Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wniosek dotyczący utworzenia Europejskiego Funduszu Obronnego.
Dz.U.UE.C.2018.247.43
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Wniosek dotyczący utworzenia Europejskiego Funduszu Obronnego
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2018 r.)
Sprawozdawca: | Dainis Turlais (LV/ALDE), członek rady miasta Rygi |
Dokumenty źródłowe: | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego europejski program rozwoju przemysłu obronnego mający na celu wspieranie konkurencyjności i innowacyjności przemysłu obronnego UE |
COM(2017) 294 final - 2017/0125(COD) | |
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Utworzenie Europejskiego Funduszu Obronnego" | |
COM(2017) 295 final |
I.
ZALECANE POPRAWKI
ZALECANE POPRAWKI
Dodać nowe umocowanie po ostatnim umocowaniu
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Uwzględniając stałą współpracę strukturalną w zakresie obrony i bezpieczeństwa (PESCO) uzgodnioną przez 23 państwa członkowskie Unii Europejskiej w dniu 13 listopada 2017 r., jak stanowi art. 42 ust. 6 i art. 46 Traktatu o UE, a także Protokół nr 10 do tego traktatu; |
Poprawka 2
Motyw 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(2) Aby zwiększyć konkurencyjność i potencjał innowacyjny przemysłu obronnego Unii, należy ustanowić europejski program rozwoju przemysłu obronnego (zwany dalej "programem"). Program powinien mieć na celu zwiększenie konkurencyjności przemysłu obronnego Unii, w tym przemysłu cyberobronnego, poprzez wspieranie współpracy między przedsiębiorstwami w fazie rozwojowej produktów i technologii obronnych. Faza rozwojowa, którą poprzedza faza badawcza i faza technologiczna, pociąga za sobą znaczące ryzyko i koszty, które utrudniają dalsze wykorzystywanie wyników badań i niekorzystnie wpływają na konkurencyjność unijnego przemysłu obronnego. Wspierając fazę rozwojową, program przyczyni się do lepszego wykorzystania wyników badań w dziedzinie obronności, pomoże wypełnić lukę między obszarem badań i produkcji, a także będzie wspierać wszelkie formy innowacyjności. Program powinien uzupełniać działania prowadzone zgodnie z art. 182 TFUE i nie obejmuje wytwarzania produktów i technologii obronnych. | (2) Aby zwiększyć konkurencyjność i potencjał innowacyjny przemysłu obronnego Unii, a także zwiększyć wydajność łącznych wydatków na obronność w Unii, co przyczyniłoby się do strategicznej autonomii UE, należy ustanowić europejski program rozwoju przemysłu obronnego (zwany dalej "programem"). Powinien zapewnić zwiększenie konkurencyjności przemysłu obronnego Unii, w tym przemysłu cyberobronnego, poprzez wspieranie współpracy między przedsiębiorstwami - zwłaszcza MŚP - większej liczby państw w fazie rozwojowej produktów i technologii obronnych. Faza rozwojowa, którą poprzedza faza badawcza i faza technologiczna, pociąga za sobą znaczące ryzyko i koszty, które utrudniają dalsze wykorzystywanie wyników badań i niekorzystnie wpływają na konkurencyjność unijnego przemysłu obronnego. Wspierając fazę rozwojową, program przyczyni się do lepszego wykorzystania wyników badań w dziedzinie obronności, pomoże wypełnić lukę między obszarem badań i produkcji, a także będzie wspierać wszelkie formy innowacyjności. Program powinien uzupełniać działania prowadzone zgodnie z art. 182 TFUE i nie obejmuje wytwarzania produktów i technologii obronnych. |
Poprawka 3
Motyw 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(3) W celu lepszego wykorzystania korzyści skali w przemyśle obronnym program powinien wspierać współpracę między przedsiębiorstwami w zakresie rozwoju technologii i produktów obronnych. | (3) W celu lepszego wykorzystania korzyści skali w przemyśle obronnym program powinien wspierać współpracę między, odpowiednio, państwami członkowskimi i przedsiębiorstwami w zakresie rozwoju technologii i produktów obronnych, tym samym promować standaryzację systemów wojskowych, zwiększając ich interoperacyjność. |
Poprawka 4
Motyw 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(4) Program powinien trwać dwa lata od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. i należy ustalić kwotę na realizację programu w tym okresie. | (4) Program powinien trwać dwa lata od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. i należy ustalić kwotę na realizację programu w tym okresie. W celu finansowania programu z budżetu ogólnego Unii należy przeznaczyć na ten cel kwotę w wysokości 500 mln EUR według cen bieżących. Biorąc pod uwagę, że program jest nową inicjatywą, której nie przewidziano w momencie przyjmowania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020, a także w celu uniknięcia jakiegokolwiek negatywnego wpływu na finansowanie istniejących programów wieloletnich, kwota ta powinna pochodzić z nieprzydzielonych marginesów w ramach pułapów wieloletnich ram finansowych. Ostateczna kwota powinna zostać zatwierdzona przez Parlament Europejski i Radę w drodze rocznej procedury budżetowej. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 5
Motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(5) Program powinien być realizowany w pełnej zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6). Finansowanie może przyjąć w szczególności formę dotacji. W stosownych przypadkach można wykorzystywać instrumenty finansowe lub zamówienia publiczne. | (5) Program powinien być realizowany w pełnej zgodności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (6). Finansowanie może przyjąć w szczególności formę dotacji. W stosownych przypadkach można wykorzystywać instrumenty finansowe lub zamówienia publiczne, przy czym należy zwrócić uwagę na znaczenie mechanizmów łączenia. |
_________ (6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1). | _________ (6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1). |
Uzasadnienie
Nd.
