Opinia Komisji z dnia 25 listopada 2015 r. dotycząca zmodyfikowanego planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z realizacją planu rewaloryzacji obszaru ośrodka badań jądrowych w Dounreay w Caithness, Szkocja (Zjednoczone Królestwo).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.394.1

Akt nieoceniany
Wersja od: 27 listopada 2015 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 25 listopada 2015 r.
dotycząca zmodyfikowanego planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z realizacją planu rewaloryzacji obszaru ośrodka badań jądrowych w Dounreay w Caithness, Szkocja (Zjednoczone Królestwo)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2015/C 394/01)

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2015 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona zgodnie z postanowieniami traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .

W dniu 17 stycznia 2013 r. do Komisji Europejskiej wpłynęły dane ogólne dotyczące zmodyfikowanego planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z realizacją planu rewaloryzacji obszaru ośrodka badań jądrowych w Dounreay, przedłożone przez rząd Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 37 traktatu Euratom.

Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniach 11 lutego 2013 r. oraz 14 stycznia 2015 r. i które zostały przedłożone przez władze Zjednoczonego Królestwa w dniach 22 grudnia 2014 r., 31 marca 2015 r. oraz 24 lipca 2015 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

1.
Odległość między ośrodkiem a najbliższą granicą z innym państwem członkowskim - w tym przypadku Irlandią - wynosi 600 km.
2.
Określone w obowiązujących obecnie przepisach dopuszczalne poziomy uwolnień płynnych i gazowych substancji promieniotwórczych są bardziej restrykcyjne niż te, w oparciu o które Komisja wydała w 2005 r. swoją pierwotną opinię na podstawie art. 37. Postępy w realizacji planowanych działań likwidacyjnych w ramach planu rewaloryzacji obszaru ośrodka badań jądrowych w Dounreay spowodowały jednak zmianę scenariusza awarii wzorcowej, stosowanego do celów oceny skutków radiologicznych nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych.
3.
W warunkach normalnej działalności realizacja zmodyfikowanego planu nie powinna spowodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do dawki granicznej określonej w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).
4.
Stałe odpady promieniotwórcze będą przechowywane na terenie ośrodka lub w przeznaczonych tylko do tego celu przechowalnikach na obszarze przylegającym do ośrodka. Niepromieniotwórcze odpady stałe oraz pozostałości, które nie przekraczają dopuszczalnych poziomów emisji, zostaną zwolnione z mechanizmów kontrolnych i będą składowane jako zwykłe odpady lub zostaną przeznaczone do ponownego wykorzystania bądź recyklingu. Działania te zostaną przeprowadzone zgodnie z kryteriami określonymi w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).
5.
W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali określonych w zmodyfikowanym planie, dawki, na które zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim, nie miałyby istotnego znaczenia z punktu widzenia ochrony zdrowia, w odniesieniu do poziomów referencyjnych określonych w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).

W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że wdrożenie zmodyfikowanego planu trwałego składowania wszystkich rodzajów odpadów radioaktywnych powstałych w związku z realizacją planu rewaloryzacji obszaru ośrodka badań jądrowych w Dounreay, zarówno w warunkach normalnej działalności, jak i w razie wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie powinno spowodować znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do przepisów określonych w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 listopada 2015 r.

W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji
1 Przykładowo zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.