Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440-EDP/ENI/GDP.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.288.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 listopada 2005 r.

Opinia komitetu doradczego ds. koncentracji wydana na 130. posiedzeniu Komitetu w dniu 26 listopada 2004 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji odnoszącej się do Sprawy COMP/M.3440- EDP/ENI/GDP

(2005/C 288/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 19 listopada 2005 r.)

1. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszone działanie stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (EWG) nr 4064/89 oraz że posiada wymiar wspólnotowy.

2. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny tego działania właściwe rynki produktowe to:

rynki energii elektrycznej:

a) hurtowe dostawy energii elektrycznej polegające na produkowaniu energii elektrycznej w elektrowniach oraz na sprowadzaniu jej poprzez sieci międzysystemowe

b) usługi bilansowania mocy i usługi pomocnicze; kwestia dokładnego zdefiniowania tego nowo rozwijającego się rynku (lub rynków) pozostaje otwarta;

c) detaliczne dostawy energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych (wysokie i średnie napięcie)

d) detaliczne dostawy energii elektrycznej do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych (niskie napięcie))

rynki gazu ziemnego od momentu, gdy zostaną one otwarte:

e) dostawy gazu do elektrowni gazowych (typu CCGT)

f) dostawy gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dostawy gazu do dużych odbiorców przemysłowych

h) dostawy gazu do małych odbiorców (tj. mniejszych odbiorców przemysłowych, komercyjnych i gospodarstw domowych)

3. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że dla celów dokonania oceny działania, o którym mowa, istotne są następujące rynki geograficzne:

a) hurtowy rynek energii elektrycznej obejmuje swoim zakresem obszar Portugalii, co nie ulegnie zmianie w ramach czasowych uwzględnionych przez niniejszą decyzję, w szczególności z uwagi na różne uwarunkowania konkurencji między oboma państwami Półwyspu Iberyjskiego, które istnieją obecnie i które prawdopodobnie w przewidywalnej przyszłości nie ulegną zmianie;

b) detaliczne rynki energii elektrycznej obejmują swoim zakresem Portugalię;

c) rynek geograficzny bilansowania mocy i usług pomocniczych zachowa wymiar krajowy;

d) w odniesieniu do wyżej wymienionych rynków gazu wszystkie te rynki, za wyjątkiem rynku dostaw gazu do małych odbiorców, mają wymiar krajowy, podczas gdy kwestia dokładnego zakresu geograficznego rynku dostaw gazu do małych odbiorców, co do którego można się spodziewać, że zyska wymiar krajowy w krótkim czasie po tym, jak nastąpi jego otwarcie na konkurencję, ale który nie ma wymiaru szerszego niż krajowy, pozostaje otwarta.

4. Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że zgłoszona koncentracja wzmocni:

a) dominującą pozycję EDP na portugalskim hurtowym rynku energii elektrycznej

b) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku usług pomocniczych

c) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

d) dominującą pozycję EDP na portugalskich rynkach detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

e) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do elektrowni gazowych (CCGT)

f) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do lokalnych spółek dystrybucyjnych

g) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku dostaw gazu ziemnego do dużych odbiorców przemysłowych

h) dominującą pozycję EDP na portugalskim rynku krajowym (lub na pięciu rynkach regionalnych) dostaw gazu ziemnego do małych odbiorców;

w rezultacie czego skuteczna konkurencja zostanie poważnie zakłócona na znacznej części wspólnego rynku w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie połączeń.

5. Większość członków Komitetu Doradczego podziela zdanie Komisji, że zobowiązania przedstawione przez strony nie wystarczają do usunięcia:

a) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z poziomych skutków transakcji (wyeliminowanie głównego potencjalnego konkurenta)

b) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na hurtowym rynku energii elektrycznej, które wynika z każdego z następujących skutków pionowych:

i. uprzywilejowany dostęp do infrastruktury gazowej

ii. wzrost kosztów ponoszonych przez konkurentów

iii. dostęp do informacji prawnie zastrzeżonych (ceny i dzienne zużycie gazu)

c) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku usług pomocniczych

d) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do dużych odbiorców przemysłowych

e) ryzyka zagrażającego konkurencyjności w zakresie detalicznych dostaw energii elektrycznej do małych odbiorców

f) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do elektrowni gazowych CCGT

g) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do lokalnych spółek dystrybucyjnych

h) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku dostaw gazu do dużych odbiorców przemysłowych

i) ryzyka zagrażającego konkurencyjności na rynku (rynkach) dostaw gazu do małych odbiorców

w rezultacie czego należy uznać koncentrację za niezgodną z zasadami wspólnego rynku.

Mniejszość wstrzymuje się od głosu.

6. Komitet Doradczy zgadza się co do tego, aby zwrócić się do Komisji z prośbą o uwzględnienie uwag i komentarzy poczynionych przez Komitet Doradczy oraz zaleca opublikowanie niniejszej opinii w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.