Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.
Dz.U.UE.C.2020.324.74
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
(Dz.U.UE C z dnia 1 października 2020 r.)
Sprawozdawca generalny: | Vojko OBERSNEL (HR/PES), członek lokalnych władz wykonawczych: miasto Rijeka |
Dokumenty źródłowe: | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji COM(2020) 22 final Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz COM(2020) 23 final Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji COM(2020) 460 final |
Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji COM(2020) 22 final
Poprawka 1
Motyw 13
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Aby zapewnić elastyczność w programowaniu zasobów FST w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu", należy umożliwić przygotowanie odrębnego programu FST lub programowanie zasobów FST w ramach co najmniej jednego odrębnego priorytetu objętego programem wspieranym przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ("EFRR"), Europejski Fundusz Społeczny Plus ("EFS+") lub Fundusz Spójności. Zgodnie z art. 21a rozporządzenia (UE) [nowe RWP] zasoby FST powinny być uzupełniane dodatkowymi środkami z EFRR i EFS+. Odpowiednie kwoty przesunięte z EFRR i EFS+ powinny odpowiadać rodzajowi operacji określonych w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji. | Aby zapewnić elastyczność w programowaniu zasobów FST w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu", należy umożliwić przygotowanie odrębnego programu FST lub programowanie zasobów FST w ramach co najmniej jednego odrębnego priorytetu objętego programem wspieranym przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ("EFRR"), Europejski Fundusz Społeczny Plus ("EFS+") lub Fundusz Spójności. Zgodnie z art. 21a rozporządzenia (UE) [nowe RWP] zasoby FST mogłyby być uzupełniane dodatkowymi środkami z EFRR i EFS+. Odpowiednie kwoty przesunięte z EFRR i EFS+ powinny odpowiadać rodzajowi operacji określonych w terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji. |
Uzasadnienie
Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji jest propozycją polityczną, która powinna wykraczać poza obecny budżet na politykę spójności. Większość proponowanych działań, które mają być wspierane przez ten Fundusz (art. 4), byłaby już w praktyce możliwa w ramach celów polityki 1 i 2 EFRR i EFS+.
Poprawka 2
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Zgodnie z art. [4 ust. 1] akapit drugi rozporządzenia (UE) [nowe RWP] FST przyczynia się do realizacji pojedynczego celu szczegółowego, jakim jest umożliwienie regionom i obywatelom łagodzenia społecznych, gospodarczych i środowiskowych skutków transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu. | Zgodnie z art. [4 ust. 1] akapit drugi rozporządzenia (UE) [nowe RWP] FST przyczynia się do realizacji pojedynczego celu szczegółowego, jakim jest umożliwienie regionom i obywatelom łagodzenia społecznych, gospodarczych i środowiskowych skutków transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu, w zgodności z celami porozumienia paryskiego, celem UE dotyczącym osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz celami w zakresie ograniczenia emisji do 2030 r. |
Uzasadnienie
Określając cel Funduszu, należy wyraźnie odnieść się do celów porozumienia paryskiego, celu UE dotyczącego osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz celów w zakresie redukcji emisji do roku 2030.
