwiększenia dostępności instrumentów finansowych i dostosowania ich do potrzeb MŚP, między innymi poprzez większy nacisk na mikrofinansowanie i finansowanie typu "mezzanine", rozszerzenie i upowszechnienie instrumentów gwarancji w ramach programu CIP oraz mechanizmu RSFF w ramach programu ramowego na rzecz badań. Zaleca również inteligentniejsze korzystanie z produktów Europejskiego Banku Inwestycyjnego, takich jak JASMINE i JEREMY.
29.
Popiera decyzję Komisji, by rozszerzyć tymczasowe ramy pomocy państwa umożliwiające dodatkową pomoc dla MŚP do końca 2011 r. i uważa, że Komisja powinna przedłużyć ten system na okres po 2011 r., z zastrzeżeniem, iż należy dokonać dokładnego przeglądu działania ram z punktu widzenia realizacji celów.
30.
Proponuje, aby rządy krajowe rozważyły wprowadzenie zachęt podatkowych dla innowacyjnych małych firm w pierwszych latach działalności.
31.
Z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, by dopilnować zwiększenia liczby MŚP wśród beneficjentów, poprzez wzmocnienie programów gwarancji kredytowych mających na celu wspieranie inwestycji, wzrostu, innowacji i badań. Przyjmuje także z uznaniem wstępne propozycje wprowadzenia przepisów na rzecz skuteczniejszego działania rynku kapitału ryzyka.

Zapewnienie lepszych regulacji z korzyścią dla MŚP

32.
Podkreśla znaczenie uproszczonego, jaśniejszego i spójniejszego otoczenia regulacyjnego i administracyjnego dla działalności MŚP i uważa, że kluczowe znaczenie ma tutaj szersze stosowanie "testu MŚP".
33.
Wzywa do bardziej systematycznego stosowania "testu MŚP" w procesie oceny skutków, aby na wstępnym etapie uwzględniać komunikaty polityczne i wnioski ustawodawcze. Sugeruje ponadto, że proces ten zostałby wzmocniony, gdyby Rada ds. Ocen Skutków była bardziej niezależna od Komisji.
34.
Zdecydowanie popiera stosowanie przez wszystkie państwa członkowskie "testu MŚP" i zasady "najpierw myśl na małą skalę" nie tylko w odniesieniu do krajowego ustawodawstwa, lecz także w odniesieniu do ram politycznych i procedur administracyjnych oddziałujących na MŚP, oraz sugeruje, by w ramach przeglądu wyników MŚP Komisja oceniła, w jaki sposób "test MŚP" jest stosowany w państwach członkowskich.
35.
Z zadowoleniem przyjmuje gotowość Komisji do pomocy państwom członkowskim w unikaniu nadmiernie rygorystycznego wdrażania przepisów Unii Europejskiej, co zalecił Komitet w swojej wcześniejszej opinii w sprawie SBA, podkreślając znaczne bariery wejścia i rozwoju obserwowane w przypadku działalności na mikroskalę, spowodowane nadmiernie rygorystycznym wdrażaniem przepisów Unii Europejskiej.
36.
W pełni popiera zasadę "tylko raz" i zachęca władze lokalne i regionalne do jej stosowania wobec wszystkich składanych przez MŚP wniosków dotyczących informacji administracyjnych i regulacyjnych. Podkreśla jednak, że pojawiły się przypadki, w których władze publiczne starały się wdrożyć praktykę "tylko raz" i dzielić się zgromadzonymi danymi, lecz spotkały się z protestami ze względu na przepisy dotyczące gromadzenia i ochrony danych.
37.
Popiera zobowiązanie Komisji do przedstawienia w 2011 r. zbioru zaleceń politycznych na rzecz uproszczenia zasad i sprostania wyzwaniom w zakresie usuwania barier utrudniających przenoszenie własności przedsiębiorstw, a także raz jeszcze zwraca uwagę na fakt, że jest to szczególnie istotna kwestia w przypadku przenoszenia własności przedsiębiorstw między członkami rodziny, zwłaszcza w związku ze starzeniem się licznych właścicieli MŚP, którzy będą wycofywali się z przedsiębiorstw rodzinnych w nadchodzącym dziesięcioleciu. Podkreśla również, że podobne kwestie występują w przypadku właścicieli samodzielnie prowadzących MŚP.
38.
Wyraża ubolewanie, że jak dotąd postępy w zakresie uproszczenia procedur upadłościowych są nikłe, dlatego też wzywa państwa członkowskie i Komisję do priorytetowego potraktowania tej kwestii, oraz ponownie apeluje do Komisji o zajęcie się podobnymi, lecz odmiennymi wyzwaniami, przed jakimi stoją zbankrutowani przedsiębiorcy, których upadłość nie została jeszcze oficjalnie ogłoszona.
39.
Podkreśla trudności napotykane przez przedsiębiorców, którym się nie powiodło, w dostępie do systemów zabezpieczeń socjalnych w państwach członkowskich w porównaniu z uprawnieniami pracowników przedsiębiorstw zmuszonych do zakończenia działalności.

