Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Zrównoważone stosowanie pestycydów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.188.43

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 maja 2023 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Zrównoważone stosowanie pestycydów
(2023/C 188/06)

Sprawozdawca:Heinz-Joachim HÖFER (DE/PES), członek Rady Miasta Altenkirchen (Westerwald)
Dokument źródłowy:Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin i w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2115

COM(2022) 305

I. ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 5

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(5) Aby zapewnić pełne osiągnięcie celów unijnych ram prawnych dotyczących zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin, należy je dostosować, ustanawiając w tym celu jaśniejsze i bezpośrednio stosowane przepisy dla poszczególnych podmiotów. Ponadto należy doprecyzować szereg przepisów, w tym przepisów dotyczących stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, ograniczenia stosowania środków ochrony roślin oraz kontroli sprzętu używanego do wykonywania zabiegów z użyciem środków ochrony roślin. Należy zatem uchylić dyrektywę 2009/128/WE i zastąpić ją rozporządzeniem.(5) Aby zapewnić pełne osiągnięcie celów unijnych ram prawnych dotyczących zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin, należy je dostosować, ustanawiając w tym celu jaśniejsze i bezpośrednio stosowane przepisy dla poszczególnych podmiotów. Należy również wzmocnić kontrole graniczne w celu dopilnowania, by przywozy spełniały te same kryteria, które są wymagane na terytorium UE, tak by zapobiec wprowadzaniu na terytorium UE wszelkich produktów spożywczych, roślin i kwiatów poddanych działaniu środków ochrony roślin (pestycydy, fungicydy itp.) zakazanych w UE. Ponadto należy doprecyzować szereg przepisów, w tym przepisów dotyczących stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, ograniczenia stosowania środków ochrony roślin oraz kontroli sprzętu używanego do wykonywania zabiegów z użyciem środków ochrony roślin. Należy zatem uchylić dyrektywę 2009/128/WE i zastąpić ją rozporządzeniem.

Poprawka 2

Motyw 9

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(9) W sprawozdaniu końcowym z Konferencji w sprawie przyszłości Europy, opublikowanym w dniu 9 maja 2022 r., w odniesieniu do propozycji dotyczących rolnictwa, produkcji żywności, bioróżnorodności i ekosystemów oraz zanieczyszczenia obywatele zwracają się do Unii w szczególności o znaczne ograniczenie stosowania pestycydów i nawozów chemicznych, zgodnie z istniejącymi celami, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego, a także o wsparcie badań mających na celu opracowanie bardziej zrównoważonych i opartych na przyrodzie alternatyw. Obywatele oczekują więcejbadań i innowacji, w tym w zakresie rozwiązań technologicznych na rzecz zrównoważonej produkcji, odporności roślin i rolnictwa precyzyjnego, a także więcejkomunikacji, systemów doradztwa oraz szkoleń organizowanych dla rolników i przez rolników, oraz domagają się od Unii ochrony owadów, w szczególności owadów rodzimych i owadów zapylających.(9) W sprawozdaniu końcowym z Konferencji w sprawie przyszłości Europy, opublikowanym w dniu 9 maja 2022 r., w odniesieniu do propozycji dotyczących rolnictwa, produkcji żywności, bioróżnorodności i ekosystemów oraz zanieczyszczenia obywatele zwracają się do Unii w szczególności o znaczne ograniczenie stosowania pestycydów i nawozów chemicznych, zgodnie z istniejącymi celami, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego, a także o wsparcie badań mających na celu opracowanie bardziejzrównoważonych i opartych na przyrodzie alternatyw. Obywatele oczekują więcej badań i innowacji, w tym w zakresie rozwiązań technologicznych na rzecz zrównoważonej produkcji, odporności roślin i rolnictwa precyzyjnego, a także więcej komunikacji, systemów doradztwa oraz szkoleń organizowanych dla rolników i przez rolników, oraz domagają się od Unii ochrony owadów, w szczególności owadów rodzimych i owadów zapylających. Obywatele zalecają ponadto stosowanie zasady "zanieczyszczający płaci", która powinna być również włączona do środków podatkowych.

Poprawka 3

Motyw 12

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(12) Celem strategii "Od pola do stołu" jest osiągnięcie znaczącego postępu w ograniczaniu stosowania chemicznych środków ochrony roślin w sposób ekonomicznie opłacalny. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest ustalenie na szczeblu Unii i państw członkowskich wymiernych celów dotyczących ograniczenia stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego oraz stosowania bardziej niebezpiecznych środków ochrony roślin, aby monitorować postępy. Cele krajowe powinny być ustanowione przez prawo krajowe, aby zapewnić odpowiednie postępy i odpowiedzialność za ich realizację. Państwa członkowskie powinny osiągnąć te wiążące cele krajowe do 2030 r. Oczekuje się, że ograniczenie stosowania chemicznych środków ochrony roślin znacznie zmniejszy ryzyko dla bezpieczeństwa i higieny pracy użytkowników profesjonalnych.(12) Celem strategii "Od pola do stołu" jest osiągnięcie znaczącego postępu w ograniczaniu stosowania chemicznych środków ochrony roślin w sposób ekonomicznie opłacalny. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest ustalenie na szczeblu Unii i państw członkowskich wymiernych celów dotyczących ograniczenia stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego oraz stosowania bardziej niebezpiecznych środków ochrony roślin, aby monitorować postępy. Cele krajowe powinny być ustanowione przez prawo krajowe, aby zapewnić odpowiednie postępy i odpowiedzialność za ich realizację. Państwa członkowskie powinny osiągnąć te wiążące cele krajowe do 2030 r. Oczekuje się, że ograniczenie stosowania chemicznych środków ochrony roślin znacznie zmniejszy ryzyko dla bezpieczeństwa i higieny pracy użytkowników profesjonalnych, a także dla obywateli i konsumentów, w szczególności dla grup podatnych na zagrożenia.

Poprawka 4

Motyw 13a (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(13a) W dokumencie roboczym służb Komisji w sprawie czynników zapewniających bezpieczeństwo żywnościowe Komisja Europejska przyznaje, że "gleba, woda., różnorodność biologiczna i powietrze to podstawowe wymogi dla produkcji żywności", stwierdza, że "obecny model intensywnego rolnictwa o wysokich nakładach, oparty na pestycydach chemicznych, może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa żywnościowego w perspektywie średnioterminowej ze względu na utratę różnorodności biologicznej, prawdopodobny wzrost występowania agrofagów, pogorszenie stanu gleb i utratę owadów zapylających, które mają zasadnicze znaczenie dla produkcji rolnej", a ponadto podkreśla potrzebę wdrożenia celów w zakresie ograniczenia stosowania pestycydów z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa żywnościowego w UE w perspektywie długoterminowej.

Uzasadnienie

Ograniczenie stosowania pestycydów jest konieczne w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Poprawka 5

Motyw 14

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(14) Państwa członkowskie powinny opracować i opublikować krajowe plany działania. Aby krajowe plany działania państw członkowskich były skuteczne, powinny zawierać cele ilościowe, odniesienia do wiążących krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r., określonych w prawie krajowym, wraz z powiązanymi celami orientacyjnymi określonymi w krajowych planach działania, środki, harmonogramy i wskaźniki mające na celu zmniejszenie zagrożeń związanych ze stosowaniem pestycydów i ich wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. Umożliwi to przyjęcie usystematyzowanego podejścia do wyznaczania ilościowych założeń i celów, wyraźnie powiązanych z krajowymi celami w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r. Aby monitorować zgodność z przepisami niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny być również zobowiązane do składania corocznych sprawozdań z realizacji celów i dokładnych danych ilościowych odnoszących się do zgodności z przepisami dotyczącymi stosowania, szkoleń, sprzętu do wykonywania zabiegów i zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami.(14) Państwa członkowskie powinny opracować i opublikować krajowe plany działania. Aby krajowe plany działania państw członkowskich były skuteczne, powinny zawierać cele ilościowe, odniesienia do wiążących krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r., określonych w prawie krajowym, wraz z powiązanymi celami orientacyjnymi określonymi w krajowych planach działania, środki, harmonogramy i wskaźniki mające na celu zmniejszenie zagrożeń związanych ze stosowaniem pestycydów i ich wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. Umożliwi to przyjęcie usystematyzowanego podejścia do wyznaczania ilościowych założeń i celów, wyraźnie powiązanych z krajowymi celami w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r. Aby monitorować zgodność z przepisami niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny być również zobowiązane do składania corocznych sprawozdań z realizacji celów i dokładnych danych ilościowych odnoszących się do zgodności z przepisami dotyczącymi stosowania, szkoleń, sprzętu do wykonywania zabiegów i zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami. Komisja Europejska może, z pomocą grupy ekspertów złożonej z naukowców z dziedziny środowiska i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, przeprowadzać kontrolę ex post tych krajowych planów działania w celu zagwarantowania przejrzystości opinii.

Poprawka 6

Motyw 16

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(14) Wdrażanie polityki i środków w zakresie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin ma wpływ na środowisko, zdrowie publiczne oraz warunki pracy. Państwa członkowskie powinny zatem zapewnić społeczeństwu i partnerom społecznym wystarczające możliwości udziału w przygotowywaniu krajowych planów działania państw członkowskich i konsultowania się w stosownych przypadkach, zgodnie z dyrektywą 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (24).

_____________

(24) Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30).

(16) Wdrażanie polityki i środków w zakresie zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin ma wpływ na środowisko, zdrowie publiczne oraz warunki pracy. Państwa członkowskie powinny zatem zapewnić samorządom w ramach ich kompetencji, społeczeństwu i partnerom społecznym wystarczające możliwości udziału w przygotowywaniu krajowych planów działania państw członkowskich i konsultowania się w stosownych przypadkach, zgodnie z dyrektywą 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (24).

