Opinia "Produkcja, prezentowanie i sprzedaż wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów".
Dz.U.UE.C.2013.280.57
Akt nienormatywny(2013/C 280/11)
(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)
KOMITET REGIONÓW | ||
- Uważa, że przegląd dyrektywy jest konieczny, a zatem powinien zostać bezzwłocznie przeprowadzony w celu ochrony zdrowia europejskich obywateli, zwłaszcza najmłodszych, przed zagrożeniami związanymi z paleniem. | ||
- Wzywa Komisję i państwa członkowskie, by przyjęły dyrektywę o wyważonym charakterze, która przyczyni się do lepszej ochrony zdrowia konsumentów, uwzględniając jednocześnie produkcję i wartość gospodarczą tytoniu. | ||
- Uważa, że państwa członkowskie powinny zakazać bezpłatnej dystrybucji wyrobów tytoniowych (za pośrednictwem sklepów internetowych i w miejscach publicznych) z uwagi na znaczne niebezpieczeństwo zachęcenia nowych (i młodych) użytkowników do rozpoczęcia palenia. | ||
- Wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie, by zbadały możliwość opracowania systemu, który zrekompensowałby utratę miejsc pracy w sektorze tytoniowym i przemyśle opakowań. | ||
- Twierdzi, że państwa członkowskie powinny mieć możliwość zakazania transgranicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych, aby lepiej chronić młodych obywateli przed potencjalnymi szkodami. | ||
- Jest przekonany, że należy wspierać publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające poprzez regularne poradnictwo w szkołach podstawowych i średnich na temat szkodliwości palenia tytoniu i jego negatywnych skutków dla zdrowia i jakości życia. | ||
- Wzywa Komisję i państwa członkowskie, by rozważyły wsparcie dla regionów, w których obecnie uprawia się lub produkuje tytoń, aby umożliwić im zastąpienie uprawy tytoniu przez uprawy bardziej zrównoważone. | ||
- Zwraca uwagę na fakt, że opakowania niestandardowe są obecnie sprzedawane na rynkach i ich wycofanie będzie miało niekorzystne skutki dla regionów, które je produkują. | ||
Sprawozdawca | Dimitrios KALOGEROPOULOS (EL/PPE), radny miasta Egaleo (Ateny) | |
Dokument źródłowy | Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów | |
COM(2012) 788 final |
I.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Wprowadzenie
Wkład polityki UE w zapewnienie zdrowia
Połączenie ochrony zdrowia z rozwojem gospodarczym
Ochrona zatrudnienia i produkcji
Dochody podatkowe, środki bezpieczeństwa, identyfikowalność i przemyt
Potrzeba spójności polityk UE
Pomocniczość a akty delegowane
II.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Poprawka 1 | |
Motyw 8 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Zgodnie z art. 114 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Traktatu) za podstawę należy przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia, uwzględniając w szczególności wszelkie zmiany oparte na faktach naukowych. Wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwych skutków tytoniu należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi. | Zgodnie z art. 114 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Traktatu) za podstawę należy przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia, uwzględniając w szczególności wszelkie zmiany oparte na faktach naukowych. Wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwych skutków tytoniu należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi. Należy wspierać publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające poprzez regularne poradnictwo w szkołach podstawowych i średnich. |
Uzasadnienie | |
Publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające przyniosą większe korzyści zdrowiu publicznemu niż środki interwencjonistyczne bądź zakazy oparte na arbitralnych decyzjach. |
Poprawka 2 | |
