Opinia "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.120.17

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 maja 2009 r.

Opinia Komitetu Regionów "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy

(2009/C 120/04)

(Dz.U.UE C z dnia 28 maja 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji dotyczący programu "Small Business Act (SBA) dla Europy" oraz popiera realizowaną strategię polityczną, której celem jest doprowadzenie do przełomu w unijnej polityce w zakresie MŚP poprzez zapewnienie ram ułatwiających propagowanie przedsiębiorczości oraz prawodawstwa przyjaznego MŚP, umożliwiając jednocześnie rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Europie dzięki stosowaniu zasady "najpierw myśl na małą skalę".
- Przyjmuje do wiadomości, że program SBA nie jest prawnie wiążący, niemniej jest zdania, że mając na względzie realizację celów programu oraz zapewnienie pełnego wdrożenia, SBA musi mieć moc wiążącą politycznie oraz musi zawierać mapę drogową dla polityki w zakresie MŚP, a także definiować stabilną strukturę zarządzania tą polityką, a zatem Komitet wzywa Radę Europejską, aby wywiązała się ze swoich obowiązków w tym względzie, jak też wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz innymi zainteresowanymi stronami.
- Zwraca uwagę na fakt, że obecne osłabienie gospodarki i kryzys bankowości międzynarodowej wywiera nieproporcjonalny wpływ na zdolność MŚP do uzyskiwania dostępu do finansowania oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do dopilnowania, by sektor bankowy w odpowiedni sposób uwzględnił te utrudnione warunki prowadzenia działalności przez MŚP oraz by zalecenia uzgodnione podczas obrad piątego okrągłego stołu(1) z udziałem banków i MŚP, których celem było zapewnienie małym przedsiębiorstwom większego dostępu do finansowania, zostały w pełni wdrożone.
- Uznaje, że osadzenie programu SBA w strategii lizbońskiej i krajowych programach reform jest właściwym podejściem i powinno być pomocne z punktu widzenia monitorowania. Wzywa do dokonywania w tym kontekście szczegółowej dorocznej oceny w celu pomiaru postępów poczynionych w odniesieniu do polityki dotyczącej MŚP w każdym państwie członkowskim w porównaniu do uzgodnionych celów i terminów, obejmującej zalecenia dotyczące przyszłych wspólnych działań, aby zapewnić pełne wdrożenie programu SBA i jego celów.
Sprawozdawca:Constance Hanniffy (IE/PPE), członkini Rady Hrabstwa Offaly, władzy regionalnej Irlandii Środkowej oraz Zgromadzenia Regionalnego Irlandii Przygranicznej, Środkowej i Zachodniej
Dokument źródłowy

Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - "Najpierw myśl na małą skalę" Program "Small Business Act" dla Europy

COM(2008) 394 wersja ostateczna

ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1. Z zadowoleniem przyjmuje komunikat Komisji dotyczący programu "Small Business Act (SBA) dla Europy" oraz popiera realizowaną strategię polityczną, której celem jest doprowadzenie do przełomu w unijnej polityce w zakresie MŚP poprzez zapewnienie ram ułatwiających propagowanie przedsiębiorczości oraz prawodawstwa przyjaznego MŚP, umożliwiając jednocześnie rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Europie dzięki stosowaniu zasady "najpierw myśl na małą skalę".

2. Przyjmuje do wiadomości, że program SBA nie jest prawnie wiążący, niemniej jest zdania, że mając na względzie realizację celów programu oraz zapewnienie pełnego wdrożenia, SBA musi mieć moc wiążącą politycznie oraz musi zawierać mapę drogową dla polityki w zakresie MŚP, a także definiować stabilną strukturę zarządzania tą polityką, a zatem Komitet wzywa Radę Europejską, aby wywiązała się ze swoich obowiązków w tym względzie, jak też wzywa Komisję Europejską i państwa członkowskie do współpracy z władzami lokalnymi i regionalnymi oraz innymi zainteresowanymi stronami.