Poprawka 3
Artykuł 3 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. FST wspiera cel "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" we wszystkich państwach członkowskich. | 1. FST służy finansowaniu środków łagodzących społeczne, społeczno-gospodarcze i środowiskowe skutki transformacji w dotkniętych nią regionach lub obszarach działalności. |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 4
Artykuł 4 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u | |
2. Zgodnie z ust. 1 FST wspiera wyłącznie następujące działania: | 2. Zgodnie z ust. 1 FST wspiera następujące działania: | |
a) inwestycje produkcyjne w MŚP, w tym przedsiębiorstwa typu startup, prowadzące do dywersyfikacji gospodarczej i restrukturyzacji ekonomicznej; | a) zrównoważone inwestycje produkcyjne w MŚP, w tym przedsiębiorstwa typu startup, prowadzące do dywersyfikacji gospodarczej i restrukturyzacji ekonomicznej; | |
b) inwestycje w tworzenie nowych przedsiębiorstw, w tym poprzez inkubatory przedsiębiorczości i usługi konsultingowe; | b) inwestycje w tworzenie nowych przedsiębiorstw o istotnym znaczeniu dla transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju, w tym poprzez inkubatory przedsiębiorczości i usługi konsultingowe; | |
c) inwestycje w działania badawcze i innowacyjne oraz wspieranie transferu zaawansowanych technologii; | c) inwestycje w zrównoważone działania badawcze i innowacyjne oraz wspieranie transferu zaawansowanych technologii; | |
d) inwestycje we wdrażanie technologii i infrastruktur zapewniających przystępną cenowo czystą energię, w redukcję emisji gazów cieplarnianych, efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych; | d) inwestycje we wdrażanie technologii i infrastruktur społecznych zapewniających przystępną cenowo czystą, bezpieczną i zrównoważoną energię, w redukcję emisji gazów cieplarnianych, efektywność energetyczną i energię ze źródeł odnawialnych; | |
e) inwestycje w cyfryzację i łączność cyfrową; | e) inwestycje wspierające wdrożenie dyrektywy UE 2018/2001 w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (art. 15 ust. 3), dyrektywy UE 2010/31 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (art. 9 i 11) oraz dyrektywy UE 2012/27 w sprawie efektywności energetycznej (art. 14 ust. 4); | |
f) inwestycje w regenerację, dekontaminację i renaturalizację terenów oraz projekty zmieniające ich przeznaczenie; | f) inwestycje w cyfryzację i łączność cyfrową; | |
g) inwestycje we wzmacnianie gospodarki o obiegu zamkniętym w tym poprzez zapobieganie powstawaniu odpadów i ograniczanie ich ilości, efektywne gospodarowanie zasobami, ponowne wykorzystywanie, naprawy oraz recykling; | g) inwestycje w regenerację, dekontaminację i renaturalizację terenów oraz projekty zmieniające ich przeznaczenie, zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci", określoną w art. 2 pkt 122 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu;; | |
h) podnoszenie i zmiana kwalifikacji pracowników; | h) inwestycje we wzmacnianie gospodarki o obiegu zamkniętym w tym poprzez zapobieganie powstawaniu odpadów i ograniczanie ich ilości, efektywne gospodarowanie zasobami, ponowne wykorzystywanie, naprawy oraz recykling; | |
i) pomoc w poszukiwaniu pracy dla osób poszukujących pracy; | i) podnoszenie i zmiana kwalifikacji siły roboczej; | |
j) aktywne włączanie osób poszukujących pracy; | j) pomoc w poszukiwaniu pracy dla osób poszukujących pracy; | |
k) pomoc techniczną. | k) aktywne włączanie osób poszukujących pracy; l) wszelkie inne konkretne działania uzgodnione między właściwymi władzami lokalnymi i regionalnymi na danym terytorium, państwem członkowskim i Komisją Europejską, wpisujące się w strategie rozwoju lokalnego i przyczyniające się do przejścia na gospodarkę UE neutralną pod względem emisji do 2050 r.; m) pomoc techniczną. |
Uzasadnienie
Poprawka 5
Artykuł 5 litera a)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
a) likwidacji ani budowy elektrowni jądrowych; | a) likwidacji ani budowy elektrowni jądrowych, ani jakiejkolwiek innej formy inwestycji w elektrownie jądrowe; |
Uzasadnienie
Nie wymaga uzasadnienia.
Poprawka 6
Artykuł 5 litera d)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
d) inwestycji w zakresie produkcji, przetwarzania, dystrybucji, składowania lub spalania paliw kopalnych; | d) inwestycji w zakresie wydobycia., produkcji, przetwarzania, dystrybucji, składowania lub spalania paliw kopalnych, w tym również w zakresie otwierania nowych kopalń węglowych; |
Uzasadnienie
Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji nie powinien wspierać otwierania lub ponownego otwierania kopalń węgla, ale ograniczenie to nie powinno być rozszerzone na inne rodzaje górnictwa (dotyczącego metalu, minerałów przemysłowych, skały ozdobnej itp.), które jest działalnością gospodarczą tworzącą wysokiej jakości długoterminowe zatrudnienie.
Poprawka 7
Dodać ustęp na końcu artykułu 5
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Nie udziela się wsparcia na działania w regionie NUTS 3, w którym w czasie trwania programu zaplanowano na podstawie terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji otwarcie nowej kopalni węgla kamiennego, węgla brunatnego lub łupku bitumicznego bądź odkrywkowej kopalni torfu lub ponowne otwarcie czasowo wycofanej z eksploatacji kopalni węgla kamiennego, węgla brunatnego lub łupku bitumicznego bądź odkrywkowej kopalni torfu. |
Uzasadnienie
Celem wsparcia jest pomoc w przejściu na gospodarkę bezemisyjną, to zaś wyklucza otwieranie nowych kopalń i/lub pól wydobycia torfu bądź ponowne otwieranie istniejących.
