Opinia - Interoperacyjność jako środek modernizacji sektora publicznego.
Dz.U.UE.C.2015.140.47
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Interoperacyjność jako środek modernizacji sektora publicznego
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2015 r.)
Sprawozdawca: | Sprawozdawca: Odeta ŽERLAUSKIENĖ (LT/ALDE), radna rejonu szkudzkiego |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej program na rzecz rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych, przedsiębiorstw i obywateli (ISA2) "Interoperacyjność jako środek modernizacji sektora publicznego" |
COM(2014) 367 final |
I.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
W kierunku interoperacyjności administracji publicznych w UE
Zakres
Koordynacja postępów w gwarantowaniu interoperacyjności
II.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Preambuła, motyw 19
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(20) Program ISA2 powinien objąć także bezpieczeństwo użytkowania oraz danych gromadzonych w chmurze. |
Poprawka 2
Preambuła, motyw 28
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(28) Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 zawiera cel tematyczny "wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej". W tym kontekście należy powiązać program ISA2 z programami i inicjatywami przyczyniającymi się do modernizacji administracji publicznych (np. EAC) oraz odpowiednimi sieciami (takimi jak np. europejska sieć administracji publicznej), a także należy dążyć do uzyskania synergii z tymi programami i inicjatywami. | (28) Rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 zawiera cel tematyczny "wzmacnianie zdolności instytucjonalnych instytucji publicznych i zainteresowanych stron oraz sprawności administracji publicznej". W tym kontekście należy powiązać program ISA2 z programami i inicjatywami przyczyniającymi się do modernizacji administracji publicznych (np. EAC) oraz odpowiednimi sieciami (takimi jak np. europejska sieć administracji publicznej), a także należy dążyć do uzyskania synergii z tymi programami i inicjatywami oraz wspomóc budowanie potencjału ludzkiego w administracji publicznej. |
Uzasadnienie
Interoperacyjność można zapewnić jedynie, jeśli odpowiedzialne za jej wdrażanie organy administracji będą miały odpowiednie zdolności, by sobie z tym poradzić. Obecnie nie zawsze ma to miejsce.
Poprawka 3
Preambuła, motyw 29
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(29) Interoperacyjność europejskich administracji publicznych dotyczy wszystkich szczebli administracji: europejskiego, lokalnego, regionalnego i krajowego. Dlatego też istotne jest, aby w rozwiązaniach uwzględniono potrzeby poszczególnych szczebli, jak również - w odpowiednich przypadkach - potrzeby obywateli i przedsiębiorstw. | (29) Interoperacyjność europejskich administracji publicznych dotyczy wszystkich szczebli administracji: europejskiego, lokalnego, regionalnego i krajowego. Dlatego też istotne jest, aby w rozwiązaniach uwzględniono potrzeby poszczególnych szczebli, jak również - w odpowiednich przypadkach - potrzeby obywateli i przedsiębiorstw. Władze lokalne i regionalne muszą zostać ściśle włączone w przegląd ISA2. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne uczestniczą w programie i jego wdrażaniu, muszą więc również brać udział w jego przeglądzie, gdyż ich doświadczenia mogą się różnić od doświadczeń innych podmiotów.
