Opinia "Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2014-2020)".
Dz.U.UE.C.2012.391.37
Akt nienormatywny(2012/C 391/08)
(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Z zadowoleniem przyjmuje przedstawiony przez Komisję Europejską wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2014-2020) jako zobowiązanie do uznania konkurencyjności za podstawowy i pierwszoplanowy parametr gwarantujący stały wzrost gospodarczy oraz wzrost zatrudnienia w UE. |
- Wskazuje na liczne istniejące inicjatywy podejmowane przez władze lokalne i regionalne we wszystkich państwach członkowskich, takie jak na przykład lokalne ośrodki małej przedsiębiorczości, mikro-kredyty przyznawane przez władze lokalne lub regionalne, czy też darmowe porady ekspertów dotyczące zakładania małych przedsiębiorstw, co często stanowi podstawę sukcesu w rozpoczynaniu działalności gospodarczej na mikroskalę. |
- Zwraca uwagę na potrzeby młodych przedsiębiorców, dla których przedsiębiorczość jest często jedyną szansą na rozwój zawodowy i którzy są skłonni podejmować ryzyko związane z prowadzeniem tej działalności, często na obszarze całego rynku europejskiego, przez co przedsiębiorcy ci są predysponowani do podjęcia konkurencji na rynkach globalnych. |
- Zwraca uwagę, że osiągnięcie konkurencyjności w wymiarze globalnym jest możliwe jedynie dzięki przezwyciężeniu niedoskonałości rynku europejskiego, obniżających zdolność europejskich MŚP do konkurowania z podobnymi podmiotami z innych części świata. Niezbędne jest zwiększenie udziału MŚP w realizacji projektów unijnych oraz poprawa ich pozycji w relacjach z dużymi przedsiębiorcami będącymi często generalnymi wykonawcami tych projektów. Podkreśla, że w tym celu bardzo ważne jest, by MŚP łączyły się w sieci przedsiębiorstw. |
Sprawozdawca: | Witold KROCHMAL (PL/EA), radny Miasta i Gminy Wołów |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2014-2020) |
COM(2011) 834 final |
KOMITET REGIONÓW
Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw UE
Zarządzanie programem
Obecne zagrożenia dla programu
Poprawka 1
COM(2011) 834 final
Motyw 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(1) W marcu 2010 roku Komisja przyjęła komunikat pt. "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu"(1) (zwany dalej "strategią »Europa 2020« "). W czerwcu 2010 r. komunikat został zatwierdzony przez Radę Europejską. Strategia "Europa 2020" stanowi reakcję na kryzys gospodarczy i ma przygotować Europę na następne dziesięciolecie. Wytyczono w niej pięć ambitnych celów dotyczących klimatu i energii, zatrudnienia, innowacji, edukacji i włączenia społecznego, które maja zostać osiągnięte do roku 2020, jak również określono kluczowe czynniki pobudzające wzrost, w dążeniu do zwiększenia dynamiki i konkurencyjności Europy. Podkreślono również znaczenie przyspieszenia wzrostu europejskiej gospodarki, przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich wskaźników zatrudnienia, gospodarki niskoemisyjnej, zasobo- i energooszczędnej oraz spójności społecznej. ______ (1) COM(2010) 2020 final. | (1) W marcu 2010 roku Komisja przyjęła komunikat pt. "Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu"(1) (zwany dalej "strategią »Europa 2020« "). W czerwcu 2010 r. komunikat został zatwierdzony przez Radę Europejską. Strategia "Europa 2020" stanowi reakcję na kryzys gospodarczy i ma przygotować Europę na następne dziesięciolecie. Wytyczono w niej pięć ambitnych celów dotyczących klimatu i energii, zatrudnienia, innowacji, edukacji i włączenia społecznego, które maja zostać osiągnięte do roku 2020, jak również określono kluczowe czynniki pobudzające wzrost, w dążeniu do zwiększenia dynamiki i konkurencyjności Europy. Podkreślono również znaczenie przyspieszenia wzrostu europejskiej gospodarki, przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich wskaźników zatrudnienia, gospodarki niskoemisyjnej, zasobo- i energooszczędnej oraz spójności społecznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w realizacji celów strategii "Europa 2020". Świadczy o tym fakt, że sześć z siedmiu inicjatyw przewodnich tej strategii zawiera wzmiankę o MŚP. ______ (1) COM(2010) 2020 final. |
Poprawka 2
COM(2011) 834 final
Motyw 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(6) Aby przyczynić się zwiększenia konkurencyjności i trwałości przedsiębiorstw UE, a zwłaszcza MŚP, postępu w dążeniu do społeczeństwa opartego na wiedzy oraz rozwoju opartego na wyważonym wzroście gospodarczym, należy ustanowić Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz MŚP (zwany dalej "programem"). | (6) Aby przyczynić się׀ do trwałego zwiększenia konkurencyjności i trwałości przedsiębiorstw UE, a zwłaszcza MŚP, zachęcać do krzewienia kultury przedsiębiorczości i propagować tworzenie i wzrost MŚP, postępu w dążeniu do społeczeństwa opartego na wiedzy oraz rozwoju opartego na wyważonym wzroście gospodarczym, należy ustanowić Program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz MŚP (zwany dalej "programem"). |
Uzasadnienie
Nie należy traktować konkurencyjności i trwałości jako odrębnych celów. Konkurencyjność powinna bowiem być rozumiana jako uzależniona od trwałości. Według Sprawozdania z konkurencyjności europejskiej z 2010 r. trwała konkurencyjność odzwierciedla zdolność osiągnięcia i utrzymania konkurencyjności przemysłu zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju.