Ułatwienie dostępu do rynków

40.
Popiera rozszerzenie jednolitego europejskiego obszaru płatniczego (SEPA) na wszystkie przedsiębiorstwa w całej Europie i w pełni zgadza się z oświadczeniem Rady ds. SEPA z maja 2011 r.(3), w którym wezwano do pilnego przyjęcia rozporządzenia ustalającego ostateczne terminy migracji dla polecenia przelewu SEPA i polecenia zapłaty SEPA. Po przyjęciu zastąpi ono systemy denominowanych w euro przelewów i poleceń zapłaty istniejące w państwach członkowskich, co w efekcie końcowym doprowadzi do szybszego i efektywniejszego wdrożenia SEPA.
41.
Z zadowoleniem przyjmuje zadeklarowane zobowiązanie Komisji do pełnego wdrożenia europejskiego kodeksu najlepszych praktyk w zakresie ułatwiania dostępu MŚP do zamówień publicznych i wzywa do intensywniejszej reakcji Komisji i państw członkowskich na wcześniejsze apele Komitetu o propagowanie innowacyjnych środków udzielania zamówień, aby zwiększyć udział MŚP w zamówieniach publicznych, np. poprzez podział większej liczby przetargów na części lub umożliwienie, w odpowiednich przypadkach, współpracy w zakresie zaproszeń do składania ofert.
42.
Zwraca się do Komisji, by zachęcała do wprowadzania na szczeblu krajowym możliwości składania przez oferentów wniosków o tzw. "paszporty zamówień publicznych" (w formie elektronicznego systemu rejestracji), który oznaczałby, że dany przedsiębiorca posiada oświadczenia i dokumenty potwierdzające, które są często wymagane przez instytucje zamawiające w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Ponieważ przedsiębiorcy musieliby złożyć wniosek o paszport tylko raz, nie musieliby później ciągle przedkładać tych samych oświadczeń i dokumentów potwierdzających. Dla przedsiębiorców, którzy często uczestniczą w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, byłaby to duża oszczędność czasu i zasobów. Paszport byłby ważny przez ograniczony okres, jako że wymagane do jego wydania zaświadczenia również obowiązują tylko do określonego momentu. Podobne systemy już funkcjonują, i to z dobrymi wynikami.
43.
Ponownie wskazuje na w dużej mierze niewykorzystany potencjał w dziedzinie ezamówień i potwierdza swoje wezwanie skierowane do Komisji i państw członkowskich o zapewnienie wzajemnego uznawania elektronicznej identyfikacji i elektronicznego uwierzytelniania w całej Unii Europejskiej do 2012 r. W tym celu Komitet zachęca Komisję do dokonania w 2011 r. przeglądu postępów w tym względzie, aby zapewnić podjęcie odpowiednich kroków i określenie kwestii wymagających uwagi podczas wdrażania wspomnianych rozwiązań.
44.
Sugeruje, że należy w większym stopniu wykorzystywać możliwości obniżania kosztów, jakie oferują rozwiązania informatyczne, ponieważ tylko w przypadku jednej trzeciej zamówień publicznych udzielanych w całej Unii Europejskiej dopuszcza się składanie ofert w formacie elektronicznym, dlatego też wzywa do uważniejszego potraktowania tej kwestii w ramach programu SBA oraz do wdrożenia przez Komisję i państwa członkowskie odpowiednich rozwiązań.
45.
Raz jeszcze podkreśla rosnące zagrożenie, jakie czarny rynek stwarza dla legalnej działalności MŚP, dlatego zwraca się do Komisji, by zajęła się związanymi z tym wyzwaniami w zakresie nieuczciwej konkurencji i nieuregulowanego handlu. Należy zwłaszcza wprowadzić środki na rzecz poprawy ochrony własności intelektualnej i skuteczniejszej walki z podróbkami.

