Opinia Komisji z dnia 16 maja 2019 r. dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z demontażem obszarów roboczych reaktora R1 i R2 bloku 1 elektrowni jądrowej Ignalina zlokalizowanej na Litwie.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.171.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 20 maja 2019 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 16 maja 2019 r.
dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z demontażem obszarów roboczych reaktora R1 i R2 bloku 1 elektrowni jądrowej Ignalina zlokalizowanej na Litwie

(Jedynie tekst w języku litewskim jest autentyczny)

(2019/C 171/01)

(Dz.U.UE C z dnia 20 maja 2019 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona zgodnie z postanowieniami traktatu Euratom, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .

W dniu 13 listopada 2018 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Litwy - zgodnie z art. 37 traktatu Euratom - dane ogólne dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych 2  powstałych w związku z demontażem obszarów roboczych reaktora R1 i R2 bloku 1 elektrowni jądrowej Ignalina.

Na podstawie wspomnianych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 21 grudnia 2018 r. i które zostały przekazane przez władze litewskie w dniu 6 lutego 2019 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

1.
Odległość pomiędzy obiektem a najbliższą granicą z innym państwem członkowskim, w tym przypadku Łotwą, wynosi 8 km. Kolejnym najbliższym państwem członkowskim jest Polska - w odległości ok. 250 km. Granica z Republiką Białorusi (krajem sąsiadującym) znajduje się w odległości 5 km.
2.
Normalne operacje demontażu nie doprowadzą do uwolnień płynnych substancji promieniotwórczych.

W warunkach normalnego demontażu uwolnienia gazowych substancji promieniotwórczych nie powinny spowodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim, jeśli chodzi o dawki graniczne określone w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa 3 .

3.
Stałe odpady promieniotwórcze będą przekazywane do właściwego zakładu przetwarzania odpadów, obiektu trwałego składowania lub zakładu unieszkodliwiania na terenie elektrowni Ignalina.

Niepromieniotwórcze odpady stałe oraz pozostałości, które nie przekraczają dopuszczalnych poziomów emisji, zostaną zwolnione z mechanizmów kontrolnych i będą składowane jako odpady zwykłe lub zostaną przeznaczone do ponownego wykorzystania bądź recyklingu. Działania takie będą przeprowadzane zgodnie z kryteriami określonymi w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.

4.
W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w wyniku wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, dawki, na które zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim, nie miałyby istotnego znaczenia z punktu widzenia ochrony zdrowia, w odniesieniu do poziomów referencyjnych określonych w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.

W związku z powyższym Komisja wyraża opinię, że wdrożenie planu trwałego składowania wszystkich rodzajów odpadów promieniotwórczych pochodzących z demontażu obszarów roboczych reaktora R1 i R2 bloku 1 elektrowni jądrowej Ignalina zlokalizowanej na Litwie, zarówno w warunkach normalnej eksploatacji, jak i w razie wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, nie spowoduje znaczącego z punktu widzenia zdrowia skażenia promieniotwórczego wody, gleby ani powietrza w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim, w odniesieniu do przepisów określonych w dyrektywie ustanawiającej podstawowe normy bezpieczeństwa.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji
1 Przykładowo zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE; dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
2 Składowanie odpadów radioaktywnych w rozumieniu pkt 1 zalecenia Komisji 2010/635/Euratom z dnia 11 października 2010 r. w sprawie stosowania art. 37 Traktatu Euratom (Dz.U. L 279 z 23.10.2010, s. 36).
3 Dyrektywa Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.