Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Rok Kolei 2021.
Dz.U.UE.C.2020.440.183
Akt nieocenianyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski Rok Kolei 2021
(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawca: | Jarosław STAWIARSKI (PL/EKR), marszałek województwa lubelskiego |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Kolei (2021) COM(2020) 78 final |
Poprawka 1
Motyw 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Łącząc główne unijne szlaki transportowe z peryferyjnymi regionami i terytoriami, sektor kolei przyczynia się do zapewnienia społecznej, gospodarczej i terytorialnej spójności. | Łącząc główne unijne szlaki transportowe z peryferyjnymi regionami i terytoriami, sektor kolei przyczynia się do zapewnienia społecznej, gospodarczej i terytorialnej spójności zarówno jako lokalna i regionalna usługa publiczna, jak i dalekobieżny środek transportu o dużej pojemności dla podróżnych i towarów. |
Uzasadnienie
Wspominając o wkładzie w spójność, należy wskazać różne modele kolei, które są dla niej korzystne, tak aby podkreślić znaczenie i potrzebę, bez wyjątku, każdego z nich z myślą o realizowanym celu.
Poprawka 2
Artykuł 3 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
a) inicjatywy i imprezy służące promowaniu debaty, zwiększaniu świadomości i ułatwianiu zaangażowania obywateli, przedsiębiorstw i organów publicznych w celu przyciągnięcia większej liczby osób i towarów do kolei jako środka w walce ze zmianą klimatu za pośrednictwem wielu kanałów i narzędzi, w tym imprezy w państwach członkowskich; | a) inicjatywy i imprezy służące promowaniu debaty, zwiększaniu świadomości i ułatwianiu zaangażowania obywateli, przedsiębiorstw i organów publicznych w celu przyciągnięcia większej liczby osób i towarów do kolei jako środka w walce ze zmianą klimatu za pośrednictwem wielu kanałów i narzędzi, w tym imprezy w państwach członkowskich, a także nowa polityka handlowa ułatwiająca dostęp do kolei za pomocą ofert, rabatów i promocji ze szczególnym uwzględnieniem specjalnych grup i zbiorowości; |
Uzasadnienie
Aby przyciągnąć nowych użytkowników do transportu kolejowego, kluczowe znaczenie ma ułatwienie dostępu do tego środka transportu za pomocą nowej polityki cenowej, ofert i rabatów, w szczególności na trasach objętych zobowiązaniem z tytułu świadczenia usług publicznych.
Poprawka 3
Artykuł 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Za organizację uczestnictwa w europejskim roku na poziomie krajowym odpowiadają państwa członkowskie. W tym celu państwa członkowskie wyznaczają koordynatorów krajowych. Koordynatorzy krajowi zapewniają koordynację odpowiednich działań na poziomie krajowym. | Za organizację uczestnictwa w europejskim roku na poziomie krajowym odpowiadają państwa członkowskie. W tym celu państwa członkowskie wyznaczają koordynatorów krajowych. Koordynatorzy krajowi zapewnią koordynację odpowiednich działań na szczeblu krajowym, biorąc również pod uwagę promocję transportu kolejowego, którą mogą prowadzić różne władze regionalne w każdym państwie członkowskim UE. |
Uzasadnienie
W celu zapewnienia efektywnego wdrożenia Europejskiego Roku Kolei w państwach członkowskich - kluczowe jest zaangażowanie w ten projekt władz regionalnych i promowanie kolei nie tylko na poziomie centralnym, ale w szczególności regionalnym.
Poprawka 4
Artykuł 5
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
1. Komisja regularnie zwołuje posiedzenia koordynatorów krajowych w celu koordynowania przebiegu europejskiego roku. Posiedzenia te służą również wymianie informacji na temat realizacji europejskiego roku na poziomie krajowym i unijnym; przedstawiciele Parlamentu Europejskiego mogą brać w udział w tych posiedzeniach jako obserwatorzy. | 1. Komisja regularnie zwołuje posiedzenia koordynatorów krajowych w celu koordynowania przebiegu europejskiego roku. Posiedzenia te służą również wymianie informacji na temat realizacji europejskiego roku na poziomie krajowym i unijnym; przedstawiciele Parlamentu Europejskiego oraz Europejskiego Komitetu Regionów mogą brać w udział w tych posiedzeniach jako obserwatorzy. |
2. Koordynacja Europejskiego Roku na poziomie Unii ma charakter przekrojowy, tak aby stworzyć synergię między poszczególnymi unijnymi programami i inicjatywami na rzecz finansowania projektów w zakresie transportu kolejowego lub projektów, które mają aspekt dotyczący kolei. | 2. Koordynacja Europejskiego Roku na poziomie Unii ma charakter przekrojowy, tak aby stworzyć synergię między poszczególnymi unijnymi programami i inicjatywami na rzecz finansowania projektów w zakresie transportu kolejowego lub projektów, które mają aspekt dotyczący kolei. |
3. Komisja zwołuje regularne spotkania zainteresowanych stron i przedstawicieli organizacji lub podmiotów działających w dziedzinie transportu kolejowego, w tym funkcjonujących ponadnarodowych sieci i właściwych organizacji pozarządowych, a także organizacji i społeczności skupiających młodzież, w celu uzyskania wsparcia przy realizacji europejskiego roku na poziomie Unii. | 3. Komisja zwołuje regularne spotkania zainteresowanych stron i przedstawicieli organizacji lub podmiotów działających w dziedzinie transportu kolejowego, w tym funkcjonujących ponadnarodowych sieci i właściwych organizacji pozarządowych, a także organizacji i społeczności skupiających młodzież, w celu uzyskania wsparcia przy realizacji europejskiego roku na poziomie Unii. |
Komisja, o ile będzie to możliwe ze względów budżetowych, może zorganizować zaproszenia do składania wniosków i projektów, które będą mogły otrzymać wsparcie ze względu na ich szczególny wkład w osiągnięcie celów europejskiego roku. | Komisja, o ile będzie to możliwe ze względów budżetowych, może zorganizować zaproszenia do składania wniosków i projektów, które będą mogły otrzymać wsparcie ze względu na ich szczególny wkład w osiągnięcie celów europejskiego roku. Projekty otrzymujące wsparcie unijne powinny być wybierane z uwzględnieniem parytetu geograficznego. |
Uzasadnienie
Udział KR-u w posiedzeniach koordynatorów jest niezbędny z uwagi na ważną rolę samorządów w rozwijaniu regionalnego i lokalnego transportu kolejowego. Wsparcie finansowe projektów w ramach Europejskiego Roku Kolei powinno być zrównoważone, stąd propozycja kryterium geograficznego.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Realizacja unijnych celów klimatycznych
Realizacja celów unijnej polityki transportowej
Potrzeby inwestycyjne, potrzeby w zakresie finansowania i wzmacniania konkurencyjności sektora kolejowego
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Apostolos TZITZIKOSTAS | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.