___________

(24) Dyrektywa 2001/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (Dz.U. L 197 z 21.7.2001, s. 30).

Poprawka 7

Motyw 24

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(24) W celu zapewnienia, aby środki ochrony roślin i związany z nimi sprzęt do wykonywania zabiegów były stosowane w sposób chroniący zdrowie ludzi i środowisko, należy określić ogólne wymogi dotyczące użytkowników profesjonalnych w odniesieniu do szkoleń wymaganych przy stosowaniu niektórych środków ochrony roślin lub sprzętu do wykonywania zabiegów, stosowania bardziej niebezpiecznych środków ochrony roślin oraz konieczności przestrzegania wymogów dotyczących kontroli profesjonalnie używanego sprzętu do wykonywania zabiegów.(24) W celu zapewnienia, aby środki ochrony roślin i związany z nimi sprzęt do wykonywania zabiegów były stosowane w sposób chroniący zdrowie ludzi i środowisko, należy określić ogólne wymogi dotyczące użytkowników profesjonalnych w odniesieniu do szkoleń wymaganych przy stosowaniu niektórych środków ochrony roślin lub sprzętu do wykonywania zabiegów, stosowania bardziej niebezpiecznych środków ochrony roślin oraz konieczności przestrzegania wymogów dotyczących kontroli profesjonalnie używanego sprzętu do wykonywania zabiegów. Jednocześnie należy zakazać stosowania chemicznych środków ochrony roślin przez użytkowników nieprofesjonalnych, którzy nie są wyszkoleni; pozwoli to uniknąć sytuacji, w których byłoby zagrożone bezpieczeństwo ludzi lub środowiska.

Poprawka 8

Motyw 24a (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(24a) W celu zbadania wszelkich skutków stosowania środków ochrony roślin dla zdrowia ludzkiego i środowiska konieczne jest monitorowanie środowiska. Obecnie unijne wymogi w zakresie monitorowania koncentrują się wyłącznie na wodzie. Aby dokładnie ocenić, czy cele niniejszego rozporządzenia w zakresie zmniejszenia ryzyka związanego ze środkami ochrony roślin zostały osiągnięte, państwa członkowskie wprowadzają kompleksowe programy monitorowania występowania pozostałości substancji czynnych i ich metabolitów w środowisku, wodzie, zwierzętach i u ludzi.

Poprawka 9

Motyw 24b (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(24b) W opracowanym przez Komisję Europejską planie wdrażania "Pakt na rzecz zdrowych gleb w Europie" odnotowano, że 83 % gleb rolnych w UE jest zanieczyszczonych pozostałościami pestycydów, podczas gdy intensyfikacja rolnictwa i nadmierne stosowanie pestycydów prawdopodobnie jeszcze bardziej pogorszy sytuację w przyszłości. Jako zagrożenia dla zdrowia gleby wskazuje się w szczególności wysoką trwałość pestycydów w glebie i ich toksyczność dla gatunków niebędących celem zwalczania. W związku z tym podczas wdrażania przepisów niniejszego rozporządzenia należy odpowiednio uwzględnić znaczenie ochrony gleby.

Poprawka 10

Motyw 25

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(25) Stosowanie środków ochrony roślin może mieć szczególnie negatywny wpływ na niektóre obszary, które są często użytkowane przez ogół społeczeństwa lub grupy szczególnie wrażliwe, społeczności, w których żyją i pracują ludzie, oraz obszary wrażliwe pod względem ekologicznym, takie jak obszary Natura 2000 chronione zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE (33) i dyrektywą Rady 92/43/EWG (34). Jeżeli środki ochrony roślin są stosowane na obszarach użytkowanych przez ogół społeczeństwa, możliwość narażenia ludzi na takie środki ochrony roślin jest wysoka. Aby zapewnić ochronę zdrowia ludzi i środowiska, należy zakazać stosowania środków ochrony roślin na obszarach wrażliwych oraz w odległości do 3 metrów od takich obszarów. Odstępstwa od tego zakazu powinny być dopuszczalne tylko pod pewnymi warunkami i na podstawie indywidualnej oceny każdego przypadku.

______________

(33) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).

(34) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).

(25) Stosowanie środków ochrony roślin może mieć szczególnie negatywny wpływ na niektóre obszary, które są często użytkowane przez ogół społeczeństwa lub grupy szczególnie wrażliwe, społeczności, w których żyją i pracują ludzie, oraz obszary wrażliwe pod względem ekologicznym, takie jak obszary Natura 2000 chronione zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE (33) i dyrektywą Rady 92/43/EWG (34). Jeżeli środki ochrony roślin są stosowane na obszarach użytkowanych przez ogół społeczeństwa, możliwość narażenia ludzi na takie środki ochrony roślin jest wysoka. Aby zapewnić ochronę zdrowia ludzi i środowiska, należy zakazać stosowania środków ochrony roślin na obszarach wrażliwych oraz w odległości do 3 metrów od takich obszarów. Odstępstwa od tego zakazu powinny być dopuszczalne tylko pod pewnymi warunkami i na podstawie indywidualnejoceny każdego przypadku. Strefy buforowe należy powiększyć do 50 metrów w przypadku obszarów uczęszczanych głównie przez grupy szczególnie wrażliwe oraz w przypadku stosowania wysoce niebezpiecznych środków ochrony roślin. Odstępstwa od zakazu powinny tyć dozwolone wyłącznie w odniesieniu do środków ochrony roślin dopuszczonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/848 w celu kontynuacji istniejącej działalności rolniczej lub pod pewnymi ściśle określonymi warunkami i w indywidualnych przypadkach.
______________

(33) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz.U. L 20 z 26.1.2010, s. 7).

(34) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7).

Uzasadnienie

Z badań naukowych wynika, że skuteczne strefy buforowe muszą mieć szerokość kilkuset metrów, aby zapobiec wprowadzaniu pestycydów. W niedawnym badaniu dotyczącym zanieczyszczenia pestycydami na publicznych placach zabaw stwierdzono, że prawie połowa placów zabaw jest zanieczyszczona co najmniej jednym pestycydem, a 1/4 z nich więcej niż jednym (w tym substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego), i pokazano, że do uzyskania zerowego zanieczyszczenia pestycydami byłaby niezbędna odległość nawet 100 metrów. Badanie uzupełniające pokazuje, że środki łagodzące, które są nawet bardziej rygorystyczne niż proponowane przez KE trzy metry, nie wystarczyły, aby zapobiec narażeniu dzieci i ogółu społeczeństwa na niebezpieczne pestycydy.

Poprawka 11

Motyw 26

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(26) Środowisko wodne i zasoby wody pitnej są szczególnie wrażliwe na działanie środków ochrony roślin. Aby zapewnić ochronę środowiska wodnego, należy zakazać stosowania środków ochrony roślin na obszarach wód powierzchniowych i w ich pobliżu. Państwa członkowskie powinny wprowadzić odpowiednie środki, aby uniknąć pogorszenia stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz wód przybrzeżnych i morskich, a także umożliwić osiągnięcie dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych, w celu ochrony środowiska wodnego i zasobów wody pitnejprzed skutkami stosowania środków ochrony roślin. Ponadto ważne jest, aby użytkownicy profesjonalni zostali przeszkoleni w zakresie minimalizowania lub eliminowania stosowania niektórych środków ochrony roślin sklasyfikowanych jako "działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki", "działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki" lub "działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki". Ważne jest również, aby użytkownicy profesjonalni zostali przeszkoleni w zakresie znaczenia przyznawania pierwszeństwa środkom ochrony roślin niskiego ryzyka lub alternatywnych metod niechemicznych, stosowania technologii ograniczania znoszenia cieczy roboczej oraz środków ograniczających ryzyko.(26) Środowisko wodne i zasoby wody pitnej są szczególnie wrażliwe na działanie środków ochrony roślin. Aby zapewnić ochronę środowiska wodnego, należy zakazać stosowania środków ochrony roślin na obszarach wód powierzchniowych i w ich pobliżu. Państwa członkowskie powinny wprowadzić odpowiednie środki, aby w przyszłości nie dopuścić do regularnie pojawiającego się nieakceptowalnego stężenia środowiskowego pestycydów, uniknąć dalszego pogorszenia stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz wód przybrzeżnych i morskich, a także umożliwić osiągnięcie dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych, w celu ochrony środowiska wodnego i zasobów wody pitnej przed skutkami stosowania środków ochrony roślin. W tym kontekście konieczne jest, aby dostawcy wody pitnej regularnie otrzymywali nieograniczony dostęp do wystarczająco podzielonych pod względem czasu i miejsca, właściwych dla substancji czynnych danych dotyczących stosowania pestycydów w strefach ochrony wód położonych na ich obszarze działania. Ponadto ważne jest, aby użytkownicy profesjonalni zostali przeszkoleni w zakresie minimalizowania lub eliminowania stosowania niektórych środków ochrony roślin sklasyfikowanych jako "działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki", "działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki" lub "działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki". Ważne jest również, aby użytkownicy profesjonalni zostali przeszkoleni w zakresie znaczenia przyznawania pierwszeństwa środkom ochrony roślin niskiego ryzyka lub alternatywnych metod niechemicznych, stosowania technologii ograniczania znoszenia cieczy roboczej oraz środków ograniczających ryzyko.

Uzasadnienie

W związku z regularnym i szeroko rozpowszechnionym występowaniem pestycydów w wodach w stężeniach, które zgodnie z unijną procedurą udzielania zezwoleń w ogóle nie mogą występować w tej wysokości i pociągają przez to za sobą poważne negatywne skutki dla różnorodności biologicznej i gospodarki przyrody, podkreśla się konieczność podjęcia środków, które najpierw w ogóle stworzą akceptowalny stan faktyczny.

