Opinia "Instrumenty finansowe UE w dziedzinie sprawiedliwości i obywatelstwa".
Dz.U.UE.C.2012.277.43
Akt nienormatywny(2012/C 277/06)
(Dz.U.UE C z dnia 13 września 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW |
- Uważa, że proponowane programy są ważnymi instrumentami sprzyjającymi realizacji strategii UE w dziedzinie sprawiedliwości, praw i obywatelstwa. |
- Jest zdania, iż przedstawione wnioski zgodne są z zasadą pomocniczości, gdyż z jednej strony uwzględniają znaczący wymiar transgraniczny w obszarach polityki, których dotyczą, a z drugiej przewiduje się w nich wdrożenie europejskiej przestrzeni prawa i sprawiedliwości, w której niezbędne są mechanizmy współpracy transgranicznej i możliwości współdziałania zainteresowanych specjalistów. Cele te są zazwyczaj trudne do osiągnięcia tylko za pomocą działań pojedynczych państw członkowskich. |
- Stoi na stanowisku, że środki przewidziane w wieloletnich ramach finansowych na okres 2014-2020 pozwolą na realizację działań generujących wartość dodaną na szczeblu europejskim, ukierunkowanych na rozwój europejskiej przestrzeni sprawiedliwości oraz lepsze promowanie i ochronę praw osób (gwarantowanych na mocy Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Karty praw podstawowych Unii Europejskiej). |
- Potwierdza swoją gotowość i zaangażowanie na rzecz wspierania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz propagowania idei obywatelstwa europejskiego. |
- Zwraca się z prośbą do Komisji i państw członkowskich o jak najdalej idące włączanie władz lokalnych i regionalnych w proces wdrażania programów, a szczególnie w przygotowywanie i prowadzenie rocznych programów prac. |
- Proponuje, aby do udziału w procedurze konsultacyjnej mógł zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów. |
Sprawozdawca | Giuseppe VARACALLI (IT/ALDE), burmistrz Gerace |
Dokumenty źródłowe | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego na lata 2014-2020 program "Prawa i obywatelstwo" COM(2011) 758 final Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego na lata 2014-2020 program "Sprawiedliwość" COM(2011) 759 final Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego program "Europa dla obywateli" na lata 2014-2020 COM(2011) 884 final |
KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final
Poprawka 1
Artykuł 4 ust. 2
Cele szczegółowe
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Wskaźniki do mierzenia realizacji celów określonych w ust. 1 to m.in. sposób postrzegania kwestii przestrzegania tych praw, ich wykonywania i wdrażania w Europie oraz liczba skarg. | Wskaźniki do mierzenia realizacji celów określonych w ust. 1 to m.in. gromadzone na poziomie europejskim dane jakościowe i ilościowe dotyczące przestrzegania, wykonywania i wdrażania tych praw sposób postrzegania kwestii przestrzegania tych praw, ich wykonywania i wdrażania w Europie oraz liczba skarg. |
Uzasadnienie
Wydaje się, że - mając na względzie efektywną ocenę realizacji celów szczegółowych programu, lepiej jest mówić bardziej konkretnie o gromadzeniu danych jakościowych i ilościowych. Nie wolno zapominać, że pojęcie "sposobu postrzegania" mogłoby prowadzić do wypracowania ocen niejasnych i niewłaściwie odzwierciedlających proces realizacji celów.
PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final
Poprawka 2
Artykuł 9 ust. 1
Procedura komitetowa
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisję wspomaga komitet. Jest on komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. | Komisję wspomaga komitet. Jest on komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. Do udziału w procedurze konsultacyjnej może zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów. |
Uzasadnienie
Niezbędne i użyteczne wydaje się uczestnictwo przedstawiciela Komitetu Regionów w procesie zatwierdzania rocznych programów prac (poprzez które realizowany jest cały program) przez komitet złożony z przedstawicieli państw członkowskich, asystujący Komisji.
