Opinia nr 1/2017 (przedstawiona na mocy art. 322 TFUE) w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013, (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1308/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014, (UE) nr 652/2014 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE - Rewizja rozporządzenia finansowego - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002.
Dz.U.UE.C.2017.91.1
Akt nienormatywnyOPINIA NR 1/2017
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013, (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1308/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) nr 283/2014, (UE) nr 652/2014 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 541/2014/UE Rewizja rozporządzenia finansowego - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1)
(2017/C 91/01)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2017 r.)
SPIS TREŚCI
Punkty
PODSUMOWANIE I-IX
WSTĘP 1-4
PODSTAWA WNIOSKU 5-6
Ocena skutków 5-6
KLUCZOWE KWESTIE NIEUWZGLĘDNIONE WE WNIOSKU KOMISJI 7-27
Zarządzanie 7-15
Jednolite sprawozdanie dotyczące rozliczalności 7-11
Publikowanie szacowanego poziomu błędu 12-13
Komitet odpowiedzialny za audyt 14-15
Kontrola zewnętrzna 16-27
Prawo Trybunału Obrachunkowego do dostępu do informacji 16-17
Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego 18-20
Sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego 21-22
Agencje i partnerstwa publiczno-prywatne (organy Unii) 23-27
ZMIANY PROPONOWANE PRZEZ KOMISJĘ 28-108
Uproszczenia dla odbiorców środków finansowych UE 28-34
Stosowanie jednego zbioru przepisów w odniesieniu do działań hybrydowych lub w przypadku łączenia środków lub instrumentów 35-41
Interwencje finansowe 42-50
Elastyczność budżetowa 51-63
Fundusze powiernicze 64-68
Dochody przeznaczone na określony cel 69-76
Płatność na podstawie spełnionych warunków lub osiągniętych rezultatów 77-84
Ramy wykonania 85-89
Usprawnienie sprawozdawczości 90-99
Mechanizmy kontroli 100-108
Wzajemne uznawanie wyników audytów 100-105
Zasady i procedury kontroli 106-108
INNE PORUSZONE KWESTIE 109-148
Roczne sprawozdania finansowe 109-112
Sponsoring korporacyjny 113-116
Umowy o gwarantowanym poziomie usług 117-119
Przepisy dotyczące zamówień publicznych 120-123
Połączenie zespołu ds. nieprawidłowości finansowych z zespołem ds. systemu wczesnego wykrywania i wykluczania 124-128
Zróżnicowane traktowanie inwestorów 129-131
Zmiana okresu kwalifikowalności w przypadku instrumentów finansowych objętych zarządzaniem dzielonym 132-133
Przepisy dotyczące odzyskiwania należności 134-136
Status "rolnika aktywnego zawodowo" 137-139
Płatność dla młodych rolników 140-142
Definicje 142-148
ZAŁĄCZNIK I - TEKST ZMIENIONY PRZEZ KOMISJĘ I SUGESTIE TRYBUNAŁU
ZAŁĄCZNIK II - SPRAWOZDAWCZOŚĆ
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322, w połączeniu z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 1 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1296/2013 2 , (UE) nr 1301/2013 3 , (UE) nr 1303/2013 4 , (UE) nr 1304/2013 5 , (UE) nr 1305/2013 6 , (UE) nr 1306/2013 7 , (UE) nr 1307/2013 8 , (UE) nr 1308/2013 9 , (UE) nr 1309/2013 10 , (UE) nr 1316/2013 11 , (UE) nr 223/2014 12 , (UE) nr 283/2014 13 , (UE) nr 652/2014 14 oraz decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady 541/2014/UE 15 ( 16 ,
uwzględniając wniosek Rady z dnia 9 grudnia 2016 r. o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
PODSUMOWANIE
WSTĘP
PODSTAWA WNIOSKU
Ocena skutków
Ocena skutków
KLUCZOWE KWESTIE NIEUWZGLĘDNIONE WE WNIOSKU KOMISJI
Zarządzanie 19
Zarządzanie 19
Niektóre z tych informacji są już dostępne. W załączniku II wyszczególniono istniejące sprawozdania, a także przedstawiono propozycje Komisji i Trybunału.
