Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski akt w sprawie danych
Dz.U.UE.C.2022.375.112
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski akt w sprawie danych
(2022/C 375/10)
Sprawozdawczym: | Anne KARJALAINEN (FI/PES), radna miasta Kerava |
Dokument źródłowy: | Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych) COM(2022) 68 final |
Poprawka 1
Motyw 57
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadkach wystąpienia niebezpieczeństwa publicznego - takiego jak stan zagrożenia zdrowia publicznego, sytuacje wyjątkowe związane z degradacją środowiska i poważne klęski żywiołowe, w tym sytuacje pogarszane przez skutki zmiany klimatu, a także poważne katastrofy spowodowane przez człowieka, takie jak poważne cybe- rincydenty - interes publiczny wynikający z użycia danych będzie nadrzędny względem interesów posiadacza danych związanych ze swobodnym dysponowaniem danymi, które posiada. W takim przypadku posiadacze danych powinni być zobowiązani do udostępnienia danych organom sektora publicznego lub instytucjom, agencjom lub organom Unii na ich wniosek. Występowanie niebezpieczeństwa publicznego ustala się na podstawie odpowiednich procedur stosowanych w państwach członkowskich lub przez odpowiednie organizacje międzynarodowe. | W przypadkach wystąpienia niebezpieczeństwa publicznego - takiego jak stan zagrożenia zdrowia publicznego, sytuacje wyjątkowe związane z degradacją środowiska i poważne klęski żywiołowe, w tym sytuacje pogarszane przez skutki zmiany klimatu, a także poważne katastrofy spowodowane przez człowieka, takie jak poważne cybe- rincydenty - interes publiczny wynikający z użycia danych będzie nadrzędny względem interesów posiadacza danych związanych ze swobodnym dysponowaniem danymi, które posiada. W takim przypadku posiadacze danych powinni być zobowiązani do udostępnienia danych organom sektora publicznego lub instytucjom, agencjom lub organom Unii na ich wniosek. Występowanie niebezpieczeństwa publicznego ustala się wspólnie z państwami członkowskimi UE/EOG, a konkretnie w państwach członkowskich, czyli w przypadku wniosku o udostępnienie danych występowanie niebezpieczeństwa publicznego stwierdza się na podstawie przepisów prawa tego państwa członkowskiego, którego organ sektora publicznego o te dane występuje. |
Uzasadnienie
Definicje są ważne dla zapewnienia spójnej komunikacji i takiego samego rozumienia stanu faktycznego. Ustalenie występowania niebezpieczeństwa publicznego jest szczególnie istotne, ponieważ zobowiązuje przedsiębiorstwa do bezpłatnego dostarczania danych.
Poprawka 2
Nowy motyw po motywie 61
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(nowy) Do celów niniejszego rozporządzenia uwzględnia się publiczny dostęp do dokumentów urzędowych oraz wynikające z tego ustawodawstwo krajowe. |
Uzasadnienie
Rozporządzenie musi być spójne z celami zasady publicznego dostępu do dokumentów i z interesami chronionymi zasadami poufności.
Poprawka 3
Artykuł 2 ust. 10
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
"niebezpieczeństwo publiczne" oznacza wyjątkową sytuację negatywnie wpływającą na ludność Unii, państwa członkowskiego lub jego części, która to sytuacja wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnych i trwałych następstw dla warunków życia lub stabilności gospodarczej, lub znacznego obniżenia wartości aktywów gospodarczych w Unii lub w odpowiednim państwie członkowskim; | "niebezpieczeństwo publiczne" oznacza wyjątkową sytuację negatywnie wpływającą na ludność Unii, państwa członkowskiego lub jego części, która to sytuacja wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnych i trwałych następstw dla warunków życia lub stabilności gospodarczej, lub znacznego obniżenia wartości aktywów gospodarczych w Unii lub w odpowiednim państwie członkowskim. Występowanie niebezpieczeństwa publicznego ustala się wspólnie z państwami członkowskimi UE/EOG, a konkretnie w państwach członkowskich, czyli w przypadku wniosku o udostępnienie danych występowanie niebezpieczeństwa publicznego stwierdza się na podstawie przepisów prawa tego państwa członkowskiego, którego organ sektora publicznego o te dane występuje. |
Uzasadnienie
Definicje są ważne dla zapewnienia spójnej komunikacji i takiego samego rozumienia stanu faktycznego. Ustalenie występowania niebezpieczeństwa publicznego jest szczególnie istotne, ponieważ zobowiązuje przedsiębiorstwa do bezpłatnego dostarczania danych.
