Opinia "Nowe wieloletnie ramy finansowe po roku 2013".
Dz.U.UE.C.2012.54.40
Akt nienormatywny(2012/C 54/08)
(Dz.U.UE C z dnia 23 lutego 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW | ||
- | Jest przekonany, iż proponowany poziom finansowania należy postrzegać w kategoriach absolutnego minimum, bez którego nie da się zrealizować ambicji państw członkowskich, wyrażonych w traktacie oraz strategii "Europa 2020". | |
- | Po raz kolejny zaznacza, iż nie zgadza się na żadnego rodzaju warunkowość makroekonomiczną. | |
- | Popiera wprowadzenie tylko takich uwarunkowań ex ante, które służą jako instrument poprawy skuteczności programów i wzywa do tego, by zawarcie oficjalnej umowy partnerskiej między każdym państwem członkowskim a jego władzami lokalnymi i regionalnymi stało się konkretnym uwarunkowaniem ex ante. | |
- | Po raz kolejny podkreśla, że nie zgadza się na proponowaną rezerwę na wykonanie i podkreśla, że uwarunkowania ex post i możliwość zamrożenia środków powinny mieć zastosowanie, na jasno określonych zasadach, wyłącznie w wypadku poważnych braków w stosunku do oczekiwanych rezultatów. | |
- | Popiera zawartą w wieloletnich ramach finansowych propozycję utworzenia nowej kategorii przejściowej regionów. | |
- | Podkreśla, że proponowana stopa ograniczenia absorpcji nie powinna doprowadzić do tego, że w jakimkolwiek państwie członkowskim poziom przyznanych środków w latach 2007-2013 spadnie poniżej poziomu faktycznych wydatków. | |
- | Wzywa do znacznego zaangażowania władz lokalnych i regionalnych w nadzorowanie projektów infrastrukturalnych finansowanych w ramach instrumentu "Łącząc Europę" i zarządzanie nimi. | |
- | Z zadowoleniem przyjmuje propozycję znaczącego zwiększenia budżetu na badania i innowacje zawartą w wieloletnich ramach finansowych. | |
- | Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie do ekologizacji WPR jak i propozycje odnoszące się do konwergencji płatności i ustalenia pułapu dopłat bezpośrednich. | |
- | Z ubolewaniem przyjmuje fakt, iż budżet na rozwój obszarów wiejskich będzie wciąż nieproporcjonalnie niski w porównaniu z funduszami przeznaczonymi na płatności bezpośrednie. | |
- | Uważa, że główne obszary wydatków UE, takie jak fundusz dostosowania do globalizacji (GAF) lub europejski program monitorowania Ziemi (GMES), nie powinny być finansowane z puli nieobjętej wieloletnimi ramami finansowymi. | |
- | Jest przekonany, iż zasoby własne UE powinny zastąpić składki poszczególnych państw członkowskich i popiera propozycje Komisji, mówiące o ustanowieniu nowego zasobu VAT i podatku od transakcji finansowych. | |
Sprawozdawca | Flo CLUCAS (UK/ALDE), radna miasta Liverpool | |
Dokumenty źródłowe | Komisja Europejska (2011), komunikat Komisji "Budżet z perspektywy "Europy 2020" | |
COM(2011) 500 wersja ostateczna | ||
Komisja Europejska (2011), wniosek dotyczący rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 | ||
COM(2011) 398 wersja ostateczna - 2011/0177 (APP) | ||
Komisja Europejska (2011), wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej | ||
COM(2011) 510 wersja ostateczna - 2011/0183 (CNS) | ||
Komisja Europejska (2011), wniosek dotyczący rozporządzenia Rady określającego środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej | ||
COM(2011) 511 wersja ostateczna - 2011/0184 (APP) | ||
Komisja Europejska (2011), wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie metod i procedur udostępniania tradycyjnych zasobów własnych i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych | ||
COM(2011) 512 wersja ostateczna - 2011/0185 (CNS) |
KOMITET REGIONÓW
Ogólna ocena budżetu
Dział 1 budżetu - Inteligentny wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu
Dział 2 budżetu - Zrównoważony wzrost: zasoby naturalne
Dział 3 budżetu - Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Dział 4 budżetu - Globalna Europa
Dział 5 budżetu - Administracja
Środki poza wieloletnimi ramami finansowymi i mechanizmy korygujące
Zasoby własne UE
Procedura i harmonogram czasowy
Poprawka 1
Motyw 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu przewidywalności w celu przygotowania i realizacji średnioterminowych inwestycji, należy wyznaczyć okres obowiązywania ram finansowych na siedem lat począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. i przeprowadzić ocenę wykonania ram finansowych w połowie okresu. Wyniki tej oceny należy uwzględnić w trakcie trzech ostatnich lat obowiązywania ram finansowych. | Biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu przewidywalności w celu przygotowania i realizacji średnioterminowych inwestycji, należy wyznaczyć okres obowiązywania ram finansowych na siedem lat począwszy od dnia 1 stycznia 2014 r. i przeprowadzić ocenę dokonać przeglądu wykonania ram finansowych w połowie okresu. Wyniki tej oceny tego przeglądu należy uwzględnić w trakcie trzech ostatnich lat obowiązywania ram finansowych. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 13 projektu opinii.