Poprawka 8
Artykuł 6 ustęp 1 akapit drugi
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Komisja zatwierdza program tylko wówczas, gdy wybór terytoriów najbardziej dotkniętych procesem transformacji przedstawiony w odpowiednim terytorialnym planie sprawiedliwej transformacji został należycie uzasadniony, a terytorialny plan sprawiedliwej transformacji jest zgodny z krajowym planem państwa członkowskiego w dziedzinie energii i klimatu. | Komisja zatwierdza program tylko wówczas, gdy wybór terytoriów najbardziej dotkniętych procesem transformacji przedstawiony w odpowiednim terytorialnym planie sprawiedliwej transformacji został należycie uzasadniony, a terytorialny plan sprawiedliwej transformacji zawiera zobowiązanie do osiągnięcia, celów porozumienia paryskiego, celu UE dotyczącego osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. i celów w zakresie ograniczenia emisji do 2030 r., jak też jest zgodny ze strategiami terytorialnymi, o których mowa w art. [23] rozporządzenia (UE) [nowe RWP], krajowym planem państwa członkowskiego w dziedzinie energii i klimatu oraz Europejskim filarem praw socjalnych. |
Poprawka 9
Artykuł 6 ustęp 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Priorytet lub priorytety FST obejmują zasoby FST, na które składają się całość lub część środków FST przydzielonych państwom członkowskim oraz środki przesunięte zgodnie z art. [21a] rozporządzenia (UE) [nowe RWP]. Łączna wysokość środków z EFRR i EFS+ przesuwanych do priorytetu FST powinna być równa co najmniej 1,5-krot- ności kwoty wsparcia z FST na cele tego priorytetu, ale nie może przekroczyć trzykrotności tej kwoty. | Priorytet lub priorytety FST obejmują zasoby FST, na które składają się całość lub część środków FST przydzielonych państwom członkowskim oraz środki, które instytucje zarządzające mogą postanowić przesunąć zgodnie z art. [21a] rozporządzenia (UE) [nowe RWP]. Wysokość środków z EFRR i EFS+ przesuwanych do FST nie powinna przekroczyć 1,5-krotności kwoty wsparcia z FST na cele tego priorytetu. |
Uzasadnienie
Należy zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w decydowaniu o kwotach, które mają być przesuwane z EFRR i EFS+ do FST. Ograniczyłoby to również ewentualne umorzenia w przypadku niskiej zdolności absorpcyjnej na obszarach najbardziej dotkniętych transformacją.
Poprawka 10
Dodać akapit na końcu artykułu 6 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u Komisja zatwierdza przesunięcia środków z EFRR i EFS+ do priorytetu FST tylko wtedy, jeśli łączna kwota przesunięć nie przekracza 20 % pierwotnej alokacji środków z EFRR i EFS+ na dany program operacyjny (liczonej dla każdego z tych funduszy osobno). |
Uzasadnienie
Uzgodnienie tekstu legislacyjnego z treścią uzasadnienia.
Poprawka 11
Artykuł 7 ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
1. Państwa członkowskie przygotowują, wspólnie z właściwymi organami danych terytoriów, co najmniej jeden terytorialny plan sprawiedliwej transformacji obejmujący dotknięte terytorium lub terytoria odpowiadające poziomowi 3 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych ("regiony na poziomie NUTS 3") ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 868/2014 albo części tych regionów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II. Terytoria te powinny stanowić obszary najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami gospodarczymi i społecznymi transformacji, w szczególności pod względem spodziewanej utraty miejsc pracy w sektorach produkcji i wykorzystania paliw kopalnych oraz potrzeb w zakresie przekształcenia procesów produkcyjnych zakładów przemysłowych o najwyższej intensywności emisji gazów cieplarnianych. | 1. Państwa członkowskie przygotowują, wspólnie z właściwymi organami danych terytoriów, co najmniej jeden terytorialny plan sprawiedliwej transformacji obejmujący dotknięte terytorium lub terytoria odpowiadające poziomowi 2 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych ("regiony na poziomie NUTS 2") ustanowionej rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 868/2014 albo części tych regionów, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku II. Terytoria te powinny stanowić obszary najbardziej dotknięte negatywnymi skutkami gospodarczymi i społecznymi transformacji, w szczególności pod względem spodziewanej utraty miejsc pracy w sektorach produkcji i wykorzystania paliw kopalnych oraz potrzeb w zakresie przekształcenia procesów produkcyjnych zakładów przemysłowych o najwyższej intensywności emisji gazów cieplarnianych. |
Uzasadnienie
Negatywne skutki uboczne transformacji nie będą się ograniczać do terytoriów na poziomie NUTS 3, ale najprawdopodobniej dotkną również okoliczne obszary. Z tego powodu oraz w celu uproszczenia zarządzania właściwsze wydaje się skoncentrowanie wsparcia na poziomie NUTS 2.