Poprawka 3
COM(2011) 834 final
Motyw 18
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(18) Jak stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 30 czerwca 2010 r. zatytułowanym "Europa - najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie - nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego" (1), zatwierdzonym przez Radę Europejską w konkluzjach z października 2010 r., turystyka jest ważnym sektorem unijnej gospodarki. Branża ta wnosi duży wkład w unijny produkt krajowy brutto (PKB) oraz tworzenie miejsc pracy, a także dysponuje sporym potencjałem rozwoju działalności gospodarczej, gdyż funkcjonują w niej głównie MŚP. Traktat lizboński dostrzega znaczenie turystyki, przyznając Unii określone kompetencje w tej sferze, które uzupełniają działania państw członkowskich. Inicjatywa na szczeblu Unii w sektorze turystyki niewątpliwie stwarza wartość dodaną, zwłaszcza poprzez zapewnienie danych i analiz, rozwój transgranicznych strategii promocyjnych oraz wymianę najlepszych praktyk. ______ (1) COM(2010) 352 final | (18) Jak stwierdzono w komunikacie Komisji z dnia 30 czerwca 2010 r. zatytułowanym "Europa - najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie - nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego" (1), zatwierdzonym przez Radę Europejską w konkluzjach z października 2010 r., turystyka jest ważnym sektorem unijnej gospodarki. Branża ta wnosi duży wkład w unijny produkt krajowy brutto (PKB) oraz tworzenie miejsc pracy, a także dysponuje sporym potencjałem rozwoju działalności gospodarczej, gdyż funkcjonują w niej głównie MŚP. Traktat lizboński dostrzega znaczenie turystyki, przyznając Unii określone kompetencje w tej sferze, które uzupełniają działania państw członkowskich. Program ten powinien wspierać inicjatywy w dziedzinie turystyki, o ile można wykazać ich wyraźną Inicjatywa na szczeblu Unii w sektorze turystyki niewątpliwie stwarza wartość dodaną na poziomie UE, zwłaszcza poprzez zapewnienie danych i analiz, rozwój transgranicznych strategii promocyjnych opracowanie transgranicznych strategii promocji i sprzedaży, rozwój wspólnych norm jakości oraz wymianę najlepszych praktyk. ______ (1) COM(2010) 352 final |
Poprawka 4
COM(2011) 834 final
Motyw 20
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(20) Program powinien uzupełniać inne programy unijne, z zastrzeżeniem, że każdy instrument powinien funkcjonować według własnych szczególnych procedur. W ten sposób nie dojdzie do podwójnego finansowania tych samych kosztów kwalifikowalnych. W dążeniu do uzyskania wartości dodanej i znacznego wpływu dzięki finansowaniu UE należy zapewnić ścisłe synergie z innymi programami unijnymi i funduszami strukturalnymi. | (20) Program powinien uzupełniać inne programy unijne, z zastrzeżeniem, że każdy instrument powinien funkcjonować według własnych szczególnych procedur. W ten sposób nie dojdzie do podwójnego finansowania tych samych kosztów kwalifikowalnych. W dążeniu do uzyskania wartości dodanej i znacznego wpływu dzięki finansowaniu UE należy zapewnić ścisłe synergie z innymi programami unijnymi, zwłaszcza z programem "Horyzont 2020", i z funduszami strukturalnymi. |
Poprawka 5
COM(2011) 834 final
Motyw 24
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(24) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz protokoły do umów o stowarzyszeniu przewidują uczestnictwo określonych państw trzecich w programach Unii. Uczestnictwo innych państw trzecich powinno być możliwe, jeśli zostało przewidziane w porozumieniach oraz procedurach. | (24) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz protokoły do umów o stowarzyszeniu przewidują uczestnictwo określonych państw trzecich w programach Unii. Uczestnictwo innych państw trzecich powinno być możliwe, jeśli zostało przewidziane w porozumieniach oraz procedurach. Finansowanie powinno pochodzić z innych programów przewidujących współpracę państw członkowskich UE z państwami nienależącymi do Unii. |
Poprawka 6