Poprawka 6
Motyw 10
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(10) Ponieważ celem programu jest wspieranie konkurencyjności unijnego przemysłu obronnego poprzez ograniczenie ryzyka w fazie rozwojowej wspólnych projektów, działania związane z rozwojem produktu lub technologii obronnych - takie jak określanie wspólnych specyfikacji technicznych, projekt, tworzenie prototypów, testowanie, kwalifikowanie, certyfikacja, studia wykonalności i inne środki towarzyszące - powinny kwalifikować się do wsparcia. Dotyczy to również modernizacji już istniejących produktów i technologii obronnych. | (10) Ponieważ celem programu jest zwiększenie strategicznej niezależności UE dzięki poprawie jej zdolności obronnych oraz wspieranie konkurencyjności unijnego przemysłu obronnego poprzez ograniczenie ryzyka w fazie rozwojowej wspólnych projektów, działania związane z rozwojem produktu lub technologii obronnych - takie jak określanie wspólnych specyfikacji technicznych, projekt, tworzenie prototypów, testowanie, kwalifikowanie, certyfikacja, studia wykonalności i inne środki towarzyszące - powinny kwalifikować się do wsparcia. Dotyczy to również modernizacji już istniejących produktów i technologii obronnych opracowanych przez państwa członkowskie. |
Poprawka 7
Motyw 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(13) Ponieważ program ma na celu zwiększenie konkurencyjności unijnego przemysłu obronnego, do wsparcia powinny kwalifikować się wyłącznie podmioty mające siedzibę w Unii i znajdujące się pod skuteczną kontrolą państw członkowskich lub ich obywateli. Ponadto - w celu zapewnienia ochrony podstawowych interesów Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa - infrastruktura, obiekty, aktywa i zasoby używane przez beneficjentów i podwykonawców w działaniach finansowanych w ramach programu nie mogą być zlokalizowane na terytorium państw trzecich. | (13) Ponieważ program ma na celu zwiększenie konkurencyjności unijnego przemysłu obronnego, do wsparcia powinny kwalifikować się wyłącznie podmioty mające siedzibę w Unii i znajdujące się pod skuteczną kontrolą państw członkowskich lub ich obywateli. Ponadto - w celu zapewnienia ochrony podstawowych interesów Unii i jej państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa - infrastruktura, obiekty, aktywa i zasoby używane przez beneficjentów i podwykonawców w działaniach finansowanych w ramach programu nie mogą być zlokalizowane na terytorium państw trzecich. W kontekście współpracy transgranicznej należy chronić przedsiębiorstwa, które mają siedzibę w UE, przed wpływem wywieranym przez przedsiębiorstwa z państw trzecich. |
Poprawka 8
Motyw 21
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(21) Komisja powinna ustanowić wieloletni program prac zgodnie z celami programu. Przy ustanawianiu programu prac Komisję powinien wspierać komitet państw członkowskich (zwany dalej "komitetem programu"). W świetle unijnej polityki w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), która jest kluczem do zapewnienia wzrostu gospodarczego, innowacji, tworzenia miejsc pracy i integracji społecznej w UE, oraz uwzględniając fakt, że wspierane działania będą z reguły wymagały współpracy ponadnarodowej, ważne jest, aby program prac odzwierciedlał i umożliwiał taki transgraniczny udział MŚP oraz aby w związku z tym część całkowitego budżetu była przeznaczona na takie działania. | (21) Komisja powinna ustanowić wieloletni program prac zgodnie z celami programu. Przy ustanawianiu programu prac Komisję powinien