Dostawa wody pitnej jest realizowana w ważnym interesie ogólnym i należy umożliwić jej dostawcom nadzorowanie oraz zapewnianie jakości wody pitnej przy wykorzystaniu wszelkich potrzebnych do tego informacji.

Poprawka 12

Motyw 27

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(27) Rolnictwo precyzyjne odnosi się do systemów zarządzania rolnictwem, w ramach których starannie dostosowuje się zarządzanie uprawami do warunków lokalnych, takich jak występujące na działkach rolnych. Stosowanie istniejących technologii, w tym wykorzystanie unijnych danych i usług satelitarnych (Galileo i Copernicus), może znacznie ograniczyć stosowanie pestycydów. Konieczne jest zatem stworzenie ram prawnych, które będą stanowiły zachętę do rozwoju rolnictwa precyzyjnego. Stosowanie środków ochrony roślin za pomocą statku powietrznego, w tym za pomocą samolotów, helikopterów i bezzałogowych statków powietrznych, jest zwykle mniej precyzyjne niż inne sposoby stosowania i dlatego może potencjalnie powodować niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Zabiegi z powietrza powinny być zatem zabronione, a ograniczone odstępstwa powinny być możliwe w poszczególnych przypadkach, gdy mają one mniej negatywny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko niż jakakolwiek alternatywna metoda stosowania lub gdy nie ma innej wykonalnej alternatywnej metody przeprowadzenia zabiegu. Należy również zapisywać liczby zabiegów z powietrza wykonywanych na podstawie zezwoleń na wykonywanie zabiegów z powietrza, aby mieć jasne dane dotyczące tego, jaką liczbę zabiegów z powietrza, na które wydano zezwolenia, rzeczywiście wykonano.(27) Rolnictwo precyzyjne odnosi się do systemów zarządzania rolnictwem, w ramach których starannie dostosowuje się zarządzanie uprawami do warunków lokalnych, takich jak występujące na działkach rolnych. Stosowanie istniejących technologii, w tym wykorzystanie unijnych danych i usług satelitarnych (Galileo i Copernicus), może znacznie ograniczyć stosowanie pestycydów i związane z nimi ryzyko. Konieczne jest zatem stworzenie ram prawnych, które będą stanowiły zachętę do rozwoju rolnictwa precyzyjnego. Stosowanie środków ochrony roślin za pomocą statku powietrznego, w tym za pomocą samolotów, helikopterów i bezzałogowych statków powietrznych, jest zwykle mniej precyzyjne niż inne sposoby stosowania i dlatego może potencjalnie powodować niekorzystny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Jednak dokonujący się w ostatnich latach rozwój technologiczny cechuje się wielką precyzyjnością i ogromnym potencjałem, jeśli chodzi o przyszłe innowacje i zastosowania. Zabiegi z powietrza powinny być zatem zabronione, a ograniczone odstępstwa powinny być możliwe w poszczególnych przypadkach, gdy mają one mniej negatywny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko niż jakakolwiek alternatywna metoda stosowania lub gdy nie ma innej wykonalnej alternatywnej metody przeprowadzenia zabiegu. Udzielenie takiego odstępstwa powinno zawsze podlegać przeglądowi i ocenie z uwzględnieniem innowacji technologicznych związanych z rolnictwem precyzyjnym. Należy również zapisywać liczby zabiegów z powietrza wykonywanych na podstawie zezwoleń na wykonywanie zabiegów z powietrza, aby mieć jasne dane dotyczące tego, jaką liczbę zabiegów z powietrza, na które wydano zezwolenia, rzeczywiście wykonano.

Uzasadnienie

Skupienie się na samym stosowaniu pestycydów nie odniesie tu skutku.

Poprawka 13

Motyw 30

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(30) Biorąc pod uwagę znaczenie doradztwa w zakresie stosowania środków ochrony roślin jako środka wspierającego ich stosowanie w sposób chroniący zdrowie ludzi i środowisko zgodnie z zasadami zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, ważne jest, aby doradcy byli odpowiednio przeszkoleni.(30) Biorąc pod uwagę znaczenie doradztwa w zakresie stosowania środków ochrony roślin jako środka wspierającego ich stosowanie w sposób chroniący zdrowie ludzi i środowisko zgodnie z zasadami zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, ważne jest, aby doradcy byli odpowiednio przeszkoleni oraz niezależni od przedsiębiorstw produkujących (lub wprowadzających do obrotu) te środki ochrony roślin.

Uzasadnienie

Należy uwzględnić zarówno producentów, jak i dystrybutorów pestycydów.

Poprawka 14

Motyw 31

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(31) Sprzedaż środków ochrony roślin stanowi ważny element sieci dystrybucji, ponieważ umożliwia dystrybutorom udzielanie informacji niezbędnych do ich właściwego stosowania. Konkretne porady dotyczące zasad bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i dla środowiska powinny być dostępne dla nabywcy lub użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, aby umożliwić udzielenie odpowiedzi na pytania, które ułatwią prawidłowe stosowanie danego środka ochrony roślin. Dla użytkowników nieprofesjonalnych w punktach sprzedaży powinny być dostępne ogólne informacje dotyczące bezpiecznego stosowania i przechowywania środków ochrony roślin oraz postępowania z nimi, a także usuwania opakowań po tych środkach, ponieważ użytkownicy ci zazwyczaj nie mają takiej samejwiedzy praktycznej jak użytkownicy profesjonalni.(31) Sprzedaż środków ochrony roślin stanowi ważny element sieci dystrybucji, ponieważ umożliwia dystrybutorom udzielanie informacji niezbędnych do ich właściwego stosowania. Konkretne porady dotyczące zasad bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i dla środowiska powinny być dostępne dla nabywcy lub użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, aby umożliwić udzielenie odpowiedzi na pytania, które ułatwią prawidłowe stosowanie danego środka ochrony roślin. Dla użytkowników nieprofesjonalnych w punktach sprzedaży powinny być dostępne ogólne informacje dotyczące bezpiecznego stosowania i przechowywania środków ochrony roślin oraz postępowania z nimi, a także usuwania opakowań po tych środkach, ponieważ użytkownicy ci zazwyczaj nie mają takiej samej wiedzy praktycznej jak użytkownicy profesjonalni. W celu zachowania spójności, na mocy rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 należy zakazać wywozu z Unii Europejskiej zabronionych w Unii Europejskiej pestycydów i ich substancji czynnych.

Uzasadnienie

Oczywiste jest, że chemikalia, które nie mogą być już stosowane w UE z powodu szkodliwego wpływu na środowisko lub zdrowie człowieka, nie mogą być również wywożone z UE. Odnosi się to zarówno do pestycydów w postaci użytkowej, jak i do ich substancji czynnych samych w sobie.

Poprawka 15

Motyw 33a (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(33a) Skuteczność środków ochrony roślin powinna tyć regularnie sprawdzana przez podmioty odpowiedzialne za ocenianie środków ochrony roślin i dopuszczanie ich do obrotu. W celu zmniejszenia stosowania pestycydów, jeżeli w obrębie populacji organizmów szkodliwych, do których odnosi się produkt, rozwinęła się odporność, należy mocno ograniczyć bądź ccfnąć zezwolenie na stosowanie, aby nie pozostały na rynku produkty, które stały się nieskuteczne.

Uzasadnienie

W rolnictwie powinno się podejmować wszelkie możliwe środki, aby ograniczyć odporność i jej negatywne skutki, oraz zwracać uwagę na to, aby odporność nie prowadziła do zastąpienia jednego pestycydu drugim, jeszcze bardziej problematycznym dla człowieka lub środowiska.

Poprawka 16

Motyw 34

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(34) Ze względu na ewentualne zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska wynikające ze stosowania środków ochrony roślin społeczeństwo powinno mieć dostęp do lepszych informacji na temat ogólnych skutków stosowania takich środków poprzez programy podnoszenia świadomości, informacje przekazywane przez dystrybutorów i inne odpowiednie środki.(34) Ze względu na ewentualne zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska wynikające ze stosowania środków ochrony roślin społeczeństwo powinno mieć dostęp do lepszych informacji, choćby na temat europejskiej procedury wydawania zezwoleń, zasadniczego braku zagrożenia dla środowiska i zdrowia przy prawidłowym stosowaniu dopuszczonych środków ochrony roślin oraz na temat ogólnych skutków stosowania takich środków, poprzez programy podnoszenia świadomości, informacje przekazywane przez niezależne lub państwowe podmioty zajmujące się kwestiami środowiskowymi bądź zdrowotnymi i inne odpowiednie środki.

Uzasadnienie

Tylko te podmioty mogą zapewnić przekazywanie istotnych informacji wolnych od konkretnych interesów.

Poprawka 17

Motyw 35

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(35) Aby lepiej zrozumieć tendencje dotyczące przypadków ostrych i przewlekłych zatruć wynikających z narażenia osób na działanie środków ochrony roślin, każde państwo członkowskie powinno zebrać informacje na temat tych tendencji. Komisja powinna również monitorować ogólne tendencje na szczeblu Unii.(35) Aby lepiej zrozumieć tendencje dotyczące przypadków ostrych i przewlekłych zatruć wynikających z narażenia osób na działanie środków ochrony roślin, każde państwo członkowskie powinno zebrać informacje na temat tych tendencji. Komisja powinna również monitorować ogólne tendencje na szczeblu Unii. Należy przy tym przewidzieć zwłaszcza już prowadzone w niektórych państwach członkowskich badania przekrojowe w przypadku osób szczególnie narażonych (użytkowników) bądź wrażliwych grup (np. kobiet w ciąży, dzieci).