Publikowanie szacowanego poziomu błędu
Komitet odpowiedzialny za audyt
Kontrola zewnętrzna
Prawo Trybunału Obrachunkowego do dostępu do informacji
Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego
Sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego
Agencje i partnerstwa publiczno-prywatne (organy Unii)
ZMIANY PROPONOWANE PRZEZ KOMISJĘ
Uproszczenia dla odbiorców środków finansowych UE
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Stosowanie jednego zbioru przepisów w odniesieniu do działań hybrydowych lub w przypadku łączenia środków lub instrumentów
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Interwencje finansowe
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Elastyczność budżetowa
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał Rezerwa elastyczności
Rezerwa ujemna
Przeniesienie zasobów z zarządzania dzielonego na poziom Unii
Średni przeniesione, odstępstwa od zasady jednoroczności i specyfikacji
Przesunięcia budżetowe
Wnioski
Fundusze powiernicze
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Dochody przeznaczone na określony cel
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Płatność na podstawie spełnionych warunków lub osiągniętych rezultatów
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Ramy wykonania
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Usprawnienie sprawozdawczości
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Zdaniem Trybunału propozycje dotyczące sprawozdawczości są niewłaściwe. "Zintegrowany pakiet sprawozdawczości finansowej" miałby kilka tysięcy stron i obejmowałby znaczną liczbę zdublowanych informacji.
Wnioski
Mechanizmy kontroli
Wzajemne uznawanie wyników audytów
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Zasady i procedury kontroli
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
INNE PORUSZONE KWESTIE
Roczne sprawozdania finansowe
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Sponsoring korporacyjny
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Umowy o gwarantowanym poziomie usług
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Przepisy dotyczące zamówień publicznych
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Połączenie zespołu ds. nieprawidłowości finansowych z zespołem ds. systemu wczesnego wykrywania i wykluczania
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Zróżnicowane traktowanie inwestorów
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Zmiana okresu kwalifikowalności w przypadku instrumentów finansowych objętych zarządzaniem dzielonym
Przepisy dotyczące odzyskiwania należności
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Status "rolnika aktywnego zawodowo"
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Płatność dla młodych rolników
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Definicje
Wniosek opracowany przez Komisję
Analiza przeprowadzona przez Trybunał
Wnioski
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 26 stycznia 2017 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Klaus-Heiner LEHNE | |
Prezes |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
TEKST ZMIENIONY PRZEZ KOMISJĘ I SUGESTIE TRYBUNAŁU
TEKST ZMIENIONY PRZEZ KOMISJĘ I SUGESTIE TRYBUNAŁU
Tekst wniosku | Tekst sugerowany przez Trybunał | ||
Artykuł 69 Organy ustanowione na podstawie TFUE i Traktatu Eura- | Artykuł 69 Organy ustanowione na podstawie TFUE i Traktatu Eura- | ||
6. Niezależny audytor zewnętrzny sprawdza, czy roczne sprawozdanie finansowe każdego z organów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, prawidłowo przedstawia jego przychody, wydatki i sytuację finansową, zanim przeprowadzona zostanie konsolidacja w końcowym sprawozdaniu finansowym Komisji. Jeżeli akt podstawowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, nie przewiduje inaczej, Trybunał Obrachunkowy przygotowuje specjalne sprawozdania roczne dotyczące poszczególnych organów zgodnie z wymogami art. 287 ust. 1 TFUE. Przygotowując to sprawozdanie, Trybunał uwzględnia audyt przeprowadzony przez niezależnego audytora zewnętrznego oraz działania podjęte w odpowiedzi na ustalenia audytora. | 6. Niezależny audytor zewnętrzny sprawdza, czy roczne sprawozdanie finansowe każdego z organów, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, prawidłowo przedstawia jego przychody, wydatki i sytuację finansową, zanim przeprowadzona zostanie konsolidacja w końcowym sprawozdaniu finansowym Komisji. Niezależny audytor zewnętrzny weryfikuje również legalność i prawidłowość dochodów i wydatków. Jeżeli akt podstawowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, nie przewiduje inaczej, Trybunał Obrachunkowy przedstawia co roku sprawozdanie z wyników kontroli przygotowuje specjalne sprawozdania roczne dotyczące poszczególnych organów dotyczące organów wchodzących w zakres niniejszego artykułu zgodnie z wymogami art. 287 ust. 1 TFUE. Przygotowując to sprawozdanie taką sprawozdawczość, Trybunał uwzględnia audyt przeprowadzony przez niezależnego audytora zewnętrznego oraz działania podjęte w odpowiedzi na ustalenia audytora. | ||