Poprawka 4
Artykuł 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
21) (nowa definicja) "usługi świadczone w interesie ogólnym" oznaczają usługi sklasyfikowane jako takie przez organy państw członkowskich i podlegające szczególnym zobowiązaniom do świadczenia usług publicznych. |
Uzasadnienie
Rozporządzenie powinno zawierać obowiązek udostępniania danych do wspólnego wykorzystywania w interesie publicznym w związku z ogólnymi sytuacjami nadzwyczajnymi.
Poprawka 5
Artykuł 14 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Niniejszy rozdział nie ma zastosowania do małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw zdefiniowanych w art. 2 załącznika do zalecenia 2003/361/WE. | Niniejszy rozdział nie ma zastosowania do małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw zdefiniowanych w art. 2 załącznika do zalecenia 2003/361/WE, chyba że udostępniane dane dotyczą poziomu lokalnego i mają być przekazane lokalnym organom publicznym lub dostarczone w celu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym zgodnie z prawem Unii lub krajowymi przepisami wykonawczymi. |
Uzasadnienie
Należy ułatwić wymianę danych między podmiotami lokalnych ekosystemów, niezależnie od wielkości danego podmiotu prywatnego oraz w przypadku usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
Poprawka 6
Artykuł 15 lit. c)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
3) (nowy) żądane dane dotyczą usług świadczonych w interesie ogólnym lub usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, które są świadczone zgodnie z obowiązującym prawem UE i dostarczane w każdym przypadku na szczeblu lokalnym (gminnym). |
Uzasadnienie
Przykłady sprawdzonych praktyk pokazują, że partnerstwa publiczno-prywatne mogą przyczyniać się do rozwoju zdrowych ekosystemów lokalnych. Stanowią one również podstawę wielu usług świadczonych w inteligentnych miastach i społecznościach, takich jak np. inteligentna mobilność. Ponieważ wymiana danych w takich przypadkach może długofalowo poprawić jakość życia obywateli, dla takich celów powinna być ona regułą.
Poprawka 7
Artykuł 17 ust. 1 lit. a)
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
a) określić, o udostępnienie jakich danych się wnioskuje; | a) zgodnie z minimalnymi wymogami dotyczącymi wniosków o udostępnienie danych, określonymi przez Komisję, określić, o udostępnienie jakich danych się wnioskuje; |
Uzasadnienie
Należy odpowiednio określić minimalne wymogi w zakresie żądanych danych, obowiązujące w Europie przy składaniu wniosków o dane. Także przedsiębiorstwa skorzystają na ujednoliceniu wniosków o udostępnienie danych.
Poprawka 8
Artykuł 17 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
być sformułowany jasnym, zwięzłym i prostym językiem zrozumiałym dla posiadacza danych; | być sformułowany jasnym, zwięzłym i prostym językiem zrozumiałym dla posiadacza danych lub, w przypadku gdy dane są wymagane od posiadacza danych w innym państwie członkowskim UE/EOG, w języku państwa członkowskiego UE/EOG, w którym posiadacz danych ma siedzibę; |
Uzasadnienie
Należy ustanowić jasne zasady dotyczące transgranicznych wniosków o udostępnienie informacji, w tym język, w którym mają być składane wnioski.
Poprawka 9
Artykuł 17 ust. 2
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
f) zostać podany do wiadomości publicznej w internecie bez zbędnej zwłoki. |
Uzasadnienie
Artykuł 17 ust. 2 lit. f) powinien zostać skreślony z aktu w sprawie danych. Obowiązek prowadzenia publicznego rejestru dotyczącego sytuacji nadzwyczajnych może sam stać się zagrożeniem dla bezpieczeństwa i zwiększyć obciążenia administracyjne.
