Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Władze lokalne i regionalne kształtujące przyszłe Partnerstwo Wschodnie.
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2020.79.45
Akt nienormatywny Wersja od: 10 marca 2020 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Władze lokalne i regionalne kształtujące przyszłe Partnerstwo Wschodnie
(2020/C 79/09)
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2020 r.)
Sprawozdawca generalny: | Tadeuš ANDŽEJEVSKI (LT/EKR), radny rejonu miejskiego Wilna |
Dokument źródłowy: | Ustrukturyzowane konsultacje UE w sprawie przyszłego Partnerstwa Wschodniego rozpoczęte w dniu 26 lipca 2019 r. |
ZALECENIA POLITYCZNE
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
1.
Docenia powstanie przed dziesięciu laty Partnerstwa Wschodniego (PW) jako wspólnej inicjatywy Unii Europejskiej, jej państw członkowskich oraz sześciu krajów partnerskich z Europy Wschodniej i Zakaukazia: Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy. Przypomina, że głównym inicjatorem utworzenia PW jako ustrukturyzowanej polityki, która wspierałaby współpracę regionalną i służyła zacieśnieniu relacji UE z partnerami z Europy Wschodniej, były Polska i Szwecja. Ocenia, że PW przez lata stało się ważnym narzędziem oddziaływania UE na kraje położone na wschód od jej granic. Zauważa, że w ciągu dekady działania PW wdrożono szereg projektów i inicjatyw, które przysłużyły się przeprowadzeniu niezbędnych reform w krajach PW oraz budowaniu tam społeczeństwa obywatelskiego.2.
Popiera dalszy rozwój PW w kolejnej dekadzie współpracy z UE. Zachęca do zwiększania udziału państw PW w instytucjach i agencjach unijnych, a także w programach sektorowych UE, w tym także zwiększania udziału w podejmowaniu decyzji dotyczących tych programów i ich wykorzystania w państwach PW. Zaleca stopniowe zwiększanie roli władz lokalnych i regionalnych z krajów PW w zarządzaniu programami unijnymi wdrażanymi w tych państwach.3.
W szczególności zachęca do poszerzenia ram prawnych kształtujących PW, na przykład rozbudowania umów stowarzyszeniowych podpisanych z Ukrainą, Gruzją i Mołdawią o aneksy umożliwiające udział w kolejnych programach UE. Dlatego z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Parlamentu Europejskiego ukierunkowaną na rozbudowanie współpracy z tymi trzema państwami. Proces zacieśnienia współpracy z tymi krajami powinien mieć na celu perspektywę członkostwa w UE. Jednocześnie zauważa, że istnieje potrzeba poszerzenia współpracy także z pozostałymi państwami PW, w tym określenia wspólnych dla UE i poszczególnych państw priorytetów partnerstwa, które będą podstawą do zawierania umów ramowych dotyczących dalszej współpracy.4.
Aktywnie włączył się w prace PW, rozwijając i wzmacniając tę inicjatywę na szczeblu regionalnym i samorządowym. Poprzez podjęcie szeregu inicjatyw, takich jak np. powołanie Konferencji Władz Lokalnych i Regionalnych Partnerstwa Wschodniego (CORLEAP) czy grup zadaniowych do wsparcia reform decentralizacyjnych w poszczególnych krajach (Ukraina), przyczynił się do wzmacniania samorządności w krajach PW oraz współpracy regionalnej zarówno pomiędzy poszczególnymi krajami PW, jak też z krajami UE.5.
Zaleca wzmocnienie instytucjonalne CORLEAP-u, aby Konferencja lepiej służyła wzmacnianiu decentralizacji w krajach PW. W tym celu zaleca zacieśnienie współpracy w ramach CORLEAP-u z przedstawicielami największych stowarzyszeń samorządów lokalnych i regionalnych z UE, jak również z państw PW.6.