Artykuł 70 Organy realizujące partnerstwa publiczno-prywatne Ustanowione aktem podstawowym organy mające osobowość prawną, którym powierzono realizację partnerstwa publiczno-prywatnego, przyjmują swoje przepisy finansowe. Przepisy te obejmują zestaw zasad niezbędnych do zapewnienia należytego zarządzania unijnymi środkami finansowymi. Komisja jest uprawniona do przyjęcia, zgodnie z art. 261, aktów delegowanych w celu uzupełnienia rozporządzenia finansowego o model rozporządzenia finansowego ustanawiającego zasady, które są niezbędne do zapewnienia należytego zarządzania finansowego środkami finansowymi Unii i opierają się na art. 149. Przepisy finansowe tych organów nie mogą odbiegać od modelowego rozporządzenia finansowego, chyba że wymagają tego ich specyficzne potrzeby i po uzyskaniu uprzedniej zgody Komisji. Art. 69 ust. 2, 3 i 4 ma zastosowanie do organów realizujących partnerstwo publiczno-prywatne. | Artykuł 70 Organy realizujące partnerstwa publiczno-prywatne Ustanowione aktem podstawowym organy mające osobowość prawną, którym powierzono realizację partnerstwa publiczno-prywatnego, przyjmują swoje przepisy finansowe. Przepisy te obejmują zestaw zasad niezbędnych do zapewnienia należytego zarządzania unijnymi środkami finansowymi. Komisja jest uprawniona do przyjęcia, zgodnie z art. 261, aktów delegowanych w celu uzupełnienia rozporządzenia finansowego o model rozporządzenia finansowego ustanawiającego zasady, które są niezbędne do zapewnienia należytego zarządzania finansowego środkami finansowymi Unii i opierają się na art. 149. Przepisy finansowe tych organów nie mogą odbiegać od modelowego rozporządzenia finansowego, chyba że wymagają tego ich specyficzne potrzeby i po uzyskaniu uprzedniej zgody Komisji. Art. 69 ust. 2, 3, and 4-6 ma zastosowanie do organów realizujących partnerstwo publiczno-prywatne. | ||
Artykuł 123 Wzajemne uznawanie wyników audytów W przypadku gdy audytor zewnętrzny przeprowadził - w oparciu o przyjęte na szczeblu międzynarodowym standardy - zapewniający wystarczającą pewność audyt sprawozdania finansowego i sprawozdań, w których przedstawiono wykorzystanie wkładów Unii, audyt ten tworzy podstawę ogólnej pewności, szczegółowo określonej, w stosownych przypadkach, w przepisach sektorowych. | Artykuł 123 Wzajemne uznawanie wyników audytów W przypadku gdy audytor zewnętrzny przeprowadził - w oparciu o przyjęte na szczeblu międzynarodowym standardy - zapewniający wystarczającą pewność audyt sprawozdania finansowego i sprawozdań, w których przedstawiono wykorzystanie wkładów Unii, audyt ten tworzy podstawę ogólnej pewności szczegółowo określonej może zostać wzięty pod uwagę w kontekście audytu wydatków Unii, jak szczegółowo określono, w stosownych przypadkach, w przepisach sektorowych. W tym celu sprawozdanie niezależnego audytora i powiązana dokumentacja kontrolna są udostępniane Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu na ich wniosek. | ||
Artykuł 126 Partnerstwo na podstawie umowy ramowej (o charakterze finansowym) 3. W celu zoptymalizowania kosztów i korzyści audytów oraz ułatwienia koordynacji umowy dotyczące audytu lub weryfikacji można zawierać z osobami lub podmiotami wykonującymi środki finansowe Unii zgodnie z art. 61 ust. 1 lit. c) lub beneficjentami. W przypadku Europejskiego Banku Inwestycyjnego zastosowanie ma umowa trójstronna zawarta z Komisją i Trybunałem Obrachunkowym. | Artykuł 126 Partnerstwo na podstawie umowy ramowej (o charakterze finansowym) 3. W celu zoptymalizowania kosztów i korzyści audytów oraz ułatwienia koordynacji umowy dotyczące audytu lub weryfikacji można zawierać z osobami lub podmiotami wykonującymi środki finansowe Unii zgodnie z art. 61 ust. 1 lit. c) lub beneficjentami. W przypadku Europejskiego Banku Inwestycyjnego zastosowanie ma umowa trójstronna zawarta z Komisją i Trybunałem Obrachunkowym. Umowy takie nie ograniczają dostępu Trybunału Obrachunkowego do informacji niezbędnych w celu skontrolowania unijnych środków finansowych. | ||