Poprawka 12
Artykuł 7 ustęp 2 litera b) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
b) (nowa) wyraźne zobowiązanie na rzecz społecznie sprawiedliwej i uczciwej transformacji ekologicznej w ramach realizacji porozumienia paryskiego; |
Uzasadnienie
Terytorialne plany sprawiedliwej transformacji terytorialnej powinny zostać zatwierdzone tylko wtedy, jeśli zawierają wyraźne zobowiązanie na rzecz osiągnięcia celów porozumienia paryskiego, co podkreśliła Rada Europejska 18 października 2019 r.
Poprawka 13
Artykuł 7 ustęp 2 litera c) (nowa)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
c) (nowa) wyraźne zobowiązanie na rzecz osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz osiągnięcia celów UE w zakresie ograniczenia emisji do 2030 r.; |
Uzasadnienie
Terytorialne plany sprawiedliwej transformacji terytorialnej powinny zostać zatwierdzone tylko wtedy, jeśli zawierają wyraźne zobowiązanie na rzecz osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej do roku 2050 oraz osiągnięcia unijnych celów w zakresie redukcji emisji do 2030 r., co podkreśliła Rada Europejska 12 grudnia 2019 r.
Poprawka 14
Artykuł 7 ustęp 2 litera c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
c) ocenę wyzwań związanych z transformacją, przed którymi stoją terytoria najbardziej dotknięte jej negatywnymi skutkami, w tym społecznymi, gospodarczymi i środowiskowymi skutkami przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu; wskazanie liczby miejsc pracy, które zostaną potencjalnie dotknięte skutkami transformacji lub utracone; potrzeby i cele w zakresie rozwoju, które mają być osiągnięte do 2030 r., związane z zaprzestaniem na tych terytoriach działalności charakteryzującej się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych lub z jej przekształceniem; | c) ocenę wyzwań związanych z transformacją, przed którymi stoją terytoria najbardziej dotknięte jej negatywnymi skutkami, w tym społecznymi, gospodarczymi i środowiskowymi skutkami przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu; wskazanie liczby miejsc pracy, które zostaną potencjalnie dotknięte skutkami transformacji lub utracone; potrzeby i cele w zakresie rozwoju, które mają być osiągnięte do 2030 r., związane z zaprzestaniem na tych terytoriach działalności charakteryzującej się wysoką intensywnością emisji gazów cieplarnianych lub z jej przekształceniem; a także ocenę negatywnych skutków ubocznych transformacji dla sąsiednich regionów; |
Uzasadnienie
W terytorialnych planach sprawiedliwej transformacji należy odpowiednio ocenić wszystkie możliwe negatywne skutki uboczne.
Poprawka 15
Artykuł 7 ustęp 2 litera f)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
f) opis mechanizmów zarządzania obejmujących zasady partnerstwa, planowane środki w zakresie monitorowania i oceny oraz odpowiedzialne organy; | f) opis mechanizmów zarządzania obejmujących zasady partnerstwa, planowane środki w zakresie monitorowania i oceny oraz odpowiedzialne organy, jeżeli są one różne od elementów już opisanych w programie, zdefiniowanych w załączniku V do rozporządzenia (UE) [nowe RWP]; władze lokalne i regionalne muszą być w pełni zaangażowane we wszystkie aspekty tych działań. |
Uzasadnienie
Należy podawać jedynie informacje inne niż te opisane już w programie zgodnie z formularzem "Wzór programów wspieranych z EFRR (cel »Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu«), EFS+, FST, Funduszu Spójności i EFMR - art. 16 ust. 3)" (załącznik V do rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów). Propozycja ta służy uproszczeniu. Ponadto należy postrzegać władze lokalne i regionalne jako integralne zainteresowane strony w tym procesie.
