Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Opodatkowanie gospodarki cyfrowej.
Dz.U.UE.C.2019.86.14
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Opodatkowanie gospodarki cyfrowej
(Dz.U.UE C z dnia 7 marca 2019 r.)
Sprawozdawca: | Jean-Luc VANRAES (BE/ALDE), radny gminy Uccle |
Dokumenty źródłowe: | Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy dotyczące opodatkowania osób prawnych, których obecność na rynku cyfrowym jest znacząca |
COM(2018) 147 final |
Wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od usług cyfrowych pobieranego od przychodów wynikających ze świadczenia niektórych usług cyfrowych
Poprawka 1
Motyw 9
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
DST powinien być stosowany w odniesieniu do przychodów wynikających ze świadczenia jedynie określonych usług cyfrowych. Powinny być to usługi, które w dużym stopniu opierają się na tworzeniu wartości przez użytkownika, w przypadku których rozbieżność między miejscem, w którym opodatkowywane są przychody, a miejscem, w którym znajdują się użytkownicy, jest zazwyczaj największa. Opodatkowane powinny być przychody wynikające z przetwarzania wkładu użytkownika, nie zaś samo uczestnictwo użytkownika. | DST powinien być stosowany w odniesieniu do przychodów wynikających ze świadczenia usług cyfrowych, które w dużym stopniu opierają się na tworzeniu wartości przez użytkownika, generującym przychód przekazywaniu danych użytkowników oraz ich zdolności do prowadzenia działalności i świadczenia usług na odległość bez fizycznej obecności. W tych przypadkach rozbieżność między miejscem, w którym opodatkowywane są przychody, a miejscem, w którym znajdują się użytkownicy, jest zazwyczaj największa. |
Uzasadnienie
Ograniczenie zakresu zastosowania DST wyłącznie do przetwarzania danych użytkownika jest wątpliwe z prawnego punktu widzenia.
Poprawka 2
Motyw 10
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W szczególności przychodami podlegającymi opodatkowaniu powinny być te, które wynikają ze świadczenia następujących usług: i) polegających na umieszczaniu na interfejsie cyfrowym reklamy skierowanej do użytkowników tego interfejsu; ii) polegających na udostępnianiu użytkownikom wielostronnych interfejsów cyfrowych, które pozwalają użytkownikom na znajdowanie innych użytkowników i wchodzenie z nimi w interakcje, i które również mogą ułatwiać świadczenie leżących u źródła dostaw towarów lub usług bezpośrednio między użytkownikami (czasami nazywanych usługami "pośrednictwa"); oraz iii) polegających na przekazywaniu zgromadzonych danych o użytkownikach i generowanych w wyniku czynności podejmowanych przez tych użytkowników na interfejsach cyfrowych. Jeżeli ze świadczenia takich usług nie uzyskuje się żadnych przychodów, zobowiązanie do zapłaty DST nie powinno występować. W zakres stosowania podatku nie powinny wchodzić także inne przychody uzyskane przez podmiot świadczący tego typu usługi, lecz niepochodzące bezpośrednio z takiego świadczenia usług. | W szczególności przychodami podlegającymi opodatkowaniu powinny być te, które wynikają ze świadczenia następujących usług: (i) polegających na umieszczaniu na interfejsie cyfrowym reklamy ukierunkowanej na użytkowników tego interfejsu; (ii) polegających na udostępnianiu użytkownikom wielostronnych interfejsów cyfrowych, które pozwalają użytkownikom na znajdowanie innych użytkowników i wchodzenie z nimi w interakcje, i które również mogą ułatwiać świadczenie leżących u źródła dostaw towarów lub usług bezpośrednio między użytkownikami (czasami nazywanych usługami "pośrednictwa"); oraz (iii) polegających na generującym przychód przekazywaniu zgromadzonych danych o użytkownikach i generowanych w wyniku czynności podejmowanych przez tych użytkowników na interfejsach cyfrowych. Jeżeli ze świadczenia takich usług nie uzyskuje się żadnych przychodów, zobowiązanie do zapłaty DST nie powinno występować. W zakres stosowania podatku nie powinny wchodzić także inne przychody uzyskane przez podmiot świadczący tego typu usługi, lecz niepochodzące bezpośrednio z takiego świadczenia usług. |
Uzasadnienie
Ograniczenie zakresu zastosowania DST wyłącznie do przetwarzania danych użytkownika jest wątpliwe z prawnego punktu widzenia.