Artykuł 211 Przepisy dotyczące gwarancji budżetowych 2. Państwa członkowskie mogą wnosić wkłady na rzecz gwarancji budżetowych zgodnie z art. 201 ust. 2 w postaci gwarancji lub środków pieniężnych. W imieniu Unii przyznaje się kwotę przekraczającą kwotę określoną w ust. 1 lit. a). Wnoszące wkład państwa członkowskie lub osoby trzecie dokonują, w razie potrzeby, płatności związanych z uruchomieniem gwarancji na zasadzie równorzędności. Komisja podpisuje z wnoszącymi wkład umowę, która obejmuje w szczególności postanowienia w zakresie warunków płatności. | Artykuł 211 Przepisy dotyczące gwarancji budżetowych 2. Państwa członkowskie mogą wnosić wkłady na rzecz gwarancji budżetowych zgodnie z art. 201 ust. 2 w postaci gwarancji lub środków pieniężnych. W imieniu Unii przyznaje się kwotę przekraczającą kwotę określoną w ust. 1 lit. a). Wnoszące wkład państwa członkowskie lub osoby trzecie dokonują, w razie potrzebyco do zasady, płatności związanych z uruchomieniem gwarancji na zasadzie równorzędności. Komisja podpisuje z wnoszącymi wkład umowę, która obejmuje w szczególności postanowienia w zakresie warunków płatności. | ||
Artykuł 247 Zasady i procedura kontroli 1. Badanie prowadzone przez Trybunał Obrachunkowy w celu ustalenia, czy wszystkie dochody zostały uzyskane, a wszystkie wydatki poniesione zgodnie z prawem i w odpowiedni sposób, uwzględnia postanowienia Traktatów, budżet, niniejsze rozporządzenie, akty delegowane przyjęte na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz wszelkie inne akty przyjęte na mocy Traktatów. Badanie to uwzględnia wieloletni charakter programów i powiązanych systemów nadzoru i kontroli. | Artykuł 247 Zasady i procedura kontroli 1. Badanie prowadzone przez Trybunał Obrachunkowy w celu ustalenia, czy wszystkie dochody zostały uzyskane, a wszystkie wydatki poniesione zgodnie z prawem i w odpowiedni sposób, uwzględnia postanowienia Traktatów, budżet, niniejsze rozporządzenie, akty delegowane przyjęte na podstawie niniejszego rozporządzenia oraz wszelkie inne akty przyjęte na mocy Traktatów. Badanie to uwzględnia wieloletni charakter programów i powiązanych systemów nadzoru i kontroli. | ||
Artykuł 249 Prawo dostępu Trybunału Obrachunkowego 1. Komisja, pozostałe instytucje, organy zarządzające dochodami lub wydatkami w imieniu Unii oraz odbiorcy zapewniają Trybunałowi Obrachunkowemu wszelką pomoc oraz udzielają mu wszelkich informacji, jakie Trybunał uzna za niezbędne do wykonania swoich zadań. Udostępniają oni Trybunałowi Obrachunkowemu wszelkie dokumenty dotyczące udzielania i wykonywania zamówień finansowanych z budżetu oraz wszelkie rozliczenia środków pieniężnych lub materiałów, wszelkie zapisy księgowe lub dokumenty potwierdzające oraz związane z nimi dokumenty administracyjne, wszelkie dokumenty dotyczące dochodów i wydatków, wszelkie ewidencje, wszelkie schematy organizacyjne służb, które Trybunał Obrachunkowy uzna za niezbędne do kontroli sprawozdania budżetowego i sprawozdania na temat wyniku finansowego na podstawie zapisów lub kontroli na miejscu, jak również, do tych samych celów, wszelkie dokumenty i dane utworzone lub przechowywane w formacie elektronicznym. | Artykuł 249 Prawo dostępu Trybunału Obrachunkowego 1. Komisja, pozostałe instytucje, organy zarządzające dochodami lub wydatkami w imieniu Unii oraz odbiorcy zapewniają Trybunałowi Obrachunkowemu wszelką pomoc oraz udzielają mu wszelkich informacji, jakie Trybunał uzna za niezbędne do wykonania swoich zadań. Udostępniają oni Trybunałowi Obrachunkowemu, na jego wniosek, wszelkie dokumenty dotyczące udzielania i wykonywania zamówień finansowanych z budżetu oraz wszelkie rozliczenia środków pieniężnych lub materiałów, wszelkie zapisy księgowe lub dokumenty potwierdzające oraz związane z nimi dokumenty administracyjne, wszelkie dokumenty dotyczące dochodów i wydatków, wszelkie ewidencje, wszelkie schematy organizacyjne służb, które Trybunał Obrachunkowy uzna za niezbędne do kontroli sprawozdania budżetowego i sprawozdania na temat wyniku finansowego na podstawie zapisów lub kontroli na miejscu, jak również, do tych samych celów, wszelkie dokumenty i dane utworzone lub przechowywane w formacie elektronicznym. Prawo dostępu Trybunału obejmuje dostęp do systemu informatycznego wykorzystywanego na potrzeby zarządzania dochodami lub wydatkami stanowiącymi przedmiot kontroli Trybunału. | ||