Uzasadnienie

Należy podać konkretne przypadki, aby odpowiednio podkreślić ważne chronione dobro, jakim jest zdrowie człowieka.

Poprawka 18

Motyw 35a (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(35a) W celu zmniejszenia stosowania pestycydów łączone oddziaływanie pestycydów w mieszaninach na środowisko i zdrowie człowieka powinno zostać zbadane i znaleźć wyraźniejsze niż do tej pory odzwierciedlenie w praktyce udzielania pozwoleń na wprowadzanie do obrotu, co pozwoli zapewnić obywatelom istotne i przejrzyste informacje na temat ogólnych skutków stosowania tych produktów.

Uzasadnienie

Cały proces udzielania pozwoleń na wprowadzanie pestycydów do obrotu jest ukierunkowany na poszczególne substancje czynne bądź ich formy użytkowe. Tymczasem liczne badania wykazały możliwe zagrożenia dla środowiska i zdrowia człowieka związane z występującymi w kombinacji substancjami czynnymi, których to zagrożeń nie można ustalić w całości na podstawie danych dotyczących poszczególnych pestycydów.

Poprawka 19

Motyw 43

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(43) W celu egzekwowania obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadkach naruszenia niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić przestrzeganie tych przepisów. Przewidziane kary powinny być skuteczne, proporcjonalne

i odstraszające. Istotne jest również, aby umożliwić państwom członkowskim odzyskanie kosztów związanych z wypełnianiem obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia za pomocą opłat lub należności, aby zapewnić właściwym organom dostęp do odpowiednich środków finansowych.

(43) W celu egzekwowania obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadkach naruszenia niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić przestrzeganie tych przepisów. Przewidziane kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Istotne jest również, aby umożliwić państwom członkowskim odzyskanie kosztów związanych z wypełnianiem obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia za pomocą opłat lub należności lub poprzez oparte na analizie ryzyka opodatkowanie środków ochrony roślin, tak aby zapewnić właściwym organom dostęp do odpowiednich środków finansowych.

Poprawka 20

Motyw 43a (nowy motyw)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(43a) Potrzebne są wystarczające środki finansowe na wdrożenie zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami. We wspieraniu wdrażania i przyswajania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami oraz w uatrakcyjnianiu powiązanych środków dla rolników, np. poprzez zapewnienie rekompensat w przypadku udowodnionej utraty dochodów, może pomóc ustanowienie funduszu państwowego. Środki finansowe na ten fundusz mogłyby pochodzić m.in. z opartego na analizie ryzyka opodatkowania środków ochrony roślin, ze składek sprzedawców detalicznych lub z kar pieniężnych.

Poprawka 21

Artykuł 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
W niniejszym rozporządzeniu określa się zasady zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin poprzez ustalenie i osiągnięcie do 2030 r. celów w zakresie ograniczenia stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego, ustanawiając wymogi dotyczące stosowania, przechowywania, sprzedaży i unieszkodliwiania środków ochrony roślin oraz sprzętu do wykonywania zabiegów, przewidując szkolenia, i podnoszenie świadomości oraz wdrożenie zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami.Niniejsze rozporządzenie ma na celu zmniejszenie zagrożenia. związanego ze stosowaniem pestycydów i wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i na środowisko oraz zmniejszenie zależności od pestycydów. Określa się w nim zasady zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin poprzez ustalenie i osiągnięcie do 2030 r. celów w zakresie ograniczenia stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego - dzięki promowaniu i wdrażaniu zintegrowanej ochrony roślin, opartej na niechemicznych podejściach i technikach zapobiegawczych i alternatywnych, dzięki zachęcaniu do przejścia na niskonakładowe systemy rolnicze, ustanowieniu wymogów dotyczących stosowania, przechowywania, sprzedaży i unieszkodliwiania środków ochrony roślin oraz sprzętu do wykonywania zabiegów, a także dzięki zapewnieniu ochrony pracowników, szkoleń, niezależnego doradztwa oraz podnoszenia świadomości.

Uzasadnienie

Dokładniejsze odzwierciedlenie celów omawianego rozporządzenia i skupienie się na ograniczaniu ryzyka i wdrażaniu alternatywnych praktyk w rolnictwie, których ostatecznym celem jest osiągnięcie zrównoważonego systemu żywnościowego.

Poprawka 22

Artykuł 3 punkt 16) litera a)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
a) obszar użytkowany przez ogół społeczeństwa, taki jak park lub ogród publiczny, tereny rekreacyjne lub sportowe lub droga publiczna;a) obszar użytkowany przez ogół społeczeństwa, taki jak park lub ogród publiczny, tereny rekreacyjne lub sportowe, droga publiczna i wszelkie obszary mieszkalne;

Poprawka 23

Artykuł 3 punkt 16) litera f) podpunkt (i)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(i) każdy obszar chroniony na podstawie dyrektywy 2000/60/WE, w tym ewentualne strefy ochronne, jak również modyfikacje tych obszarów w następstwie wyników oceny ryzyka dla punktów poboru wody do spożycia na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 (47);

______________

(47) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)

2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 435 z 23.12.2020, s. 1).

(i) każdy obszar chroniony na podstawie dyrektywy 2000/60/WE, w tym ewentualne strefy ochronne, jak również modyfikacje tych obszarów w następstwie wyników oceny ryzyka dla punktów poboru wody do spożycia na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 (47), z wyjątkiem stref narażonych na zanieczyszczenia azotanami, substancjami biogennymi i ściekami komunalnymi, które nie wchodzą w zakres definicji obszarów wrażliwych i do których przewidziane ograniczenia nie mają zastosowania;

___________

(47) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)

2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz.U. L 435 z 23.12.2020, s. 1).

Poprawka 24

Artykuł 3 punkt 16) litera f) podpunkt (ii)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
(ii) tereny mające znaczenie dla Wspólnoty wymienione w wykazie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG, oraz specjalne obszary ochrony wyznaczone zgodnie z art. 4 ust. 4 tej dyrektywy, a także obszary specjalnejochrony sklasyfikowane zgodnie z art. 4 dyrektywy 2009/147/WE oraz wszelkie inne krajowe, regionalne lub lokalne obszary chronione zgłoszone przez państwa członkowskie do krajowego wykazu obszarów chronionych wyznaczonych na poziomie krajowym (CDDA);(ii) tereny mające znaczenie dla Wspólnoty wymienione w wykazie, o którym mowa w art. 4 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG, oraz specjalne obszary ochrony wyznaczone zgodnie z art. 4 ust. 4 tej dyrektywy, a także obszary specjalnejochrony sklasyfikowane zgodnie z art. 4 dyrektywy 2009/147/WE oraz inne krajowe, regionalne lub lokalne obszary chronione, które zostały zgłoszone przez państwa członkowskie do wykazu obszarów chronionych wyznaczonych na poziomie krajowym (CDDA) i które wspomniane państwa członkowskie chcą włączyć do grupy obszarów objętych tym poziomem ochrony;

Uzasadnienie

Aby skoncentrować ochronę na najistotniejszych obszarach wrażliwych, państwa członkowskie mogą rozważyć wykreślenie odniesień do tych obszarów z definicji obszarów wrażliwych zamieszczonej w rozporządzeniu w sprawie zrównoważonego stosowania pestycydów.

Poprawka 25

Artykuł 8 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
1. Do dnia ... [Urząd Publikacji: proszę wstawić datę - 18 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia] r. każde państwo członkowskie opracowuje i publikuje na stronie internetowejkrajowy plan działania zawierający następujące informacje:1. Do dnia ... [Urząd Publikacji: proszę wstawić datę - 18 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia] r. każde państwo członkowskie opracowuje i publikuje na stronie internetowej krajowy plan działania zawierający następujące informacje:
a) cele w zakresie ograniczenia stosowania przyjęte zgodnie z rozdziałem II do 2030 r.;a) sytuacja fitosanitarna w zakresie organizmów szkodliwych dla upraw oraz tendencje rozwojowe, ze wskazaniem obecności nowych organizmów;
b) informacje dotyczące krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r., jak określono w art. 9;b) krajowe cele w zakresie ograniczenia stosowania przyjęte zgodnie z rozdziałem II do 2030 r.;
c) szczegółowe informacje na temat planowanego postępu w odniesieniu do elementów istotnych dla wdrożenia niniejszego rozporządzenia, które wymieniono w części 2 załącznika II;c) informacje dotyczące krajowych celów w zakresie ograniczenia stosowania do 2030 r., jak określono w art. 9;
d) link do odpowiednich części planów strategicznych WPR sporządzonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115, w których określono plany dotyczące zwiększenia powierzchni użytkowanych użytków rolnych zaangażowanej w rolnictwo ekologiczne oraz sposób, w jaki plany te przyczynią się do osiągnięcia celu określonego w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu

żywnościowego" (1), polegającego na przeznaczeniu do 2030 r. 25 % powierzchni użytkowanych użytków rolnych przeznaczonej na rolnictwo ekologiczne;

d) szczegółowe informacje na temat planowanego postępu w odniesieniu do elementów istotnych dla wdrożenia niniejszego rozporządzenia, które wymieniono w części 2 załącznika II;
e) wykaz profesjonalnie używanego sprzętu do wykonywania zabiegów, w stosunku do którego państwo członkowskie stosuje różne wymogi dotyczące kontroli zgodnie z art. 32 ust. 1;e) link do odpowiednich części planów strategicznych WPR sporządzonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2115, w których określono plany dotyczące zwiększenia powierzchni użytkowanych użytków rolnych zaangażowanej w rolnictwo ekologiczne oraz sposób, w jaki plany te przyczynią się do osiągnięcia celu określonego w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu

żywnościowego" (1), polegającego na przeznaczeniu do 2030 r. 25 % powierzchni użytkowanych użytków rolnych przeznaczonej na rolnictwo ekologiczne;

f) informacje na temat szacunkowych rocznych ilości środków ochrony roślin, które nielegalnie stosowano lub przejęto w wyniku działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych w ciągu ostatnich trzech lat oraz wszelkich planowanych środków z tym związanych;f) wykaz profesjonalnie używanego sprzętu do wykonywania zabiegów, w stosunku do którego państwo członkowskie stosuje różne wymogi dotyczące kontroli zgodnie z art. 32 ust. 1;
g) krajowe środki zachęcające do stosowania przez użytkowników profesjonalnych metod niechemicznych poprzez bodźce finansowe, zgodnie z przepisami Unii dotyczącym pomocy państwa;g) informacje na temat szacunkowych rocznych ilości środków ochrony roślin, które nielegalnie stosowano lub przejęto w wyniku działań mających na celu zwalczanie nadużyć finansowych w ciągu ostatnich trzech lat oraz wszelkich planowanych środków z tym związanych;
h) planowane i przyjęte środki mające na celu wspieranie lub zapewnienie, poprzez wiążące wymogi ustanowione w prawie krajowym, innowacji oraz rozwoju i stosowania niechemicznych metod zwalczania agrofagów;h) krajowe środki zachęcające do stosowania przez użytkowników profesjonalnych metod niechemicznych poprzez bodźce finansowe, zgodnie z przepisami Unii dotyczącym pomocy państwa;
i) inne planowane i przyjęte środki mające na celu wspieranie lub zapewnienie, poprzez wiążące wymogi ustanowione w prawie krajowym, zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin zgodnie z zasadami zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, w tym z zasadami zawartymi w przepisach dotyczących poszczególnych upraw, jak określono w art. 15 ust. 1.i) planowane i przyjęte środki mające na celu wspieranie lub zapewnienie, poprzez wiążące wymogi ustanowione w prawie krajowym, innowacji oraz rozwoju i stosowania niechemicznych metod zwalczania agrofagów;
j) inne planowane i przyjęte środki mające na celu wspieranie lub zapewnienie, poprzez wiążące wymogi ustanowione w prawie krajowym, zrównoważonego stosowania środków ochrony roślin zgodnie z zasadami zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami, w tym z zasadami zawartymi w przepisach dotyczących poszczególnych upraw, jak określono w art. 15 ust. 1.
Każde państwo członkowskie bezzwłocznie powiadamia Komisję o pierwszejpublikacji swojego krajowego planu działania.Każde państwo członkowskie bezzwłocznie powiadamia Komisję o pierwszejpublikacji swojego krajowego planu działania, aby Komisja Europejska mogła przeprowadzić kontrolę ex post tych planów.
______________

(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" [(2020) 381 final].

_____________

(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia »Od pola do stołu« na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego" [(2020) 381 final].

Poprawka 26

Artykuł 9 ustęp 1 litera a)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
a) wykaz co najmniejpięciu substancji czynnych, które w okresie trzech lat poprzedzających przyjęcie krajowego planu działania najsilniej wpłynęły na tendencje w zakresie ograniczania stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego oraz na stosowanie bardziej niebezpiecznych środków ochrony roślin, jak określono przy zastosowaniu metody określonej w załączniku I;a) wykaz co najmniej pięciu substancji czynnych, które w okresie trzech lat poprzedzających przyjęcie krajowego planu działania najsilniej negatywnie wpłynęły na tendencje w zakresie ograniczania stosowania chemicznych środków ochrony roślin i ryzyka z nimi związanego oraz na stosowanie bardziejniebezpiecznych środków ochrony roślin, jak określono przy zastosowaniu metody określonej w załączniku I;

Uzasadnienie

Sformułowanie jest niejasne. Istotne są tutaj w szczególności substancje czynne, które najbardziej przyczyniają się do tego, że zamierzone ograniczenie ryzyka nie jest wyraźniejsze.

Poprawka 27

Artykuł 13 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Obowiązki użytkowników profesjonalnych i doradców w zakresie zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikamiObowiązki użytkowników profesjonalnych i doradców w zakresie zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami
1. Aby zapobiec występowaniu organizmów szkodliwych lub zminimalizować ich negatywny wpływ, użytkownicy profesjonalni przed zastosowaniem chemicznych środków ochrony roślin najpierw stosują środki, które nie wymagają użycia chemicznych środków ochrony1. Użytkownicy profesjonalni zawsze stosują nieche- miczne środki zapobiegawcze, takie jak odpowiednie praktyki agronomiczne. Jeżeli konieczne są interwencje, wówczas w celu zminimalizowania negatywnego wpływu organizmów szkodliwych ci użytkownicy najpierw stosują środki, które nie wymagają użycia chemicznych środków ochrony, zgodnie z hierarchią zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami. Chemiczne środki ochrony roślin mogą być stosowane tylko wtedy, gdy żaden inny niechemiczny środek zapobiegawczy ani połączenie takich środków nie okazały się skuteczne.

Poprawka 28

Artykuł 13 ustęp 2

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
2. Z dokumentacji prowadzonejprzez użytkownika profesjonalnego, o której mowa w art. 14 ust. 1, wynika, że uwzględnia on wszystkie poniższe możliwości:2. Z dokumentacji prowadzonejprzez użytkownika profesjonalnego, o której mowa w art. 14 ust. 1, wynika, że przed użyciem chemicznych pestycydów zastosował on wszystkie odpowiednie środki z poniższego wykazu:
- płodozmian,- szeroko zakrojony płodozmian obejmujący co najmniej cztery lata,
- stosowanie nowoczesnych technik uprawy, w tym zwalczanie chwastów przed siewem lub sadzeniem roślin, termin i norma wysiewu, stosowanie wsiewek, uprawa współrzędna, uprawa bezorkowa, cięcie i siew bezpośredni,- zwiększone zróżnicowanie upraw, w tym mieszanie różnych odmian, uprawa współrzędna lub mieszana,
- stosowanie odmian odpornych lub tolerancyjnych oraz wysokiej jakości materiału siewnego i nasadzeniowego lub kwalifikowanego,- stosowanie nowoczesnych technik uprawy, w tym zwalczanie chwastów przed siewem lub sadzeniem roślin, termin i norma wysiewu, stosowanie wsiewek, uprawa współrzędna, niechemiczna. uprawa bezorkowa, cięcie i siew bezpośredni,
- stosowanie zrównoważonego nawożenia, wapnowania i nawadniania lub odwadniania,- stosowanie odmian odpornych lub tolerancyjnych oraz wysokiej jakości materiału siewnego i nasadzeniowego lub kwalifikowanego,
- stosowanie środków higieny, takich jak regularne czyszczenie maszyn i sprzętu, by zapobiec rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych,- regeneracyjne zarządzanie glebą, w tym wykorzystanie zielonego nawozu, nawożenie materiałem organicznym lub ściółkowanie,
- ochrona i stwarzanie warunków dla występowania ważnych organizmów pożytecznych, w tym poprzez stosowanie korzystnych metod ochrony roślin lub wykorzystywanie ekologicznych struktur w miejscu produkcji i poza nim,- unikanie nadmiernego nawożenia i wapnowania i ograniczenie nawadniania lub odwadniania,
- wykluczenie szkodników poprzez stosowanie konstrukcji chronionych, siatek i innych barier fizycznych.- stosowanie środków higieny, takich jak regularne czyszczenie maszyn i sprzętu, by zapobiec rozprzestrzenianiu się organizmów szkodliwych,

- ochrona i stwarzanie warunków dla występowania ważnych organizmów pożytecznych, w tym poprzez stosowanie korzystnych metod ochrony roślin lub wykorzystywanie ekologicznych struktur w miejscu produkcji i poza nim,

- wykluczenie szkodników poprzez stosowanie konstrukcji chronionych, siatek i innych barier fizycznych.

Poprawka 29

Artykuł 13 ustęp 3 litera c)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
c) doradztwo osób o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych.c) doradztwo niezależnych osób o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych.

Uzasadnienie

W doradztwie należy zachować neutralność.