Zwraca uwagę, że równość kobiet i mężczyzn zapisana jest w konstytucjach i przepisach prawnych wszystkich krajów PW oraz że wszystkie kraje PW ratyfikowały bez zastrzeżeń wszystkie najważniejsze konwencje międzynarodowe w tej dziedzinie. Przypomina, że zasada równości płci jest również mocno zakorzeniona w traktatach unijnych. Zgodnie z art. 8 TFUE, Unia we wszystkich swych działaniach, a więc także w odniesieniu do PW, ma dążyć do promowania równości mężczyzn i kobiet. Tym samym zachęca instytucje UE do udzielania pomocy przy wymianie najlepszych praktyk w zakresie promowania udziału kobiet w życiu politycznym w samorządach lokalnych i regionalnych krajów UE i PW.7.
Liczy na to, że również w kolejnej perspektywie funkcjonowania PW władze lokalne i regionalne będą odgrywać znaczącą rolę w pomyślnej realizacji celów Partnerstwa. Dlatego KR oczekuje, że na przewidzianym szczycie PW podczas chorwackiej prezydencji w Radzie UE jego zalecenia i opinie, wypracowane we współpracy z najbliższymi obywatelom szczeblami władzy, będą brane pod uwagę przez Komisję Europejską oraz przywódców państw Unii.8.
Zwraca uwagę, że społeczeństwo obywatelskie oraz władze lokalne i regionalne są istotnym czynnikiem wzmacniania praworządności: władze lokalne i regionalne w UE i w krajach PW stanowią podstawowy poziom legitymacji demokratycznej i mają do odegrania kluczową rolę w promowaniu kultury praworządności i w monitorowaniu przestrzegania zasad z nią związanych.9.
Wspiera dalsze reformy decentralizacyjne w państwach PW, przy jednoczesnym poszanowaniu autonomii państw PW w zakresie własnej organizacji terytorialnej i ustrojowej. Dlatego też w pełni akceptuje konkluzje corocznego 9. spotkania CORLEAP-u, które odbyło się w Turku (Finlandia) 12 września 2019 roku, dotyczące strategicznego podejścia do wzmacniania regionalnych i lokalnych inicjatyw mających na celu demokratyzację i decentralizację, łącznie z decentralizacją finansów publicznych.10.
Popiera postulat niektórych europejskich stowarzyszeń władz lokalnych i regionalnych, aby umożliwić szerszy udział władz lokalnych i regionalnych w programach UE realizowanych w państwach PW stowarzyszonych z UE, m.in. związanych z rozwojem zrównoważonego planowania oraz rozwojem gospodarczym i społecznym, pobudzaniem inwestycji, a także infrastrukturą lokalną i regionalną. Cele zrównoważonego rozwoju powinny stanowić wiodącą zasadę dla UE i krajów PW; należy je propagować jako podstawę współpracy we wszystkich obszarach objętych celami zrównoważonego rozwoju. Przykładem takich działań może być udział tych krajów w programie URBACT oraz programie "Europa dla Obywateli", a także w programach dotyczących ochrony klimatu, takich jak LIFE. Uznaje również za wskazane poszerzenie programu TAIEX i programów twinningowych o możliwość udziału władz lokalnych i regionalnych z państw PW.11.
Popiera również udział władz lokalnych i regionalnych państw PW w określaniu celów PW oraz ich późniejszej realizacji. Uznaje przy tym koncepcję różnego zaangażowania poszczególnych krajów w PW, jak również szanuje zasadę nieantagonizowania tych państw.12.
Zaleca przeformułowanie w Agendzie 2030 dwudziestu celów ustalonych na rok 2020 r. pod kątem 17 globalnych celów zrównoważonego rozwoju, aby przyczynić się do ich realizacji w ramach Partnerstwa Wschodniego.13.
UE nadal jest gotowa wspierać integralność terytorialną, niepodległość i suwerenność wszystkich swoich partnerów. Pełne zaangażowanie i przestrzeganie celów i zasad zapisanych w Karcie Narodów Zjednoczonych, akcie końcowym z Helsinek z 1975 r. i w przyjętej przez OBWE w 1990 r. Karcie paryskiej ma podstawowe znaczenie dla realizowania naszej wspólnej wizji pokojowej i niepodzielonej Europy.14.
