Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.4956 - STX/Aker Yards - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.147.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 czerwca 2009 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 16 kwietnia 2008 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.4956 - STX/Aker Yards

Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2009/C 147/09)

(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2009 r.)

1. Komitet Doradczy uważa, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

2. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona koncentracja ma wymiar wspólnotowy w rozumieniu art. 1 i art. 4 rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

3. Komitet Doradczy zgadza się, że dla celów niniejszej sprawy definicja rynku produktowego powinna być sformułowana w następujący sposób:

– właściwe jest wyodrębnienie różnych rodzajów statków w obrębie całego sektora komercyjnego budownictwa okrętowego;

– chemikaliowce/zbiornikowce do przewozu ropy naftowej i produktowce powinny być uznane za dwa odrębne rynki produktowe lub jeden rynek produktowy, natomiast w tym przypadku kwestia ta może pozostać otwarta;

– statki wycieczkowe i promy powinny być uznane za dwa odrębne rynki produktowe lub jeden rynek produktowy, natomiast w tym przypadku kwestia ta może pozostać otwarta;

– w swojej analizie Komisja powinna skupić się na statkach wycieczkowych o tonażu ponad 30.000 gt, w której to kategorii działalność prowadzi spółka Aker Yards, natomiast w niniejszej sprawie rozróżnienie rynków statków wycieczkowych o różnych rozmiarach nie jest konieczne;

– kwestia tego, czy produkcja silników statków powinna zostać podzielona na segmenty w tym przypadku może pozostać otwarta.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

4. Komitet Doradczy zgadza się, że dla celów niniejszej sprawy rynki geograficzne budowy statków handlowych oraz produkcji silników statków obejmują cały świat.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

5. Komitet Doradczy zgadza się, że biorąc pod uwagę brak horyzontalnego nakładania się zakresów działalności planowana transakcja nie przyczyni się bezpośrednio do wzmocnienia pozycji spółki Aker Yard na rynku budowy i dostawy statków wycieczkowych.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

6. Komitet Doradczy zgadza się, że wyeliminowanie STX jako potencjalnego konkurenta na rynku budowy i dostawy statków wycieczkowych nie miałoby znaczącego skutku antykonkurencyjnego.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

7. Komitet Doradczy zgadza się, że pozycja finansowa STX nie sprawi, że podmiot powstały w wyniku połączenia stanie się dominujący na rynku budowy statków wycieczkowych, niezależnie od tego, czy instrumenty finansowe wspomniane w skardze stanowią wcześniejsze lub obecne dotacje państwowe ze strony Korei Południowej.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

8. Komitet Doradczy zgadza się, że nawet gdyby istniały dowody na to, że podmiot powstały na skutek połączenia prawdopodobnie będzie, jak twierdzi skarżący, otrzymywać w przyszłości dotacje na produkcję, mało prawdopodobne jest, aby znacząco wzmocniły one kondycję finansową podmiotu powstałego na skutek połączenia, z powodów przedstawionych w decyzji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

9. Komitet Doradczy zgadza się, że nabywcy statków wycieczkowych są dużymi i złożonymi podmiotami, które, przy obecnej strukturze rynku, prawdopodobnie będą w stanie zneutralizować wszelkie anty-konkurencyjne działania po połączeniu.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

10. Komitet Doradczy zgadza się, że planowana transakcja nie będzie stanowić znaczącej przeszkody dla skutecznej konkurencji na rynkach statków wycieczkowych i promów traktowanych łącznie oraz na rynku promów traktowanym oddzielnie.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

11. Komitet Doradczy zgadza się, że planowania transakcja nie będzie stanowić znaczącej przeszkody dla skutecznej konkurencji na rynku produktowców.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

12. Komitet Doradczy zgadza się, że relacje wertykalne, jakie powstaną w wyniku planowanej transakcji, nie będą stanowić znaczącej przeszkody dla skutecznej konkurencji na różnych rynkach statków handlowych, a w szczególności na rynkach statków wycieczkowych i promów.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

13. Komitet Doradczy zgadza się, że planowana transakcja nie będzie stanowić znaczącej przeszkody dla skutecznej konkurencji na rynku usług żeglugi morskiej.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

14. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że planowaną koncentrację należ uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.