Opinia Komisji dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z etapami III i IV likwidacji elektrowni jądrowej Bohunice A-1 znajdującej się w Republice Słowackiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.362.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 października 2015 r.

OPINIA KOMISJI
z dnia 29 października 2015 r.
dotycząca planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z etapami III i IV likwidacji elektrowni jądrowej Bohunice A-1 znajdującej się w Republice Słowackiej

(Jedynie tekst w języku słowackim jest autentyczny)

(2015/C 362/01)

(Dz.U.UE C z dnia 31 października 2015 r.)

Poniższa ocena została przeprowadzona zgodnie z postanowieniami traktatu EURATOM, bez uszczerbku dla ewentualnych dodatkowych ocen, które mogą zostać dokonane na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz zobowiązań wynikających z tego traktatu, a także z prawodawstwa wtórnego 1 .

W dniu 30 marca 2015 r. Komisja Europejska otrzymała od rządu Republiki Słowackiej - zgodnie z art. 37 Traktatu EURATOM - ogólne dane dotyczące planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z etapami III i IV likwidacji elektrowni jądrowej Bohunice A-1.

Na podstawie tych danych oraz dodatkowych informacji, o które Komisja wystąpiła w dniu 30 kwietnia 2015 r. i które zostały przedłożone przez władze słowackie w dniu 10 czerwca 2015 r., a także po konsultacji z grupą ekspertów, Komisja wydała następującą opinię:

1.
Odległość pomiędzy przedmiotową elektrownią a najbliższym miejscem położonym na terytorium innego państwa członkowskiego, w tym przypadku Republiki Czeskiej, wynosi 38 km. Granica austriacka i granica węgierska znajdują się w odległości, odpowiednio, 55 km i 62 km.
2.
W warunkach normalnej likwidacji uwolnienia płynnych i gazowych substancji radioaktywnych nie powinny spowodować istotnego narażenia zdrowia ludności w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do dawki granicznej określonej w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa Rady 2013/59/Euratom 2 ).
3.
Stałe odpady promieniotwórcze o bardzo niskiej i niskiej aktywności będą tymczasowo składowane na miejscu, a następnie zostaną przemieszczone do licencjonowanego krajowego składowiska odpadów promieniotwórczych w Mochovcach na Słowacji. Stałe odpady promieniotwórcze o średniej i wysokiej aktywności będą składowane na miejscu do czasu udostępnienia krajowego składowiska.
4.
Niepromieniotwórcze odpady stałe lub pozostałości, które nie przekraczają dopuszczalnych poziomów emisji, zostaną zwolnione z mechanizmów kontrolnych i będą trwale składowane jako zwykłe odpady lub zostaną przeznaczone do ponownego wykorzystania bądź recyklingu. Działania takie należy przeprowadzić zgodnie z kryteriami określonymi w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).
5.
W przypadku nieplanowanych uwolnień substancji promieniotwórczych w następstwie wypadków o charakterze i skali określonych w danych ogólnych dawki, na które prawdopodobnie zostałaby narażona ludność w innym państwie członkowskim, nie miałyby istotnego znaczenia z punktu widzenia ochrony zdrowia, w odniesieniu do poziomów referencyjnych określonych w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).

Podsumowując, Komisja wyraża opinię, iż zarówno w normalnych warunkach eksploatacji, jak i w razie wypadku o charakterze i skali określonych w danych ogólnych, wdrożenie planu trwałego składowania odpadów promieniotwórczych powstałych w związku z etapami III i IV likwidacji elektrowni jądrowej Bohunice A-1 w Republice Słowackiej, nie powinno spowodować istotnego z punktu widzenia ochrony zdrowia radioaktywnego skażenia wody, gleby lub powietrza w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do przepisów określonych w nowych podstawowych normach bezpieczeństwa (dyrektywa 2013/59/Euratom).

Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2015 r.

W imieniu Komisji
Miguel ARIAS CAÑETE
Członek Komisji
1 Przykładowo zgodnie z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej należy poddać bardziej szczegółowej ocenie aspekty środowiskowe. W szczególności Komisja pragnie zwrócić uwagę na przepisy dyrektywy 2011/92/UE w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, dyrektywy 2001/42/WE w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, jak również dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory oraz dyrektywy 2000/60/WE ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej.
2 Dyrektywa Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiająca podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylająca dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz.U. L 13 z 17.1.2014, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.