COM(2011) 834 final
Art. 2 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 2 | Artykuł 2 |
Cele ogólne | Cele ogólne |
1. Program przyczynia się do realizacji następujących celów ogólnych, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb MŚP na szczeblu europejskim i ogólnoświatowym. | 1. Program przyczynia się do realizacji następujących celów ogólnych, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb MŚP na szczeblu europejskim i ogólnoświatowym. |
(a) wzmocnienie konkurencyjności i trwałości unijnych przedsiębiorstw, w tym w sektorze turystyki; | (a) wzmocnienie trwałej konkurencyjności i trwałości unijnych przedsiębiorstw, w szczególności MŚPtym w sektorze turystyki; |
(b) krzewienie kultury przedsiębiorczości i wspieranie tworzenia miejsc pracy oraz wzrostu MŚP. | (b) krzewienie kultury przedsiębiorczości i oraz włączenie jej, wraz z kształceniem i zachętami do tworzenia przedsiębiorstw, w programy nauczania na poziomie podstawowym, średnim oraz zawodowym, tak aby wspierać tworzenie wspieranie tworzenia oraz rozwój wzrostu MŚP. |
Uzasadnienie
Nie należy traktować konkurencyjności i trwałości jako odrębnych celów, jako że konkurencyjność na dłuższą metę zależy od trwałości, a politykę należy opierać na strategiach długofalowych.
W inicjatywie politycznej "Small Business Act" dla Europy wskazano na konieczność stworzenia kultury, która chroniłaby postać przedsiębiorcy, promowała ją i zachęcała do przyjmowania przedsiębiorczej postawy. Należy w tym celu uwypuklać i doceniać wysiłki i potencjał w zakresie przezwyciężania trudności.
Poprawka 7
COM(2011) 834 final
Art. 2 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 2 | Artykuł 2 |
Cele ogólne | Cele ogólne |
2. Do oceny stanu realizacji celów określonych w ust. 1 służą następujące wskaźniki: | 2. Do oceny stanu realizacji celów określonych w ust. 1 służą następujące wskaźniki: |
(a) odsetek wzrostu unijnego sektora przemysłu w stosunku do całkowitego wzrostu produktu krajowego brutto (PKB), | (a) odsetek wzrostu unijnego sektora przemysłu i związanego z nim sektora usług w stosunku do całkowitego wzrostu produktu krajowego brutto (PKB), |
(b) wzrost produkcji unijnej wytwórczej w ramach przemysłu ekologicznego, | (b) wzrost produkcji unijnej wytwórczej w ramach przemysłu ekologicznego, a także zaopatrzenia w zrównoważone z punktu widzenia środowiska naturalnego towary i usługi, |
(c) zmiany obciążeń administracyjnych dla MŚP, | (c) zmiany obciążeń administracyjnych dla MŚP, |
(d) wzrost MŚP w kategoriach wartości dodanej i liczby zatrudnionych, | (d) realizacja zasad programu "Small Business Act" i zastosowanie jego priorytetów w strategiach i programach Unii, |
(e) wskaźnik rotacji MŚP. | (d)(e) wzrost MŚP w kategoriach wartości dodanej i liczby zatrudnionych, |
(e)(f) wskaźnik rotacji MŚP,. |
Poprawka 8
COM(2011) 834 final
Art. 3 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 3 | Artykuł 3 |
Cele szczegółowe | Cele szczegółowe |
1. Celami szczegółowymi programu są: | 1. Celami szczegółowymi programu są: |
(a) poprawa ramowych warunków konkurencyjności i trwałej działalności unijnych przedsiębiorstw, także w sektorze turystyki; | (a) poprawa ramowych warunków konkurencyjności i trwałej działalności unijnych przedsiębiorstw, także w sektorze turystyki; |
(b) promowanie przedsiębiorczości, zwłaszcza wśród konkretnych grup docelowych; | (b) promowanie przedsiębiorczości, zwłaszcza wśród konkretnych grup docelowych; |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
(c) poprawa dostępu MŚP do finansowania w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych; | (c) poprawa dostępu MŚP do finansowania w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych; |
(d) poprawa dostępu do rynków wewnątrz Unii oraz na świecie. | (d) poprawa dostępu do rynków wewnątrz Unii oraz na świecie. |
Poprawka 9
COM(2011) 834 final
Art. 6 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 6 | Artykuł 6 |
Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych | Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych |
1. Komisja wspiera działania służące poprawie i wzmocnieniu konkurencyjności oraz zrównoważeniu przedsiębiorstw Unii, zwłaszcza MŚP, mając na celu zwiększenie skuteczności, spójności i zbliżenia krajowych kierunków polityki promujących konkurencyjność, trwałość oraz wzrost przedsiębiorstw w Europie. | 1. Komisja wspiera działania służące poprawie i wzmocnieniu ramowych warunków trwałej konkurencyjności oraz zrównoważeniu przedsiębiorstw Unii, zwłaszcza MŚP, mając na celu zwiększenie skuteczności, spójności i zbliżenia lokalnych, regionalnych i krajowych kierunków polityki promujących konkurencyjność, trwałą działalność oraz wzrost przedsiębiorstw w Europie, zgodnie z zasadami programu "Small Business Act". |
Poprawka 10
COM(2011) 834 final
Art. 6 ust. 2 lit. c
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 6 | Artykuł 6 |
Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych | Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych |
(...) | (...) |
2. Komisja może wspierać działania służące rozwojowi nowych strategii konkurencyjności. Takie działania mogą obejmować: | 2. Komisja może wspierać działania służące rozwojowi nowych strategii konkurencyjności. Takie działania mogą obejmować: |
a) środki służące ulepszeniu projektów, realizacji i oceny kierunków polityki wpływających na konkurencyjność i trwałość przedsiębiorstw, w tym odporność na sytuacje kryzysowe, oraz zapewnieniu rozwoju odpowiedniej infrastruktury, światowej klasy klastrów oraz sieci biznesowych, warunków ramowych i rozwoju trwałych produktów, usług i procesów; | a) środki służące ulepszeniu projektów, realizacji i oceny kierunków polityki wpływających na konkurencyjność i trwałość przedsiębiorstw, w tym odporność na sytuacje kryzysowe, oraz zapewnieniu rozwoju odpowiedniej infrastruktury, światowej klasy klastrów oraz sieci biznesowych, warunków ramowych i rozwoju trwałych produktów, usług i procesów, a także wsparcie wspólnych działań MŚP, takich jak udział poprzez kapitał wysokiego ryzyka w przedsiębiorstwach świadczących wspólne usługi dużej liczbie MŚP; |
Uzasadnienie
Jeśli chcemy wspierać MŚP, jednym z pierwszych kroków powinno być uzmysłowienie im korzyści płynących ze wspólnego rozwijania konkretnych działań, które w przeciwnym wypadku byłyby niewykonalne lub przyniosłyby gorsze wyniki. Współpraca między przedsiębiorstwami staje się jednym z najskuteczniejszych działań i ma natychmiastowe skutki.
Poprawka 11
COM(2011) 834 final
Art. 6 ust. 2 lit. c
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 6 | Artykuł 6 |
Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych | Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych |
... | ... |
c) wsparcie w rozwoju polityki na rzecz MŚP oraz współpracy pomiędzy decydentami politycznymi, w dążeniu w szczególności do ułatwienia dostępu MŚP do programów oraz środków. | c) wsparcie w rozwoju polityki na rzecz MŚP oraz współpracy pomiędzy decydentami politycznymi, w dążeniu w szczególności do ułatwienia dostępu MŚP do programów oraz środków i zmniejszania obciążeń administracyjnych. |
Poprawka 12
COM(2011) 834 final
Art. 6 ust. 2 lit. d
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 6 | Artykuł 6 |
Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych | Działania służące poprawie ramowych warunków dla konkurencyjności oraz trwałości przedsiębiorstw unijnych |
(...) | (...) |
d) środki ukierunkowane na wspieranie innowacji i transferu wiedzy w całej UE, wykorzystanie ICT oraz innowacyjnych koncepcji, które mogą przekształcić się w nowe produkty i usługi generujące wzrost i wysokiej jakości miejsca pracy. |
Uzasadnienie
Mając na uwadze istotną rolę tego rodzaju środków w ramach celów strategicznych w sektorze turystyki, proponujemy ich uwzględnienie zgodnie ze strategią "Europa 2020", której priorytety obejmują inteligentny wzrost, co oznacza rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji.