Wspiera dalsze wysiłki w celu propagowania pokojowego rozstrzygania konfliktów w regionie na podstawie zasad i norm prawa międzynarodowego. Rozwiązywanie konfliktów, budowa zaufania i stosunki dobrosąsiedzkie są niezbędne dla rozwoju społeczno-gospodarczego i współpracy społeczno-gospodarczej. KR z zadowoleniem przyjmuje stosowne wysiłki i wzmocnioną rolę UE w rozwiązywaniu konfliktów i budowie zaufania w ramach uzgodnionych formatów i procesów negocjacyjnych lub przez wsparcie dla nich, również, w stosownych przypadkach, przez obecność w terenie.15.
Z zadowoleniem przyjmuje perspektywę ściślejszej współpracy ze wszystkimi partnerami w dziedzinie modernizacji systemów edukacji, badań naukowych i innowacji oraz poprawy ich wyników pod względem jakości i konkurencyjności, przy jednoczesnym zapewnieniu poszanowania praw, z których korzystają już osoby należące do mniejszości narodowych - zgodnie z postanowieniami konwencji ONZ i Rady Europy i powiązanych protokołów, niedyskryminacji osób należących do mniejszości i poszanowaniu różnorodności, w pełni uwzględniając wiedzę fachową organów Rady Europy podczas reformowania tych systemów.16.
W szczególności opowiada się za pokojowym rozwiązaniem konfliktu we wschodnich regionach Ukrainy i problemu nielegalnej aneksji Krymu przez Federację Rosyjską.Wspieranie dobrych rządów w państwach PW
17.
Opowiada się za wzmocnieniem potencjału i jakości administracji publicznej państw PW na wszystkich szczeblach, w tym przede wszystkim na poziomie władz lokalnych i regionalnych. Wspiera podwyższanie kwalifikacji urzędników publicznych, zwiększanie przejrzystości naboru funkcjonariuszy publicznych i podejmowania decyzji publicznych, w tym wprowadzanie standardów antykorupcyjnych i podejmowanie decyzji na podstawie mechanizmów demokratycznych.18.
Dlatego z uznaniem przyjmuje unijny program "Antykorupcyjna inicjatywa UE na Ukrainie" (EUACI) wdrażany przez Duńską Agencję Rozwoju. Jest on finansowany ze środków UE i współfinansowany przez Danię. Celem programu jest wsparcie lokalnej administracji w ograniczaniu ryzyka korupcji, w tym poprzez ustanowienie stabilnych i przejrzystych procedur administracyjnych, tak by obywatelom, obywatelkom, miejscowym organizacjom społeczeństwa obywatelskiego i mediom zapewnić większą przejrzystość pracy administracji publicznej.19.
Docenia pod tym względem rolę Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w Warszawie, która po Szczycie Partnerstwa Wschodniego w roku 2011 w ramach programu Akademia Administracji Publicznej dla PW przeprowadziła 9 edycji szkoleń dla pracowników administracji różnych szczebli w krajach Partnerstwa.20.
Zauważa przy tym, że z łącznej liczby ponad 500 przeszkolonych urzędników tylko niewielką część stanowili pracownicy administracji samorządowej bądź regionalnej. KR zachęca, by szkolenia, jakie kraje bądź instytucje UE organizują w celu wzmocnienia potencjału administracyjnego w krajach PW, w większym stopniu dotyczyły urzędników rangi lokalnej i samorządowej. Przypomina, że częstym argumentem rządów poszczególnych krajów PW w sprawie trudności bezpośredniego realizowania i administrowania projektów unijnych przez jednostki samorządowe w ich krajach jest brak zdolności administracyjnych tych samorządów.21.
W związku z powyższym popiera inicjatywę CORLEAP-u dotyczącą ustanowienia platformy edukacyjnej poświęconej szkoleniom internetowym oraz powołania Wschodnioeuropejskiej Szkoły Administracji Publicznej w jednym z krajów PW, której zadaniem byłoby szkolenie w sposób całościowy i skoordynowany, z wykorzystaniem najlepszych praktyk europejskich, urzędników różnych szczebli krajów Partnerstwa. Ujednoliciłoby to proces szkoleniowy dla kadr urzędniczych tych krajów (m. in. wzmocniłoby naukę języka angielskiego) i nadało im wysokie standardy zawodowe i etyczne.22.