Motyw 13 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Obecnie stosowane są różne formaty zgłoszeń, co utrudnia producentom i importerom wykonywanie ich obowiązków zgłoszeniowych oraz sprawia, że porównywanie i analiza otrzymywanych informacji oraz wyciąganie z nich wniosków jest uciążliwe dla państw członkowskich i dla Komisji. W związku z tym należy wprowadzić wspólny obowiązkowy format zgłaszania składników i wydzielanych substancji. Należy zapewnić możliwie jak największą przejrzystość informacji o wyrobach dla ogółu społeczeństwa, jednocześnie zapewniając odpowiednie uwzględnienie praw własności handlowej i intelektualnej producentów wyrobów tytoniowych. | Obecnie stosowane są różne formaty zgłoszeń, co utrudnia producentom i importerom wykonywanie ich obowiązków zgłoszeniowych oraz sprawia, że porównywanie i analiza otrzymywanych informacji oraz wyciąganie z nich wniosków jest uciążliwe dla państw członkowskich i dla Komisji. W związku z tym należy wprowadzić wspólny obowiązkowy format zgłaszania składników i wydzielanych substancji. Należy zapewnić możliwie jak największą przejrzystość informacji o wyrobach dla ogółu społeczeństwa, jednocześnie zapewniając odpowiednie uwzględnienie praw własności handlowej i intelektualnej producentów wyrobów tytoniowych oraz przestrzeganie umów WTO. |
Uzasadnienie | |
Na poziomie międzynarodowym Komisja musiała oficjalnie przedłożyć wniosek dotyczący dyrektywy Komitetowi ds. Barier Technicznych w Handlu (TBT), gdyż niektóre propozycje mogą naruszać przepisy handlu międzynarodowego. |
Poprawka 3 | |
Motyw 18 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Ze względu na ukierunkowanie dyrektywy na młodych ludzi należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących składników wyroby tytoniowe inne niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne, spożywane głównie przez starszych konsumentów, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. | Ze względu na ukierunkowanie dyrektywy na młodych ludzi należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących składników wyroby tytoniowe inne niż papierosy, i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne, spożywane głównie przez starszych konsumentów, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. |
Uzasadnienie | |
Niniejsza poprawka uwzględnia podejście ogólne w sprawie dyrektywy uzgodnione na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r., zgodnie z którym zakaz wyrobów tytoniowych o aromacie charakterystycznym powinien dotyczyć papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów i nie obejmować innych rodzajów wyrobów tytoniowych. |
Poprawka 4 | |
Motyw 24 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wyroby tytoniowe do palenia, inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów, spożywane głównie przez starszych konsumentów, należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących etykietowania, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. Etykietowanie tych innych wyrobów tytoniowych powinno podlegać szczególnym zasadom. Należy zapewnić widoczność ostrzeżeń zdrowotnych na wyrobach tytoniowych bezdymnych. Ostrzeżenia powinny być zatem zamieszczane na dwóch głównych płaszczyznach opakowania wyrobu tytoniowego bezdymnego. | Wyroby tytoniowe do palenia, inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów, spożywane, z wyjątkiem określonych społeczności lokalnych, głównie przez starszych konsumentów, należy zwolnić z niektórych wymogów dotyczących etykietowania, o ile nie nastąpi istotna zmiana okoliczności pod względem wielkości sprzedaży lub struktury spożycia wśród młodych ludzi. Etykietowanie tych innych wyrobów tytoniowych powinno podlegać szczególnym zasadom. Należy zapewnić widoczność ostrzeżeń zdrowotnych na wyrobach tytoniowych bezdymnych. Ostrzeżenia powinny być zatem zamieszczane na dwóch głównych płaszczyznach opakowania wyrobu tytoniowego bezdymnego. Szczególną uwagę poświęca się monitorowaniu struktury spożycia niszowych wyrobów tytoniowych, takich jak tytoń do fajki wodnej, wśród społeczności mniejszości etnicznych w państwach członkowskich. |
Poprawka 5 | ||
Motyw 30 | ||