Poprawka 30

Artykuł 14

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Dokumentacja dotycząca środków zapobiegawczych i interwencji w zakresie ochrony upraw przeprowadzanych przez użytkowników profesjonalnych oraz porad dotyczących stosowania środków ochrony roślinDokumentacja dotycząca środków zapobiegawczych i interwencji w zakresie ochrony upraw przeprowadzanych przez użytkowników profesjonalnych oraz porad dotyczących stosowania środków ochrony roślin
1. Jeżeli użytkownik profesjonalny wdraża środki zapobiegawcze lub przeprowadza interwencję, do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16, obejmującego obszar, na którym użytkownik profesjonalny prowadzi działalność, wprowadza on następujące informacje:1. Jeżeli użytkownik profesjonalny przeprowadza interwencję (zapobiegawczą lub leczniczą), do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16, obejmującego obszar, na którym użytkownik profesjonalny prowadzi działalność, wprowadza on następujące informacje:
a) wszelkie środki zapobiegawcze lub interwencje oraz przyczyny takiego środka zapobiegawczego lub interwencji., w tym identyfikację i ocenę poziomu występowania agrofagów, w przypadku gdy państwo członkowskie, w którym działa użytkownik profesjonalny, nie przyjęło w odniesieniu do danej uprawy ani obszaru żadnych przepisów dotyczących poszczególnych upraw;a) wszelkie środki zapobiegawcze lub kombinacja różnych środków (zapobiegawczych lub leczniczych), w przypadku gdy państwo członkowskie, w którym działa użytkownik profesjonalny, nie przyjęło w odniesieniu do danejuprawy ani obszaru żadnych przepisów dotyczących poszczególnych upraw;
b) wszelkie środki zapobiegawcze lub interwencje oraz przyczyny takiego środka zapobiegawczego lub interwencji., w tym identyfikację i ocenę poziomu występowania agrofagów, przeprowadzonych w odniesieniu do mierzalnych kryteriów określonych w mających zastosowanie przepisach, w przypadku gdy państwo członkowskie, w którym działa użytkownik profesjonalny, przyjęło w odniesieniu do danejuprawy i obszaru przepisy dotyczące poszczególnych upraw.b) wszelkie środki zapobiegawcze lub kombinacja różnych środków (zapobiegawczych lub leczniczych), przeprowadzonych w odniesieniu do mierzalnych kryteriów określonych w mających zastosowanie przepisach, w przypadku gdy państwo członkowskie, w którym działa użytkownik profesjonalny, przyjęło w odniesieniu do danej uprawy i obszaru przepisy dotyczące poszczególnych upraw.
2. Użytkownik profesjonalny wprowadza elektroniczny wpis do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16, zawierający imię i nazwisko swojego doradcy oraz daty i treść porad udzielonych przez niego zgodnie z art. 26 ust. 3. Użytkownik profesjonalny udostępnia tę dokumentację na wniosek właściwego organu, o którym mowa w art. 15 ust. 2.2. Użytkownik profesjonalny wprowadza elektroniczny wpis do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16, zawierający imię i nazwisko swojego doradcy oraz daty i treść porad udzielonych przez niego zgodnie z art. 26 ust. 3. Użytkownik profesjonalny udostępnia tę dokumentację na wniosek właściwego organu, o którym mowa w art. 15 ust. 2.
3. Użytkownik profesjonalny prowadzi dokumentację stosowanych środków ochrony roślin zgodnie z art. 67 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w elektronicznym rejestrze dotyczącym stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16. Użytkownik profesjonalny wprowadza również elektroniczny wpis zawierający informacje, czy zabieg przeprowadzono z wykorzystaniem sprzętu powietrznego czy naziemnego. W przypadku zabiegu z powietrza użytkownik profesjonalny wskazuje rodzaj używanego sprzętu.3. Użytkownik profesjonalny prowadzi dokumentację stosowanych środków ochrony roślin zgodnie z art. 67 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w elektronicznym rejestrze dotyczącym stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin, o którym mowa w art. 16. Użytkownik profesjonalny wprowadza również elektroniczny wpis zawierający informacje, czy zabieg przeprowadzono z wykorzystaniem sprzętu powietrznego czy naziemnego. W przypadku zabiegu z powietrza użytkownik profesjonalny wskazuje rodzaj używanego sprzętu.
4. Aby monitorować postępy w ograniczaniu ryzyka i niekorzystnego wpływu stosowania środków ochrony roślin na zdrowie ludzi i na środowisko, należy tak przekształcić system zharmonizowanych wskaźników ryzyka ustanowiony na podstawie dyrektywy (UE) 2009/128/WE, aby za jego sprawą faktycznie można było zająć się dwoma zamierzonymi celami ograniczenia stosowanej ilości środków ochrony roślin i związanego z nimi ryzyka. Przegląd systemu zharmonizowanych wskaźników ryzyka przeprowadza się w ramach art. 35 niniejszego rozporządzenia.
4. Aby zapewnić jednolitą strukturę wpisów wprowadzanych przez użytkowników profesjonalnych do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin zgodnie z ust. 1, 2 i 3, Komisja może - w drodze aktów wykonawczych - przyjąć standardowy szablon takich wpisów. Każdy taki szablon zawiera pola do celów wprowadzania wpisów, które należy przechowywać zgodnie z art. 67 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, oraz wymaga użycia rozpoznawalnego identyfikatora. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 41 ust. 2.5. Aby zapewnić jednolitą strukturę wpisów wprowadzanych przez użytkowników profesjonalnych do elektronicznego rejestru dotyczącego stosowania zintegrowanego zarządzania ochroną przed szkodnikami i środków ochrony roślin zgodnie z ust. 1, 2 i 3, Komisja może - w drodze aktów wykonawczych - przyjąć standardowy szablon takich wpisów. Każdy taki szablon zawiera pola do celów wprowadzania wpisów, które należy przechowywać zgodnie z art. 67 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, oraz wymaga użycia rozpoznawalnego identyfikatora. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 41 ust. 2.

Uzasadnienie

W dużym skrócie aktualna propozycja zharmonizowanego wskaźnika ryzyka pociąga za sobą następujące poważne problemy:

- wszystkie dopuszczone do obrotu substancje czynne otrzymują taki sam współczynnik (tutaj 8), a występujące między nimi ogromne różnice w toksyczności są całkowicie ignorowane w dalszym przebiegu,

- w obrębie grupy substancji z takim samym współczynnikiem korygującym zastosowana ilość jest zatem nagle ponownie kluczowa w kwestii tego, jak substancje z tej grupy wpływają ostatecznie na zharmonizowany wskaźnik ryzyka,

- naturalna chronologiczność grup, do których należy pestycyd, wygląda następująco: aktualnie dopuszczone do obrotu -> kandydat do zastąpienia -> już niedopuszczone do obrotu, z czym idzie w parze coraz mniejsza ilość stosowana w rolnictwie. Przedstawione powyżej, związane z tą kolejnością ustalenie współczynników korygujących prowadzi w nieunikniony sposób do tego, że zharmonizowany wskaźnik ryzyka ostatecznie obliczony za pomocą właśnie tych współczynników może się pozornie tylko zmniejszać i że zmniejszanie to jest nawet jeszcze "przyspieszane" przez zwiększające się współczynniki korygujące.

Zharmonizowany wskaźnik ryzyka pokazuje pod tym względem często zmniejszające się ryzyko, które jednak jest uzasadnione jedynie jego konstrukcją. Sugerowane jest zmniejszające się ryzyko, które jednak w rzeczywistości w ogóle nie występuje lub przynajmniej nie musi występować. Ten stan rzeczy nie jest również w żaden sposób do pogodzenia z celami polityki UE w zakresie chemikaliów i Europejskiego Zielonego Ładu.

Poprawka 31

Artykuł 15 ustęp 7

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
7. Co roku każde państwo członkowskie dokonuje przeglądu swoich przepisów dotyczących poszczególnych upraw i w razie potrzeby aktualizuje je, w tym w przypadku konieczności uwzględnienia zmian w dostępności narzędzi zwalczania organizmów szkodliwych.7. Co roku każde państwo członkowskie dokonuje przeglądu swoich przepisów dotyczących poszczególnych upraw i w razie potrzeby aktualizuje je, w tym w przypadku konieczności uwzględnienia zmian w dostępności narzędzi zwalczania organizmów szkodliwych, a co pięć lat przeprowadza przegląd dotyczący rozwoju odporności na zwalczanie w obrębie odnośnych populacji agrcfagów.

Poprawka 32

Artykuł 16 ustęp 8 (nowy ustęp)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
8. Prowadzenie dokumentacji powinno zostać rozszerzone na obszary nierolnicze, takie jak użycie pestycydów w lasach i w przestrzeni publicznej oraz wzdłuż dróg i linii kolejowych.

Poprawka 33

Artykuł 16 ustęp 9 (nowy ustęp)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
9. Rejestry muszą być udostępniane publicznie przy jednoczesnym zapewnieniu ochrony danych osobowych. W istocie interes publiczny ma pierwszeństwo przed poufnością danych z uwagi na emisje do środowiska.

Poprawka 34

Artykuł 18 ustęp 1

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Stosowanie środków ochrony roślin na obszarach wrażliwychStosowanie środków ochrony roślin na obszarach wrażliwych
1. Zabronione jest stosowanie wszelkich środków ochrony roślin na wszystkich obszarach wrażliwych oraz w odległości wynoszącejdo trzech metrów od takich obszarów. Tej trzymetrowej strefy buforowejnie należy zmniejszać poprzez zastosowanie alternatywnych metod ograniczania ryzyka.1. Zabronione jest stosowanie wszelkich środków ochrony roślin na wszystkich obszarach wrażliwych oraz w odległości wynoszącejdo trzech metrów od takich obszarów. Tej trzymetrowej strefy buforowej nie należy zmniejszać poprzez zastosowanie alternatywnych metod ograniczania ryzyka. W przypadku obszarów wrażliwych wykorzystywanych przez grupy szczególnie wrażliwe ta strefa buforowa wynosi 50 metrów. Również w przypadku stosowania najbardziej niebezpiecznych pestycydów przestrzega się 50-metrowej strefy buforowej.

Uzasadnienie

Z badań naukowych wynika, że skuteczne strefy buforowe muszą mieć szerokość kilkuset metrów, aby zapobiec wprowadzaniu pestycydów. W niedawnym badaniu dotyczącym zanieczyszczenia pestycydami na publicznych placach zabaw stwierdzono, że prawie połowa placów zabaw jest zanieczyszczona co najmniej jednym pestycydem, a 1/4 z nich więcej niż jednym (w tym substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego), i pokazano, że do uzyskania zerowego zanieczyszczenia pestycydami byłaby niezbędna odległość nawet 100 metrów. Badanie uzupełniające pokazuje, że środki łagodzące, które są nawet bardziej rygorystyczne niż proponowane przez KE trzy metry, nie wystarczyły, aby zapobiec narażeniu dzieci i ogółu społeczeństwa na niebezpieczne pestycydy.

Poprawka 35

Artykuł 18 ustęp 2a (nowy ustęp)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
2a. Państwa członkowskie określają jasną procedurę i metody rozwiązywania, problemu występowania agrcfagów na obszarach wrażliwych., wraz z dostępnymi alternatywnymi rozwiązaniami niechemicznymi, począwszy od zapobiegania, monitorowania, metod fizycznych i mechanicznych oraz kontroli biologicznej.