Poprawka 4
Preambuła, motyw 30
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(30) Krajowe organy administracji można wspierać w ich wysiłkach poprzez szczególne instrumenty realizowane w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Bliska współpraca w ramach programu ISA2 powinna doprowadzić do maksymalizacji korzyści oczekiwanych dzięki takim instrumentom poprzez zagwarantowanie, by finansowane projekty były uzgodnione z ogólnounij-nymi ramami interoperacyjności oraz specyfikacjami, takimi jak europejskie ramy interoperacyjności. | (30) Krajowe, regionalne i lokalne organy administracji można wspierać w ich wysiłkach poprzez szczególne instrumenty realizowane w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Bliska współpraca w ramach programu ISA2 powinna doprowadzić do maksymalizacji korzyści oczekiwanych dzięki takim instrumentom poprzez zagwarantowanie, by finansowane projekty były uzgodnione z ogólnounijnymi ramami interoperacyjności oraz specyfikacjami, takimi jak europejskie ramy interoperacyjności. |
Poprawka 5
Preambuła, motyw 32
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(32) Należy rozważyć możliwość wykorzystania funduszy przedakcesyjnych dla ułatwienia krajom kandydującym udziału w programie ISA2 oraz przyjęcia i dalszej realizacji w tych krajach rozwiązań stworzonych w jego ramach. | (32) Należy rozważyć możliwość wykorzystania funduszy przedakcesyjnych dla ułatwienia krajom kandydującym udziału w programie ISA2 oraz przyjęcia i dalszej realizacji w tych krajach rozwiązań stworzonych w jego ramach. Aby zachęcić kraje należące do Partnerstwa Wschodniego i partnerstwa eurośródziemnomorskiego do przyjęcia europejskich standardów interoperacyjności, należy udostępnić im część funduszy ISA2, jeśli wyrażą chęć udziału w programie. |
Poprawka 6
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje: | Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje: |
1) "interoperacyjność" oznacza możliwość współdziałania odrębnych i zróżnicowanych organizacji na rzecz osiągnięcia wspólnie uzgodnionych i korzystnych dla wszystkich stron celów, co obejmuje dzielenie się informacjami i wiedzą pomiędzy tymi organizacjami poprzez wspierane przez nie procesy biznesowe, za pomocą wymiany danych między ich odpowiednimi systemami technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT); | 1) "interoperacyjność" oznacza możliwość współdziałania odrębnych i zróżnicowanych organizacji na rzecz osiągnięcia wspólnie uzgodnionych i korzystnych dla wszystkich stron celów, co obejmuje dzielenie się informacjami i wiedzą pomiędzy tymi organizacjami poprzez wspierane przez nie procesy biznesowe, za pomocą wymiany danych między ich odpowiednimi systemami technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT); |
2) "europejskie administracje publiczne" oznaczają administracje publiczne na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym; | |
2) "rozwiązania interoperacyjne" oznaczają wspólne ramy, wspólne usługi i generyczne narzędzia ułatwiające współpracę między odrębnymi i zróżnicowanymi organizacjami, które są albo niezależnie finansowane i tworzone w ramach programu ISA2 albo też tworzone we współpracy z innymi inicjatywami Unii, w oparciu o ustalone wymogi europejskich administracji publicznych; | 23) "rozwiązania interoperacyjne" oznaczają wspólne ramy, wspólne usługi i generyczne narzędzia ułatwiające współpracę między odrębnymi i zróżnicowanymi organizacjami, które są albo niezależnie finansowane i tworzone w ramach programu ISA2 albo też tworzone we współpracy z innymi inicjatywami Unii, w oparciu o ustalone wymogi europejskich administracji publicznych; |
3) działanie jako "inkubator rozwiązań" oznacza opracowywanie lub wspieranie rozwiązań interoperacyjnych w trakcie ich fazy pilotażowej, zanim będą one gotowe do uruchomienia w ramach innych unijnych programów lub inicjatyw; | 34) działanie jako "inkubator rozwiązań" oznacza opracowywanie lub wspieranie rozwiązań interoperacyjnych w trakcie ich fazy pilotażowej, zanim będą one gotowe do uruchomienia w ramach innych unijnych programów lub inicjatyw; |