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
Transgraniczna sprzedaż wyrobów tytoniowych na odległość ułatwia młodym ludziom dostęp do tych wyrobów i stwarza ryzyko nieprzestrzegania wymogów przewidzianych w przepisach dotyczących ograniczania użycia tytoniu, w szczególności w niniejszej dyrektywie. Niezbędne są wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału niniejszej dyrektywy. Przepisy niniejszej dyrektywy, które dotyczą zgłaszania transgranicznej sprzedaży tytoniu na odległość, powinny być stosowane niezależnie od procedury zgłaszania określonej w dyrektywie 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (1). Sprzedaż konsumentom wyrobów tytoniowych na odległość, prowadzona przez przedsiębiorstwa, podlega także przepisom dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie | Państwa członkowskie mogą zakazać transgranicznej sprzedaży wyrobów tytoniowych na odległość, ponieważ ułatwia ona młodym ludziom dostęp do tych wyrobów i stwarza ryzyko nieprzestrzegania wymogów niniejszej dyrektywy przewidzianych w przepisach dotyczących ograniczania użycia tytoniu, w szczególności w niniejszej dyrektywie. Niezbędne są wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić wykorzystanie pełnego potencjału niniejszej dyrektywy. Przepisy niniejszej dyrektywy, które dotyczą zgłaszania transgranicznej sprzedaży tytoniu na odległość, powinny być stosowane niezależnie od procedury zgłaszania określonej w dyrektywie 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (1). Sprzedaż konsumentom wyrobów tytoniowych na odległość, prowadzona przez przedsiębiorstwa, podlega także przepisom | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u | |
ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość, którą z dniem 13 czerwca 2014 r. zastąpi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (2). | dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość, którą z dniem 13 czerwca 2014 r. zastąpi dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów (2). | |
(1) Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1-16. (2) Dz.U. 144 z 4.6.1997, s. 19-27 i Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64-88. | (1) Dz.U. L 178 z 17.7.2000, s. 1-16. (2) Dz.U. L 144 z 4.6.1997, s. 19-27 i Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64-88 | |
Uzasadnienie Transgraniczna sprzedaż na odległość stanowi niewielką część handlu wyrobami tytoniowymi. Może ona ułatwiać młodym ludziom dostęp do tych wyrobów, dlatego państwa członkowskie powinny mieć możliwość zakazania sprzedaży konsumentom przez przedsiębiorstwa wyrobów tytoniowych na odległość, gdyby zagrażało to interesom krajowym lub regionalnym. Niemniej w sytuacji braku takiego zakazu konieczne będą wspólne przepisy dotyczące systemu zgłoszeniowego, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami dyrektywy. |
Poprawka 6 | |
Motyw 30 | |
Dodać nowy motyw po motywie 30 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Z uwagi na znaczne niebezpieczeństwo zachęcenia nowych (i młodych) użytkowników do rozpoczęcia palenia, państwa członkowskie powinny co do zasady zakazać bezpłatnej dystrybucji wyrobów tytoniowych (za pośrednictwem sklepów internetowych i w miejscach publicznych). | |
Uzasadnienie | |
Proponowana poprawka wiąże się z punktem 1 projektu opinii, tj. koniecznością ograniczenia spożycia tytoniu wśród tych 70 % palaczy, którzy wpadli w nałóg przed 18. rokiem życia. |
Poprawka 7 | |