3. Jest zdania, że w obecnym klimacie gospodarczym program SBA oraz jego cele są ważniejsze niż kiedykolwiek, ponieważ MŚP oferują niewykorzystany potencjał dla wzrostu gospodarczego, jak też dla tworzenia i utrzymywania miejsc pracy; ponadto jest zdania, że program SBA zapewnia szansę dla przywództwa politycznego oraz możliwość wzmocnienia zaufania do europejskiego sektora przedsiębiorczości.

4. Zaleca, aby podczas kształtowania i wdrażania unijnej polityki w zakresie MŚP uwzględnić różnorodność MŚP, jeśli chodzi o rozmiar, formę, ramy regulacyjne oraz kulturę przedsiębiorczości, w ramach której działają, jak też zróżnicowane profile mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, a także odmienne wyniki ekonomiczne ich działalności w zależności od regionu; proponuje zatem, by program SBA zapewniał wyraźniejsze uznanie wymiaru lokalnego i regionalnego, aby w pełni i we właściwy sposób uwzględnić wszystkie powyższe czynniki.

5. Zwraca uwagę na znaczenie wsparcia, które zapewnia długoterminową równowagę przedsiębiorstw i apeluje, aby zachować ostrożność i nie skupiać się nadmiernie na przedsiębiorstwach rozpoczynających działalność i na nowych MŚP kosztem firm już działających oraz tych, które są na etapie rozwoju i restrukturyzacji.

6. Uznaje znaczenie propagowania i rozwijania kultury przedsiębiorczości; z zadowoleniem przyjmuje proponowane zorganizowanie "Europejskiego Tygodnia MŚP" oraz inicjatywę "Erasmus dla młodych przedsiębiorców", ale jest zdania, że aby do świadomości narodowej i europejskiej dotarło przekonanie o wartości przedsiębiorczości, musi się ono kształtować już w szkole, a także w drodze rozwijania konstruktywnego dialogu między drobnymi przedsiębiorcami, uczniami i nauczycielami; wzywa zatem państwa członkowskie, aby kładły większy nacisk na propagowanie edukacji w dziedzinie przedsiębiorczości oraz na kształtowanie ducha przedsiębiorczości wśród studentów i w programach doskonalenia zawodowego nauczy-cieli; stąd też wzywa do przeglądu pod tym kątem programu pracy Edukacja i Szkolenia 2010.

7. Z zadowoleniem przyjmuje uznanie w programie SBA szczególnych potrzeb kobiet przedsiębiorców, lecz zwraca uwagę na potrzeby przedsiębiorców emigrantów, którzy ze względu na okoliczności są ogólnie bardziej przedsiębiorczy i skłonni podejmować ryzyko; zaleca, by rozważyć również wymagania młodych ludzi, osób należących do mniejszości oraz osób starszych prowadzących przedsiębiorstwa, a także stworzyć rozróżnienie pomiędzy wyzwaniami i wymogami stojącymi przed przedsiębiorcami migrującymi z krajów UE oraz z krajów trzecich.

8. Podkreśla szczególne znaczenie modelu flexicurity zarówno dla pracodawców, jak i pracowników MŚP oraz wzywa, by w większym stopniu włączyć model flexicurity do programu SBA.

Zapewnienie wysokiego stopnia wdrażania oraz ustanowienie procedur oceny

9. Uznaje, że osadzenie programu SBA w strategii lizbońskiej i krajowych programach reform jest właściwym podejściem i powinno być pomocne z punktu widzenia monitorowania; wzywa do dokonywania w tym kontekście szczegółowej dorocznej oceny w celu pomiaru postępów poczynionych w odniesieniu do polityki dotyczącej MŚP w każdym państwie członkowskim w porównaniu do uzgodnionych celów i terminów, obejmującej zalecenia dotyczące przyszłych wspólnych działań, aby zapewnić pełne wdrożenie programu SBA i jego celów.