Ponieważ mamy do czynienia z działaniami dotyczącymi wdrażania programów, w realizację których mocno zaangażowane są także władze regionalne i lokalne, udział tych podmiotów, za pośrednictwem reprezentującej je instytucji europejskiej (Komitet Regionów), w fazie przygotowania rocznych programów prac pozwoliłby na oddolne opracowanie tych programów zgodnie z potrzebami obywateli Europy.
Poza tym udział Komitetu Regionów w fazie przygotowywania programów rocznych doskonale wpisuje się w kompetencje KR-u - w ramach procedury legislacyjnej przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady - dotyczące formalnego przedstawienia niniejszej opinii.
PRAWA I OBYWATELSTWO - COM(2011) 758 final
Poprawka 3
Artykuł 12 ust. 2
Monitorowanie i ocena
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie: a) okresowe sprawozdanie oceniające, najpóźniej do połowy 2018 r.; b) sprawozdanie oceniające ex post. | Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, i Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów: a) okresowe sprawozdanie oceniające, najpóźniej do połowy 2018 r.; b) sprawozdanie oceniające ex post. |
Uzasadnienie
Szczególnie niezbędne wydaje się, by fazy monitorowania i oceny opierały się na takiej samej procedurze w programach "Prawa i obywatelstwo" oraz "Europa dla obywateli". Jeśli chodzi o ten ostatni, w art. 14 ("Monitorowanie i ocena") ust. 3 wniosku Komisji stwierdzono wyraźnie, że Komisja przedstawia okresowe sprawozdanie oceniające oraz sprawozdanie oceniające ex post nie tylko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, ale także Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów.
Nie ma powodów, by utrzymać zapisy art. 12 ust. 2 wniosku dotyczącego programu "Prawa i obywatelstwo", nieuwzględniające Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego ani Komitetu Regionów jako organów otrzymujących okresowe sprawozdanie oceniające i sprawozdanie oceniające ex post. W poprawce zasugerowano niezbędną korektę tego stanu rzeczy.
SPRAWIEDLIWOŚĆ - COM(2011) 759 final
Poprawka 1
Artykuł 7
Uczestnictwo
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Program jest otwarty dla wszystkich organów i instytucji, publicznych lub prywatnych, mających prawną siedzibę w: a) państwach członkowskich; b) państwach EFTA będących członkami EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG; c) krajach przystępujących do UE, krajach kandydujących i potencjalnych krajach kandydujących, zgodnie z ogólnymi zasadami i warunkami określonymi w zawartych z nimi umowach dotyczących ich uczestnictwa w programach unijnych; d) Danii, na podstawie umowy międzynarodowej. 2. Publiczne i prywatne organy i instytucje mające prawną siedzibę w innych państwach trzecich, zwłaszcza krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa, mogą zostać włączone w działania w ramach programu, jeśli służy to celom tych działań. |
Uzasadnienie
Nie dotyczy polskiej wersji językowej.
EUROPA DLA OBYWATELI - COM(2011) 884 final
Poprawka 1
Artykuł 9 ust. 1
Komitet
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. | Komisję wspomaga komitet. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia (UE) nr 182/2011. Do udziału w procedurze konsultacyjnej może zostać dopuszczony przedstawiciel Komitetu Regionów. |
Uzasadnienie
Niezbędne i użyteczne wydaje się uczestnictwo przedstawiciela Komitetu Regionów w procesie zatwierdzania rocznych programów prac (poprzez które realizowany jest cały program) przez komitet złożony z przedstawicieli państw członkowskich, asystujący Komisji.
Ponieważ mamy do czynienia z działaniami dotyczącymi wdrażania programów, w realizację których mocno zaangażowane są także władze regionalne i lokalne, udział tych podmiotów, za pośrednictwem reprezentującej je instytucji europejskiej (Komitet Regionów), w fazie przygotowania rocznych programów prac pozwala na oddolne opracowanie tych programów zgodnie z potrzebami obywateli Europy.
Bruksela, 18 lipca 2012 r.
Przewodnicząca | |
Komitetu Regionów | |
Mercedes BRESSO |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.