Organy audytu wewnętrznego i inne służby organów administracji krajowej zapewniają Trybunałowi Obrachunkowemu wszelką pomoc, jaką Trybunał uzna za niezbędną do wykonania swoich zadań. | Organy audytu wewnętrznego i inne służby organów administracji krajowej zapewniają Trybunałowi Obrachunkowemu wszelką pomoc, jaką Trybunał uzna za niezbędną do wykonania swoich zadań. | ||
2. Urzędnicy, których działania są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy: | 2. Urzędnicy, których działania są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy: | ||
a) okazują prowadzoną przez siebie ewidencję środków pieniężnych w kasie, innych środków pieniężnych, papierów wartościowych i wszelkiego rodzaju materiałów oraz dokumentów potwierdzających dotyczących gospodarowania powierzonymi im środkami, jak również wszystkie księgi, rejestry i inne związane z nimi dokumenty; | a) okazują prowadzoną przez siebie ewidencję środków pieniężnych w kasie, innych środków pieniężnych, papierów wartościowych i wszelkiego rodzaju materiałów oraz dokumentów potwierdzających dotyczących gospodarowania powierzonymi im środkami, jak również wszystkie księgi, rejestry i inne związane z nimi dokumenty; | ||
b) przedstawiają korespondencję oraz wszelkie inne dokumenty niezbędne do pełnej realizacji kontroli, o której mowa w art. 247. | b) przedstawiają korespondencję oraz wszelkie inne dokumenty niezbędne do pełnej realizacji kontroli, o której mowa w art. 247. | ||
Informacji dostarczanych na podstawie akapitu pierwszego lit. b) może żądać tylko Trybunał Obrachunkowy. | Informacji dostarczanych na podstawie akapitu pierwszego lit. b) może żądać tylko Trybunał Obrachunkowy. | ||
3. Trybunał Obrachunkowy ma prawo badać pod kątem dochodów i wydatków Unii dokumenty będące w posiadaniu służb instytucji oraz, w szczególności, służb odpowiedzialnych za decyzje dotyczące tych dochodów i wydatków, organów zarządzających dochodami lub wydatkami w imieniu Unii, a także osób fizycznych lub prawnych otrzymujących płatności z budżetu. | 3. Trybunał Obrachunkowy ma prawo badać pod kątem dochodów i wydatków Unii dokumenty będące w posiadaniu służb instytucji oraz, w szczególności, służb odpowiedzialnych za decyzje dotyczące tych dochodów i wydatków, organów zarządzających dochodami lub wydatkami w imieniu Unii, a także osób fizycznych lub prawnych otrzymujących płatności z budżetu. | ||
4. Zadanie ustalenia, czy uzyskanie dochodów i poniesienie wydatków nastąpiło zgodnie z prawem i w odpowiedni sposób oraz czy zarządzanie finansami było należyte, obejmuje kwestię wykorzystania przez organy spoza instytucji unijnych środków finansowych otrzymanych w formie wkładów. | 4. Zadanie ustalenia, czy uzyskanie dochodów i poniesienie wydatków nastąpiło zgodnie z prawem i w odpowiedni sposób oraz czy zarządzanie finansami było należyte, obejmuje kwestię wykorzystania przez organy spoza instytucji unijnych środków finansowych otrzymanych w formie wkładów. | ||
5. Wypłata unijnych środków finansowych odbiorcom spoza instytucji warunkowana jest wyrażeniem na piśmie zgody przez tych odbiorców lub, w przypadku braku zgody z ich strony, przez wykonawców lub podwykonawców, na przeprowadzenie przez Trybunał Obrachunkowy kontroli wykorzystania przyznanych środków finansowych. | 5. Wypłata unijnych środków finansowych odbiorcom spoza instytucji warunkowana jest wyrażeniem na piśmie zgody przez tych odbiorców lub, w przypadku braku zgody z ich strony, przez wykonawców lub podwykonawców, na przeprowadzenie przez Trybunał Obrachunkowy kontroli wykorzystania przyznanych środków finansowych. | ||
6. Komisja udostępnia Trybunałowi Obrachunkowemu, na jego wniosek, wszelkie informacje dotyczące operacji zaciągania i udzielania pożyczek. | 6. Komisja udostępnia Trybunałowi Obrachunkowemu, na jego wniosek, wszelkie informacje dotyczące operacji zaciągania i udzielania pożyczek. | ||
7. Wykorzystanie zintegrowanych systemów komputerowych nie powoduje ograniczenia dostępu Trybunału Obrachunkowego do dokumentów potwierdzających. | 7. Wykorzystanie zintegrowanych systemów komputerowych nie powoduje ograniczenia dostępu Trybunału Obrachunkowego do dokumentów potwierdzających. O ile jest to technicznie możliwe, elektroniczny dostęp do danych i dokumentów niezbędnych do celów kontroli jest udzielany Trybunałowi Obrachunkowemu w jego własnej siedzibie. | ||