Poprawka 16
Artykuł 7 ustęp 2 litera h)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
h) w przypadku, gdy wsparcie na rzecz inwestycji produkcyjnych jest udzielane przedsiębiorstwom innym niż MŚP: wyczerpujący wykaz takich operacji i przedsiębiorstw oraz uzasadnienie konieczności udzielenia takiego wsparcia za pomocą analizy luk dowodzącej, że w przypadku braku inwestycji spodziewana liczba straconych miejsc pracy przewyższy liczbę nowych miejsc pracy; | h) w przypadku, gdy wsparcie na rzecz zrównoważonych inwestycji produkcyjnych jest udzielane przedsiębiorstwom innym niż MŚP: uzasadnienie konieczności udzielenia takiego wsparcia za pomocą analizy luk dowodzącej, że w przypadku braku inwestycji spodziewana liczba straconych miejsc pracy przewyższy liczbę nowych miejsc pracy; |
Uzasadnienie
Przedstawienie wyczerpującego wykazu operacji i przedsiębiorstw (dużych przedsiębiorstw) na etapie programowania FST nie wydaje się czymś szczególnie łatwym i może prowadzić do opóźnień już na samym początku okresu programowania. Ponadto takie podejście kłóci się z podjętymi wysiłkami w zakresie uproszczenia, których wynikiem była między innymi rezygnacja z odrębnych procedur mających zastosowanie do dużych projektów zgodnie z art. 100-103 obecnego rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
Poprawka 17
Artykuł 7 ustęp 2 litera i)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
i) w przypadku, gdy wsparcie inwestycji jest udzielane w celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE: wyczerpujący wykaz operacji, które mają zostać objęte wsparciem, oraz uzasadnienie, że przyczynią się one do przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu i do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych, przewyższającej znacząco odpowiednie poziomy odniesienia ustanowione do celów przydziału bezpłatnych uprawnień na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, przy jednoczesnym spełnieniu warunku, że operacje te są konieczne do ochrony znacznej liczby miejsc pracy; | i) w przypadku, gdy wsparcie inwestycji jest udzielane w celu osiągnięcia redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z działań wymienionych w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE: uzasadnienie, że operacje, które mają zostać objęte wsparciem, przyczynią się do przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu i do znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych, przewyższającej znacząco odpowiednie poziomy odniesienia ustanowione do celów przydziału bezpłatnych uprawnień na podstawie dyrektywy 2003/87/WE, przy jednoczesnym spełnieniu warunku, że operacje te są konieczne do ochrony znacznej liczby miejsc pracy; |
Uzasadnienie
Przedstawienie wyczerpującego wykazu operacji na etapie programowania FST nie wydaje się czymś szczególnie łatwym i może prowadzić do opóźnień już na samym początku okresu programowania.
Poprawka 18
Artykuł 8a (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Artykuł 8a 1. Tworzy się platformę sprawiedliwej transformacji (zwaną dalej "platformą"), nadzorowaną i bezpośrednio zarządzaną przez Komisję Europejską, aby umożliwić dwustronną i wielostronną wymianę zdobytych doświadczeń i najlepszych praktyk we wszystkich sektorach dotkniętych skutkami transformacji. 2. Platforma składa się z dwóch elementów: a) techniczne grupy robocze, zajmujące się konkretnymi wyzwaniami w danych regionach oraz ułatwiające wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie przygotowywania zarówno terytorialnych planów sprawiedliwej transformacji, jak i poszczególnych operacji. Techniczne grupy robocze, które powinny obejmować władze lokalne i regionalne, są tworzone zgodnie z potrzebami operacyjnymi FST, z uwzględnieniem sektorowego zakresu wspieranych operacji. Grupy te ściśle współpracują z Centrum Doradztwa InvestEU ustanowionym na podstawie art. 20 rozporządzenia (UE) [nowy program InvestEU] i z odpowiednimi służbami Europejskiego Banku Inwestycyjnego w celu zapewnienia władzom lokalnym i regionalnym niezbędnej wiedzy technicznej i praktycznej w zakresie dostępu do finansowania dostępnego w ramach Programu InvestEU, a także za pośrednictwem EBI. b) Coroczne Forum Regionów Objętych Sprawiedliwą Transformacją (zwane dalej "Forum"), organizowane wspólnie z Europejskim Komitetem Regionów. Umożliwia ono koordynację kierunków polityki i ich transpozycję do działań operacyjnych prowadzonych przez techniczne grupy robocze. 3. Komisja podejmuje szczegółowe ustalenia dotyczące mechanizmów zarządzania platformą, członkostwa w niej, jej funkcjonowania oraz budżetu. Zostanie zapewnione zrównoważone uczestnictwo wszystkich poziomów sprawowania rządów. 4. Koszty operacyjne platformy są pokrywane ze środków przeznaczonych na pomoc techniczną, o której mowa w art. 3 ust. 2 akapit trzeci. |
Uzasadnienie
Należy dodać praktyczne ustalenia dotyczące powołania platformy sprawiedliwej transformacji, tak by zapewnić większą jasność co do jej celów i funkcjonowania.