wspierać komitet państw członkowskich (zwany dalej "komitetem programu"). W świetle unijnej polityki w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), która jest kluczem do zapewnienia wzrostu gospodarczego, innowacji, tworzenia miejsc pracy i integracji społecznej w UE, oraz uwzględniając fakt, że wspierane działania będą z reguły wymagały współpracy ponadnarodowej, ważne jest, aby program prac odzwierciedlał i umożliwiał taki transgraniczny udział MŚP, przy czym wielkość pomocy finansowej powinna wynosić co najmniej 20 % całkowitego rocznego budżetu. |
Poprawka 9
Nowy motyw po motywie 25
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
(26) Komisja powinna położyć nacisk na podejście terytorialne lub ukierunkowane na konkretny obszar i tym samym poinformować MŚP, klastry regionalne i regiony we wszystkich państwach członkowskich o możliwościach wykorzystania programu i dalszych możliwościach finansowania projektów z zakresu obronności, zwłaszcza z myślą o wsparciu regionalnych strategii inteligentnej specjalizacji. |
Poprawka 10
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 2 | Artykuł 2 |
Cele | Cele |
Program ma następujące cele: | Program ma następujące cele: |
a) wspieranie konkurencyjności i zdolności innowacyjnych unijnego przemysłu obronnego poprzez wspieranie działań w fazie rozwojowej; | a) wspieranie konkurencyjności i zdolności innowacyjnych unijnego przemysłu obronnego poprzez wspieranie działań w fazie rozwojowej; |
b) wspieranie współpracy między przedsiębiorstwami, w tym między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, i czerpanie z niej korzyści, w dziedzinie rozwoju technologii i produktów zgodnie z priorytetami w zakresie zdolności obronnych uzgodnionymi wspólnie przez państwa członkowskie w ramach Unii; | b) wspieranie współpracy między przedsiębiorstwami, w tym między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, i czerpanie z niej korzyści, w dziedzinie rozwoju technologii i produktów zgodnie z priorytetami w zakresie zdolności obronnych uzgodnionymi wspólnie przez państwa członkowskie w ramach Unii; |
c) wspieranie lepszego wykorzystywania wyników badań w zakresie obronności oraz przyczynianie się do wypełnienia luki między badaniami a rozwojem. | c) wspieranie lepszego wykorzystywania wyników badań w zakresie obronności oraz przyczynianie się do wypełnienia luki między badaniami a rozwojem; |
d) rozwój zdolności w zakresie bezpieczeństwa i obrony w państwach członkowskich UE posiadających granice zewnętrzne. |
Uzasadnienie
Program musi mieć charakter integracyjny i być otwarty dla beneficjentów ze wszystkich państw członkowskich, przełamując izolację geograficzną. W celu wywiązania się ze zobowiązań w zakresie kontroli i ochrony granic zewnętrznych UE, odpowiednie państwa członkowskie powinny mieć możliwość rozwoju inteligentnej specjalizacji w ramach przemysłu obronnego.
Poprawka 11
Artykuł 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 3 | Artykuł 3 |
Budżet | Budżet |
Kwota przeznaczona na realizację programu w latach 2019-2020 wynosi 500 milionów EUR w cenach bieżących. | Kwota przeznaczona na realizację programu w latach 2019-2020 wynosi 500 milionów EUR w cenach bieżących i powinna pochodzić wyłącznie z nieprzydzielonych marginesów, a nie z przesunięć budżetowych. |
Uzasadnienie
Nie do pomyślenia jest, by budżet na ten program, który nie był przewidziany w chwili sporządzania wieloletnich ram finansowych, pokrywany był ze środków przeznaczonych już na obecnie realizowane programy UE.