Artykuł 250 Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego | Artykuł 250 Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego | ||
1. Trybunał Obrachunkowy przekazuje Komisji i właściwym instytucjom, do dnia 15 czerwca, wszelkie uwagi, których charakter wymaga jego zdaniem zamieszczenia ich w sprawozdaniu rocznym. Uwagi te pozostają poufne i podlegają postępowaniu kontradyktoryjnemu. Każda instytucja kieruje swoją odpowiedź do Trybunału Obrachunkowego do dnia 15 października. Odpowiedzi instytucji innych niż Komisja są równocześnie przesyłane Komisji. | 1. Trybunał Obrachunkowy przekazuje Komisji i właściwym instytucjom, do dnia 15 30 czerwca, wszelkie uwagi, których charakter wymaga jego zdaniem zamieszczenia ich w sprawozdaniu rocznym, aby umożliwić danej instytucji odniesienie się do nich. Uwagi te pozostają poufne i podlegają postępowaniu kontradyktoryjnemu. Każda instytucja kieruje swoją odpowiedź do Trybunału Obrachunkowego do dnia 15 październikalipca. Odpowiedzi instytucji innych niż Komisja są równocześnie przesyłane Komisji. | ||
2. Sprawozdanie roczne zawiera ocenę pod kątem należytego zarządzania finansami. | 2. Sprawozdanie roczne zawiera ocenę pod kątem należytego zarządzania finansami. | ||
3. Sprawozdanie roczne zawiera sekcje dotyczące każdej instytucji. Trybunał Obrachunkowy może dodać sprawozdanie podsumowujące lub ogólne uwagi, które należy jego zdaniem zamieś- | 3. Sprawozdanie roczne zawiera sekcje dotyczące każdej instytucji. Trybunał Obrachunkowy może dodać sprawozdanie podsumowujące lub ogólne uwagi, które należy jego zdaniem zamieś- | ||
Trybunał Obrachunkowy podejmuje wszelkie czynności niezbędne do zapewnienia opublikowania odpowiedzi każdej z instytucji na jego uwagi obok lub po każdej z uwag, do których się odnoszą. | Trybunał Obrachunkowy podejmuje wszelkie czynności niezbędne do zapewnienia opublikowania odpowiedzi każdej z instytucji na jego uwagi obok lub po każdej z uwag, do których się odnosząwraz ze sprawozdaniem rocznym. | ||
4. Trybunał Obrachunkowy przekazuje organom odpowiedzialnym za udzielenie absolutorium oraz pozostałym instytucjom, do dnia 15 listopada, swoje sprawozdanie roczne wraz z odpowiedziami instytucji oraz zapewnia jego opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. | 4. Trybunał Obrachunkowy przekazuje organom odpowiedzialnym za udzielenie absolutorium oraz pozostałym instytucjom, do dnia 15 listopada, swoje sprawozdanie roczne wraz z odpowiedziami instytucji oraz zapewnia jego opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. | ||
Artykuł 251 Sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego | Artykuł 251 Sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego | ||
1. Trybunał Obrachunkowy przekazuje zainteresowanej instytucji lub zainteresowanemu organowi wszelkie dotyczące ich uwagi, których charakter wymaga jego zdaniem zamieszczenia ich w sprawozdaniu specjalnym. Uwagi te pozostają poufne i podlegają postępowaniu kontradyktoryjnemu. Zainteresowana instytucja lub zainteresowany organ informują Trybunał Obrachunkowy, na ogół w terminie sześciu tygodni od przekazania tych uwag, o wszelkich odpowiedziach, jakich chce udzielić na te uwagi. Bieg tego okresu zawiesza się w należycie uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy - w trakcie postępowania kontradyktoryjnego - właściwa instytucja lub właściwy organ muszą uzyskać informacje od państw członkowskich w celu zakończenia przygotowania swojej odpowiedzi Odpowiedzi zainteresowanej instytucji lub zainteresowanego organu odnoszą się bezpośrednio i wyłącznie do uwag Trybunału Obrachunkowego. Trybunał Obrachunkowy zapewnia, aby sprawozdania specjalne były sporządzane i przyjmowane w odpowiednim terminie, który na ogół nie przekracza 13 miesięcy. Sprawozdania specjalne, wraz z odpowiedziami zainteresowanych instytucji lub zainteresowanych organów, są niezwłocznie przekazywane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, które decydują - każde z osobna - w stosownych przypadkach wspólnie z Komisją, jakie działania należy podjąć w odpowiedzi. Trybunał Obrachunkowy podejmuje wszelkie czynności niezbędne do zapewnienia opublikowania odpowiedzi każdej zainteresowanej instytucji lub każdego zainteresowanego organu na jego uwagi obok lub po każdej z uwag, do których się odnoszą, oraz do opublikowania harmonogramu sporządzania