Poprawka 10
Artykuł 18
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u | ||
1. Posiadacz danych otrzymujący wniosek o dostęp do danych na podstawie niniejszego rozdziału bez zbędnej zwłoki udostępnia dane organowi sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organowi Unii, które wystąpiły z wnioskiem. | 1. Posiadacz danych otrzymujący wniosek o dane na podstawie niniejszego rozdziału bez zbędnejzwłoki, a w każdym razie nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania wniosku-, udostępnia dane organowi sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organowi Unii, które wystąpiły z wnioskiem. | ||
2. Bez uszczerbku dla określonych w przepisach sektorowych szczególnych potrzeb w zakresie dostępności danych posiadacz danych może odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne oraz w ciągu 15 dni roboczych w innych przypadkach występowania wyjątkowej potrzeby, powołując się na jeden z następujących powodów: | 2. Bez uszczerbku dla określonych w przepisach sektorowych szczególnych potrzeb w zakresie dostępności danych posiadacz danych może odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę w ciągu 5 dni roboczych od otrzymania wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne oraz w ciągu 15 dni roboczych w innych przypadkach występowania wyjątkowej potrzeby, powołując się na jeden z następujących powodów: | ||
a) dane są niedostępne; | a) dane są niedostępne; | ||
b) wniosek nie spełnia warunków określonych w art. 17 ust. 1 i 2. | b) wniosek nie spełnia warunków określonych w art. 17 ust. 1 i 2. | ||
3. W przypadku wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne posiadacz danych może również odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę, jeżeli posiadacz danych dostarczył już żądane dane w odpowiedzi na wcześniej złożony w tym samym celu wniosek innego organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, a nie został powiadomiony o zniszczeniu danych na podstawie art. 19 ust. 1 lit. c). | 3. W przypadku wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne posiadacz danych może również odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę, jeżeli posiadacz danych dostarczył już żądane dane w odpowiedzi na wcześniej złożony w tym samym celu wniosek innego organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, a nie został powiadomiony o zniszczeniu danych na podstawie art. 19 ust. 1 lit. c). | ||
4. Jeżeli posiadacz danych postanowi odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę zgodnie z ust. 3, musi wskazać tożsamość organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, które wcześniej złożyły wniosek w tym samym celu. | 4. Jeżeli posiadacz danych postanowi odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę zgodnie z ust. 3, musi wskazać tożsamość organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, które wcześniej złożyły wniosek w tym samym celu. | ||
5. W przypadku gdy zastosowanie się do wniosku o udostępnienie danych organowi sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organowi Unii wymaga ujawnienia danych osobowych, posiadacz danych czyni racjonalne kroki w celu pseudonimizacji danych, o ile wniosek można zrealizować za pomocą danych pseudonimicznych. | 5. W przypadku gdy zastosowanie się do wniosku o udostępnienie danych organowi sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organowi Unii wymaga ujawnienia danych osobowych, posiadacz danych czyni racjonalne kroki w celu pseudonimizacji danych, o ile wniosek można zrealizować za pomocą danych pseudonimicznych. | ||
6. W przypadku gdy organ sektora publicznego lub instytucja, agencja lub organ Unii chce zakwestionować odmowę dostarczenia żądanych danych przez posiadacza danych lub jego wystąpienie o zmianę wniosku lub jeżeli posiadacz danych chce zakwestionować wniosek, sprawę kieruje się do właściwego organu, o którym mowa w art. 31. | 6. W przypadku gdy organ sektora publicznego lub instytucja, agencja lub organ Unii chce zakwestionować odmowę dostarczenia żądanych danych przez posiadacza danych lub jego wystąpienie o zmianę wniosku lub jeżeli posiadacz danych chce zakwestionować wniosek, sprawę kieruje się do właściwego organu, o którym mowa w art. 31. | ||
7. (nowy) Posiadacz danych dostarcza dane w formacie, który jest zrozumiały dla odbiorcy danych i nadaje się do odczytu za pomocą generycznego oprogramowania, oraz, w stosownych przypadkach, w otwartym formacie ujętym w przepisach technicznych dotyczących interoperacyjności istniejącego katalogu norm, na mocy obowiązującego prawodawstwa bądź to Unii Europejskiej, bądź to każdego państwa członkowskiego UE lub EOG. |
Uzasadnienie
Rozporządzenie powinno zawierać jasne przepisy dotyczące terminów udostępniania danych. Należy również wziąć pod uwagę prawo posiadacza danych do odrzucenia wniosku o dane lub do żądania jego zmiany.
Dane przekazywane w przypadkach niebezpieczeństwa publicznego muszą być czytelne i nadawać się do wykorzystania przez różne zainteresowane strony za pomocą powszechnie używanego oprogramowania i powszechnie używanych systemów. Ze względu na interoperacyjność wykorzystania danych należy zachować neutralność technologiczną.
