Opinia Komisji z dnia 4 czerwca 2018 r. dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących z elektrowni jądrowej Wylfa Newydd (dwa reaktory UK-ABWR), znajdującej się w Walii w Zjednoczonym Królestwie.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.193.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 czerwca 2018 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 4 czerwca 2018 r.
dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych pochodzących z elektrowni jądrowej Wylfa Newydd (dwa reaktory UK-ABWR), znajdującej się w Walii w Zjednoczonym Królestwie

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2018/C 193/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2018 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona zgodnie z postanowieniami traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .

W dniu 20 października 2017 r., zgodnie z art. 37 traktatu Euratom, Komisja Europejska otrzymała od rządu Zjednoczonego Królestwa dane ogólne dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych 2  pochodzących z elektrowni jądrowej Wylfa Newydd (dwa reaktory UK-ABWR o mocy 1 350 MWe).

Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 13 grudnia 2017 r. i które zostały przedłożone przez władze Zjednoczonego Królestwa w dniu 22 stycznia 2018 r., a także informacji uzupełniających przedstawionych przez przedstawicieli rządu Zjednoczonego Królestwa na posiedzeniach grupy ekspertów w dniach 30 i 31 stycznia 2018 r. oraz dodatkowych informacji przekazanych w dniu 14 lutego 2018 r., Komisja sporządziła poniższą opinię.

1.
Odległość pomiędzy obiektem a najbliższą granicą z innym państwem członkowskim, w tym przypadku Irlandią, wynosi 118 km.
2.
W warunkach normalnej eksploatacji reaktorów UK-ABWR w elektrowni jądrowej Wylfa Newydd uwolnienia ciekłych i gazowych substancji promieniotwórczych nie powinny spowodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim, jeśli chodzi o dawki graniczne określone w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa 3 .
3.
Wtórne stałe odpady promieniotwórcze o bardzo niskim i niskim poziomie radioaktywności będą poddawane obróbce i kondycjonowane na miejscu przed ich przeniesieniem do licencjonowanych obiektów trwałego składowania odpadów w Zjednoczonym Królestwie. Obróbka przez spalanie lub topienie może zostać zlecona licencjonowanym zakładom znajdującym się poza Zjednoczonym Królestwem.

Elementy wypalonego paliwa jądrowego oraz kondycjonowane odpady stałe o średnim i wysokim poziomie radioaktywności będą tymczasowo składowane na terenie obiektu do czasu udostępnienia w przyszłości repozytorium w głębokich warstwach geologicznych. Nie przewiduje się przerobu wypalonego paliwa jądrowego.

4.
W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, dawki, na które zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim, nie miałyby istotnego znaczenia z punktu widzenia ochrony zdrowia, w odniesieniu do poziomów referencyjnych określonych w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.

W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że wdrożenie planu trwałego składowania wszystkich rodzajów odpadów promieniotwórczych pochodzących z dwóch reaktorów UK-ABWR w elektrowni jądrowej Wylfa Newydd, znajdującej się w Walii w Zjednoczonym Królestwie, zarówno w normalnych warunkach działalności, jak i w razie nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie spowoduje znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do przepisów określonych w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2018 r.
W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji
1 Przykładowo zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
2 Składowanie odpadów radioaktywnych w rozumieniu pkt 1 zalecenia Komisji 2010/635/Euratom z dnia 11 października 2010 r. w sprawie stosowania art. 37 Traktatu Euratom (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 36).
3 Dyrektywa Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylająca dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz.U. L 13 z 17.1.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.