4) działanie jako "pomost dla rozwiązań" oznacza dalsze rozwijanie i wspieranie w pełni funkcjonujących rozwiązań interoperacyjnych, zanim zostaną one dostarczone w ramach innych unijnych programów lub inicjatyw; | 45) działanie jako "pomost dla rozwiązań" oznacza dalsze rozwijanie i wspieranie w pełni funkcjonujących rozwiązań interoperacyjnych, zanim zostaną one dostarczone w ramach innych unijnych programów lub inicjatyw; |
5) "wspólne ramy" oznaczają specyfikacje, normy, metodyki, wytyczne, wspólne aktywa semantyczne oraz podobne podejścia i dokumenty; | 56) "wspólne ramy" oznaczają specyfikacje, normy, metodyki, wytyczne, wspólne aktywa semantyczne oraz podobne podejścia i dokumenty; |
6) "wspólne usługi" oznaczają potencjał organizacyjny i techniczny do dostarczania użytkownikom wspólnie uzyskanych rezultatów, w tym systemów operacyjnych, aplikacji i cyfrowej infrastruktury o charakterze generycznym, które spełniają wspólne wymagania użytkowników w różnych dziedzinach polityki oraz na różnych obszarach geograficznych, wraz z ich wspierającymi mechanizmami zarządzania operacyjnego; | 67) "wspólne usługi" oznaczają potencjał organizacyjny i techniczny do dostarczania użytkownikom wspólnie uzyskanych rezultatów, w tym systemów operacyjnych, aplikacji i cyfrowej infrastruktury o charakterze generycznym, które spełniają wspólne wymagania użytkowników w różnych dziedzinach polityki oraz na różnych obszarach geograficznych, wraz z ich wspierającymi mechanizmami zarządzania operacyjnego; |
7) "generyczne narzędzia" oznaczają systemy, platformy referencyjne, wspólne platformy i platformy współpracy oraz generyczne komponenty, które spełniają wspólne wymagania użytkowników w różnych dziedzinach polityki oraz na różnych obszarach geograficznych; | 78) "generyczne narzędzia" oznaczają systemy, platformy referencyjne, wspólne platformy i platformy współpracy oraz generyczne komponenty, które spełniają wspólne wymagania użytkowników w różnych dziedzinach polityki oraz na różnych obszarach geograficznych; |
8) "działania" oznaczają projekty, rozwiązania będące już w fazie operacyjnej oraz środki towarzyszące; | 89) "działania" oznaczają projekty, rozwiązania będące już w fazie operacyjnej oraz środki towarzyszące; |
9) "projekt" oznacza realizowany stopniowo w wyznaczonym czasie ciąg precyzyjnie sformułowanych zadań związanych z określonymi wymaganiami użytkowników; | 910) "projekt" oznacza realizowany stopniowo w wyznaczonym czasie ciąg precyzyjnie sformułowanych zadań związanych z określonymi wymaganiami użytkowników; |
10) "środki towarzyszące" oznaczają: - środki strategiczne i służące pogłębianiu świadomości; - środki wspierające zarządzanie programem ISA2; - środki związane z dzieleniem się doświadczeniami oraz wymianą i promowaniem dobrych praktyk; - środki na rzecz promowania ponownego wykorzystywania istniejących rozwiązań interoperacyjnych; - środki służące budowaniu wspólnot oraz zwiększaniu potencjału; oraz - środki służące zapewnieniu synergii z inicjatywami mającymi istotne znaczenie dla interoperacyjności w innych obszarach unijnej polityki; 11) "europejska referencyjna architektura interoperacyjności (EIRA)" oznacza architekturę o strukturze generycznej, złożoną z zestawu zasad i wytycznych mających zastosowanie do wdrażania rozwiązań interoperacyjnych w Unii Europejskiej; 12) "europejska kartografia interoperacyjności (EIC)" oznacza repozytorium rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych dostarczonych przez instytucje Unii i państwa członkowskie, zaprezentowanych we wspólnym formacie i zgodnych ze szczególnymi kryteriami w zakresie możliwości ponownego wykorzystywania i interoperacyjności, które mogą być reprezentowane w ramach EIRA. | 1011) "środki towarzyszące" oznaczają: - środki strategiczne i służące pogłębianiu świadomości; - środki wspierające zarządzanie programem ISA2; - środki związane z dzieleniem się doświadczeniami oraz wymianą i promowaniem dobrych praktyk; - środki na rzecz promowania ponownego wykorzystywania istniejących rozwiązań interoperacyjnych; - środki służące budowaniu wspólnot oraz zwiększaniu potencjału; oraz - środki służące