10. Zwraca się o to, by Komitet Regionów był wyczerpująco informowany o corocznych ocenach oraz podkreśla, że będzie monitorował postęp na szczeblu lokalnym i regionalnym poprzez ustanowioną już przez siebie platformę monitorowania procesu lizbońskiego.

11. Jest zdania, że biorąc pod uwagę ponad 90 zaproponowanych środków, powinno się ustalić priorytetową kolejność działań w ramach SBA, aby wspomóc proces wdrażania, osiągnąć konkretne wyniki dla MŚP oraz wzbudzić przekonanie o pilnej potrzebie działania. W tym kontekście jako priorytetowe obszary działania proponowałby: (a) dostęp do finansowania; (b) pełne wdrożenie zasady "najpierw myśl na małą skalę" w celu zapewnienia lepszego środowiska regulacyjnego i administracyjnego oraz (c) poprawę dostępu do rynków, w tym do zamówień publicznych.

12. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar poprawienia stosowania zasady pomocniczości i proporcjonalności oraz podkreśla, że zasady te obowiązują począwszy od szczebla UE, przez szczebel krajowy, aż po szczebel regionalny i lokalny.

13. Wzywa Komisję do dostarczenia bardziej szczegółowych informacji na temat tego, jak będzie traktowany "test MŚP" w procedurze oceny wpływu, pod względem zakresu i charakteru ocenianego wpływu oraz poziomu i okresów konsultacji, które zostaną podjęte.

14. Podkreśla, że w komunikacie nie uwzględniono w sposób wystarczający roli pełnomocnika ds. MŚP i wzywa Komisję do zapewnienia, by pełnomocnik ds. MŚP otrzymał wystarczające wsparcie polityczne i finansowe, aby umożliwić pomyślną realizację celów programu SBA oraz by zwiększyć widoczność działań politycznych na rzecz MŚP i wiedzę o nich.

15. Wspiera cele statutu europejskiej spółki prywatnej dotyczące ograniczenia kosztów zakładania spółek, uproszczenia ram regulacyjnych, aby ułatwić transgraniczną wymianę handlową, oraz usuwania dalszych przeszkód.

16. Podkreśla znaczenie zadbania o to, by środki zawarte w programie SBA i nowych wnioskach legislacyjnych nie osła-biały istniejących najlepszych praktyk i dobrze funkcjonującej administracji w państwach członkowskich oraz w ich władzach regionalnych i lokalnych w zakresie propagowania przedsiębiorczości i polityki przyjaznej dla MŚP.

17. Jest zdania, że zależność od różnorodnych wcześniej-szych programów i instrumentów finansowych w realizacji celów projektu SBA, przy braku dodatkowych środków finansowania, stanowi słabą stronę, oraz zaleca ustanowienie odrębnej linii budżetowej dla działań pilotażowych.

Poprawa dostępu do finansowania

18. Zwraca uwagę na fakt, że obecne osłabienie gospodarki i kryzys bankowości międzynarodowej wywiera nieproporcjonalny wpływ na zdolność MŚP do uzyskiwania dostępu do finansowania oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do dopilnowania, by sektor bankowy w odpowiedni sposób uwzględnił te utrudnione warunki prowadzenia działalności przez MŚP oraz by zalecenia uzgodnione podczas obrad piątego okrągłego stołu(2) z udziałem banków i MŚP, których celem było zapewnienie małym przedsiębiorstwom większego dostępu do finansowania, zostały w pełni wdrożone. Zalecenia te obejmują: (i) większą przejrzystość pomiędzy bankami a MŚP; (ii) łączenie instrumentów dłużnych i kapitałowych; (iii) zwiększenie wielkości pożyczek z sekurytyzacją; (iv) łatwiejsze trans-graniczne inwestycje kapitału podwyższonego ryzyka (venture capital) oraz (v) lepsze regulacje w odniesieniu do mikrokredytów.

