Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Utworzenie Europejskiego Urzędu ds. Pracy.
Dz.U.UE.C.2018.461.16
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Utworzenie Europejskiego Urzędu ds. Pracy
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2018 r.)
Sprawozdawczyni generalna: | Doris KAMPUS (AT/PES), regionalna minister spraw społecznych, pracy i integracji kraju związkowego Styria |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Europejski Urząd ds. Pracy z dnia 13 marca 2018 r. (Tekst mający znaczenie dla EOG i Szwajcarii) |
COM(2018) 131 final |
Poprawka 1
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 5
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(5) Należy ustanowić Europejski Urząd ds. Pracy ("Urząd"), aby pomóc w zwiększeniu sprawiedliwości i zaufania na jednolitym rynku. Na potrzeby realizacji tego celu Urząd powinien wspierać działania państw członkowskich i Komisji na rzecz poprawy dostępu obywateli i pracodawców do informacji o ich prawach i obowiązkach w sytuacjach mobilności transgranicznej pracowników, a także do odpowiednich usług, wspierać przestrzeganie prawa i współpracę między państwami członkowskimi w celu zapewnienia skutecznego stosowania prawa Unii w tych obszarach, jak również podejmować się mediacji i ułatwiać znajdywanie rozwiązań w przypadku transgranicznych sporów lub zakłóceń na rynku pracy. | (5) Należy ustanowić Europejski Urząd ds. Pracy ("Urząd"), aby pomóc w zwiększeniu sprawiedliwości i zaufania na jednolitym rynku. Na potrzeby realizacji tego celu Urząd powinien wspierać działania państw członkowskich i Komisji na rzecz poprawy dostępu obywateli i pracodawców do informacji o ich prawach i obowiązkach w sytuacjach mobilności transgranicznej pracowników, a także do odpowiednich usług, wspierać przestrzeganie prawa i współpracę między państwami członkowskimi w celu zapewnienia skutecznego stosowania prawa Unii w tych obszarach, jak również podejmować się mediacji i ułatwiać znajdywanie rozwiązań w przypadku transgranicznych sporów lub zakłóceń na rynku pracy. Obejmuje to również konsekwentną i skuteczną sieć egzekwowania prawa. |
Uzasadnienie
By zapewnić jasne, sprawiedliwe i skuteczne egzekwowanie przepisów UE dotyczących transgranicznej mobilności pracowników i koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, władze krajowe i regionalne potrzebują odpowiednich mechanizmów egzekwowania, które działają również odstraszająco i zapobiegawczo.
Poprawka 2
Wniosek dotyczący decyzji
Motyw 14a (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
14a. Dla większej pewności prawa i jednolitego stosowania przepisów (również dla sądów właściwych miejscowo) niezbędne jest uregulowanie dotyczące prawnego wykorzystywania informacji gromadzonych podczas inspekcji (np. ich dopuszczalności jako dowodu). Należy dopilnować, by wyniki wspólnych inspekcji mogły być jednolicie wykorzystywane. |
Uzasadnienie
Od lat starsi inspektorzy pracy (Komitet Starszych Inspektorów Pracy SLIC) zalecają, by na szczeblu UE doprecyzowano status wspólnych środków.
Poprawka 3
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 5 litera c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
c) koordynuje i wspiera uzgodnione i wspólne inspekcje, zgodnie z art. 9 i 10; | c) wzmacnia, koordynuje i wspiera uzgodnione i wspólne inspekcje, zgodnie z art. 9 i 10; |
Uzasadnienie
Należałoby znacznie poszerzyć uzgodnione i wspólne inspekcje krajowych właściwych organów, tak aby usprawnić egzekwowalność wyników.
Poprawka 4
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 5 - litera h) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
h) ułatwia kontynuację istniejących i funkcjonujących struktur, w tym EURES-u, partnerstw transgranicznych, które wspierają współpracę w regionach transgranicznych z myślą o promowaniu sprawiedliwej mobilności transgranicznej. |
Uzasadnienie
Należy zapewnić i zabezpieczyć za pomocą budżetu obiecaną przez Komisję synergię i integrację istniejących i funkcjonujących struktur (np. partnerstw transgranicznych EURES, które mają znaczenie dla regionów).