Z uznaniem przyjmuje program pilotażowy UE realizowany z instrumentu TAIEX peer-to-peer dla urzędników publicznych w Gruzji, Mołdawii i na Ukrainie, który opiera się na zasadach stażu towarzyszącego (ang. job-shadowing), a więc umożliwia zdobycie doświadczenia w państwach członkowskich UE, a następnie przekazywanie tej wiedzy i doświadczeń własnym administracjom w państwach PW. KR proponuje zwiększenie udziału urzędników pochodzących z władz lokalnych i regionalnych w tym programie oraz zachęca do objęcia nim wszystkich państw Partnerstwa. Z uznaniem przyjmuje uruchomienie programu Komisji Europejskiej dotyczącego oddelegowania ekspertów krajowych do odbycia kształcenia zawodowego (ENFP) (ang. National Experts in Professional Training), skierowanego do państw PW, a także zapowiedź nowej fazy programu dla młodych fachowców (EU4Youth) dla tych krajów. Jednocześnie uznaje, że formą wzmacniania zdolności administracyjnych w państwach PW może być udział w inicjatywie JASPERS, która udziela pomocy w przygotowywaniu projektów europejskich.23.
Wspiera partnerstwa między władzami lokalnymi i regionalnymi państw członkowskich UE a odpowiednimi władzami państw PW, jak również podobne partnerstwa pomiędzy władzami lokalnymi i regionalnymi krajów PW. Przykładem tego typu partnerstw jest współpraca regionów, miast i gmin. Omawiane partnerstwa mogą być okazją do dzielenia się informacjami i doświadczeniami, wymiany kulturalnej i młodzieżowej, organizowania szkoleń, wizyt eksperckich, staży dla urzędników administracji, a także innych przedsięwzięć24.
Dlatego z uznaniem przyjmuje sukces pilotażowego programu partnerstwa między miastami i regionami z państw członkowskich UE a podobnymi jednostkami z Ukrainy (w ramach programu "U-LEAD with Europe"). Ten roczny program współpracy funkcjonujący pod auspicjami KR-u wspierał decentralizację Ukrainy i uwzględniał zwłaszcza poprawę zarządzania polityką gospodarczą, m.in. w takich obszarach jak energetyka, turystyka i rozwój obszarów wiejskich.25.
Proponuje, by w ramach wspierania dobrych rządów na poziomie lokalnym i regionalnym w państwach PW promować prace analityczne i eksperckie dotyczące rozwoju lokalnego i regionalnego, a także by rozwiązywać najbardziej krytyczne problemy i bariery rozwojowe zidentyfikowane na tym poziomie. Wspomniane prace eksperckie mogą być przygotowywane przez miejscowe instytucje społeczeństwa obywatelskiego (kuźnie idei) oraz inne ośrodki analityczne lub naukowe we współpracy z podobnymi instytucjami z państw członkowskich UE.26.
Ważnym elementem dobrych rządów na poziomie lokalnym i regionalnym w państwach PW jest wsparcie techniczne i organizacyjne dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego, miejscowych mediów, a także stowarzyszeń samorządowych.27.
Innym ważnym elementem wspierania dobrych rządów jest poszanowanie praw mniejszości narodowych i włączanie ich do podejmowania decyzji oraz późniejszego ich wdrażania przez władze lokalne i regionalne.Wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego
28.
Wspiera wszystkie inicjatywy zmierzające do rozwoju gospodarczego i społecznego w państwach PW, zwłaszcza na poziomie lokalnym i regionalnym. Dlatego z uznaniem przyjmuje pojawienie się w 2017 roku inicjatywy Unii Europejskiej: "Burmistrzowie na rzecz wzrostu gospodarczego", (ang. Mayors for Economic Growth (M4EG)), która funkcjonuje w ramach PW. Ma ona m.in. umożliwić władzom lokalnym pobudzanie wzrostu gospodarczego, np. w wyniku wprowadzania zmian regulacyjnych, poprawę dostępu do finansowania, rozwoju infrastruktury, kapitału ludzkiego oraz umiejętności przyciągania inwestorów zewnętrznych.29.
