Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących z dnia 26 czerwca 2020 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie nr 71480 - Telenor.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.292.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 września 2020 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących z dnia 26 czerwca 2020 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie nr 71480 - Telenor

(2020/C 292/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2020 r.)

Część  I

1.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwym rynkiem produktowym wyższego szczebla jest rynek hurtowy usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej.
2.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwym rynkiem produktowym niższego szczebla jest rynek detaliczny świadczenia samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej na rzecz klientów indywidualnych. Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
3.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwy rynek geograficzny w odniesieniu do hurtowego świadczenia usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej ogranicza się do Norwegii.
4.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwy rynek geograficzny w odniesieniu do świadczenia samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej na rzecz klientów indywidualnych ogranicza się do Norwegii.
5.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor miało pozycję dominującą na rynku hurtowym usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Norwegii od stycznia 2008 r. włącznie do końca 2012 r.
6.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla krajowych operatorów roamingu wobec Network Norway ("NwN") oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 sierpnia 2008 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
7.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla wirtualnych operatorów sieci ruchomej wobec Ventelo oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 listopada 2010 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
8.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla dostawców usług oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
9.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że stanowiące nadużycie postępowanie przedsiębiorstwa Telenor może mieć wpływ na wymianę handlową między umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG.
10.
Komitet doradczy zaleca publikację części I swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG.

Część  II

1.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że na adresatów projektu decyzji należy nałożyć grzywnę za każde naruszenie polegające na zawężeniu marży. Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
2.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów obliczenia kwoty podstawowej grzywny należy wziąć pod uwagę dochody specyficzne dla przedsiębiorstwa Telenor osiągnięte na właściwym rynku hurtowym (osobno dla NwN, Ventelo i dla dostawców usług ogółem) oraz przychody przedsiębiorstwa Telenor związane z właściwym rynkiem detalicznym.
3.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA w sprawie kwoty podstawowej grzywny ustalonej w niniejszej sprawie.
4.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że w niniejszej sprawie należy zastosować dodatkową kwotę ("opłata z tytułu przystąpienia do porozumienia").
5.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że nie istnieją w tym przypadku okoliczności obciążające ani łagodzące.
6.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że w niniejszej sprawie należy zastosować mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego.
7.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA w sprawie ostatecznej kwoty grzywny.
8.
Komitet doradczy zaleca publikację części II swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.