Poprawka 13
COM(2011) 834 final
Art. 8 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 8 Działania służące poprawie dostępu MŚP do finansowania | Artykuł 8 Działania służące poprawie dostępu MŚP do finansowania |
1. Komisja wspiera działania mające na celu poprawę dostępu MŚP do finansowania na etapie powstawania i wzrostu, w uzupełnieniu instrumentów finansowych na rzecz MŚP stosowanych przez państwa członkowskie na szczeblu krajowym i regionalnym. Aby zachować uzupełniający charakter, działania te są ściśle koordynowane z działaniami podejmowanymi na szczeblu krajowym oraz w ramach polityki spójności. Takie działania powinny mieć na celu pobudzenie finansowania zarówno w formie kapitałowej, jak i kredytowej. | 1. Komisja wspiera działania mające na celu poprawę dostępu MŚP do finansowania na etapie powstawania i wzrostu, w uzupełnieniu instrumentów finansowych na rzecz MŚP stosowanych przez państwa członkowskie na szczeblu krajowym i regionalnym. Aby zachować uzupełniający charakter, działania te są ściśle koordynowane z działaniami podejmowanymi na szczeblu krajowym lub regionalnym oraz w ramach polityki spójności i programu "Horyzont 2020". Takie działania powinny mieć na celu pobudzenie finansowania zarówno w formie kapitałowej, jak i kredytowej. |
Poprawka 14
COM(2011) 834 final
Art. 8 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 8 | Artykuł 8 |
Działania służące poprawie dostępu MŚP do finansowania | Działania służące poprawie dostępu MŚP do finansowania |
2. W ramach działań opisanych w ust. 1 Komisja opracowuje w odpowiedzi na potrzeby rynku środki usprawniające finansowanie transgraniczne i międzynarodowe, przy jednoczesnym wsparciu umiędzynarodowienia działalności gospodarczej MŚP zgodnie z przepisami Unii. | 2. W ramach działań opisanych w ust. 1 Komisja opracowuje w odpowiedzi na potrzeby rynku środki usprawniające finansowanie transgraniczne i międzynarodowe, przy jednoczesnym wsparciu umiędzynarodowienia działalności gospodarczej MŚP zgodnie z przepisami Unii. Komisja może też zbadać możliwość opracowania innych innowacyjnych instrumentów finansowych w zależności od zapotrzebowania rynku i w konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi podmiotami. |
Poprawka 15
COM(2011) 834 final
Załącznik II - tytuł: "Instrument gwarancji pożyczkowych (LGF)"
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Instrument gwarancji pożyczkowych (LGF) | Instrument gwarancji pożyczkowych (LGF) |
Instrument gwarancji pożyczkowych może być stosowany na wszystkich etapach rozwoju przedsiębiorstwa: w fazie uruchamiania, restrukturyzacji i transferu, bez rozróżnień ze względu na rodzaj działalności lub udział w rynku. Instrument pokrywa wszystkie rodzaje inwestycji, w tym inwestycje w dobra niematerialne. |
Poprawka 16
COM(2011) 834 final
Załącznik II ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka |
Załącznik II ust. 3 | Załącznik II ust. 3 |
[...] | [...] |
3. LFG obejmuje pożyczki do wysokości 150.000 EUR i z terminem wymagalności wynoszącym co najmniej 12 miesięcy, z wyjątkiem pożyczek w ramach sekurytyzowanych portfeli dłużnych. LFG umożliwia opracowanie sprawozdań dotyczących wspieranych innowacyjnych MŚP, zarówno pod kątem liczby, jak i wielkości pożyczek. | 3. LFG obejmuje pożyczki do wysokości 150.000 EUR i z terminem wymagalności wynoszącym co najmniej 12 miesięcy, z wyjątkiem pożyczek w ramach sekurytyzowanych portfeli dłużnych. udziela pożyczek bez górnych pułapów i na tych samych warunkach co uprzedni w stosunku do COSME program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP). LFG umożliwia opracowanie sprawozdań dotyczących wspieranych innowacyjnych MŚP, zarówno pod kątem liczby, jak i wielkości pożyczek. |
Uzasadnienie
Nowy górny pułap nie ma większego sensu, ponieważ tylko niewiele projektów będzie mogło być finansowanych z tej linii budżetowej. Należy utrzymać stary system bez górnego pułapu.
Bruksela, 9 października 2012 r.
Przewodniczący | |
Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
(1) Zob. http://portal.cor.europa.eu/europe2020/news/Pages/InvitationtoparticipateintheSurveyonSME-friendlyRegionsandCities.aspx.