Opinia "Pakiet 'Odpowiedzialne przedsiębiorstwa' ".
Dz.U.UE.C.2012.277.171
Akt nienormatywny(2012/C 277/17)
(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Z zadowoleniem przyjmuje uznanie przez Komisję gospodarki społecznej i innowacji społecznej za kluczowe elementy inicjatywy przewodniej strategii "Europa 2020", tj. "Unii innowacji", Europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz Aktu o jednolitym rynku. |
- Potwierdza, że strategiczna analiza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw stała się istotniejsza w kontekście konkurencyjności przedsiębiorstw. Może to pomóc w zarządzaniu ryzykiem, ograniczaniu kosztów, pozyskiwaniu kapitału, stosunkach z klientami, zarządzaniu personelem i zwiększaniu zdolności innowacyjnych. Poprzez zwrócenie uwagi na społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw firmy mogą pogłębić zaufanie, którym darzą je pracownicy, konsumenci i obywatele. |
- Popiera wezwanie Komisji skierowane do czołowych przedstawicieli europejskiego biznesu, dotyczące ścisłej współpracy z organami publicznymi i innymi zainteresowanymi podmiotami w celu promowania odpowiedzialnej przedsiębiorczości w rosnącej liczbie przedsiębiorstw unijnych zgodnie z jasno określonymi celami na 2015 i 2020 r. |
- Zachęca Komisję do zwrócenia większej uwagi na odmienny stopień rozwoju poszczególnych regionów i różnice między nimi, które są wciąż dostrzegalne w UE. Sytuacja państw członkowskich, regionów i miast w kontekście pięciu głównych założeń strategii "Europa 2020" dotyczących zatrudnienia, badań i innowacji, zmiany klimatu i energii, edukacji i przeciwdziałania ubóstwu jest bardzo różna, zaś kryzys wpływa na kraje należące do UE w różnym stopniu. |
Sprawozdawca | Satu TIETARI (FI/ALDE), członkini Rady Miasta Säkylä |
Dokument źródłowy | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie pakietu "Odpowiedzialne przedsiębiorstwa", który składa się z: - komunikatu wprowadzającego, COM(2011) 685 final, - wniosku w sprawie zmiany dyrektyw z zakresu rachunkowości, COM(2011) 684 final, - wniosku w sprawie zmiany dyrektywy w sprawie przejrzystości, COM(2011) 683 final, - komunikatu w sprawie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, COM(2011) 681 final, - komunikatu "Inicjatywa na rzecz przedsiębiorczości społecznej", COM(2011) 682 final. |
KOMITET REGIONÓW
Konieczność stworzenia nowych modeli i proponowane rozwiązania na rzecz zwiększenia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Społeczna odpowiedzialność jako czynnik konkurencyjności
Przystępność dla konsumentów
Zrozumiałe zachęty finansowe
Szkolenia, edukacja
Przegląd prawodawstwa w zakresie zamówień publicznych
Zachęcanie do przedsiębiorczości społecznej
Opracowanie systemu certyfikacji przedsiębiorczości społecznej
Szkolenia, doradztwo i mentoring na rzecz ciągłego rozwoju
Wyniki, na których można się wzorować i które można powielać
Zapobieganie wykluczeniu społecznemu młodych ludzi
dostęp do informacji finansowych dotyczących spółek giełdowych jest utrudniony na szczeblu UE - zainteresowane strony muszą przeszukiwać 27 różnych krajowych baz danych, aby znaleźć odpowiednie informacje.
Wnioski
Bruksela, 19 lipca 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) COM(2010) 614 final.
(2) Buying Social: a guide to taking account of social considerations in public procurement (Kupowanie z uwzględnieniem kwestii społecznych: przewodnik dotyczący uwzględniania kwestii społecznych w zamówieniach publicznych), Komisja Europejska, 2011 r.
(3) CIRIEC (International Centre of Research and Information on the Public, Social and Cooperative Economy - Międzynarodowe Centrum Badań i Informacji na temat Gospodarki Publicznej, Społecznej i Spółdzielczej), The Social Economy in the European Union (Gospodarka społeczna w Unii Europejskiej), s. 48.
(4) Komunikat Komisji w sprawie Europejskiej platformy współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym: europejskie ramy na rzecz spójności społecznej i terytorialnej, COM(2010) 758 final, 16.12.2010.
(5) Komunikat Komisji "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego« ", COM(2011) 206 final, 13.4.2011.
(6) COM(2011) 681 final.
(7) Grupa EBI.
(8) Europejski fundusz społeczny na rzecz inwestycji i przedsiębiorczości (ESIEF), który miałby zostać zainwestowany w 10-15 instrumentów w różnych państwach członkowskich.
(9) Przegląd dyrektyw o rachunkowości przewidziano w punkcie 2.11 komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z kwietnia 2011 r. "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego« ", który jest dostępny na stronie internetowej: http://ec.europa.eu/internal_market/smact/docs/20110413-communication_enl.pdf#page=2.
(10) Rezolucja INI/2010/2102.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.