Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Fundusz Azylu i Migracji.
Dz.U.UE.C.2018.461.147
Akt nieocenianyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Fundusz Azylu i Migracji
(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2018 r.)
Sprawozdawca generalny: Peter BOSSMAN (SL/PES), burmistrz miasta Piran | |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające Fundusz Azylu i Migracji |
COM(2018) 471 final |
Poprawka 1
COM(2018) 471 final - motyw 42
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka |
Aby wzmocnić zdolność Unii do natychmiastowego reagowania na nieprzewidzianą lub nieproporcjonalną silną presję migracyjną w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, charakteryzującą się napływem dużej lub nieproporcjonalnej liczby obywateli państw trzecich, co stanowi znaczące i nagłe obciążenie dla ośrodków przyjmowania i ośrodków detencyjnych, systemów i procedur azylowych oraz systemów i procedur zarządzania migracjami w tych państwach, a także na silną presję migracyjną w państwach trzecich, wywołaną zmianami sytuacji politycznej lub konfliktami, należy umożliwić zapewnianie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych zgodnie z ramami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. | Aby wzmocnić zdolność Unii do natychmiastowego reagowania na nieprzewidzianą lub nieproporcjonalną silną presję migracyjną w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, charakteryzującą się napływem dużej lub nieproporcjonalnej liczby obywateli państw trzecich, szczególnie osób wymagających szczególnego traktowania takich jak nieletni pozbawieni opieki, co stanowi znaczące i nagłe obciążenie dla ośrodków przyjmowania i ośrodków detencyjnych, systemów i procedur azylowych oraz systemów i procedur zarządzania migracjami w tych państwach, a także na silną presję migracyjną w państwach trzecich, wywołaną zmianami sytuacji politycznej lub konfliktami, należy umożliwić zapewnianie pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych i w celu budowy infrastruktury, zgodnie z ramami określonymi w niniejszym rozporządzeniu. |
Uzasadnienie
Konieczne jest otwarcie pilnej linii finansowania w celu zaradzenia sytuacjom, w których państwa członkowskie czują się przeciążone wyzwaniem związanym z napływem z państw trzecich osób wymagających szczególnego traktowania, zwłaszcza nieletnich pozbawionych opieki, którzy wymagają specjalnych działań.
Poprawka 2
COM(2018) 471 final, art. 3 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
W ramach celu polityki określonego w ust. 1 Fundusz przyczynia się do następujących celów szczegółowych: | W ramach celu polityki określonego w ust. 1 Fundusz przyczynia się do następujących celów szczegółowych: |
a) wzmacnianie i rozwijanie wszystkich aspektów wspólnego europejskiego systemu azylowego, w tym jego wymiaru zewnętrznego; | a) wzmacnianie i rozwijanie wszystkich aspektów wspólnego europejskiego systemu azylowego, w tym jego wymiaru zewnętrznego; |
b) wspieranie legalnej migracji do państw członkowskich, w tym przyczynianie się do integracji obywateli państw trzecich; | b) wspieranie legalnej migracji do państw członkowskich, w tym przyczynianie się do integracji obywateli państw trzecich i ustanawianie kanałów umożliwiających jej uporządkowany i bezpieczny przebieg; |
c) przyczynianie się do zwalczania migracji nieuregulowanej i zapewnianie skutecznych powrotów i readmisji w państwach trzecich. | c) przyczynianie się do zwalczania migracji nieuregulowanej i zapewnianie skutecznych powrotów i readmisji w państwach trzecich przy jednoczesnej gwarancji poszanowania praw człowieka. |
d) zwiększanie - w tym poprzez praktyczną współpracę - solidarności i podziału odpowiedzialności pomiędzy państwami członkowskimi, w szczególności w odniesieniu do tych państw, których zjawisko przepływów migracyjnych i azylowych dotyczy w największym stopniu. |
Uzasadnienie
Powyższy cel szczegółowy znajduje się w obecnym rozporządzeniu dotyczącym Funduszu Azylu, Migracji i Integracji i należy go wyraźnie wymienić jako cel szczegółowy przyszłego rozporządzenia w sprawie Funduszu Azylu i Migracji (FAM).