zapewnieniu synergii z inicjatywami mającymi istotne znaczenie dla interoperacyjności w innych obszarach unijnej polityki; 1112) "europejska referencyjna architektura interoperacyjności (EIRA)" oznacza architekturę o strukturze generycznej, złożoną z zestawu zasad i wytycznych mających zastosowanie do wdrażania rozwiązań interoperacyjnych w Unii Europejskiej; 1213) "europejska kartografia interoperacyjności (EIC)" oznacza repozytorium rozwiązań interoperacyjnych dla europejskich administracji publicznych dostarczonych przez instytucje Unii i państwa członkowskie, zaprezentowanych we wspólnym formacie i zgodnych ze szczególnymi kryteriami w zakresie możliwości ponownego wykorzystywania i interoperacyjności, które mogą być reprezentowane w ramach EIRA. |
Poprawka 7
Artykuł 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Program ISA2 wspiera i promuje: a) ocenę, doskonalenie, ustanawianie, industrializację, obsługę i ponowne wykorzystywanie istniejących trans-granicznych lub międzysektorowych rozwiązań interoperacyjnych; b) opracowywanie, ustanawianie, industrializację, obsługę i ponowne wykorzystywanie nowych transgranicznych lub międzysektorowych rozwiązań interoperacyjnych; c) ocenę konsekwencji proponowanych lub przyjętych przepisów Unii w obszarze ICT; | Program ISA2 wspiera i promuje: a) ocenę, doskonalenie, ustanawianie, industrializację, obsługę i ponowne wykorzystywanie istniejących trans-granicznych lub międzysektorowych rozwiązań interoperacyjnych; b) opracowywanie, ustanawianie, industrializację, obsługę i ponowne wykorzystywanie nowych transgranicznych lub międzysektorowych rozwiązań interoperacyjnych; c) ocenę konsekwencji proponowanych lub przyjętych przepisów Unii w obszarze ICT; |
d) ustalanie luk w prawodawstwie szkodzących interoperacyjności między europejskimi administracjami publicznymi; | d) ustalanie luk w prawodawstwie szkodzących interoperacyjności między europejskimi administracjami publicznymi; |
e) ustanowienie, utrzymanie i doskonalenie EIRA; | e) ustanowienie, utrzymanie i doskonalenie EIRA; |
f) ustanowienie i utrzymanie EIC jako instrumentu mającego ułatwić ponowne wykorzystywanie istniejących rozwiązań interoperacyjnych oraz ustalenie obszarów, w których takich rozwiązań nadal brakuje; | f) ustanowienie i utrzymanie EIC jako instrumentu mającego ułatwić ponowne wykorzystywanie istniejących rozwiązań interoperacyjnych oraz ustalenie obszarów, w których takich rozwiązań nadal brakuje; |
g) ocenę, aktualizację i promowanie istniejących wspólnych specyfikacji i norm oraz opracowywanie, ustanawianie i promowanie nowych wspólnych specyfikacji i norm za pośrednictwem unijnych platform normalizacyjnych, jak również - w odpowiednich przypadkach - we współpracy z europejskimi lub międzynarodowymi organizacjami normalizacyjnymi; oraz | g) ocenę, aktualizację i promowanie istniejących wspólnych specyfikacji i norm oraz opracowywanie, ustanawianie i promowanie nowych wspólnych specyfikacji i norm za pośrednictwem unijnych platform normalizacyjnych, jak również - w odpowiednich przypadkach - we współpracy z europejskimi lub międzynarodowymi organizacjami normalizacyjnymi, m.in. w zakresie transmisji i przetwarzania danych oraz ich bezpiecznego przechowywania; oraz |
h) opracowywanie mechanizmów, które pozwolą określić w sposób wymierny i ilościowy korzyści wynikające z rozwiązań interoperacyjnych. | h) opracowywanie mechanizmów, które pozwolą określić w sposób wymierny i ilościowy korzyści wynikające z rozwiązań interoperacyjnych. |
Poza tym program ISA2 może stanowić "inkubator rozwiązań" pilotujący nowe rozwiązania interoperacyjne, jak również "pomost dla rozwiązań", co polega na obsłudze istniejących rozwiązań interoperacyjnych. | Poza tym program ISA2 może stanowić "inkubator rozwiązań" pilotujący nowe rozwiązania interoperacyjne, jak również "pomost dla rozwiązań", co polega na obsłudze istniejących rozwiązań interoperacyjnych. |
Uzasadnienie
Transmisja, przetwarzanie i bezpieczne przechowywanie danych mają istotne znaczenie dla interoperacyjności i muszą zostać uwzględnione przy opracowywaniu i rozpowszechnianiu nowych standardów.
