Opinia - Program pomocy na rzecz dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych.
Dz.U.UE.C.2014.415.30
Akt nienormatywnyOpinia Komitetu Regionów - Program pomocy na rzecz dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych
(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2014 r.)
Sprawozdawca | Povilas ŽAGUNIS, burmistrz regionu poniewieskiego (Panevėžys) (LT/EA) |
Dokument źródłowy | Wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (UE) nr 1308/2013 i rozporządzenie (UE) nr 1306/ 2013 w odniesieniu do programu pomocy na rzecz dostarczania owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych |
COM(2014) 32 final |
I.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Treść programu
Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska
Możliwy efekt pedagogiczny
II.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Artykuł 23 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu, o którym mowa w ust. 1 ("program dla szkół"), mogą prowadzić dystrybucję albo owoców i warzyw, w tym bananów, albo mleka objętego kodem CN 0401, lub też obu. | Państwa członkowskie, które chcą skorzystać z programu, o którym mowa w ust. 1 ("program dla szkół"), mogą prowadzić dystrybucję albo owoców i warzyw, w tym bananów, albo mleka objętego kodem CN 0401, lub też innych niesłodzonych produktów mlecznych, takich jak jogurty (niearomatyzowane i bez dodatku owoców, orzechów czy kakao, o kodzie CN 0403 10 11 do 0403 10 39), ser żółty, twaróg czy serek wiejski (kod CN 0406) obu. |
Uzasadnienie
Wynika z punktu 20 projektu opinii.
Poprawka 2
Artykuł 23 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Warunkiem przystąpienia państwa członkowskiego do programu dla szkół jest opracowanie przez nie przed przystąpieniem, a następnie co 6 lat, krajowej strategii dotyczącej wdrażania programu, na poziomie krajowym lub regionalnym. Strategia ta może zostać zmieniona przez państwo członkowskie, w szczególności w świetle monitorowania i oceny. Strategia powinna co najmniej określić potrzeby, które mają zostać zaspokojone, dokonać klasyfikacji potrzeb pod względem priorytetów, określić populację docelową, oczekiwane wyniki i ujęte ilościowo cele, jakie należy osiągnąć w porównaniu z sytuacją wyjściową, oraz ustanowić najbardziej odpowiednie instrumenty i działania służące osiągnięciu tych celów. | Warunkiem przystąpienia państwa członkowskiego do programu dla szkół jest opracowanie przez nie przed przystąpieniem, a następnie co 6 lat, krajowej strategii dotyczącej wdrażania programu, na poziomie krajowym lub regionalnym. Strategia ta może zostać zmieniona przez państwo członkowskie, w szczególności w świetle monitorowania i oceny śródokresowej. Strategia powinna co najmniej określić potrzeby, które mają zostać zaspokojone, dokonać klasyfikacji potrzeb pod względem priorytetów, określić populację docelową, oczekiwane wyniki i ujęte ilościowo cele, jakie należy osiągnąć w porównaniu z sytuacją wyjściową, oraz ustanowić najbardziej odpowiednie instrumenty i działania służące osiągnięciu tych celów. |
Uzasadnienie
Próba uproszczenia procedury z perspektywy administracyjnej i technicznej. Wynika z punktu 10 projektu opinii.
Poprawka 3
Artykuł 23a
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(8) państwa członkowskie uczestniczące w programie dystrybucji w szkołach publikują w miejscach dystrybucji żywności informację o ich zaangażowaniu w program oraz o dotowaniu go przez Unię. Państwa członkowskie zapewniają wartość dodaną i widoczność unijnych programów dla szkół w kontekście dostarczania innych posiłków do placówek oświatowych. | (8) państwa członkowskie uczestniczące w programie dystrybucji w szkołach publikują w miejscach dystrybucji żywności informację o ich zaangażowaniu w program oraz o dotowaniu go przez Unię. Państwa członkowskie zapewniają wartość dodaną i widoczność unijnych programów dla szkół w kontekście dostarczania innych posiłków do placówek oświatowych. |
Poprawka 4
Artykuł 24 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
W celu promowania wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych oraz zagwarantowania, że pomoc w ramach programu dystrybucji w szkołach jest ukierunkowana na dzieci z grupy docelowej, o której mowa w art. 22, Komisja posiada uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 227 w odniesieniu do przepisów w zakresie: a) dodatkowych kryteriów związanych z ukierunkowaną pomocą przydzielaną przez państwa członkowskie; b) zatwierdzania i wybierania przez państwa członkowskie wnioskodawców ubiegających się o pomoc; c) opracowywania krajowych lub regionalnych strategii i wspierających środków edukacyjnych. | W celu promowania wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych oraz zagwarantowania, że pomoc w ramach programu dystrybucji w szkołach jest ukierunkowana na dzieci z grupy docelowej, o której mowa w art. 22, Komisja posiada uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych zgodnie z art. 227 w odniesieniu do przepisów w zakresie: a) dodatkowych kryteriów związanych z ukierunkowaną pomocą przydzielaną przez państwa członkowskie; b) zatwierdzania i wybierania przez państwa członkowskie wnioskodawców ubiegających się o pomoc; c) opracowywania krajowych lub regionalnych strategii i wspierających środków edukacyjnych. |
Uzasadnienie
Wynika z punktu 9 projektu opinii.
Bruksela, 7 października 2014 r.
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Michel LEBRUN |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.