Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 150. posiedzeniu komitetu dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4404 - Universal/BMG Music Publishing.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.204.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 września 2007 r.

Opinia Komitetu Doradczego ds. koncentracji wydana na 150. posiedzeniu komitetu w dniu 10 maja 2007 r. dotycząca projektu decyzji odnoszącej się do sprawy COMP/M.4404 - Universal/BMG Music Publishing

(2007/C 204/03)

(Dz.U.UE C z dnia 1 września 2007 r.)

1. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, oraz że ma ona wymiar wspólnotowy zgodnie z art. 1 ust. 3 tego samego rozporządzenia.

2. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że właściwe rynki produktowe można scharakteryzować w następujący sposób:

a) rynki, na których wykonywane są prawa do publikacji utworów muzycznych

Właściwe rynki produktowe należy definiować zgodnie z następującymi kategoriami praw, ponieważ różnią się one potrzebami konsumentów, cenami oraz ogólnymi warunkami ekonomicznymi:

– prawa mechaniczne,

– prawa do wykonań,

– prawa do synchronizacji,

– prawa do druku,

– prawa internetowe;

b) rynek usług w zakresie publikacji utworów muzycznych na rzecz autorów.

3. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że zakres geograficzny właściwych rynków produktowych jest następujący:

a) rynki, na których wykonywane są prawa do publikacji utworów muzycznych

– prawa mechaniczne i prawa do wykonań: zakres krajowy,

– prawa do druku i synchronizacji: zakres w większości krajowy,

– prawa internetowe: obecnie zakres krajowy, ale z możliwością powiększenia zakresu do całego EOG. Tym niemniej nie istnieje potrzeba dokładnego definiowania zakresu geograficznego rynku praw internetowych, ponieważ ocena konkurencji pozostanie taka sama w przypadku wymiaru krajowego i w przypadku wymiaru EOG;

b) rynek usług w zakresie publikacji utworów muzycznych na rzecz autorów,

– wydaje się, że geograficzny zakres rynku to zakres krajowy. Kwestię dokładnego zakresu geograficznego można pozostawić otwartą, ponieważ wnioski płynące z oceny będą takie same w przypadku każdego z zakresów geograficznych.

4. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja nie zakłóci w stopniu znaczącym efektywnej konkurencji na rynku usług w zakresie publikacji utworów muzycznych na rzecz autorów.

5. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja nie zakłóci w stopniu znaczącym efektywnej konkurencji na rynku wykonywania praw do synchronizacji, na rynku wykonywania praw do druku, na rynku wykonywania praw mechanicznych ani na rynku wykonywania praw do wykonań.

6. Komitet doradczy zgadza się ze stanowiskiem Komisji, że prawdopodobne jest, iż po połączeniu przedsiębiorstwo Universal w wyniku nieskoordynowanych efektów będzie miało możliwość i motywację do podwyższenia cen na swój repertuar angloamerykańskich praw mechanicznych do wykonywania utworów w internecie Komitet doradczy zgadza się, że połączenie wzbudza tym samym poważne wątpliwości w odniesieniu do rynku praw internetowych (które obejmują prawa mechaniczne i prawa do wykonań utworów w internecie) zarówno w całym EOG jak i w Austrii, Niemczech, Polsce, Republice Czeskiej i w Zjednoczonym Królestwie.

7. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczny pakiet środków zaradczych przedłożony dnia 23 kwietnia 2007 r. i zawierający następujące katalogi i umowy:

a) katalogi BMG MP

– Zomba Music Publishers Limited

– 19 Music Limited

– 19 Songs Limited

– BBC music publishing catalogue

– Zomba U.S. (licencja na cały EOG)

b) katalogi Universal

– Rondor Music (London) Limited

jest wystarczający do usunięcia wątpliwości dotyczących konkurencji na rynku praw do publikacji przy udostępnianiu utworów przez internet, zarówno w przypadku definicji rynku geograficznego obejmującej EOG, jak i rynek krajowy.

8. Komitet doradczy zgadza się z Komisją, że planowana koncentracja po wprowadzeniu zmian zaproponowanych w zobowiązaniach nie zakłóca znacząco skutecznej konkurencji na wspólnym rynku lub jego znacznej części, w szczególności w wyniku powstania lub umocnienia pozycji dominującej, oraz że zgodnie z art. 8 ust. 2 i z art. 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz z art. 57 Porozumienia EOG planowaną koncentrację należy uznać za zgodną ze wspólnym rynkiem i z Porozumieniem EOG, pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań zaproponowanych przez stronę dokonującą zgłoszenia.

9. Komitet Doradczy zwraca się do Komisji o uwzględnienie wszystkich pozostałych kwestii poruszonych podczas dyskusji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.