Promowanie przedsiębiorczości

46.
Uznaje znaczenie promowania i rozwoju kultury przedsiębiorczości. Wzywa państwa członkowskie do zwiększenia nacisku na promowanie edukacji w zakresie przedsiębiorczości oraz krzewienia przedsiębiorczego podejścia wśród osób uczących się i w ramach szkolenia nauczycieli.
47.
Opowiada się za uwzględnieniem programu "Europejski Region Przedsiębiorczości" w ramach realizacji inicjatywy SBA, aby propagować przedsiębiorczość, zachęcać regiony do współpracy w sieci oraz rozpowszechniać sprawdzone rozwiązania lokalne i regionalne dotyczące wspierania MŚP.
48.
Przyjmuje z zadowoleniem ocenę programu "Erasmus dla młodych przedsiębiorców" i uważa, że w fazie pilotażowej programu zrealizowano wiele jego celów i zapewniono prawdziwą unijną wartość dodaną. Popiera ideę rozszerzenia tego programu, przy założeniu że rozwiązane zostaną kluczowe problemy fazy pilotażowej, obejmujące w szczególności: a) lepsze ogólne informowanie o tej inicjatywie oraz lepsze propagowanie korzyści dla uczestników i gospodarzy, b) ustanowienie lokalnych lub krajowych punktów kontaktowych w celu rozwiązywania problemów w zakresie komunikacji i promocji, c) lepsze zrównoważenie geograficznego uczestnictwa w programie, d) zapewnienie programu dalszych działań dla uczestników, aby skonsolidować nabyte doświadczenie oraz e) solidniejsze podstawy finansowe programu.
49.
Odnotowuje i popiera utworzenie programu mentorskiego dla kobiet przedsiębiorców, a także zwraca ponownie uwagę na potrzeby imigrantek prowadzących działalność gospodarczą, które w związku ze swoją sytuacją na ogół wykazują się większą przedsiębiorczością i skłonnością do podejmowania ryzyka. Zaleca również rozważenie potrzeb osób młodych, mniejszości i przedsiębiorców w starszym wieku oraz rozróżnienie między wyzwaniami i wymogami dla przedsiębiorców pochodzących z Unii Europejskiej i będących imigrantami z krajów trzecich.
50.
Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę przewodnią w ramach strategii "Europa 2020" - "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia", w którym uwzględniono niektóre szczególne cechy MŚP i dotyczące ich wyzwania, a także zachęca Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia, by w kontekście SBA rozwijana była polityka w zakresie umiejętności i zatrudnienia, aby maksymalnie wykorzystać potencjał MŚP w zakresie tworzenia miejsc pracy i rozwoju umiejętności.

Bruksela, 12 października 2011 r.

Przewodnicząca Komitetu Regionów
Mercedes BRESSO
______

(1) Szacunki wg sprawozdania rocznego w sprawie europejskich MŚP za 2010 r., które ma zostać opublikowane jako element przeglądu wyników MŚP (http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figure-sanalysis/performance-review/index_en.htm).

(2) Przykładowo w Irlandii odsetek pozytywnie rozpatrzonych wniosków kredytowych składanych przez przedsiębiorstwa spadł z 90 % w 2007 r. do 50 % w 2010 r. Źródło: Central Statistics Office (2011). Dostęp do finansowania w 2007 r. i w 2010 r.

(3) http://www.ecb.int/paym/sepa/pdf/SEPA_Council_statement_3rd_ meeting.pdf

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.