19. Pochwala starania Komisji Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), mające na celu udostępnienie MŚP różnorodnych instrumentów finansowych, lecz występuje ze zdecydowaną prośbą do Komisji o ponowną ocenę w szczególności inicjatywy JEREMIE - w celu rozważenia jej nieregularnego zasięgu geograficznego w UE oraz aby dokładniej przeanalizować potencjalne implikacje dla innych obszarów polityki, jak polityka konkurencji, które utrudniają częściowe lub pełne stosowanie inicjatywy w niektórych regionach. KR zaleca również, by grupa EBI przyjęła bardziej proaktywne podejście, informując o swojej roli, wartości dodanej i metodach oceny programu JEREMIE oraz programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji.

20. Zaleca, by rozwiązaniom UE o charakterze finansowym towarzyszyły instrumenty uzupełniające w celu zapewnienia MŚP większej szansy na odniesienie sukcesu oraz podkreśla, że władze lokalne i regionalne są naturalnymi partnerami w oferowaniu dodatkowego wsparcia.

21. Z zadowoleniem przyjmuje proponowaną zmianę dyrektywy w sprawie opóźnień w płatnościach, która powinna pomóc w zapewnieniu terminowych płatności dla MŚP, lecz podkreśla, że egzekwowanie przepisów tej dyrektywy pozostaje kluczową kwestią, a państwa członkowskie muszą podejmować starania, by ulepszyć kulturę płatności w środowisku przedsiębiorców oraz w administracji publicznej oraz wzywa Komisję Europejską i pozostałe instytucje UE do reakcji na obawy wyrażane ostatnio przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, dotyczące przyspieszenia sposobu dokonywania płatności na rzecz wykonawców, przedsiębiorstw i innych organizacji(3).

22. Jest zdania, że z uwagi na zróżnicowane rozmiary i zakres działalności MŚP wśród programów UE powinny znaleźć się lepiej dopasowane środki na rzecz mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, aby nie dopuścić do tego, by mikroprzedsiębiorstwa musiały konkurować ze średnimi firmami, dysponującymi lepszymi możliwościami i warunkami finansowania, o kluczowe rodzaje wsparcia finansowego oraz o inne formy pomocy.

23. Z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji pole-gającą na uproszczeniu systemu VAT poprzez wprowadzenie jednolitego progu wyłączenia oraz na przyjęciu dyrektywy dotyczącej zwiększonych progów VAT i proponuje, by państwa członkowskie dokonały przeglądu innych aspektów polityki fiskalnej, mając na względzie poprawę: warunków reinwestowania dochodów w przedsiębiorstwa, przepływów pieniężnych i przenoszenia własności przedsiębiorstw.

24. Z zadowoleniem przyjmuje nowe ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych, które umożliwia państwom członkowskim przyznawanie pomocy państwa na rzecz MŚP, rozwoju regionalnego, innowacji, badań, szkoleń, zatrudnienia i kapitału ryzyka bez konieczności wcześniejszego powiadomienia Komisji oraz odnotowuje wzrost pułapu zawartego w rozporządzeniu de minimis z kwoty 100.000 EUR do kwoty 200.000 EUR.

25. Zachęca Komisję Europejską oraz w odpowiednich przypadkach państwa członkowskie do dokonywania oceny występujących w nadmiernej ilości programów, inicjatyw i sieci wspierających przedsiębiorczość, poprzez łączenie tam, gdzie to możliwe, instrumentów i funduszy, aby z myślą o MŚP zwiększyć ich widoczność i zapewnić większą spójność (punkt ten można połączyć z punktem 46(d) dotyczącym pojedynczych punktów kontaktowych).

26. Zaleca stanowczo, by Komisja Europejska uwzględniała w swoich dalszych dyskusjach na szczeblu europejskim najlepsze praktyki lokalne i regionalne. Władze lokalne i regionalne mogą stymulować potencjalnie dostępny kapitał prywatny poprzez tworzenie i finansowanie sieci "kapitału nieformalnego", kontaktowanie prywatnych inwestorów z przedsiębiorstwami w fazie zalążkowej i na etapie rozruchu.