W nawiązaniu do poprzedniej opinii KR-u (CIVEX-VI/030) ponownie domaga się zapewnienia oficjalnych danych statystycznych wysokiej jakości w państwach PW na poziomie lokalnym i regionalnym w celu bardziej skutecznego i strategicznego zarządzania rozwojem społecznym i gospodarczym. Dostarczane statystyki powinny w jak największym stopniu uwzględniać aspekt i kryterium płci.30.
Zauważa, że brak takich danych statystycznych wysokiej jakości nie pozwala wiarygodnie oszacować potencjału gospodarczego poszczególnych regionów bądź jednostek samorządowych, ocenić skuteczność wdrażanych w nich projektów społeczno-gospodarczych, utrudnia ponadto walkę z korupcją i nie pozwala na wprowadzanie przejrzystości do życia społecznego.31.
Wspiera także wymianę doświadczeń oraz pomoc ekspercką ze strony państw członkowskich UE w zakresie strategicznego zarządzania lokalnym budżetem, bardziej efektywnego zarządzania usługami lokalnymi, wprowadzania budżetu partycypacyjnego kształtowanego przy udziale obywateli itp.32.
Zaleca, by zapewnić silniejsze wsparcie inicjatywom mającym pobudzić w państwach PW przedsiębiorczość lokalną i regionalną, zwłaszcza wśród MŚP, jak również upowszechniać zasady przedsiębiorczości społecznej.33.
Zaleca ponadto wprowadzanie programów mających wspierać efektywność energetyczną oraz rozwój energetyki odnawialnej w państwach PW, przy uwzględnieniu potrzeby decentralizacji tych programów na poziomie lokalnym lub regionalnym. Dlatego z uznaniem przyjmuje inicjatywę pt. "Porozumienie Burmistrzów Wschodu" (ang. Covenant of Mayors East (CoM East)), która ma promować i wdrażać cele unijnej polityki energetycznej i klimatycznej w państwach PW. Ma ona zwłaszcza wspierać władze lokalne tych państw we wprowadzaniu zrównoważonej energetyki, zapewnianiu bezpieczeństwa dostaw energetycznych, jak również dostosowywaniu się do zmian klimatycznych.34.
Wspiera większe uczestnictwo państw PW w programach "Erasmus+", "Kreatywna Europa", COSME i "Horyzont 2020", a także w kolejnych inicjatywach tego typu w ramach następnej wieloletniej perspektywy finansowej UE. Jednocześnie zachęca do stworzenia organizacyjnych preferencji dla udziału tych państw w tych programach, np. w ramach wspólnych konsorcjów tworzonych między podmiotami z krajów PW i państw członkowskich UE.35.
Zaleca upowszechnianie zasad dotyczących przejrzystości i przeciwdziałania korupcji w państwach PW w przypadku realizowania wspólnych programów między władzami lokalnymi i regionalnymi a miejscowymi podmiotami rynkowymi, w tym m.in. MŚP, jak również z inwestorami zagranicznymi.Rozwój współpracy transgranicznej
36.
Inicjatywy współpracy transgranicznej są ważnym instrumentem mogącym przyczynić się do realizowania celów PW, w tym zwłaszcza współpracy między państwami PW a państwami członkowskimi UE oraz rozwoju lokalnego i regionalnego.37.
Dlatego z uznaniem przyjmuje rozwój programów terytorialnych PW (programy współpracy terytorialnej Partnerstwa Wschodniego, EaPTC), realizowanych z udziałem wybranych władz regionalnych i lokalnych w czterech parach krajów, tj. pomiędzy Armenią i Gruzją, Azerbejdżanem i Gruzją, Białorusią i Ukrainą oraz Mołdawią i Ukrainą. KR uznaje, że programy współpracy terytorialnej powinny być realizowane tak jak dotąd między państwami PW, jak również dodatkowo między obszarami przygranicznymi państw PW i państw członkowskich UE.38.
Celem współpracy transgranicznej powinny być: rozwój kontaktów międzyludzkich, wymiana kulturalna i młodzieżowa, wymiana doświadczeń w ramach społeczeństwa obywatelskiego i funkcjonowania mediów lokalnych, wymiana naukowa i ekspercka mająca wspierać decentralizację i rozwój lokalny oraz regionalny oraz lepsze funkcjonowanie administracji publicznej, wreszcie partnerstwa między władzami lokalnymi i regionalnymi.39.