Poprawka 3
Artykuł 3 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Przychody podlegające opodatkowaniu 1. Jako "przychody podlegające opodatkowaniu" do celów niniejszej dyrektywy kwalifikują się przychody wynikające ze świadczenia przez podmiot każdej z następujących usług: a) umieszczanie na interfejsie cyfrowym reklamy skierowanej do użytkowników tego interfejsu; b) udostępnianie użytkownikom wielostronnego interfejsu cyfrowego, który pozwala użytkownikom na wyszukiwanie innych użytkowników i wchodzenie z nimi w interakcje i który może także ułatwiać dokonywanie leżących u źródła dostaw towarów lub świadczenia usług bezpośrednio między użytkownikami; c) przekazywanie zgromadzonych danych o użytkownikach, wygenerowanych w wyniku aktywności użytkowników na interfejsach cyfrowych. | Przychody podlegające opodatkowaniu 1. Jako "przychody podlegające opodatkowaniu" do celów niniejszej dyrektywy kwalifikują się przychody wynikające ze świadczenia przez podmiot każdej z następujących usług: a) umieszczanie na interfejsie cyfrowym reklamy skierowanej do użytkowników tego interfejsu; b) udostępnianie użytkownikom wielostronnego interfejsu cyfrowego, który pozwala użytkownikom na wyszukiwanie innych użytkowników i wchodzenie z nimi w interakcje i który może także ułatwiać dokonywanie leżących u źródła dostaw towarów lub świadczenia usług bezpośrednio między użytkownikami; c) generujące dochód przekazywanie zgromadzonych danych o użytkownikach, wygenerowanych w wyniku aktywności użytkowników na interfejsach cyfrowych. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 4
Artykuł 10 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 10 | Artykuł 10 |
Identyfikacja | Identyfikacja |
[...] | [...] |
2. Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną najpóźniej w ciągu 10 dni roboczych od zakończenia pierwszego okresu rozliczeniowego, za który podatnik jest zobowiązany do zapłaty DST na podstawie niniejszej dyrektywy ("pierwszy okres wymagalności"). | 2. Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną do końca pierwszego miesiąca od zakończenia pierwszego okresu rozliczeniowego, za który podatnik jest zobowiązany do zapłaty DST na podstawie niniejszej dyrektywy ("pierwszy okres wymagalności"). |
Uzasadnienie
Termin dziesięciu dni roboczych jest za krótki.
Poprawka 5
Artykuł 11 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 11 | Artykuł 11 |
Numer identyfikacyjny | Numer identyfikacyjny |
1. Państwo członkowskie identyfikacji nadaje podatnikowi indywidualny numer identyfikacyjny do celów DST i powiadamia podatnika drogą elektroniczną o tym numerze w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym otrzymało zgłoszenie, o którym mowa w art. 10. | 1. Państwo członkowskie identyfikacji nadaje podatnikowi indywidualny numer identyfikacyjny do celów DST i powiadamia podatnika drogą elektroniczną o tym numerze w ciągu 10 dni kalendarzowych od dnia, w którym otrzymało zgłoszenie, o którym mowa w art. 10. |
Uzasadnienie
Ze względu na różnice dotyczące dni wolnych w poszczególnych państwach członkowskich, a nawet w regionach, lepiej jest mówić o "dniach kalendarzowych" zamiast o dniach roboczych. Dotyczy to również art. 12 ust. 2, art. 14, art. 16 ust. 2, art. 20 ust. 1 i 3, art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1.
