Opinia nr 1/2015 (przedstawiona na mocy art. 322 i 325 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
Dz.U.UE.C.2015.52.1
Akt nienormatywnyOPINIA NR 1/2015
dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii
(2015/C 52/01)
(Dz.U.UE C z dnia 13 lutego 2015 r.)
SPIS TREŚCI
Cel wniosku w sprawie rozporządzenia
Naruszenie zasad dotyczących procesu decyzyjnego, utrudnienia w realizacji celu, polegającego na doprecyzowaniu przepisów
Niepełne uspójnienie zasad finansowych z celami dyrektyw zmieniających i unowocześniających przepisy dotyczące zamówień publicznych
Brak adekwatności zaproponowanych mechanizmów do ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej
Artykuł 102 - Zasady mające zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówienia i umów
Artykuł 104 - Postępowania o udzielenie zamówienia
Artykuły 106 i 108 - Kryteria wykluczenia i system wykluczenia
Artykuł 107 - Odrzucenie w ramach danej procedury
Artykuł 110 - Udzielanie zamówień
Artykuł 112 - Kontakty w czasie trwania postępowania
Artykuł 113 - Decyzja o udzieleniu zamówienia
Artykuł 114a - Wykonanie zamówienia i zmiany w zamówieniu
Artykuł 116 - Istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe
Artykuł 118 - Obowiązujące progi i okres zawieszenia
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 322 i 325, w połączeniu z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,
uwzględniając wniosek w sprawie rozporządzenia 1 Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 2 ("rozporządzenie finansowe"),
uwzględniając wniosek, z którym Parlament w dniu 23 lipca 2014 r. zwrócił się do Trybunału Obrachunkowego o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku w sprawie rozporządzenia,
uwzględniając wniosek, z którym Rada w dniu 18 lipca 2014 r. zwróciła się do Trybunału Obrachunkowego o wydanie opinii na temat wyżej wymienionego wniosku w sprawie rozporządzenia,
uwzględniając przyjęcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE 3 (zwanej dalej "dyrektywą 2014/24/UE") i przyjęcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji 4 ,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
Cel wniosku w sprawie rozporządzenia
Naruszenie zasad dotyczących procesu decyzyjnego, utrudnienia w realizacji celu, polegającego na doprecyzowaniu przepisów
Niepełne uspójnienie zasad finansowych z celami dyrektyw zmieniających i unowocześniających przepisy dotyczące zamówień publicznych
Brak adekwatności zaproponowanych mechanizmów do ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej
Artykuł 102 16 - Zasady mające zastosowanie do postępowań o udzielenie zamówienia i umów
"Instytucje zamawiające, podczas udzielania i realizacji zamówień, podejmą odpowiednie środki, mające na celu wspieranie inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz zapewnienie, że podmioty gospodarcze będą realizować zamówienia, stosując się do obowiązków w zakresie ochrony środowiska, prawa socjalnego i prawa pracy ustanowionych w prawie unijnym lub krajowym, układach zbiorowych lub międzynarodowych konwencjach w zakresie prawa socjalnego i prawa ochrony środowiska, wymienionych w załączniku X do dyrektywy 2014/24/UE".
Artykuł 104 - Postępowania o udzielenie zamówienia
Artykuły 106 i 108 - Kryteria wykluczenia i system wykluczenia
Ponadto należy pamiętać, że podmiot gospodarczy zostanie wykluczony z udziału w postępowaniu, jeżeli podjęto w stosunku do niego decyzję o zamrożeniu środków w związku z karą finansową nałożoną nań przez organy krajowe lub międzynarodowe (ONZ lub UE). Konsekwencje wynikające z takiej decyzji są wiążące dla instytucji zamawiającej, bez względu na to, czy miały zastosowanie przepisy art. 106 rozporządzenia finansowego. Proponujemy następujące brzmienie tego artykułu:
"Podmiot gospodarczy jest wykluczany z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jeżeli:
[...]
d) dopuścił się nadużycia finansowego lub korupcji, brał udział w organizacji przestępczej, praniu pieniędzy lub finansowaniu terroryzmu, popełnił przestępstwa powiązane z terroryzmem, pracą dzieci czy innymi formami handlu ludźmi, co potwierdzają dowody ustalone przez panel, o którym mowa w art. 108, lub potwierdzone prawomocnym wyrokiem w przypadku gdy ustalono, że podmiot gospodarczy, z jednego z powyższych powodów, został skazany prawomocnym wyrokiem lub podlega krajowym lub międzynarodowym sankcjom polegającym na zamrożeniu aktywów;
[...].".
Artykuł 107 - Odrzucenie w ramach danej procedury
Artykuł 110 - Udzielanie zamówień
W przypadku braku tego rodzaju zapisu odrzucenie takich ofert byłoby niemożliwe, chyba że niewypełnienie mających zastosowanie obowiązków spowodowałoby obniżenie wartości oferty do rażąco niskiej lub niezgodność oferty z minimalnymi wymaganiami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Artykuł 112 - Kontakty w czasie trwania postępowania
"1. Podczas trwania postępowania o udzielenie zamówienia wszelkie kontakty między instytucją zamawiającą a kandydatami lub oferentami muszą spełniać warunki gwarantujące przejrzystość i równe traktowanie oraz być zgodne z zasadami dobrej administracji opisanymi w art. 96. Kontakty te nie będą prowadziły do zmian w dokumentach zamówienia ani do istotnych zmian w warunkach przedstawionych ofert po terminie składania ofert, z wyjątkiem sytuacji, gdy postępowanie opisane w art. 104 ust. 1 daje takie właśnie możliwości.".
Artykuł 113 - Decyzja o udzieleniu zamówienia
Artykuł 114a - Wykonanie zamówienia i zmiany w zamówieniu
Artykuł 116 - Istotne błędy, nieprawidłowości lub nadużycia finansowe
Artykuł 118 - Obowiązujące progi i okres zawieszenia
Niniejsza opinia została przyjęta przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniu 15 stycznia 2015 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA | |
Prezes |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.