Poprawka 11
Artykuł 18 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
W przypadku wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne posiadacz danych może również odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę, jeżeli posiadacz danych dostarczył już żądane dane w odpowiedzi na wcześniej złożony w tym samym celu wniosek innego organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, a nie został powiadomiony o zniszczeniu danych na podstawie art. 19 ust. 1 lit. c). | W przypadku wniosku o udostępnienie danych niezbędnych do zareagowania na niebezpieczeństwo publiczne posiadacz danych może również odmówić zastosowania się do wniosku lub wystąpić o jego zmianę, jeżeli posiadacz danych dostarczył już dokładnie takie same żądane dane w odpowiedzi na wcześniej złożony w tym samym celu wniosek innego organu sektora publicznego lub instytucji, agencji lub organu Unii, a nie został powiadomiony o zniszczeniu danych na podstawie art. 19 ust. 1 lit. c). |
Uzasadnienie
Należy wyjaśnić, że wnioski o udostępnienie danych składane przez różne podmioty sektora publicznego rzadko są identyczne i że przekazywane dane mogą szybko stać się nieaktualne.
Poprawka 12
Nowy artykuł po artykule 19
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
(nowy tytuł) Przetwarzanie danych i publiczny dostęp do dokumentów urzędowych (nowy) Wynikający z prawa krajowego państwa członkowskiego obowiązek ujawniania dokumentów urzędowych danego organu lub nieujawniania ich zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi poufności ma również zastosowanie do tych wniosków o udostępnienie danych i do tych danych, które są objęte niniejszym rozporządzeniem. Celem jest pogodzenie zasady publicznego dostępu do dokumentów urzędowych ze środkami podejmowanymi na mocy niniejszego rozporządzenia. |
Uzasadnienie
Zgodnie z przepisami krajowymi dane lub dokumenty udostępniane organowi publicznemu mogą być udostępniane publicznie zgodnie z zasadą publicznego dostępu do informacji. W takich przypadkach dokumenty urzędowe podlegają krajowym przepisom dotyczącym poufności, m.in. tym opierających się na zasadzie tajemnicy handlowej.
Poprawka 13
Artykuł 20
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
3. (nowy) a) W przypadku gdy posiadacz danych jest przedsiębiorstwem świadczącym usługi w ogólnym interesie gospodarczym zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 360/2012 (*), wynagrodzenie za udostępnienie danych na podstawie art. 15 nie stanowi części rekompensaty za ogólne usługi gospodarcze. b) W przypadku gdy posiadacz danych jest przedsiębiorstwem świadczącym usługi w ogólnym interesie gospodarczym na podstawie odrębnej decyzji wydanej na podstawie komunikatu Komisji w sprawie stosowania reguł Unii Europejskiej w dziedzinie pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (2012/C 8/02), wynagrodzenie za udostępnienie danych na podstawie art. 15 musi zostać uwzględnione w rekompensacie za usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym przez posiadacza danych. (*) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym. |
Uzasadnienie
W rozporządzeniu należy doprecyzować zasady obliczania wynagrodzenia dla przedsiębiorstw już świadczących usługi w ogólnym interesie gospodarczym zgodnie z obowiązującym prawodawstwem europejskim lub ustawodawstwem krajowym służącym transpozycji prawa UE.
Poprawka 14
Artykuł 31 ust. 1
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
Każde państwo członkowskie wyznacza właściwy organ lub właściwe organy odpowiedzialne za stosowanie i wdrażanie niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie mogą ustanowić co najmniej jeden nowy organ lub oprzeć się na organach już istniejących. | Każde państwo członkowskie wyznacza organ lub organy odpowiedzialne za stosowanie i wdrażanie niniejszego rozporządzenia oraz za wytyczne dotyczące najlepszych praktyk, kompetencji i opracowywania kodeksów postępowania w zakresie wymiany danych. Państwa członkowskie mogą ustanowić co najmniej jeden nowy organ lub oprzeć się na organach już istniejących oraz zaangażować władze lokalne i regionalne. |
Uzasadnienie
Należy wyznaczyć specjalną grupę ekspertów lub organ w celu wydawania wytycznych dotyczących wymiany danych, opracowania kodeksów postępowania w zakresie wymiany danych oraz zapewnienia odpowiednich kompetencji.
Poprawka 15
Artykuł 31 ust. 3
Tekst zaproponowany przez Komisję Europejską | Poprawka KR-u |
j) (nowy) opracowanie kodeksu postępowania w zakresie udostępniania danych w celu określenia wspólnych celów i przypadków, w których wymiana danych jest wskazana dla interesu publicznego, a także wspólnych zbiorów danych, które mają być udostępniane przez posiadaczy danych. |
Uzasadnienie
Należy jasno określić zadania specjalnej grupy ekspertów czy specjalnego organu.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Uwagi ogólne
Rozwój gospodarki opartej na danych na szczeblu lokalnym
Udostępnianie danych sektorowi publicznemu
Proporcjonalność i pomocniczość
Bruksela, dnia 30 czerwca 2022 r
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.