sprawozdania specjalnego. | 1. Trybunał Obrachunkowy przekazuje zainteresowanej instytucji lub zainteresowanemu organowi wszelkie dotyczące ich uwagi, których charakter wymaga jego zdaniem zamieszczenia ich w sprawozdaniu specjalnym, aby umożliwić danej instytucji odniesienie się do nich. Uwagi te pozostają poufne i podlegają postępowaniu kontradyktoryjnemu. Zainteresowana instytucja lub zainteresowany organ informują Trybunał Obrachunkowy, na ogół w terminie sześciu tygodni od przekazania tych uwag, o wszelkich odpowiedziach, jakich chce udzielić na te uwagi. Bieg tego okresu zawiesza się w należycie uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy - w trakcie postępowania kontradyktoryjnego - właściwa instytucja lub właściwy organ muszą uzyskać informacje od państw członkowskich w celu zakończenia przygotowania swojej odpowiedzi. Odpowiedzi zainteresowanej instytucji lub zainteresowanego organu odnoszą się bezpośrednio i wyłącznie do uwag Trybunału Obrachunkowego. Trybunał Obrachunkowy zapewnia, aby sprawozdania specjalne były sporządzane i przyjmowane w odpowiednim terminie, który na ogół nie przekracza 13 miesięcy. Sprawozdania specjalne, wraz z odpowiedziami zainteresowanych instytucji lub zainteresowanych organów, są niezwłocznie przekazywane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, które decydują - każde z osobna - w stosownych przypadkach wspólnie z Komisją, jakie działania należy podjąć w odpowiedzi. Trybunał Obrachunkowy podejmuje wszelkie czynności niezbędne do zapewnienia opublikowania odpowiedzi każdej zainteresowanej instytucji lub każdego zainteresowanego organu na jego uwagi obok lub po każdej z uwag, do których się odnoszą, oraz do opublikowania harmonogramu sporządzania sprawozdania specjalnego wraz ze sprawozdaniem specjalnym. |
ZAŁĄCZNIK II
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
SPRAWOZDAWCZOŚĆ
Sprawozdawczość okresowa Komisji (zgodnie z obowiązującym rozp. fin.) | Proponowana sprawozdawczość okresowa Komisji (zgodnie z proponowanym rozp. fin.) | Zmiana proponowana przez Trybunał | ||||
Termin | Sprawozdanie | Termin | Sprawozdanie | Termin przekazania do kontroli | Sprawozdanie | |
1 | 1 marca roku n+1 | Wstępne sprawozdania finansowe pozostałych instytucji oraz organów za rok n | 1 marca roku n+1 | Wstępne sprawozdania finansowe pozostałych instytucji oraz organów za rok n | 1 marca roku n+1 | Wstępne sprawozdania finansowe wszystkich instytucji oraz organów za rok n |
2 | 31 marca roku n+1 | Wstępne sprawozdanie finansowe Komisji oraz wstępne skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii za rok n | 31 marca roku n+1 | Wstępne sprawozdanie finansowe Komisji oraz wstępne skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii za rok n | 31 marca roku n+1 | Wstępne skonsolidowane sprawozdanie finansowe Unii za rok n |
3 | 31 marca roku n+1 | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok n (art. 142 obowiązującego rozp. fin.) | 31 marca roku n+1 | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok n (art. 241 proponowanego rozp. fin.) | 1 marca roku n+1 | Sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami za rok n (art. 241 proponowanego rozp. fin.) |
4 | 15 czerwca roku n+1 | Podsumowanie sprawozdań rocznych z działalności (art. 66 ust. 9 obowiązującego rozp. fin.) | 31 lipca roku n+1 | Uwzględnione w sprawozdaniu rocznym z zarządzania i wyników (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 239 proponowanego rozp. fin.) | 31 marca roku n+1 | Jednolite sprawozdanie dotyczące rozliczalności |
5 | Ocena finansów Unii w oparciu o osiągnięte rezultaty (art. 318 TFUE) | 31 lipca roku n+1 | Uwzględniona w sprawozdaniu rocznym z zarządzania i wyników (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 239 proponowanego rozp. fin.) | 1 maja roku n+1 | Osobne sprawozdanie zawierające wyjaśnienie zakresu ocen wydatków unijnych i innych polityk UE oraz ustalenia sformułowane w ramach tych ocen | |
6 | 1 lipca roku n+1 | Roczne sprawozdania z działalności za rok n | 31 lipca roku n+1 | Uwzględnione w sprawozdaniu rocznym z zarządzania i wyników (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 239 proponowanego rozp. fin.) Informacje na temat wyników są przekazywane za pośrednictwem dokumentów programowych załączonych do projektu budżetu | Dokumenty wewnętrzne Komisji - nie ma potrzeby uwzględniania ich w rozporządzeniu finansowym. Główne informacje na temat wyników można by zamieścić w sprawozdaniu z oceny | |
