Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III - Sprawozdawca: Estonia.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.216.18

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 lipca 2013 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 18 lutego 2013 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie COMP/M.6663 - Ryanair/Aer Lingus III

Sprawozdawca: Estonia

(2013/C 216/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 lipca 2013 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja posiada wymiar unijny zgodnie z art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

3.
Komitet Doradczy zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków, zawartymi w projekcie decyzji. W szczególności:
a)
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że skutki przedmiotowej transakcji należy oceniać na podstawie zestawienia miast w pary według miejsca odlotu i miejsca przeznaczenia;
b)
Komitet Doradczy zgadza się z oceną substytucyjności portów lotniczych przedstawioną przez Komisję.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

4.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że Aer Arann jest konkurentem Ryanair, lecz nie jest konkurentem Aer Lingus.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

5.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że Aer Lingus i Ryanair są dla siebie bardzo bliskimi, jeśli nie najbliższymi, konkurentami na wszystkich pokrywających się trasach.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

6.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że bariery wejścia w przedmiotowym przypadku są wysokie.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

7.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że antykonkurencyjne skutki transakcji byłyby niewystarczająco zrekompensowane wejściem na pojedynczą trasę lub wejściem w szerszym zakresie przewoźników obsługujących niektóre trasy do i ze swoich baz znajdujących się poza Irlandią.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

8.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona koncentracja stanowiłaby istotną przeszkodę dla efektywnej konkurencji na 46 trasach, na których działalność stron pokrywa się, a mianowicie:
na 28 trasach, na których uzyskano pozycję monopolisty: Dublin-Alicante/Murcja; Dublin-Berlin; Dublin-Bilbao/Santander; Dublin-Birmingham/East Midlands; Dublin-Bruksela/Charleroi; Dublin- Budapeszt; Dublin-Edynburg/Glasgow; Dublin-Fuerteventura; Dublin-Glasgow/Prestwick; Dublin- Manchester/Liverpool/Leeds; Dublin-Marsylia; Dublin-Mediolan/Bergamo; Dublin-Nicea; Dublin- Rzym; Dublin-Teneryfa; Dublin-Tuluza/Carcassonne; Dublin-Wenecja/Treviso; Dublin-Wiedeń/Bratysława; Dublin-Warszawa/Modlin; Cork-Alicante; Cork-Faro; Cork-Londyn; Cork-Manchester/Liverpool; Cork-Teneryfa; Knock-Birmingham/East Midlands; Knock-Londyn; Shannon-Manchester/ Liverpool i Shannon-Londyn,
na 7 trasach, na których podmiot powstały z połączenia przedmiotowych przedsiębiorstw prowadziłby działalność obok innych przewoźników rejsowych: DublinBristol/Cardiff/Exeter (niezależnie od dokładnej definicji rynku); DublinFrankfurt; DublinLondyn; DublinMadryt; Dublin-Monachium; Dublin-Paryż i Dublin-Sztokholm oraz
na 11 trasach, na których podmiot powstały z połączenia przedmiotowych przedsiębiorstw prowadziłby działalność obok czarterowych linii lotniczych: Dublin-Barcelona; Dublin-Faro; Dublin-Gran Canaria; Dublin-Ibiza; Dublin-Lanzarote; Dublin-Malaga; Dublin-Palma; Cork-Barcelona; Cork- Lanzarote; Cork-Malaga i Cork-Palma.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

9.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji co do wyeliminowania najbardziej prawdopodobnego potencjalnego kandydata do wejścia na rynek na następujących 6 trasach: (i) potencjalnie konkurencyjne trasy Ryanair: Dublin-Bolonia; Dublin-Bordeaux; Cork-Paryż/Beauvais, Cork-Monachium/Memmingen; Cork-Birmingham; (ii) potencjalnie konkurencyjne trasy Aer Lingus: Dublin-Newcastle.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania zaproponowane przez Ryanair w dniach 17 października 2012 r., 7 grudnia 2012 r., 15 stycznia 2013 r. i 1 lutego 2013 r. nie stanowią rozwiązania problemów w zakresie konkurencji stwierdzonych przez Komisję oraz nie wyeliminują znaczących przeszkód dla skutecznej konkurencji, wynikających ze zgłoszonej transakcji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania IAG są niewystarczające do rozwiązania wszystkich stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania Flybe są niewystarczające do rozwiązania wszystkich stwierdzonych przez Komisję problemów w zakresie konkurencji.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja musi zatem zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.