Opinia Komitetu Doradczego ds. praktyk ograniczających konkurencję i pozycji dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 1 lipca 2008 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/39.125 - PO/Szkło samochodowe - Sprawozdawca: Litwa.
Dz.U.UE.C.2009.173.11
Akt nienormatywnySprawozdawca: Litwa
(2009/C 173/07)
(Dz.U.UE C z dnia 25 lipca 2009 r.)
1. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że w rozpatrywanym stanie faktycznym doszło do zawierania porozumień lub stosowania praktyk uzgodnionych w rozumieniu art. 81 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG.
2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że zakres naruszenia obejmuje - na poziomie produktowym - dostawy elementów szkła samochodowego dla producentów samochodów.
3. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że przedmiotowa sprawa obejmuje swym zasięgiem EOG, ponieważ sprzedawane elementy szkła samochodowego są dostarczane producentom samochodów w EOG.
4. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że omawiane niezgodne z prawem działania miały formę porozumień lub praktyk uzgodnionych dotyczących koordynacji cen, strategii dostawy, podziału klientów, a także monitorowania i stosowania mechanizmu wyrównawczego w celu utrzymania stabilnych udziałów w rynku.
5. Komitet zgadza się z Komisją Europejską, że naruszenie rozpoczęło się najpóźniej dnia 10 marca 1998 r. i trwało co najmniej do dnia 11 marca 2003 r.
6. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że wymiana informacji między odpowiednimi spółkami stanowi nieodłączny element omawianych działań niezgodnych z prawem.
7. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że celem i skutkiem wspomnianych działań niezgodnych z prawem jest ograniczenie konkurencji w rozumieniu art. 81 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG oraz że działania te mogą zakłócać konkurencję.
8. Komitet Doradczy zgadza się przede wszystkim z Komisją Europejską, że wszystkie wspomniane działania niezgodne z prawem stanowiły część szeroko zakrojonego planu, który służył realizacji wspólnego, antykonkurencyjnego celu gospodarczego, a zatem stanowiły wspólne, ciągłe, złożone naruszenie art. 81 Traktatu oraz art. 53 Porozumienia EOG.
9. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że w omawianej sprawie nie można zastosować art. 81 ust. 3 Traktatu.
10. Komitet Doradczy zgadza się z projektem decyzji Komisji Europejskiej w odniesieniu do adresatów tej decyzji, a w szczególności w kwestii przypisania odpowiedzialności spółkom dominującym odnośnych grup.
11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją Europejską, że na adresatów projektu decyzji należy nałożyć grzywnę.
12. Większość członków Komitetu Doradczego zgadza się z przedstawionym przez Komisję Europejską uzasadnieniem dotyczącym podstawowej kwoty grzywien, a także okoliczności łagodzących i obciążających. Pozostali członkowie wstrzymali się od głosu.
13. Komitet Doradczy podziela stanowisko Komisji w kwestii zastosowania obwieszczenia Komisji w sprawie zwolnienia z grzywien oraz zmniejszania grzywien z 2002 r., w tym także w kwestii odrzucenia wniosku o zwolnienie z grzywien.
14. Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
BELGIË/BELGIQUE | BULGARIA | ĆESKÁ REPUBLIKA | DANMARK | DEUTSCHLAND |
Dirk VERTONGEN | Tobias GLASS |
EESTI | ÉIRE-IRELAND | ELLADA | ESPAÑA | FRANCE |
John BURKE | Oswaldo GARCIA-HERNAN | Catherine AMIEL |
ITALIA | KYPROS/KIBRIS | LATVIJA | LIETUVA | LUXEMBOURG |
Flavio PAPADIA | Giedre JARMALYTE |
MAGYARORSZÁG | MALTA | NEDERLAND | ÖSTERREICH | POLSKA |
p. HIJMANS | p. KOPRIVNIKAR |
PORTUGAL | ROMANIA | SLOVENIJA | SLOVENSKO | SUOMI-FINLAND |
Pirjo ASPINEN |
SVERIGE | UNITED KINGDOM |
Peter DELDEN | Terry BUTLER |