Zapewnienie lepszej regulacji na rzecz MŚP

27. Przyjmuje do wiadomości zaproponowane wprowadzenie wspólnych dat wejścia w życie rozporządzeń dotyczących MŚP; podaje w wątpliwość, czy działanie to będzie miało wymierny wpływ na ograniczenie obciążeń administracyjnych MŚP i zaleca, by skutki tych decyzji zostały poddane ocenie po wstępnym okresie próbnym.

28. Odnotowuje propozycję Komisji, zgodnie z którą mikroprzedsiębiorstwa nie będą proszone o udział w lokalnych badaniach statystycznych częściej niż raz na trzy lata, lecz podkreśla, że gromadzone co roku dane są niezbędne ze względu na opartą na solidnych podstawach analizę prowadzonej polityki oraz sugeruje, że właściwszym rozwiązaniem byłoby pełne zastosowanie zasady "najwyżej jeden raz" ("only once") w celu ograniczenia konieczności powielania tych samych informacji w sprawozdaniach składanych różnym organom, na przykład na potrzeby podatkowe czy statystyczne.

29. Pragnie podkreślić znaczą barierę wejścia i rozwoju w skali mikro spowodowaną nadmierną regulacją ("gold-plating") i zwraca się o nadanie większej wagi włączeniu do programu SBA środków mających na celu rozwiązanie tego problemu.

30. Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie do usunięcia barier utrudniających przekazywanie przedsiębiorstw i zwraca uwagę na fakt, że kwestia ta jest szczególnie istotna w przypadku przekazywania przedsiębiorstw pomiędzy członkami rodziny, ponieważ wielu właścicieli MŚP się starzeje i będzie się wycofywać z działalności w nachodzących dziesięciu latach; jednocześnie podkreśla, że podobnie rzecz się ma w przypadku właścicieli-eksploatujących MŚP.

31. Docenia propozycję Komisji, by wszystkie państwa członkowskie dążyły do tego, by wszelkie procedury prawne niezbędne do zamknięcia działalności gospodarczej w przypadku bankructwa niezwiązanego z nieprzestrzeganiem prawa trwały nie dłużej niż rok oraz by przedsiębiorcy ponownie rozpoczynający działalność byli traktowani na równi z nowo powstającymi firmami, lecz apeluje do Komisji o zajęcie się podobnymi, choć odmiennymi wyzwaniami stojącymi przed przedsiębiorstwami, które upadły, lecz formalnie nie ogłosiły bankructwa.

32. Oczekuje na porozumienie w sprawie wspólnej jurysdykcji w sprawach patentowych na terytorium UE oraz z zadowoleniem przyjmuje jednolite przepisy zawarte w statucie europejskiej spółki prywatnej, które umożliwią MŚP oszczędność czasu i ograniczenie kosztów; zaleca, by Komisja i państwa członkowskie zapewniły pełne wsparcie, aby doprowadzić do realizacji tych celów.

33. Podkreśla obciążenie, jakim dla MŚP są wysokie koszty szeregu wymaganych ubezpieczeń (takich jak odpowiedzialność cywilna zakładu i pracodawcy oraz ubezpieczenie pracodawcy od niezdolności do pracy), oraz fakt, że mogą one stanowić barierę utrudniającą ich rozwój, a nawet zagrażającą ich utrzymaniu się na rynku oraz wzywa Komisję i państwa członkowskie do współpracy z branżą ubezpieczeniową w celu określenia stosownych środków, które mogłyby być odpowiedzią na konkretne obawy zgłaszane przez MŚP.