Poprawka 3
COM(2018) 471 final, artykuł 8
Projekt opinii | Poprawka |
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | |
Budżet | Budżet |
1. Pula środków finansowych na realizację Funduszu na lata 2021-2027 wynosi 10 415 000 000 EUR w cenach bieżących. | 1. Pula środków finansowych na realizację Funduszu na lata 2021-2027 wynosi 16 188 000 000 EUR w cenach bieżących. |
2. Środki finansowe zostaną wykorzystane w następujący sposób: | 2. Środki finansowe zostaną wykorzystane w następujący sposób: |
a) 6 249 000 000 EUR przydziela się na programy realizowane według metody zarządzania dzielonego; | a) 10 790 000 000 EUR przydziela się na programy realizowane według metody zarządzania dzielonego; |
b) 4 166 000 000 EUR przydziela się na instrument tematyczny. | b) 5 398 000 000 EUR przydziela się na instrument tematyczny. |
3. Maksymalnie 0,42 % puli środków finansowych przydziela się na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji, o której mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) xx/xx [rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów]. | 3. Maksymalnie 0,42 % puli środków finansowych przydziela się na pomoc techniczną z inicjatywy Komisji, o której mowa w art. 29 rozporządzenia (UE) xx/xx [rozporządzenie w sprawie wspólnych przepisów]. |
Uzasadnienie
Proponowany wzrost środków na sprawy migracji i azylu odpowiada 2,4-krotnemu wzrostowi środków przeznaczonych na kontrolę granic zewnętrznych i jest odzwierciedleniem faktu, że w omawianych obecnie propozycjach nie przewiduje się w ramach ESF+ wzrostu środków na nowe zadanie dotyczące długoterminowej integracji.
Poprawka 4
COM(2018) 471 final, art. 9 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
[...] Finansowanie z instrumentu tematycznego jest wykorzystywane na następujące komponenty: | [...] Finansowanie z instrumentu tematycznego jest wykorzystywane na następujące komponenty: |
a) działania szczególne; | a) działania szczególne; |
b) działania unijne; | b) działania unijne; |
c) pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych; | c) pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych; |
d) przesiedlenia; | d) przesiedlenia; |
e) wsparcie dla państw członkowskich przyczyniających się do działań w zakresie solidarności i podziału odpowiedzialności | e) wsparcie dla państw członkowskich przyczyniających się do działań w zakresie solidarności i podziału odpowiedzialności; |
oraz | oraz |
f) Europejska Sieć Migracyjna. | f) Europejska Sieć Migracyjna; |
g) europejskie sieci integracji złożone z władz lokalnych i regionalnych. | |
(....) | (....) |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę w integracji migrantów, co jest zasadniczym elementem polityki migracyjnej.
Poprawka 5
COM(2018) 471 final, art. 9 ust. 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Instrument tematyczny wspiera w szczególności działania objęte środkiem wykonawczym, o którym mowa w załączniku II art. 2 lit. b), realizowane przez organy lokalne i regionalne lub organizacje społeczeństwa obywatelskiego. | Instrument tematyczny wspiera w szczególności działania objęte środkiem wykonawczym, o którym mowa w załączniku II art. 2 lit. b), realizowane przez organy lokalne i regionalne lub organizacje społeczeństwa obywatelskiego. Przynajmniej 30 % finansowania z instrumentu tematycznego przeznaczane jest na ten cel. |
Uzasadnienie
Władze lokalne i regionalne odgrywają kluczową rolę w integracji migrantów, co jest zasadniczym elementem polityki migracyjnej.
Poprawka 6
COM(2018) 471 final, art. 13 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Każde państwo członkowskie zapewnia, aby priorytety objęte jego programem były spójne z unijnymi priorytetami i wyzwaniami w obszarze zarządzania migracjami i im odpowiadały oraz były w pełni zgodne z odnośnym dorobkiem prawnym UE i uzgodnionymi priorytetami Unii. Przy określaniu priorytetów swoich programów państwa członkowskie zapewniają, aby programy te we właściwy sposób uwzględniały środki wykonawcze określone w załączniku II. | Każde państwo członkowskie przeznacza co najmniej 20 % zasobów w ramach swojego programu na cel szczegółowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 akapit pierwszy lit. a), i co najmniej 20 % zasobów na cel szczegółowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 akapit pierwszy lit. b). Państwa członkowskie mogą odstąpić od tych minimalnych wielkości procentowych tylko wówczas, gdy w programie krajowym zostanie zamieszczone szczegółowe wyjaśnienie powodów, dla których przyznanie zasobów poniżej tego poziomu nie zagraża osiągnięciu celu. W odniesieniu do celu szczegółowego, o którym mowa w art. 3 ust. 2 akapit pierwszy lit. a), państwa członkowskie, w których występują braki strukturalne w dziedzinie zakwaterowania, infrastruktury i usług, przyznają zasoby nie niższe niż minimalna wielkość procentowa określona w niniejszym rozporządzeniu. |
Uzasadnienie
FAM powinien wspierać trwałe rozwiązania problemu migracji i zapewnić spójność z priorytetami ustalonymi przez państwa członkowskie na poziomie UE. Zapewnienie minimalnych środków na stworzenie sprawnie działającego systemu azylowego (art. 3 ust. 2 lit. a)) oraz na rozwój legalnych dróg migracji i wspieranie integracji (art. 3 ust. 2 lit. b)) przyczyni się do osiągnięcia celu politycznego Funduszu (skuteczne zarządzanie przepływami migracyjnymi).