Poprawka 5
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 6 litera c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
c) zapewnia pracodawcom odpowiednie informacje na temat przepisów prawa pracy, a także warunków życia i pracy mających zastosowanie do pracowników w sytuacjach transgranicznej mobilności, w tym pracowników delegowanych; | c) zapewnia pracodawcom i pracownikom odpowiednie informacje na temat przepisów prawa pracy, a także warunków życia i pracy mających zastosowanie do pracowników w sytuacjach transgranicznej mobilności, w tym pracowników delegowanych; |
Uzasadnienie
Odpowiednio dostosowane informacje należy udostępnić całemu spektrum partnerów społecznych.
Poprawka 6
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 6 litera g) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
g) propaguje przepływ informacji pomiędzy regionami, miastami i gminami, których dotyczy mobilność, tak by można było w usystematyzowany sposób wymieniać się wiedzą i doświadczeniami i je dalej przekazywać. |
Uzasadnienie
Informacje o lokalnych warunkach i doświadczeniach wnoszą istotny wkład w poprawę współpracy, rozwój zdolności i wykorzystanie oraz pogłębienie dostępnej wiedzy.
Poprawka 7
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 7 ustęp 1 litera e) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
e) propaguje wymianę dobrych praktyk między regionami, miastami i gminami, których dotyczy mobilność, i rozpowszechnia te doświadczenia. |
Uzasadnienie
Wymianę doświadczeń należy zapewnić również w dziedzinie usług.
Poprawka 8
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 8 pkt 1 litera d)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
d) usprawnia transgraniczne procedury egzekwowania kar i grzywien; | d) usprawnia transgraniczne procedury egzekwowania krajowych kar i grzywien i opracowuje propozycje w sprawie promowania większej przejrzystości i spójności w zakresie wdrażania takich krajowych kar w kontekście transgranicznym; |
Uzasadnienie
Niewystarczająco uregulowana odpowiedzialność za egzekwowanie krajowych kar i grzywien w kontekście transgranicznym zagraża skutecznemu stosowaniu prawa UE w ramach współpracy transgranicznej władz regionalnych.
Poprawka 9
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 9 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. Na wniosek jednego lub kilku państw członkowskich Urząd koordynuje uzgodnione lub wspólne inspekcje w dziedzinach wchodzących w zakres jego kompetencji. Wniosek może złożyć jedno lub kilka państw członkowskich. Urząd może również zasugerować organom zainteresowanych państw członkowskich przeprowadzenie uzgodnionej lub wspólnej inspekcji. | 1. Na wniosek jednego lub kilku państw członkowskich Urząd koordynuje uzgodnione lub wspólne inspekcje w dziedzinach wchodzących w zakres jego kompetencji. Wniosek może złożyć jedno lub kilka państw członkowskich zgodnie z praktykami krajowymi dotyczącymi rynku pracy w państwach członkowskich, których to dotyczy. Urząd może również zasugerować organom zainteresowanych państw członkowskich przeprowadzenie uzgodnionej lub wspólnej inspekcji. |
Uzasadnienie
Należy zwrócić uwagę na różnorodność krajowych tradycji nadzoru nad przestrzeganiem prawa (w tym instytucji współpracujących z władzami krajowymi).
Poprawka 10
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 9 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadku gdy organ państwa członkowskiego zdecyduje się nie uczestniczyć w uzgodnionej lub wspólnej inspekcji, o której mowa w ust. 1, lub też nie przeprowadzać takiej inspekcji, informuje Urząd na piśmie o powodach swojej decyzji z odpowiednim wyprzedzeniem. W takich przypadkach Urząd przekazuje informację na ten temat innym zainteresowanym organom krajowym. | W przypadku gdy organ państwa członkowskiego zdecyduje się nie uczestniczyć w uzgodnionej lub wspólnej inspekcji, o której mowa w ust. 1, lub też nie przeprowadzać takiej inspekcji, informuje Urząd na piśmie o powodach swojej decyzji z odpowiednim wyprzedzeniem. W takich przypadkach Urząd przekazuje informację na ten temat innym zainteresowanym organom krajowym. |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 10 ust. 5a (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
5a. Wyniki wspólnych inspekcji w zainteresowanych państwach członkowskich mogą być wykorzystywane przez właściwe organy jako dowód o tej samej wartości prawnej jak dokumenty, które zostały zgromadzone we własnej jurysdykcji. |
Uzasadnienie
Od lat starsi inspektorzy pracy (Komitet Starszych Inspektorów Pracy SLIC) zalecają, by na szczeblu UE doprecyzowano moc prawną wspólnych działań.