Organizacja współpracy transgranicznej może być wzorowana na podobnych programach funkcjonujących w UE. W tym celu należy wykorzystać np. dobre praktyki programu Interreg, który od ponad dwóch dekad jest z sukcesem wdrażany na pograniczach krajów unijnych.40.
W programach transgranicznych należy w szczególności zwrócić uwagę na aspekt ludzki tak, aby pogranicza w krajach PW, ale też granice z krajami unijnymi, stały się miejscem współpracy, a nierzadko też i pojednania. Małe projekty P2P (ang. people to peo-ple), które administracyjnie można byłoby wyodrębniać z większych programów, są w stanie przyciągnąć szerokie rzesze ludzi. Projekty P2P mają być maksymalnie odbiurokratyzowane i dostępne dla potencjalnych beneficjentów (szkół, szpitali, organizacji młodzieżowych, religijnych itp.) wskutek zmniejszenia wkładu własnego zainteresowanych stron. W odniesieniu do przyszłego rozwoju stałych struktur posiadających osobowość prawną można by również przeanalizować, czy możliwe byłoby powołanie swego rodzaju ugrupowania współpracy terytorialnej w ramach PW (podobnego do EUWT).41.
Programy transgraniczne powinny koncentrować środki finansowe na wybranych władzach lokalnych i regionalnych PW i na tej podstawie gromadzić doświadczenia, funkcjonując na początku na zasadach pilotażowych.Komunikacja
42.
Ważnym elementem pogłębiania współpracy między państwami PW, a także między nimi a państwami członkowskimi UE, powinien być rozwój sieci komunikacyjno-drogowych, kolejowych, telekomunikacyjnych itp.43.
Dlatego z uznaniem przyjmuje rozwój platformy inwestycyjnej dla krajów objętych polityką sąsiedztwa (ang. Neighbourhood Investment Platform, NIP), której działania są w części finansowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), a w części pozyskiwane z innych źródeł na zasadzie łączenia grantów i pożyczek (ang. blending). EFSD udziela również tym inwestycjom gwarancji finansowych. Do roku 2019 uruchomiono lub zaaprobowano w ramach NIP piętnaście projektów dla państw PW, finansowanych w wysokości 151 mln EUR, podczas gdy poziom mobilizacji wszystkich środków może wynieść nawet 1800 mln EUR. Wiele z tych inwestycji przeznaczono na rozwój infrastruktury sieciowej, w tym transportowej. Niektóre spośród nich przeznaczone są na infrastrukturę lokalną w ramach komunalnego programu inwestycji infrastrukturalnych (ang. Municipal Infrastructure Investment Programme).44.
Inicjatywy transportowe powinny być realizowane nie tylko w ramach funduszy UE bezpośrednio przeznaczonych na PW lub w ramach programów wykorzystujących łączenie instrumentów finansowania (ang. blending). Dlatego KR z zadowoleniem przyjmuje realizację w państwach PW inwestycji w ramach orientacyjnego planu działania w zakresie inwestycji w TEN-T oraz możliwość prowadzenia działań ze środków instrumentu "Łącząc Europę". Zauważa, że niektóre z tych inwestycji mają także charakter lokalny i przyczyniają się do rozwoju linii komunikacyjnych w miastach i regionach PW. Należy zwiększyć możliwości korzystania z innych programów i środków inwestycyjnych UE, jak również uprościć możliwości dostępu państw PW do tych funduszy.45.
Aby skuteczniej osiągnąć cele PW, należy zwiększyć pułap finansowania europejskiego w kolejnej wieloletniej perspektywie finansowej po roku 2020. KR z uznaniem przyjmuje propozycję Komisji Europejskiej, aby zwiększyć o około 25 % środki finansowe na nowy instrument przeznaczony na działania zewnętrzne (Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej). Niemniej podkreśla konieczność porównywalnego zwiększenia środków na PW. Ponadto należy rozważyć możliwość wyodrębnienia specjalnych środków w ramach tego instrumentu, przeznaczonych na realizacje celów przez władze lokalne i regionalne PW oraz wykorzystywanych w ramach współpracy transgranicznej.Bruksela, dnia 5 grudnia 2019 r.
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.