7 | 1 lipca roku n+1 | Końcowe sprawozdania finansowe pozostałych instytucji oraz organów za rok n (art. 148 obowiązującego rozp. fin.) | 1 lipca roku n+1 | Końcowe sprawozdania finansowe pozostałych instytucji oraz organów za rok n (art. 238 proponowanego rozp. fin.) | 15 czerwca roku n+1 | Końcowe sprawozdania finansowe wszystkich instytucji i organów za rok n |
8 | 31 lipca roku n+1 | Końcowe skonsolidowane sprawozdanie finansowe oraz końcowe sprawozdanie finansowe Komisji za rok n (art. 148 obowiązującego rozp. fin.) | 31 lipca roku n+1 | Skonsolidowane sprawozdanie finansowe (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 238 ust. 5 i art. 239 proponowanego rozp. fin.) | 30 czerwca roku n+1 | Skonsolidowane sprawozdanie finansowe |
9 | 31 lipca roku n+1 | Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Trybunału Obrachunkowego "Ochrona budżetu Unii Europejskiej" na koniec roku n | 31 lipca roku n+1 | Sprawozdanie na temat działań naprawczych i zapobiegawczych dotyczących budżetu UE (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 239 proponowanego rozp. fin.) | 31 marca roku n+1 | Sprawozdanie na temat działań naprawczych i zapobiegawczych dotyczących budżetu UE (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 239 proponowanego rozp. fin.) |
10 | Sprawozdanie na temat ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej (zwalczanie nadużyć finansowych) (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 325 TFUE) | 31 lipca roku n+1 | Sprawozdanie na temat ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej (zwalczanie nadużyć finansowych) (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 325 TFUE) | 31 marca roku n+1 | Sprawozdanie na temat ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej (zwalczanie nadużyć finansowych) (w ramach zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej) (art. 325 TFUE) | |
11 | Sprawozdanie na temat audytów wewnętrznych (art. 99 ust. 5 obowiązującego rozp. fin.) | 31 lipca roku n+1 | Sprawozdanie na temat audytów wewnętrznych (art. 116 ust. 8 proponowanego rozp. fin.) | 31 marca roku n+1 | Uwzględnione w jednolitym sprawozdaniu dotyczącym rozliczalności | |
12 | Sprawozdanie na temat działań następczych podjętych po absolutorium (art. 165 ust. 3 obowiązującego rozp. fin.) | 31 lipca roku n+2 | Sprawozdanie na temat działań następczych podjętych po absolutorium (art. 253 ust. 3 proponowanego rozp. fin.) | |||
13 | 15 czerwca roku n+1 | Sprawozdanie na temat funduszy powierniczych | Sprawozdanie na temat funduszy powierniczych (art. 244 proponowanego rozp. fin.) | 30 czerwca roku n+1 | Uwzględnione jako sprawozdanie skonsolidowane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym | |
14 | 1 września roku n+1 | Projekt budżetu na rok n+2 | 1 września roku n+1 | Projekt budżetu - w tym również informacje na temat instrumentów finansowych, gwarancji budżetowych i pomocy finansowej - dokumenty programowe | ||
15 | 15 września | Sprawozdanie na temat odnotowanego ryzyka bieżącego, zaobserwowanych ogólnych tendencji i nowych zagadnień z zakresu rachunkowości oraz informacje na temat odzyskiwania środków (art. 150 ust. 4 obowiązującego rozp. fin.) | 15 września | Sprawozdanie na temat odnotowanego ryzyka bieżącego, zaobserwowanych ogólnych tendencji i nowych zagadnień z zakresu rachunkowości oraz informacje na temat odzyskiwania środków (art. 243 proponowanego rozp. fin.) | 1 września | Sprawozdanie na temat odnotowanego ryzyka bieżącego, zaobserwowanych ogólnych tendencji i nowych zagadnień z zakresu rachunkowości oraz informacje na temat odzyskiwania środków (art. 243 proponowanego rozp. fin.) |
16 | Sprawozdanie w sprawie gwarancji budżetowych i powiązanych rodzajów ryzyka (art. 149) | Włączone do sprawozdania na temat instrumentów finansowych załączonego do projektu budżetu | ||||
17 | Październik / listopad roku n+1 | Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące instrumentów finansowych wspieranych z budżetu ogólnego (art. 140 ust. 8 obowiązującego rozp. fin.) | 1 września roku n+1 | Sprawozdanie na temat instrumentów finansowych, gwarancji budżetowych, pomocy finansowej, zobowiązań warunkowych i wspólnego funduszu rezerw (art. 39 ust. 4 i 5, art. 50 ust. 1 lit.), art. 242 proponowanego rozp. fin.) Przedstawiane razem z projektem budżetu na rok n+2 |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.