Proponowane brzmienie odpowiada brzmieniu znajdującemu się w obecnym rozporządzeniu dotyczącym Fundusz Azylu, Migracji i Integracji.
Poprawka 7
COM(2018) 471 final, art. 13 ust. 7
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Państwa członkowskie realizują w szczególności działania kwalifikujące się do wyższego współfinansowania, wymienione w załączniku IV. Na wypadek nieprzewidzianej lub nowej sytuacji bądź w celu zapewnienia skutecznego wdrażania finansowania Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 32 celem wprowadzenia zmian do wykazu działań kwalifikujących się do wyższego współfinansowania zawartego w załączniku IV. | Państwa członkowskie realizują w szczególności działania kwalifikujące się do wyższego współfinansowania, wymienione w załączniku IV. Państwa członkowskie, które nie realizują tego rodzaju działań, zamieszczają w programie krajowym szczegółowe wyjaśnienie, w jaki sposób zapewnią, że ich wybór nie zagrozi osiągnięciu szczegółowych celów FAM. Na wypadek nieprzewidzianej lub nowej sytuacji bądź w celu zapewnienia skutecznego wdrażania finansowania Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 32 celem wprowadzenia zmian do wykazu działań kwalifikujących się do wyższego współfinansowania zawartego w załączniku IV. |
Uzasadnienie
Takie samo jak w przypadku poprawki 6.
Poprawka 8
COM(2018) 471 final, art. 21
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Fundusz wspiera Europejską Sieć Migracyjną oraz zapewnia pomoc finansową niezbędną dla jej działalności i przyszłego rozwoju. | 1. Fundusz wspiera Europejską Sieć Migracyjną oraz zapewnia pomoc finansową niezbędną dla jej działalności i przyszłego rozwoju. |
2. Kwotę udostępnianą Europejskiej Sieci Migracyjnej w ramach rocznych środków Funduszu oraz program prac określający priorytety jej działania przyjmuje Komisja, po zatwierdzeniu przez komitet kierowniczy zgodnie z art. 4 ust. 5 lit. a) decyzji 2008/381/WE (ze zmianami). Decyzja Komisji stanowi decyzję w sprawie finansowania zgodnie z art. [110] rozporządzenia finansowego. Aby zapewnić terminową dostępność zasobów, Komisja może przyjąć program prac Europejskiej Sieci Migracyjnej w drodze osobnej decyzji w sprawie finansowania. | 2. Kwotę udostępnianą Europejskiej Sieci Migracyjnej w ramach rocznych środków Funduszu oraz program prac określający priorytety jej działania przyjmuje Komisja, po zatwierdzeniu przez komitet kierowniczy zgodnie z art. 4 ust. 5 lit. a) decyzji 2008/381/WE (ze zmianami). Decyzja Komisji stanowi decyzję w sprawie finansowania zgodnie z art. [110] rozporządzenia finansowego. Aby zapewnić terminową dostępność zasobów, Komisja może przyjąć program prac Europejskiej Sieci Migracyjnej w drodze osobnej decyzji w sprawie finansowania. |
3. Pomoc finansowa przewidziana na działania Europejskiej Sieci Migracyjnej przyjmuje w stosownych przypadkach formę dotacji dla krajowych punktów kontaktowych, o których mowa w art. 3 decyzji 2008/381/WE, oraz formę zamówień publicznych, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. | 3. Pomoc finansowa przewidziana na działania Europejskiej Sieci Migracyjnej przyjmuje w stosownych przypadkach formę dotacji dla krajowych punktów kontaktowych, o których mowa w art. 3 decyzji 2008/381/WE, oraz formę zamówień publicznych, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. |
4. Fundusz wspiera europejskie sieci integracyjne złożone z władz lokalnych i regionalnych. |
Uzasadnienie
Takie samo jak w przypadku poprawki 4.