Poprawka 8
Artykuł 11 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja i Komitet ISA2 regularnie monitorują realizację i wpływ programu ISA2 oraz zadowolenie jego użytkowników. Dążą oni również do uzyskania synergii z uzupełniającymi programami Unii. | Komisja i Komitet ISA2 regularnie monitorują realizację i wpływ programu ISA2 oraz zadowolenie jego użytkowników. Należy zasięgać opinii władz krajowych i samorządów terytorialnych na temat wyników monitorowania. Komisja i Komitet ISA2 dążą Dążą oni również do uzyskania synergii z uzupełniającymi programami Unii. |
Uzasadnienie
Ważne jest kontynuowanie dialogu z władzami krajowymi i samorządami terytorialnymi biorącymi udział w programie.
Poprawka 9
Artykuł 12 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja przekazuje Komitetowi ISA2 roczne sprawozdanie z realizacji programu. | Komisja przekazuje Komitetowi ISA2, Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Komitetowi Regionów roczne sprawozdanie z realizacji programu i poziomu interoperacyjności usług publicznych w obrębie poszczególnych państw członkowskich. |
Uzasadnienie
Należy szeroko udostępnić informacje dotyczące wdrażania programu ISA2. Ważne jest również przyjrzenie się poziomowi interoperacyjności w poszczególnych państwach członkowskich, biorąc pod uwagę interoperacyjność usług świadczonych przez władze lokalne lub regionalne.
Poprawka 10
Artykuł 12
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. W programie ISA2 mogą uczestniczyć państwa Europejskiego Obszaru Ekonomicznego oraz kraje kandydujące w ramach ich odpowiednich umów z Unią. | 1. W programie ISA2 mogą uczestniczyć państwa Europejskiego Obszaru Ekonomicznego oraz kraje kandydujące w ramach ich odpowiednich umów z Unią. |
2. Wspierana jest współpraca z innymi państwami trzecimi oraz organizacjami i instytucjami międzynarodowymi, zwłaszcza w ramach partnerstwa eurośródziemno-morskiego i partnerstwa wschodniego, a także z państwami sąsiadującymi, zwłaszcza z państwami Bałkanów Zachodnich i z państwami regionu Morza Czarnego. Koszty z tym związane nie mogą być pokrywane z programu ISA2. | 2. Wspierana jest współpraca z innymi państwami trzecimi oraz organizacjami i instytucjami międzynarodowymi, zwłaszcza w ramach partnerstwa eurośródziemno-morskiego i partnerstwa wschodniego, a także z państwami sąsiadującymi, zwłaszcza z państwami Bałkanów Zachodnich i z państwami regionu Morza Czarnego. Koszty z tym związane mogłyby być częściowo nie mogą być pokrywane z programu ISA2. |
3. W stosownych przypadkach program obejmuje promowanie ponownego wykorzystywania przez państwa trzecie stworzonych w jego ramach rozwiązań. | 3. W stosownych przypadkach program obejmuje promowanie ponownego wykorzystywania przez państwa trzecie stworzonych w jego ramach rozwiązań. |
Uzasadnienie
Aby zachęcić do międzynarodowej współpracy w dziedzinie interoperacyjności, konieczne jest umożliwienie częściowego pokrywania kosztów w ramach programu.
Bruksela, 12 lutego 2015 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów | |
Markku MARKKULA |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.