Poprawka 19
Artykuł 10 ustęp 4
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
4. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. | 4. Przed przyjęciem aktu delegowanego Komisja konsultuje się z ekspertami wyznaczonymi przez każde państwo członkowskie i prowadzi konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa z dnia 13 kwietnia 2016 r. |
Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu i Migracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz
COM(2020) 23 final
Poprawka 20
Artykuł 21a ustęp 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Kwotę środków dostępnych dla FST w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" zgodnie z art. [3] rozporządzenia (UE) [rozporządzenie FST] uzupełnia się środkami z EFRR, z EFS+ lub z ich kombinacji, dla kategorii regionów, do której należy dane terytorium. Całkowita kwota środków z EFRR i EFS+ przesuniętych do FST wynosi co najmniej półtorakrotność kwoty wsparcia FST, ale nie może przekroczyć trzykrotności kwoty tego wsparcia. W żadnym przypadku środki przesuwane z EFRR albo z EFS+ nie mogą przekroczyć 20 % odpowiednich środków z EFRR i EFS+ przydzielonych danemu państwu członkowskiemu. (...) | Kwotę środków dostępnych dla FST w ramach celu "Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu" zgodnie z art. [3] rozporządzenia (UE) [rozporządzenie FST] uzupełnia się środkami z EFRR, z EFS+ lub z ich kombinacji, dla kategorii regionów, do której należy dane terytorium, poprzez dobrowolny transfer. Całkowita kwota środków z EFRR i EFS+ przesuniętych do FST wynosi co najmniej połowę kwoty wsparcia FST, ale nie może przekroczyć półtorakrotności kwoty tego wsparcia. W żadnym przypadku środki przesuwane z EFRR albo z EFS+ nie mogą przekroczyć 20 % odpowiednich środków z EFRR i EFS+ przydzielonych danemu państwu członkowskiemu. (...) |
Uzasadnienie
Należy zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w decydowaniu o kwotach, które mają być przesuwane z EFRR i EFS+ do FST. Ograniczyłoby to ewentualne umorzenia w przypadku niskiej zdolności absorpcyjnej na obszarach najbardziej dotkniętych transformacją.
Poprawka 21
Artykuł 59 ustęp 3a (nowy)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
3a. W przypadku operacji wspieranych ze środków FST zgodnie z rozporządzeniem (UE) [rozporządzenie FST] wsparcie z FST podlega zwrotowi, jeżeli w ciągu dziesięciu lat od końcowej płatności na rzecz państwa członkowskiego, które otrzymało wsparcie, na terytorium, na którym to wsparcie wykorzystano, zostanie otwarta nowa kopalnia węgla kamiennego, węgla brunatnego lub łupku bitumicznego bądź odkrywkowa kopalnia torfu lub zostanie ponownie otwarta tymczasowo wycofana z eksploatacji kopalnia węgla kamiennego, węgla, brunatnego lub łupku bitumicznego bądź odkrywkowa kopalnia torfu. |
Uzasadnienie
Celem wsparcia jest pomoc regionom w przejściu na gospodarkę bezemisyjną, to zaś wyklucza otwieranie nowych kopalń i/lub pól wydobycia torfu bądź ponowne otwieranie istniejących.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Bruksela, dnia 2 lipca 2020 r.
Apostolos TZITZIKOSTAS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.