Motyw 31 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wszystkie wyroby tytoniowe mogą powodować śmierć, choroby i niepełnosprawność, trzeba więc ograniczać ich spożycie. Należy zatem monitorować zmiany sytuacji w zakresie nowatorskich wyrobów tytoniowych. Na producentów i importerów należy nałożyć obowiązek zgłaszania nowatorskich wyrobów tytoniowych, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich do wprowadzenia ich zakazu lub udzielania na nie zezwoleń. Komisja powinna monitorować rozwój sytuacji i złożyć sprawozdanie 5 lat po terminie transpozycji niniejszej dyrektywy, aby ocenić, czy potrzebne są zmiany niniejszej dyrektywy. | Wszystkie wyroby tytoniowe mogą powodować śmierć, choroby i niepełnosprawność, trzeba więc ograniczać ich spożycie. Należy zatem promować publiczne kampanie i projekty edukacyjne i uświadamiające, demonstrując poważne konsekwencje palenia dla zdrowia, a także monitorować zmiany sytuacji w zakresie nowatorskich wyrobów tytoniowych. Na producentów i importerów należy nałożyć obowiązek zgłaszania nowatorskich wyrobów tytoniowych, bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich do wprowadzenia ich zakazu lub udzielania na nie zezwoleń. Komisja powinna monitorować rozwój sytuacji i złożyć sprawozdanie 5 lat po terminie transpozycji niniejszej dyrektywy, aby ocenić, czy potrzebne są zmiany niniejszej dyrektywy. |
Uzasadnienie | |
Publiczne kampanie edukacyjne i uświadamiające przyniosą większe korzyści zdrowiu publicznemu niż proste środki interwencjonistyczne bądź zakazy oparte na arbitralnych decyzjach. |
Poprawka 8 | |
Artykuł 2 pkt 20 | |
Dodać nowy punkt w artykule 2 po punkcie 20 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
"niszowe wyroby tytoniowe" oznaczają wyroby tytoniowe, najczęściej wyroby tytoniowe bezdymne i tytoń fajkowy, takie jak gutka, zarda, tabaka, szisza i bidi, tradycyjnie używane w społecznościach osób pochodzenia południowoazjatyckiego i innych określonych społecznościach. | |
Uzasadnienie | |
Definicji tej nie ma obecnie w dyrektywie. |
Poprawka 9 | |
Artykuł 5 ust. 4 | |
Dodać nowy ustęp w artykule 5 po ustępie 4 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie nakładają na producentów i importerów wymóg ujawniania wydatków, które ponoszą oni na reklamę, promocję i sponsoring, w podziale według państw członkowskich, w ujęciu rocznym, począwszy od pełnego roku kalendarzowego następującego po wejściu w życie niniejszej dyrektywy. | |
Uzasadnienie | |
Poprawka wynika z wymogów określonych w art. 13 Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu. Takie dane dla UE nie są obecnie dostępne. |
Poprawka 10 | |
Artykuł 6 ust. 4 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie zakazują stosowania następujących dodatków w wyrobach tytoniowych: | Państwa członkowskie zakazują stosowania następujących dodatków w wyrobach tytoniowych: |
a) witamin i innych dodatków, które stwarzają wrażenie, że wyrób tytoniowy jest korzystny dla zdrowia lub wiąże się z nim zmniejszone zagrożenie dla zdrowia, lub | a) witamin i innych dodatków, które stwarzają wrażenie, że wyrób tytoniowy jest korzystny dla zdrowia lub wiąże się z nim zmniejszone zagrożenie dla zdrowia, lub |
b) kofeiny, tauryny oraz innych dodatków i związków pobudzających, kojarzonych z energią i witalnością, lub | b) kofeiny, tauryny oraz innych dodatków i związków pobudzających, kojarzonych z energią i witalnością, lub |
c) dodatków barwiących wydzielane substancje. | c) dodatków barwiących wydzielane substancje, lub |
d) dodatków, które zwiększają właściwości uzależniające nikotyny. | |
Uzasadnienie | |
Nie wymaga uzasadnienia. Postulat zawarty także w uchwale Bundesratu z 22 marca 2013 r. (zob. http:// dipbt.bundestag.de/dip21/brd/2012/0820-12B.pdf). |
Poprawka 11 | |
Artykuł 6 ust. 10 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wyroby tytoniowe inne niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne są zwolnione z zakazów określonych w ust. 1 i 5. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 22 w celu zniesienia tego zwolnienia, jeżeli nastąpi istotna zmiana okoliczności stwierdzona w sprawozdaniu Komisji. | Wyroby tytoniowe inne niż papierosy, i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i wyroby tytoniowe bezdymne są zwolnione z zakazów określonych w ust. 1 i 5. Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 22 w celu zniesienia tego zwolnienia, jeżeli nastąpi istotna zmiana okoliczności stwierdzona w sprawozdaniu Komisji. |
Uzasadnienie | |