Zacieśnienie współpracy powinno również obejmować regulowanie i zapewnianie przydatności wyników wspólnych inspekcji na wszystkich szczeblach władz z punktu widzenia prawa.
Poprawka 12
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 11 ustęp 2 litera d) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
d) aby ta wiedza była jak najbardziej aktualna, organizuje się regularną wymianę z najbardziej zainteresowanymi regionami, miastami i gminami zarówno z krajów przyjmujących, jak i krajów pochodzenia. |
Uzasadnienie
Regularną wymianę doświadczeń i wkład ze strony najbardziej dotkniętych regionów należy również zapewnić w zakresie analiz i ocen ryzyka.
Poprawka 13
Wniosek dotyczący decyzji
Artykuł 18 (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. W skład Zarządu wchodzi jeden wyższej rangi przedstawiciel każdego państwa członkowskiego oraz dwóch przedstawicieli Komisji; każdy przedstawiciel posiada prawo głosu. | 1. W skład Zarządu wchodzi jeden wyższej rangi przedstawiciel każdego państwa członkowskiego, dwóch przedstawicieli Komisji oraz przedstawiciel władz regionalnych państw członkowskich; każdy przedstawiciel posiada prawo głosu. |
2. Każdy członek Zarządu ma zastępcę. Zastępca reprezentuje członka pod jego nieobecność. | 2. Każdy członek Zarządu ma zastępcę. Zastępca reprezentuje członka pod jego nieobecność. |
3. Członków Zarządu reprezentujących poszczególne państwa członkowskie i ich zastępców mianują odpowiednie państwa członkowskie ze względu na ich wiedzę w obszarach, o których mowa w art. 1 ust. 2, biorąc pod uwagę odpowiednie umiejętności kierownicze, administracyjne i budżetowe. | 3. Członków Zarządu reprezentujących poszczególne państwa członkowskie i ich zastępców mianują odpowiednie państwa członkowskie ze względu na ich wiedzę w obszarach, o których mowa w art. 1 ust. 2, biorąc pod uwagę odpowiednie umiejętności kierownicze, administracyjne i budżetowe. |
Komisja mianuje członków, którzy mają ją reprezentować. | Komisja mianuje członków, którzy mają ją reprezentować. |
Komitet Regionów mianuje przedstawiciela władz regionalnych państw członkowskich spośród członków pochodzących z państw Unii Europejskiej, w których kompetencje ustawodawcze w dziedzinie polityki pracy dzieli się z regionami. | |
Państwa członkowskie i Komisja dokładają starań, aby ograniczyć rotację swoich przedstawicieli w Zarządzie w celu zapewnienia ciągłości jego prac. Wszystkie strony dążą do osiągnięcia równowagi pod względem liczby mężczyzn i kobiet w składzie Zarządu. | Państwa członkowskie, Komisja i Komitet Regionów dokładają starań, aby ograniczyć rotację swoich przedstawicieli w Zarządzie w celu zapewnienia ciągłości jego prac. Wszystkie strony dążą do osiągnięcia równowagi pod względem liczby mężczyzn i kobiet w składzie Zarządu. |
4. Kadencja członków oraz ich zastępców trwa cztery lata. Kadencję tę można przedłużyć. | 4. Kadencja członków oraz ich zastępców trwa cztery lata. Kadencję tę można przedłużyć. |
5. Przedstawiciele państw trzecich, które stosują prawo Unii w obszarach objętych zakresem niniejszego rozporządzenia, mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu jako obserwatorzy. | 5. Przedstawiciele państw trzecich, które stosują prawo Unii w obszarach objętych zakresem niniejszego rozporządzenia, mogą uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu jako obserwatorzy. |
Uzasadnienie
W niektórych państwach członkowskich odpowiedzialność za politykę zatrudnienia jest dzielone między państwem a regionami: organ zarządzający powinien obejmować jeden przedstawiciel władz regionalnych, aby zapewnić wyważone reprezentowanie interesów.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne i ogólna ocena wniosku
Krytyczna ocena celów i zadań z punktu widzenia regionów
Pomocniczość i proporcjonalność
Dodatkowe propozycje oraz inne kwestie wymagające uregulowania
Bruksela, dnia 9 października 2018 r.
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.