Ułatwienie dostępu do rynków

34. Jest zdania, że w programie SBA powinno się uznać rolę, jaką władze lokalne i regionalne mogą odegrać w ułatwianiu transgranicznego rozwoju MŚP, a w szczególności w oferowaniu dostępu do informacji, jakich potrzebują MŚP, aby prowadzić działalność międzynarodową, jak na przykład informacje dotyczące ram i wymogów regulacyjnych, podatków, procedur rozstrzygania sporów oraz usług doradczych i wspomagających dla MŚP.

35. Uznaje rolę, jaką mogą odgrywać zagraniczne inwestycje bezpośrednie, stanowiąc dla MŚP odskocznię umożliwiającą wejście na rynki międzynarodowe, oraz wzywa Komisję, by opracowała środki zapewniające większe zaangażowanie MŚP w działalność eksportową, ponieważ ich udział może prowadzić do znacznego rozprzestrzenienia się technologii, bardziej wydajnych modeli biznesowych, w wyniku czego może on podnieść ogólną konkurencyjność międzynarodową MŚP; popiera niedawny komunikat w sprawie światowej klasy klastrów(4) oraz cel lepszego włączania MŚP w klastry i wspierania transferu wiedzy oraz internacjonalizacji.

36. Podkreśla rosnące zagrożenie ze strony czarnego rynku i wzywa Komisję do zajęcia się wyzwaniami, jakie zagrożenie to stanowi dla MŚP, w szczególności za pomocą środków, które mogłyby zwiększyć ochronę własności intelektualnej i służyć walce z podrabianiem.

Ułatwienie dostępu do rynków - większy udział w zamówieniach publicznych

37. Odnotowuje, że rynek zamówień publicznych pozostaje rozczłonkowany, a skala udzielania zamówień transgranicznych jest ograniczona, wzywa zatem Komisję i państwa członkowskie do opracowania bardziej przejrzystych ram, które otworzyłyby rynek zamówień publicznych w UE i zaoferowałyby nowe możliwości dla MŚP.

38. Z zadowoleniem przyjmuje przygotowany przez Komisję Europejski kodeks najlepszych praktyk ułatwiający MŚP dostęp do zamówień publicznych(5) oraz apeluje do Komisji i państw członkowskich o propagowanie innowacyjnych instrumentów umownych, takich jak podział większej liczby przetargów na części czy w odpowiednich przypadkach oferowanie w zaproszeniach do składania ofert możliwości współpracy, w celu zwiększenia udziału MŚP w zamówieniach publicznych.

39. Z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji Europejskiej do wykorzystania sieci Enterprise Europe Network (EEN) w celu propagowania kodeksu najlepszych praktyk wśród lokalnych i regionalnych władz w roku 2009, w celu ułatwiania wymiany najlepszych praktyk oraz przywrócenia równowagi kulturze dokonywania zakupów przez te organy władzy; podkreśla potrzebę, by EEN współpracowała w tej kwestii z odpowiednimi stowarzyszeniami przedstawicielskimi w każdym państwie członkowskim.

40. Docenia znaczenie, jakie dla MŚP stanowi przełamywanie początkowych barier utrudniających dostęp do rynku zamówień publicznych, gdyż MŚP, które odnoszą największe sukcesy, zazwyczaj mają największe doświadczenie w zakresie procedury przetargowej, a zatem apeluje o poprawę przepływu do MŚP informacji dotyczących możliwości na rynku zamówień publicznych oraz o dopilnowanie, by MŚP opracowały oparte na solidnych informacjach podejście strategiczne do zdobywania przedmiotowego rynku.

41. Zauważa nadmierne obciążenia administracyjne, jakim podlegają MŚP, które przygotowują się do wzięcia udziału w przetargach, oraz proponuje szersze stosowanie we wszystkich państwach członkowskich formularzy wstępnej kwalifikacji, które znacznie ograniczają pracę przy przekształcaniu tych samych informacji na formaty wymagane w kolejnych przetargach.