Poprawka 9
COM(2018) 471 final, art. 26 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Fundusz zapewnia pomoc finansową w celu zaspokojenia pilnych i szczególnych potrzeb w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej spowodowanej co najmniej jednym z wymienionych poniżej czynników: | Fundusz zapewnia pomoc finansową w celu zaspokojenia pilnych i szczególnych potrzeb, a także budowy infrastruktury w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej spowodowanej co najmniej jednym z wymienionych poniżej czynników: |
a) silną presją migracyjną w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, charakteryzującą się napływem dużej lub nieproporcjonalnej liczby obywateli państw trzecich, co stanowi znaczące i nagłe obciążenie dla ośrodków przyjmowania i ośrodków detencyjnych, systemów i procedur azylowych oraz systemów i procedur zarządzania migracjami w tych państwach; | a) silną presją migracyjną w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, charakteryzującą się napływem dużej lub nieproporcjonalnej liczby obywateli państw trzecich, zwłaszcza, gdy chodzi o osoby wymagające szczególnego traktowania takie jak nieletni pozbawieni opieki, co stanowi znaczące i nagłe obciążenie dla ośrodków przyjmowania i ośrodków detencyjnych, systemów i procedur azylowych oraz systemów i procedur zarządzania migracjami w tych państwach; |
b) stosowaniem mechanizmów ochrony czasowej w rozumieniu dyrektywy 2001/55/WE; | b) stosowaniem mechanizmów ochrony czasowej w rozumieniu dyrektywy 2001/55/WE; |
c) poważną presją migracyjną w państwach trzecich, w tym w przypadku gdy osoby wymagające ochrony są pozostawione własnemu losowi z powodu zmian w sytuacji politycznej lub konfliktów, w szczególności jeżeli sytuacja ta może wpłynąć na przepływy migracyjne w kierunku UE. | c) poważną presją migracyjną w państwach trzecich, w tym w przypadku gdy osoby wymagające ochrony są pozostawione własnemu losowi z powodu zmian w sytuacji politycznej lub konfliktów, w szczególności jeżeli sytuacja ta może wpłynąć na przepływy migracyjne w kierunku UE. Środki realizowane w państwach trzecich zgodnie z niniejszym artykułem muszą być spójne z unijną polityką humanitarną i w stosownych przypadkach uzupełniać ją oraz muszą szanować podstawowe prawa człowieka i międzynarodowe zobowiązania prawne. |
Uzasadnienie
Zapewnienie spójności z innymi politykami UE i poszanowanie praw podstawowych.
Poprawka 10
COM(2018) 471 final, art. 26 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych może mieć formę dotacji przyznawanych bezpośrednio agencjom zdecentralizowanym. | Pomoc w sytuacjach nadzwyczajnych może mieć formę dotacji przyznawanych bezpośrednio agencjom zdecentralizowanym oraz władzom lokalnym i regionalnym znajdującym się pod silną presją migracyjną, zwłaszcza tym, które odpowiadają za przyjmowanie i integrację nieletnich imigrantów pozbawionych opieki. |
Uzasadnienie
W wielu przypadkach odpowiedzialność za przyjmowanie i integrację nieletnich imigrantów pozbawionych opieki spoczywa na władzach lokalnych i regionalnych, które często nie mają takich możliwości.
Poprawka 11
COM(2018) 471 final, Załącznik I (Kryteria przydziału finansowania na programy objęte zarządzaniem dzielonym)
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Dostępne środki, o których mowa w art. 11, zostają podzielone między państwa członkowskie w następujący sposób: | 1. Dostępne środki, o których mowa w art. 11, zostają podzielone między państwa członkowskie w następujący sposób: |
a) każde państwo członkowskie otrzymuje z Funduszu kwotę zryczałtowaną w wysokości 5 000 000 EUR tylko na początku okresu programowania; | a) każde państwo członkowskie otrzymuje z Funduszu kwotę zryczałtowaną w wysokości 5 000 000 EUR tylko na początku okresu programowania; |
b) pozostałe środki, o których mowa w art. 11, zostają rozdzielone na podstawie następujących kryteriów: | b) pozostałe środki, o których mowa w art. 11, zostają rozdzielone na podstawie następujących kryteriów: |
- 30 % na azyl; | - 33,3 % na azyl; |
- 30 % na legalną migrację i integrację; | - 33,3 %na legalną migrację i integrację; |
- 40 % na przeciwdziałanie migracji nieuregulowanej, w tym na powroty. | - 33,3 % na przeciwdziałanie migracji nieuregulowanej, w tym na powroty. |
Uzasadnienie
Azyl, legalna migracja i integracja mają takie samo znaczenie (jeśli nie większe) dla skutecznego zarządzania przepływami migracyjnymi co przeciwdziałanie migracji nieuregulowanej bądź powroty.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Bruksela, dnia 9 października 2018 r.
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.