Poprawka 6
Artykuł 12 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 12 | Artykuł 12 |
Wykreślenie z rejestru identyfikacyjnego | Wykreślenie z rejestru identyfikacyjnego |
[...] | [...] |
2. Państwo członkowskie identyfikacji wykreśla podatnika z rejestru identyfikacyjnego wraz z upływem okresu 60 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, w trakcie którego zgłoszono informacje, o których mowa w ust. 1. | 2. Państwo członkowskie identyfikacji unieważnia wpis podatnika w rejestrze identyfikacyjnym wraz z upływem okresu 60 dni kalendarzowych od zakończenia okresu rozliczeniowego, w trakcie którego zgłoszono informacje, o których mowa w ust. 1. |
Uzasadnienie
Konta podatkowe nie mogą być usuwane po 60 dniach roboczych w związku z biegnącymi terminami przedawnienia i potrzebą zachowania materiału dowodowego. W odniesieniu do "dni roboczych" - zob. poprzednie uzasadnienie.
Poprawka 7
Nowy artykuł 26 ust. 2a
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Niniejsza dyrektywa zostaje uchylona, gdy dyrektywa Rady ustanawiająca przepisy dotyczące opodatkowania osób prawnych, których obecność na rynku cyfrowym jest znacząca, zostanie przyjęta i wejdzie w życie z dniem transpozycji niniejszej dyrektywy. |
Uzasadnienie
Podatek od usług cyfrowych jest tymczasowy i nie można nadać mu stałego charakteru. Gdy wejdzie w życie dyrektywa w sprawie znaczącej obecności na rynku cyfrowym, a podatek od usług cyfrowych nie zostanie wycofany, firmy ponosić będą ryzyko podwójnego opodatkowania.
Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustanawiającej przepisy dotyczące opodatkowania osób prawnych, których obecność na rynku cyfrowym jest znacząca
Poprawka 8
Artykuł 4 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 4 | Artykuł 4 |
Znacząca obecność cyfrowa | Znacząca obecność cyfrowa |
[...] | [...] |
3. Uznaje się, że w danym państwie członkowskim istnieje w danym okresie rozliczeniowym "znacząca obecność cyfrowa", jeżeli prowadzona za jej pośrednictwem działalność gospodarcza polega całkowicie lub częściowo na świadczeniu usług cyfrowych za pośrednictwem interfejsu cyfrowego i spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków w odniesieniu do świadczenia tych usług przez podmiot prowadzący tę działalność, łącznie ze świadczeniem takich usług za pośrednictwem interfejsu cyfrowego przez ogół przedsiębiorstw powiązanych z tym podmiotem: | 3. Uznaje się, że w danym państwie członkowskim istnieje w danym okresie rozliczeniowym "znacząca obecność cyfrowa", jeżeli prowadzona za jej pośrednictwem działalność gospodarcza polega całkowicie lub częściowo na świadczeniu usług cyfrowych za pośrednictwem interfejsu cyfrowego i spełnione są co najmniej dwa z następujących warunków w odniesieniu do świadczenia tych usług przez podmiot prowadzący tę działalność, łącznie ze świadczeniem takich usług za pośrednictwem interfejsu cyfrowego przez ogół przedsiębiorstw powiązanych z tym podmiotem: |
a) część łącznych przychodów uzyskanych w tym okresie rozliczeniowym, wynikająca ze świadczenia usług cyfrowych użytkownikom znajdującym się w tym państwie członkowskim w tym okresie rozliczeniowym, przekracza 7 000 000 EUR; | a) część łącznych przychodów uzyskanych w tym okresie rozliczeniowym, wynikająca ze świadczenia usług cyfrowych użytkownikom znajdującym się w tym państwie członkowskim w tym okresie rozliczeniowym, przekracza 10 000 000 EUR; |
b) liczba użytkowników jednej lub większej liczby usług cyfrowych, którzy znajdują się w tym państwie członkowskim w tym okresie rozliczeniowym, przekracza 100 000; | b) liczba użytkowników jednej lub większej liczby usług cyfrowych, którzy znajdują się w tym państwie członkowskim w tym okresie rozliczeniowym, przekracza 100 000; |
c) liczba umów handlowych na świadczenie takich usług cyfrowych, które zostały zawarte w tym okresie rozliczeniowym przez użytkowników znajdujących się w tym państwie członkowskim, przekracza 3 000. | c) liczba umów handlowych na świadczenie takich usług cyfrowych, które zostały zawarte w tym okresie rozliczeniowym przez użytkowników znajdujących się w tym państwie członkowskim, przekracza 3 000. |
[...] | [...] |
Uzasadnienie
Należy zwiększyć próg 7 mln EUR dla utworzenia stałego zakładu, który miałby zastosowanie przy nowych przepisach, ponieważ tak niski próg może stanąć na przeszkodzie cyfryzacji. Istnieje również ryzyko, że próg 3 000 umów biznesowych w niektórych sektorach, np. umów o utrzymanie, zostanie szybko przekroczony. Należy zatem mówić o znaczącej obecności cyfrowej, jeżeli spełnione są co najmniej dwa warunki.