42. Zwraca uwagę na potencjał przetargów elektronicznych, który jest w znacznym stopniu niewykorzystany; sugeruje, że oszczędności możliwe dzięki rozwiązaniom informatycznym powinny być w większym stopniu wykorzystywane, biorąc pod uwagę, że tylko w przypadku jednej trzeciej kontraktów w ramach zamówień publicznych w UE dopuszcza się składanie ofert w formacie elektronicznym, a zatem apeluje o bardziej wyczerpujące potraktowanie tego tematu w SBA oraz o wdrożenie stosownych działań przez Komisję i państwa członkowskie.

Wymiar lokalny i regionalny

43. Uznaje rolę, jaką władze lokalne i regionalne mogą odgrywać w realizacji celów programu "Small Business Act" i zaleca, by państwa członkowskie konstruktywnie współpraco-wały z tymi władzami, aby w szczególności zapewnić trwałe wpisanie zasady "najpierw myśl na małą skalę" w kształtowanie polityki, co umożliwi administracji publicznej na wszystkich szczeblach udział we wspieraniu przedsiębiorców.

44. Podkreśla, że władze lokalne i regionalne kształtują sprzyjające warunki dla MŚP, są znaczącymi odbiorcami produktów i usług dostarczanych przez MŚP oraz zapewniają różnorodne wsparcie, w tym w zakresie doradztwa, finansowania i inne, na przykład niedrogie lokale na prowadzenie działalności.

45. Zachęca władze lokalne i regionalne do identyfikowania się z celami SBA oraz o przyjęcie na siebie, tam, gdzie to możliwe, większej odpowiedzialności politycznej za wspieranie naszych MŚP poprzez: większe uwrażliwienie na problemy zgłaszane przez MŚP; słuchanie tego, co mają one do powiedzenia; odpowiadanie na ich potrzeby i wspieranie ich rozwoju.

46. W tym kontekście zachęca wszystkie władze lokalne i regionalne do proaktywnej postawy w zakresie odpowiadania na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw w dziedzinach, takich jak:

a) Ustanawianie forów konsultacyjnych z udziałem władz lokalnych/regionalnych oraz przedstawicieli reprezentujących interesy MŚP, aby udoskonalić proces konsultacji i dążyć do opracowania polityki publicznej, która odpowiadałaby potrzebom małych przedsiębiorstw.

b) Ułatwienie i poprawa dostępu do zamówień sektora publicznego poprzez przywrócenie równowagi w kulturze dokonywania zakupów oraz w procedurach zamówień publicznych realizowanych przez poszczególne organy władz, aby ułatwić małym przedsiębiorstwom stawanie do przetargów lub przystępowanie do przetargów wraz z innymi firmami. Ponadto władze lokalne i regionalne mogłyby ułatwić korzystanie z opcji przetargów elektronicznych, które przyczyniłyby się do ograniczenia obciążeń nakładanych na MŚP w procesie przedstawiania ofert prze-targowych.

c) Ocena poziomu stawek, opłat i kosztów, jakich władze wymagają od sektora przedsiębiorczości, oraz szukanie sposobów przywrócenia równowagi składek do budżetów władz lokalnych i regionalnych, mając na względzie całościowe stosowanie zasady "użytkownik płaci" i zmniejszenie obciążeń finansowych w stosunku do małych i średnich przedsiębiorstw;

d) Praca z właściwymi agencjami na danym obszarze w celu lepszej koordynacji dostępu MŚP do informacji, szkoleń i doradztwa - opracowywanie spójnych lokalnych/regionalnych strategii dotyczących dostarczania informacji, z szeroko uznanymi pojedynczymi punktami kontaktowymi - lokalną/regionalną "bazą wiedzy", aby odpowiedzieć na pytania MŚP na każdym etapie rozwoju przedsiębiorstw. Pojedyncze punkty kontaktowe na właściwych szczeblach lokalnych/regionalnych - które są w bliskim zasięgu oraz są dostępne dla przedsiębiorców - mogą zmniejszyć frustrację, ograniczyć stratę czasu i niewykorzystane okazje przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

e) Zachęcanie MŚP do korzystania z usług e-administracji oraz udziału w wymianie cyfrowej.