Niniejsza poprawka uwzględnia podejście ogólne w sprawie dyrektywy uzgodnione na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r. |
Poprawka 12 | |
Artykuł 9 ust. 1 lit. c) | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
zajmują 75 % zewnętrznego obszaru zarówno przedniej, jak i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego; | zajmują 75 % 65% zewnętrznego obszaru zarówno przedniej, jak i tylnej płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego; |
Uzasadnienie | |
Zgodnie z podejściem ogólnym w sprawie dyrektywy uzgodnionym na posiedzeniu Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów w dniu 21 czerwca 2013 r. |
Poprawka 13 | |
Artykuł 9 ust. 1 lit. e) | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
znajdują się przy górnej krawędzi opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego i są umieszczone w tym samym kierunku, co wszystkie inne informacje umieszczone na opakowaniu; | znajdują się przy górnej lub dolnej krawędzi opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego i są umieszczone w tym samym kierunku, co wszystkie inne informacje umieszczone na opakowaniu; |
Uzasadnienie | |
Miękkie opakowania wyrobów tytoniowych o regularnych rozmiarach nie mają wieczek otwieranych do góry, a przy górnej krawędzi znajduje się znak akcyzy, która ma również zamykać opakowanie. Wymóg umieszczenia ostrzeżenia przy górnej krawędzi oznaczałby unieważnienie tego typu produktów. Dlatego też proponujemy, przy zachowaniu widoczności ostrzeżeń, uelastycznienie miejsca ich umieszczenia na tych produktach, umożliwiając ich zamieszczenie również przy dolnej krawędzi. |
Poprawka 14 | |
Artykuł 9 ust. 1 lit. g) | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
w przypadku opakowań jednostkowych papierosów, mają następujące wymiary: i) wysokość: nie mniejsza niż 64 mm; ii) szerokość: nie mniejsza niż 55 mm. | w przypadku opakowań jednostkowych papierosów, mają następujące wymiary: i) wysokość: nie mniejsza niż 64 44 mm; ii) szerokość: nie mniejsza niż 55 52 mm. |
Poprawka 15 | |
Artykuł 13 ust. 1 | |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Opakowanie jednostkowe papierosów ma kształt prostopadłościanu. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma formę torebki, tj. prostokątnej kieszeni z klapką przykrywającą zamknięcie. Klapka torebki zakrywa co najmniej 70 % przedniej strony opakowania. Opakowanie jednostkowe papierosów zawiera co najmniej 20 papierosów. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów zawiera co najmniej 40 g tytoniu. | Opakowanie jednostkowe papierosów ma kształt prostopadłościanu. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma formę torebki, tj. prostokątnej kieszeni z klapką przykrywającą zamknięcie. Klapka torebki zakrywa co najmniej 70 % przedniej strony opakowania. Opakowanie jednostkowe papierosów zawiera co najmniej 20 papierosów. Opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów zawiera co najmniej 40 g tytoniu. |
Uzasadnienie | |
Artykuł 13 ust. 1 wniosku dotyczącego dyrektywy zawiera przepis, że opakowanie jednostkowe tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów ma mieć formę torebki. Zasadniczo z zadowoleniem przyjmujemy proponowane we wniosku obostrzenia motywowane polityką zdrowotną, jak np. zwiększenie powierzchni ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów. Niemniej planowany zakaz np. puszek zbiorczych, poprzez ograniczenie dozwolonych opakowań dla tej grupy wyrobów tylko do torebek, nie prowadzi do znaczącej poprawy ochrony zdrowia, tym bardziej że interesy ochrony konsumenta można zagwarantować poprzez ostrzeżenia zdrowotne na opakowaniach, zgodne z Wytycznymi dotyczącymi wdrożenia artykułu 11 Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (Guidelines for Implementation of Article 11 of the WHO Framework Convention on Tobacco Control). |
Przewodniczący Komitetu Regionów | |
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.