Poprawka 9
Artykuł 5 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 5 | Artykuł 5 |
Zyski przypisywane do znaczącej obecności cyfrowej lub powiązane z taką obecnością | Zyski przypisywane do znaczącej obecności cyfrowej lub powiązane z taką obecnością |
1. Zyski przypisywane do znaczącej obecności cyfrowej lub powiązane z taką obecnością w danym państwie członkowskim podlegają opodatkowaniu w ramach opodatkowania osób prawnych wyłącznie w tym państwie członkowskim. | 1. Zyski przypisywane do znaczącej obecności cyfrowej lub powiązane z taką obecnością w danym państwie członkowskim podlegają opodatkowaniu w ramach opodatkowania osób prawnych w tym państwie członkowskim. |
Uzasadnienie
Wyrażenie "wyłącznie" powinno zostać skreślone, ponieważ w przeciwnym razie zakłada się zastosowanie systemu kredytowego. Wówczas państwa członkowskie posiadające system ulg podatkowych dla osób prawnych byłyby zmuszone wprowadzić system kredytowy.
Poprawka 10
ZAŁĄCZNIK II
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Wykaz usług, o których mowa w art. 3 ust. 5 lit. f): | Wykaz usług, o których mowa w art. 3 ust. 5 lit. f): |
a) tworzenie i hosting witryn internetowych, | a) tworzenie i hosting witryn internetowych, |
b) automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online, | b) automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online, |
c) zdalne zarządzanie systemami, | c) zdalne zarządzanie systemami, |
d) hurtownie danych online umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych, | d) hurtownie danych online umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych, |
e) dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie, | e) dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie, |
f) uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień, | f) uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień, |
g) oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych, | g) oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych, |
h) sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek), | h) sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek), |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
i) automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych, | i) automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych, |
j) automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall, | j) automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall, |
k) uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów, | k) uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów, |
l) uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii lub wygaszaczy ekranu, | l) uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii lub wygaszaczy ekranu, |
m) zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych, | m) dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych, |
n) prenumerata gazet i czasopism publikowanych online, | n) informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe), |
o) dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych, | o) dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych, |
p) wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online, | p) korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych, |
q) informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe), | q) uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe, |
r) dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych, | r) uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków, |
s) korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych, | s) uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie, |
t) uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe, | t) pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe, |
u) uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków, | u) uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni, |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
v) uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie, | v) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdy internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące do komunikowania się nauczyciela z uczniem, |
w) pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe, | w) ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka. |
x) uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni, | |
y) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdy internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące do komunikowania się nauczyciela z uczniem, | |
z) ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka. |
Uzasadnienie
Cyfrowe treści książek i innych publikacji elektronicznych nie różnią się zasadniczo od treści w formie papierowej.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Podatek od usług cyfrowych
Znacząca obecność cyfrowa
Aspekt lokalny i regionalny
Wpływ podatku od usług cyfrowych i innych niedawno przedsięwziętych środków
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.