Ułatwianie rozwoju w dziedzinie badań i rozwoju, innowacji i umiejętności

47. Jest zdania, że program SBA powinien koncentrować się na zwiększaniu efektywności transferu technologii pomiędzy uczelniami wyższymi a MŚP, a tworzenie odpowiedniego środowiska i infrastruktury dla innowacji i transferu technologii to konieczne elementy dla podtrzymania konkurencyjności, opracowywania koncepcji nowych przedsiębiorstw, zwalczania bezrobocia i przyspieszania postępów osiąganych przez MŚP.

48. Zwraca uwagę na fakt, że aktualna debata na temat badań i rozwoju oraz innowacji wydaje się skupiać na dużych przedsiębiorstwach oraz nowo zakładanych firmach o znacznym potencjale, co niekorzystnie wpływa na równo-wagę przestrzenną przez to, że umacnia istniejącą koncentrację działalności gospodarczej w dużych ośrodkach miejskich; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zajęcia się wyzwaniami, jakie sytuacja ta przedstawia dla MŚP, które prowadzą działalność poza wspomnianymi strefami gospodarczymi.

49. Zauważa, że definicja innowacji w programie SBA jest bardzo wąska i odnosi się jedynie do innowacji zaawansowanych technologicznie; apeluje zatem do Komisji o rozważenie sporządzenia szerszej klasyfikacji innowacji, z uwzględnieniem różnych poziomów/rodzajów innowacji, obecnych w szeregu branż i profilów działalności prowadzonych przez MŚP w UE.

50. Z zadowoleniem przyjmuje propozycję opracowania przeglądu umiejętności najbardziej poszukiwanych w przyszłości w UE, lecz wzywa Komisję do współpracy z regionami w celu przygotowania takiego przeglądu na szczeblu regionalnym oraz ewentualnie także lokalnym, a nie wyłącznie na szczeblu państw członkowskich, biorąc pod uwagę zróżnicowanie gospodarek regionalnych oraz wymaganych na danym obszarze umiejętności.

Przekształcanie wyzwań związanych z ochroną środowiska w nowe możliwości

51. Zauważa, że w komunikacie nie znalazło się odniesienie do programu wspierania MŚP w przestrzeganiu przepisów w zakresie ochrony środowiska (ECAP) i zaleca, by kwestię tę uwzględniono w celu zadbania o to, by wymogi w zakresie ochrony środowiska były proporcjonalne do wpływu wywieranego przez dane przedsiębiorstwo na środowisko.

52. Jest zdania, że wprowadzenie mechanizmów zachęt oraz bardziej innowacyjne zastosowanie polityki podatkowej przez państwa członkowskie, mające na celu zachęcenie MŚP do inwestowania w produkty i procesy przyjazne dla środowiska, przyczyniłoby się do szerszego korzystania przez małe firmy z tych produktów i procesów oraz znacznie zwiększyłoby wiedzę na ich temat.

Bruksela, 12 lutego 2009 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

______

(1) Komisja Europejska. Okrągły stół z udziałem bankowców i MŚP. Maj 2007 r.

(2) Komisja Europejska. Okrągły stół z udziałem bankowców i MŚP. Maj 2007 r.

(3) W latach 2005-2007 Komisji udało się zmniejszyć o połowę liczbę swoich opóźnionych płatności. Jednakże w 2007 r. nastąpiły opóźnienia w realizacji ponad 22 % wszystkich płatności ze strony Komisji.

(4) Komunikat Komisji Europejskiej: W kierunku światowej klasy klastrów w Unii Europejskiej (COM(2008)652)

(5) Dokument roboczy służb Komisji: "Europejski kodeks najlepszych praktyk ułatwiający MŚP dostęp do zamówień publicznych" [tłumaczenie robocze] SEC(2008) 2193

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.