Poprawka 36

Artykuł 18 ustęp 3

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie może zezwolić użytkownikowi profesjonalnemu na stosowanie środka ochrony roślin na obszarze wrażliwym przez ograniczony okres z dokładnie określoną datą rozpoczęcia i zakończenia, który jest możliwie najkrótszy, ale nie przekracza 60 dni, pod warunkiem że spełnione są wszystkie poniższe warunki:3. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie może zezwolić użytkownikowi profesjonalnemu na stosowanie środka ochrony roślin na obszarze wrażliwym przez ograniczony okres z dokładnie określoną datą rozpoczęcia i zakończenia, który jest możliwie najkrótszy, ale nie przekracza 90 dni, pod warunkiem że spełnione są wszystkie poniższe warunki:
a) udowodnione zostało poważne i nadzwyczajne ryzyko rozprzestrzeniania się agrofagów kwarantannowych lub inwazyjnych gatunków obcych;a) udowodnione zostało poważne i nadzwyczajne ryzyko rozprzestrzeniania się agrofagów lub inwazyjnych gatunków obcych;
b) nie istnieje żadna technicznie wykonalna alternatywna technika zwalczania o niższym ryzyku, która powstrzymałaby rozprzestrzenianie się agrofagów kwarantannowych lub inwazyjnych gatunków obcych.b) nie istnieje żadna technicznie wykonalna alternatywna technika zwalczania o niższym ryzyku, która powstrzymałaby rozprzestrzenianie się agrofagów lub inwazyjnych gatunków obcych.

Poprawka 37

Artykuł 19

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Specjalne środki na rzecz ochrony środowiska wodnego i wody pitnejSpecjalne środki na rzecz ochrony środowiska wodnego i wody pitnej
1. Zabrania się stosowania wszelkich środków ochrony roślin na wszystkich wodach powierzchniowych i w odległości do 3 m od nich. Tej trzymetrowej strefy buforowej nie należy zmniejszać poprzez zastosowanie alternatywnych metod ograniczania ryzyka.1. Zabrania się stosowania wszelkich środków ochrony roślin na wszystkich wodach powierzchniowych i w odległości do 3 m od nich. Tej trzymetrowej strefy buforowej nie należy zmniejszać poprzez zastosowanie alternatywnych metod ograniczania ryzyka.
2. Państwa członkowskie mogą ustanowić większy zasięg obowiązkowych stref buforowych przylegających do wód powierzchniowych.2. Państwa członkowskie mogą ustanowić większy zasięg obowiązkowych stref buforowych przylegających do wód powierzchniowych.
3. Do dnia ... [Urząd Publikacji: proszę wstawić datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia] r. państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki, aby uniknąć pogorszenia stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz wód przybrzeżnych i morskich, a także umożliwić osiągnięcie dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych, w celu ochrony środowiska wodnego i zasobów wody pitnej przed wpływem środków ochrony roślin, aby osiągnąć co najmniej cele określone w dyrektywach 2000/60/WE, 2006/118/WE, 2008/105/WE,

2008/56/WE i (UE) 2020/2184.

3. Do dnia [Urząd Publikacji: proszę wstawić datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia] państwa członkowskie wprowadzają odpowiednie środki, aby niezwłocznie powstrzymać już mające miejsce wprowadzanie pestycydów do środowiska powodujące nieakceptowane stężenia środowiskowe, uniknąć dalszego pogorszenia stanu wód powierzchniowych i podziemnych oraz wód przybrzeżnych i morskich, a także umożliwić osiągnięcie dobrego stanu wód powierzchniowych i podziemnych, w celu ochrony środowiska wodnego i zasobów wody pitnej przed skutkami stosowania środków ochrony roślin, aby osiągnąć co najmniej cele określone w dyrektywach 2000/60/WE, 2006/118/WE, 2008/105/WE,

2008/56/WE i (UE) 2020/2184.

4. W tym kontekście konieczne jest, aby dostawcy wody pitnej regularnie otrzymywali nieograniczony dostęp do wystarczająco podzielonych pod względem czasu i miejsca, właściwych dla substancji czynnych danych dotyczących stosowania pestycydów w strefach ochrony wód położonych na ich obszarze działania. Takie dane powinny być również udostępniane w odpowiedniej formie ogółowi społeczeństwa.
5. Stosowanie chemicznych środków ochrony roślin powinno być zabronione na powierzchniach bardzo przepuszczalnych lub innych obiektach znajdujących się w pobliżu wód powierzchniowych bądź podziemnych, lub na powierzchniach szczelnych o wysokim ryzyku spływu do wód bądź systemów kanalizacyjnych.
6. Państwa członkowskie wyznaczają strefy ochronne wód powierzchniowych i podziemnych wykorzystywanych do poboru wody pitnej, w których stosowanie lub przechowywanie pestycydów jest zakazane.

Uzasadnienie

W związku z regularnym i szeroko rozpowszechnionym występowaniem pestycydów w wodach w stężeniach, które zgodnie z unijną procedurą udzielania zezwoleń w ogóle nie mogą występować w tej wysokości i pociągają przez to za sobą poważne negatywne skutki dla różnorodności biologicznej i gospodarki przyrody, podkreśla się konieczność podjęcia środków, które najpierw w ogóle stworzą akceptowalny stan faktyczny.

Dostawa wody pitnej jest realizowana w ważnym interesie ogólnym i należy umożliwić jej dostawcom nadzorowanie oraz zapewnianie jakości wody pitnej przy wykorzystaniu wszelkich potrzebnych do tego informacji.

Poprawka 38

Artykuł 19a (nowy artykuł)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Rozszerzona odpowiedzialność producenta
1. Państwa członkowskie podejmują środki w celu zapewnienia, aby producenci wprowadzający do obrotu wszystkie środki ochrony roślin ponosili rozszerzoną odpowiedzialność producenta.
2. Państwa członkowskie zapewniają ustanowienie systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta dla wszystkich środków ochrony roślin, w tym ich metabolitów, zgodnie z art. 8 i 8a dyrektywy 2008/98/WE.
3. Państwa członkowskie zapewniają, aby producenci środków ochrony roślin pokrywali koszty zgodnie z przepisami dotyczącymi rozszerzonej odpowiedzialności producenta zawartymi w dyrektywie 2008/98/WE oraz, o ile nie zostały one jeszcze uwzględnione, pokrywali następujące koszty:
a) koszty inwestycji i koszty operacyjne ponoszone przez dostawców wody pitnej w celu zapewnienia zgodności z wartościami parametrycznymi dla pestycydów i ich metabolitów określonymi w części B załącznika 1 do dyrektywy (UE) 2020/2184;

b) koszty gromadzenia i weryfikacji danych dotyczących produktów wprowadzanych do obrotu.

4. Określone w ust. 3 koszty, które należy pokryć, nie przekraczają kosztów niezbędnych do gospodarnego świadczenia wskazanych w tych przepisach usług i są ustalane z zachowaniem przejrzystości między zainteresowanymi podmiotami.
5. Państwa członkowskie zapewniają, aby wkład każdego producenta, o którym mowa w ust. 3, był określany na podstawie zagrożenia dla środowiska i zdrowia związanego ze środkami ochrony roślin wprowadzanymi do obrotu.
6. Państwa członkowskie w jasny sposób określają role i obowiązki wszystkich odpowiednich zaangażowanych podmiotów.
7. Każde państwo członkowskie zezwala producentom mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim, którzy wprowadzają produkty do obrotu w tym państwie członkowskim, na wyznaczenie osoby prawnej lub fizycznej mającej siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium tego państwa członkowskiego jako upoważnionego przedstawiciela do celów wypełniania na tym terytorium obowiązków producenta w zakresie systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

Poprawka 39

Artykuł 27 ustęp 3 litera a)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
a) potencjalne zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska spowodowane ostrymi lub przewlekłymi skutkami stosowania środków ochrony roślin;a) potencjalne zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska spowodowane ostrymi lub przewlekłymi skutkami stosowania środków ochrony roślin;

aa) potencjalne zagrożenia dla zdrowia ludzi i dla środowiska wynikające z łącznego stosowania środków ochrony roślin oraz brak danych dotyczących efektów kombinacji środków ochrony roślin, które nie są oceniane w związku ze stosowaniem środków ochrony roślin;