Poprawka 12
Artykuł 4 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Ogólne przepisy dotyczące finansowania | Ogólne przepisy dotyczące finansowania |
Pomoc finansowa Unii może być udzielana w formie rodzajów finansowania przewidzianych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 966/2012, a w szczególności w formie: a) dotacji; b) instrumentów finansowych; c) zamówień publicznych. | Pomoc finansowa Unii może być udzielana w formie rodzajów finansowania przewidzianych w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 966/2012, w szczególności w formie dotacji oraz, w razie potrzeby, również instrumentów finansowych i zamówień publicznych. Unia Europejska może zapewnić pomoc finansową na obsługę techniczną w opracowaniu projektów przez MŚP. |
Poprawka 13
Artykuł 7 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Uprawnione podmioty | Uprawnione podmioty |
Beneficjentami są przedsiębiorstwa mające siedzibę w Unii, w których państwa członkowskie lub obywatele państw członkowskich są właścicielami ponad 50 % przedsiębiorstwa lub skutecznie je kontrolują w rozumieniu art. 6 ust. 3, bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub kilka przedsiębiorstw pośredniczących. Ponadto cała infrastruktura, wszystkie obiekty, aktywa i zasoby używane przez uczestników, w tym podwykonawcy i inne osoby trzecie, w działaniach finansowanych w ramach programu nie mogą być zlokalizowane na terytorium poza państwami członkowskimi w całym okresie realizacji działania. | Beneficjentami są przedsiębiorstwa i ich podwykonawcy mające siedzibę w Unii, które spełniają kryteria współpracy transgranicznej i w których państwa członkowskie lub obywatele państw członkowskich są właścicielami ponad 50 % przedsiębiorstwa lub skutecznie je kontrolują w rozumieniu art. 6 ust. 3, bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub kilka przedsiębiorstw pośredniczących. Ponadto cała infrastruktura, wszystkie obiekty, aktywa i zasoby używane przez uczestników, w tym podwykonawcy i inne osoby trzecie, w działaniach finansowanych w ramach programu nie mogą być zlokalizowane na terytorium poza państwami członkowskimi w całym okresie realizacji działania. |
Poprawka 14
Artykuł 10
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Kryteria przyznawania środków | Kryteria przyznawania środków |
Działania proponowane do finansowania w ramach programu są oceniane na podstawie następujących kryteriów stosowanych łącznie: | Działania proponowane do finansowania w ramach programu są oceniane na podstawie następujących kryteriów stosowanych łącznie: |
(a) doskonałość; | (a) doskonałość; |
(b) wkład w innowacyjność i rozwój technologiczny przemysłu obronnego, a równocześnie wspieranie autonomii przemysłu Unii w dziedzinie technologii obronnych; oraz | (b) wkład w innowacyjność i rozwój technologiczny przemysłu obronnego, a równocześnie wspieranie autonomii przemysłu Unii w dziedzinie technologii obronnych; oraz |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(c) wkład w interesy Unii w zakresie bezpieczeństwa i obrony poprzez doskonalenie technologii obronnych, które przyczyniają się do realizacji priorytetów w zakresie zdolności obronnych uzgodnionych wspólnie przez państwa członkowskie w ramach Unii; oraz | (c) wkład w interesy Unii w zakresie bezpieczeństwa i obrony poprzez doskonalenie technologii obronnych, które przyczyniają się do realizacji priorytetów w zakresie zdolności obronnych uzgodnionych wspólnie przez państwa członkowskie w ramach Unii; oraz |
(d) zasadność, zwłaszcza poprzez wykazanie przez beneficjentów, że pozostałe koszty działań kwalifikowalnych zostają pokryte z innych środków finansowania, takich jak wkłady państw członkowskich; oraz | (d) zasadność, zwłaszcza poprzez wykazanie przez beneficjentów, że pozostałe koszty działań kwalifikowalnych zostają pokryte z innych środków finansowania, takich jak wkłady państw członkowskich; oraz |
(e) w przypadku działań opisanych w art. 6 ust. 1 lit. b)-e), wkład w konkurencyjność europejskiego przemysłu obronnego poprzez wykazanie przez beneficjentów, że państwa członkowskie zobowiązały się do wspólnej produkcji i zamówienia produktu końcowego lub technologii końcowej w skoordynowany sposób, w tym w stosownych przypadkach przez zamówienie wspólne. | (e) w przypadku działań opisanych w art. 6 ust. 1 lit. b)-e), wkład w konkurencyjność europejskiego przemysłu obronnego poprzez wykazanie przez beneficjentów, że państwa członkowskie zobowiązały się do wspólnej produkcji i zamówienia produktu końcowego lub technologii końcowej w skoordynowany sposób, w tym w stosownych przypadkach przez zamówienie wspólne. |
Środki, które zaproponowano w celu uzyskania finansowania w ramach części programu ukierunkowanej na wsparcie MŚP i rozwój zdolności w zakresie bezpieczeństwa i obrony regionów położonych na granicach zewnętrznych UE, należy ocenić na podstawie następujących kryteriów: | |
(a) doskonałości; | |
(b) potencjału stworzenia zintegrowanego systemu przedsiębiorstw w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony; | |
(c) zasadności poprzez wykazanie przez beneficjentów, że pozostałe koszty zostają pokryte z innych środków finansowania, takich jak wkłady państw członkowskich. |
Uzasadnienie
Nd.
Poprawka 15
Artykuł 13 ustęp 3
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Program prac | Program prac |
W programie prac zapewnia się przeznaczenie wiarygodnej części całkowitego budżetu na działania umożliwiające transgraniczne uczestnictwo MŚP. | W programie prac zapewnia się przeznaczenie przynajmniej 20 % całkowitego budżetu na działania umożliwiające transgraniczne uczestnictwo MŚP. |
Uzasadnienie
Nd.
II.
ZALECENIA POLITYCZNE
ZALECENIA POLITYCZNE
Wprowadzenie
Przestrzeganie zasad pomocniczości i proporcjonalności
Skoncentrowanie się na wartości dodanej UE
Włączenie MŚP do łańcucha dostaw europejskiego przemysłu obronnego
Finansowanie
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.