W dniu 24 października 2011 r. sekretariat Rady zwrócił się do Komitetu Regionów z wnioskiem o opracowanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (COM(2011) 398 wersja ostateczna). Niniejszy projekt opinii jest odpowiedzią na ów wniosek.
Poprawka 2
Motyw 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wysokość środków krajowych na Spójność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia ustala się na podstawie prognoz dotyczących produktu krajowego brutto (zwanego dalej "PKB") z wiosny 2011 r. Biorąc pod uwagę niepewność prognoz oraz skutki dla państw członkowskich, którym przydzielono ograniczone środki, należy dokonać oceny śródokresowej w celu porównania prognozowanego i rzeczywistego PKB oraz jego wpływu na pulę środków. W przypadku gdy PKB w latach 2014-2016 odbiega o więcej niż +/- 5 % od prognozy z 2011 r., należy dostosować środki na lata 2018-2020 przydzielone danym państwom członkowskim. Należy stworzyć przepisy dotyczące tego dostosowania. | Wysokość środków krajowych na Spójność na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia ustala się na podstawie prognoz dotyczących produktu krajowego brutto (zwanego dalej "PKB") z wiosny 2011 r. Biorąc pod uwagę niepewność prognoz oraz skutki dla państw członkowskich, którym przydzielono ograniczone środki, należy dokonać przeglądu śródokresowego oceny śródokresowej w celu porównania prognozowanego i rzeczywistego PKB oraz jego wpływu na pulę środków. W przypadku gdy PKB w latach 2014-2016 odbiega o więcej niż +/- 5 % od prognozy z 2011 r., należy dostosować środki na lata 2018-2020 przydzielone danym państwom członkowskim, oraz przeznaczyć wszelkie dodatkowe zasoby dla regionów, w których PKB zmalał najbardziej. Należy stworzyć przepisy dotyczące tego dostosowania. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 20 projektu opinii.
W dniu 24 października 2011 r. sekretariat Rady zwrócił się do Komitetu Regionów z wnioskiem o opracowanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (COM(2011) 398 wersja ostateczna). Niniejszy projekt opinii jest odpowiedzią na ów wniosek.
Poprawka 3
Art. 5 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Jeżeli w ramach dostosowania technicznego dotyczącego roku 2018 zostanie stwierdzone, że skumulowany produkt krajowy brutto ("PKB") jakiegokolwiek państwa członkowskiego za lata 2014-2016 odbiegał o ponad +/- 5 % od skumulowanego PKB, który został oszacowany w 2011 r. przy ustalaniu puli środków finansowych na realizację polityki spójności dla państw członkowskich na lata 2014-2020, Komisja dostosuje kwoty przydzielone takiemu państwu członkowskiemu na ten okres z funduszy na wspieranie spójności. | Jeżeli w ramach dostosowania technicznego dotyczącego roku 2018 zostanie stwierdzone, że skumulowany produkt krajowy brutto ("PKB") jakiegokolwiek państwa członkowskiego za lata 2014-2016 odbiegał o ponad +/- 5 % od skumulowanego PKB, który został oszacowany w 2011 r. przy ustalaniu puli środków finansowych na realizację polityki spójności dla państw członkowskich na lata 2014-2020, Komisja dostosuje kwoty przydzielone takiemu państwu członkowskiemu takim państwom członkowskim na ten okres z funduszy na wspieranie spójności. Środki te należy przeznaczyć dla regionów, w których PKB zmalał najbardziej. |
Uzasadnienie
Zob. punkt 20 projektu opinii.
W dniu 24 października 2011 r. sekretariat Rady zwrócił się do Komitetu Regionów z wnioskiem o opracowanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 (COM(2011) 398 wersja ostateczna). Niniejszy projekt opinii jest odpowiedzią na ów wniosek.
Poprawka 4
Art. 15
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W 2016 r. Komisja przedstawi ocenę wykonania ram finansowych, której w stosownych przypadkach będą towarzyszyć odpowiednie wnioski. | W 20162017 r. Komisja przedstawi śródokresowy przegląd ocenę wykonania ram finansowych (obejmujący proponowaną ocenę), któremu której w stosownych przypadkach będą towarzyszyć odpowiednie wnioski. |
Uzasadnienie
Wyjaśnienie, że proponowany przegląd śródokresowy obejmowałby element oceny i nie byłyby to dwa oddzielne działania.
Bruksela, 14 grudnia 2011 r.
Przewodnicząca Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
(1) Wszystkie dane budżetowe odnoszą się do zobowiązań, a nie płatności.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.