Poprawka 40

Artykuł 28 ustęp 2-4 (nowy ustęp)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
2. Co roku do dnia 31 sierpnia każde państwo członkowskie przedkłada Komisji sprawozdanie zawierające następujące informacje:2. Co roku do dnia 31 sierpnia każde państwo członkowskie przedkłada Komisji sprawozdanie zawierające następujące informacje:
a) liczba przypadków ostrych i przewlekłych zatruć wynikających z narażenia osób na działanie środków ochrony roślin w poprzednim roku kalendarzowym;a) liczba przypadków ostrych i przewlekłych zatruć wynikających z narażenia osób na działanie środków ochrony roślin w poprzednim roku kalendarzowym;
b) informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczące każdego przypadku zatrucia.b) informacje, o których mowa w ust. 1, dotyczące każdego przypadku zatrucia;
c) liczba chorób zawodowych wywołanych stosowaniem środków ochrony roślin lub narażeniem na ich działanie w poprzednim roku.
3. Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu ustanowienia wzoru przekazywania informacji i danych, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 41 ust. 2.3. Komisja przyjmuje akty wykonawcze w celu ustanowienia wzoru przekazywania informacji i danych, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 41 ust. 2.
4. W odniesieniu do chorób zawodowych wywołanych stosowaniem środków ochrony roślin lub narażeniem na ich działanie w poprzednim roku:
a) każde państwo członkowskie wyznacza właściwy organ odpowiedzialny za utworzenie systemu zgłaszania i uznawania chorób zawodowych wywołanych stosowaniem środków ochrony roślin lub narażeniem na ich działanie oraz systemu sprawiedliwych odszkodowań za te choroby;
b) państwa członkowskie dopilnowują, aby wyznaczone organy dysponowały wystarczającym personelem i wystarczającymi zasobami do należytego wypełniania swoich zadań, w tym skutecznych kontroli;
c) państwa członkowskie dopilnowują, aby wiążące krajowe dopuszczalne normy narażenia zawodowego (LEP[ES1]) tyły nadzorowane, przestrzegane i wykorzystywane podczas stosowania substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin lub narażenia na ich działanie;
d) państwa członkowskie dopilnowują, aby każdy użytkownik profesjonalny, łącznie z pracownikami, miał dostęp do dokumentacji urzędowej określającej rodzaj środka ochrony roślin stosowanego podczas jego pracy zawodowej i okres narażenia;
e) pracodawcy muszą udostępnić wszystkim pracownikom, którzy są przez nich zatrudnieni, dokumentację urzędową określoną w ust. 4;
f) państwa członkowskie dbają o wypełnienie obowiązku określonego w ust. 5 oraz stosują skuteczne, odstraszające i proporcjonalne kary za naruszenia tego wymogu;
g) państwa członkowskie ułatwiają zgłaszanie chorób zawodowych związanych ze stosowaniem środków ochrony roślin lub narażeniem na ich działanie, tworząc dostępne i skuteczne mechanizmy zgłaszania;
h) państwa członkowskie są zobowiązane, by zadbać o uznanie tych chorób i o stosowne odszkodowanie.

Poprawka 41

Artykuł 33a (nowy artykuł)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
Monitorowanie pozostałości pestycydów

1. Państwa członkowskie wprowadzają rutynowe środki w celu realizacji konkretnych, reprezentatywnych programów monitorowania pozostałości substancji czynnych i ich metabolitów w zasobach wodnych, wodach gruntowych, glebie, powietrzu/pyle/opadach, faunie i florze oraz u ludzi.

2. Istniejące programy i wskaźniki monitorowania są oceniane i w razie potrzeby dostosowywane, a nowe programy są odpowiednio przystosowywane w celu zapewnienia generowania odpowiednich danych z monitorowania. W razie konieczności państwa członkowskie wdrażają dodatkowe środki w celu zadbania o zgodność stosowania środków ochrony roślin z przepisami art. 4 i 29 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

3. Wyniki programów monitorowania są przedkładane Komisji i publikowane na stronie internetowej, o której mowa w art. 8. Komisja analizuje wyniki i rozważa, czy konieczne są zmiany regulacyjne.

Poprawka 42

Artykuł 36 ustęp 2 litera a)

Tekst zaproponowany przez Komisję EuropejskąPoprawka KR-u
a) wskazać pięć substancji czynnych mających najbardziej znaczący wpływ na wynik;a) wskazać pięć substancji czynnych mających najbardziej znaczący negatywny wpływ na wynik;

Uzasadnienie

Jaśniejsze sformułowanie.

II. ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1. Zdecydowanie popiera działania na rzecz ograniczenia użycia chemicznych środków ochrony roślin i związanego z nimi ryzyka oraz dążenie do zapewnienia zrównoważonych systemów żywnościowych. Trzeba jednak zadbać o to, by obowiązki określone w przepisach nie powodowały nadmiernych obciążeń administracyjnych.

2. Przypomina, że w swojej opinii na temat reformy WPR zaapelował, aby do 2027 r. określone ilościowo, mierzalne i dające się osiągnąć wspólne cele europejskie na rzecz krajowych planów strategicznych zostały włączone do rozporządzenia w sprawie WPR 1 , przy czym użycie pestycydów w państwach członkowskich zmniejszy się o co najmniej 30 % w porównaniu do 2017 r.

3. Uważa, że Komisja Europejska powinna - za pomocą aktów delegowanych i zgodnie z art. 35 niniejszego rozporządzenia - pracować nad ciągłym, uporządkowanym przeglądem wskaźników, w ramach którego toksyczność należy rozpatrywać w wystarczającym oddzieleniu od ilości pestycydów, a szeroki przedział różnych działań toksycznych - który np. jak dotąd ma być uwzględniany w grupie zharmonizowanego wskaźnika ryzyka z takim samym współczynnikiem korygującym - należy przy tym uwzględniać w sposób różnicujący toksyczność.

4. Apeluje o przekazywanie krajowych planów działania Komisji, by mogła przeprowadzać ich kontrolę ex post, przy wsparciu grupy niezależnych ekspertów, do której należą przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, co pozwoli zagwarantować przejrzystość metod.

5. Wzywa Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności, aby bardzo regularnie sprawdzał zezwolenia i skuteczność pestycydów dopuszczonych do obrotu, gdy tylko w populacjach agrofagów poddanych działaniu produktu zacznie występować odporność, co pozwoli uniknąć namnażania nieskutecznych i tym samym niepotrzebnych produktów.

6. Wzywa UE, aby finansowała projekty badawcze w zakresie nieznanego obecnie oddziaływania pestycydów występujących w połączeniu ze sobą na zdrowie ludzi i różnorodność biologiczną.

7. Odnotowuje, że w ciągu ostatnich 10 lat znacznie posunęły się do przodu prywatne i publiczne badania nad kontrolą biologiczną i zintegrowanym zarządzaniem ochroną przed szkodnikami i obecnie zapewniają one alternatywne rozwiązania w przypadku 40 % stosowania pestycydów syntetycznych. Chciałby, aby w programie badawczym Unii Europejskiej podkreślono jeszcze bardziej wsparcie dla tych programów, tak by do 2030 r. można było osiągnąć co najmniej cel polegający na ograniczeniu stosowania pestycydów o połowę.

8. Wzywa UE do wyraźnego przekształcenia podejścia opartego na zharmonizowanym wskaźniku ryzyka, tak aby obok ilości zdecydowanie uwzględnić w szczególności toksyczność. Wzywa UE do kompleksowej weryfikacji prognostycznego efektu zharmonizowanego wskaźnika ryzyka bądź stosowanego alternatywnie podejścia i do zagwarantowania, by redukcja obliczonej wielkości ryzyka również faktycznie prowadziła do redukcji negatywnego wpływu pestycydów na środowisko bądź na zdrowie człowieka. Wnosi, aby Komisja Europejska przeprowadziła przegląd w sposób uporządkowany, tak aby zapewnić uzyskanie wiarygodnych wyników na podstawie obowiązujących wskaźników.

9. Apeluje, aby zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 1 października 2019 r. Unia Europejska sfinansowała prowadzenie badań doświadczalnych w zakresie toksyczności długoterminowej pestycydów w ich całkowitej postaci użytkowej przed ich dopuszczeniem na rynek europejski.

10. Zwraca uwagę, że bezpieczeństwo żywnościowe nie może zostać zagrożone przez zbyt szybki proces adaptacji w kontekście obecnego kryzysu.

11. Przypomina, że ograniczenie użycia pestycydów i zmniejszenie toksyczności poprawiają odporność gospodarstw rolnych na kryzys gospodarczy, energetyczny i środowiskowy.

12. Zauważa ponadto, że obniżenie standardów zrównoważonej produkcji żywności na tle obecnego kryzysu mogłoby nie tylko spowodować powstanie kosztów środowiskowych, lecz również nasilić zmienność cen.

13. Wzywa państwa członkowskie, aby zwiększyły swoje środki wsparcia rolników w ograniczaniu użycia pestycydów i związanego z nimi ryzyka w ramach swoich planów strategicznych WPR.

14. Ubolewa, że Komisja Europejska proponuje, aby niezbędne środki finansowe pochodziły ze wspólnej polityki rolnej (WPR) przez okres pięciu lat, ale bez dodawania do funduszu żadnych nowych środków.

15. Wyraża ubolewanie, że zatwierdzone przez Komisję krajowe plany strategiczne charakteryzują się bardzo niskimi ambicjami odnośnie do ograniczenia ilości pestycydów i przede wszystkim związanego z pestycydami ryzyka oraz nie osiągną przez to celów, które postawiła sobie Europa.

16. Wzywa UE do wprowadzenia zakazu przywozu żywności, która jest poddawana działaniu pestycydów niedopuszczonych do obrotu w Europie i zagraża zdrowiu obywateli bądź środowisku, co pozwoli stworzyć uczciwe warunki konkurencji dla naszych producentów.

17. Apeluje do Komisji, by w celu zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1107/2009 2 , wprowadziła zakaz wywozu niedopuszczonych do obrotu pestycydów bądź ich substancji czynnych z Europy do państw trzecich.

18. Przypomina organom UE, że obywatele w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy wezwali organy UE do zdecydowanych działań w celu wspierania i zagwarantowania rolnictwa bardziej przyjaznego dla środowiska i dla klimatu.

19. Przypomina o roli regionów i samorządów lokalnych w Europie we wdrażaniu Europejskiego Zielonego Ładu, zwłaszcza dzięki ich roli we wdrażaniu i nadzorowaniu WPR.

20. Wzywa samorządy lokalne i regionalne, by informowały swoich współobywateli o zagrożeniach związanych z używaniem pestycydów.

21. Apeluje o wprowadzenie zakazu sprzedaży najbardziej niebezpiecznych chemicznych środków ochrony roślin klientom niekomercyjnym.

22. Apeluje o wprowadzenie zakazu sprzedaży chemicznych środków ochrony roślin przez klientów niekomercyjnych.

23. Podkreśla prawo samorządów regionalnych i lokalnych w Europie do planowania na nowo ich terytorium przy uwzględnieniu zasady pomocniczości i proporcjonalności.

Bruksela, dnia 15 marca 2023 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 187).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.