Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejska inicjatywa obywatelska.
Dz.U.UE.C.2018.247.62
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejska inicjatywa obywatelska
(Dz.U.UE C z dnia 13 lipca 2018 r.)
Sprawozdawca: | Luc Van Den Brande (BE/EPL), członek Flamandzko-Europejskiej Agencji Łącznikowej |
Dokumenty źródłowe: | COM(2017) 482 final |
SWD(2017) 294 final |
Poprawka 1
Artykuł 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Przedmiot | Przedmiot |
Niniejsze rozporządzenie ustanawia procedury i warunki wymagane na potrzeby inicjatywy zwrócenia się do Komisji Europejskiej o przedłożenie, w ramach jej uprawnień, odpowiedniego wniosku w sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem obywateli Unii, stosowanie Traktatów wymaga aktu prawnego Unii ("europejskiej inicjatywy obywatelskiej" lub "inicjatywy"). | Niniejsze rozporządzenie ustanawia procedury i warunki wymagane na potrzeby inicjatywy zwrócenia się do Komisji Europejskiej o przedłożenie, w ramach jej uprawnień, odpowiedniego wniosku w sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem obywateli Unii, stosowanie Traktatów wymaga aktu prawnego Unii, zgodnie z art. 288 TFUE ("europejskiej inicjatywy obywatelskiej" lub "inicjatywy"). |
Uzasadnienie
Odwołanie do art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu doprecyzowania, że akt prawny odnosi się nie tylko do wiążących rozporządzeń, dyrektyw i decyzji, ale też do niewiążących zaleceń i opinii.
Poprawka 2
Artykuł 1
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Przedmiot | Przedmiot |
Niniejsze rozporządzenie ustanawia procedury i warunki wymagane na potrzeby inicjatywy zwrócenia się do Komisji Europejskiej o przedłożenie, w ramach jej uprawnień, odpowiedniego wniosku w sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem obywateli Unii, stosowanie Traktatów wymaga aktu prawnego Unii ("europejskiej inicjatywy obywatelskiej" lub "inicjatywy"). | Niniejsze rozporządzenie ustanawia procedury i warunki wymagane na potrzeby inicjatywy zwrócenia się do Komisji Europejskiej o przedłożenie, w ramach jej uprawnień, odpowiedniego wniosku w sprawach, w odniesieniu do których, zdaniem obywateli Unii, stosowanie Traktatów wymaga aktu prawnego Unii ("europejskiej inicjatywy obywatelskiej" lub "inicjatywy"). |
Przez stosowanie Traktatów należy również rozumieć, że Komisja na mocy art. 48 TUE ma możliwość przedkładania propozycji zmiany Traktatów. |
Uzasadnienie
Art. 48. Traktatu o Unii Europejskiej przewiduje, że Komisja może przedkładać Radzie Europejskiej propozycje zmiany Traktatów. Zważywszy na to, że Komisja ma uprawnienia do proponowania takich zmian Traktatów, inicjatywy obywatelskie mające na celu takie zmiany również należy uznać za dopuszczalne.
Poprawka 3
Artykuł 4 ustęp 4
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Informacje i pomoc ze strony Komisji oraz państw członkowskich | Informacje i pomoc ze strony Komisji oraz państw członkowskich |
Po zarejestrowaniu inicjatywy przez Komisję zgodnie z art. 6 Komisja zapewnia tłumaczenie treści inicjatywy na wszystkie języki urzędowe Unii w celu publikacji w rejestrze oraz wykorzystania do zbierania deklaracji poparcia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Grupa organizatorów może ponadto zapewnić tłumaczenie załącznika na wszystkie języki urzędowe Unii w celu publikacji w rejestrze, a także - stosownie do przypadku - projektu aktu ustawodawczego, o którym mowa w załączniku II, przedłożonego zgodnie z art. 6 ust. 2. | Po zarejestrowaniu inicjatywy przez Komisję zgodnie z art. 6 Komisja zapewnia tłumaczenie treści inicjatywy na wszystkie języki urzędowe Unii w celu publikacji w rejestrze oraz wykorzystania do zbierania deklaracji poparcia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, w tym także tłumaczenie załącznika w celu publikacji w rejestrze oraz - w stosownym przypadku - projektu aktu ustawodawczego, o którym mowa w załączniku II, przedłożonego zgodnie z art. 6 ust. 2. |
Uzasadnienie
Wydaje się sensowne, by skoro już inicjatywa zostanie zarejestrowana, Komisja Europejska zapewniała też tłumaczenie załączników, a w szczególności projektu aktu ustawodawczego, jeśli stanowi on część inicjatywy.
Poprawka 4
Artykuł 6
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Rejestracja | Rejestracja |
1. Deklaracje poparcia inicjatywy mogą być zbierane wyłącznie po zarejestrowaniu danej inicjatywy przez Komisję. | 1. Deklaracje poparcia inicjatywy mogą być zbierane wyłącznie po zarejestrowaniu danej inicjatywy przez Komisję. |
2. Grupa organizatorów składa do Komisji wniosek o rejestrację za pośrednictwem rejestru. | 2. Grupa organizatorów składa do Komisji wniosek o rejestrację za pośrednictwem rejestru. |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Składając wniosek, grupa organizatorów: | Składając wniosek, grupa organizatorów: |
a) przekazuje informacje, o których mowa w załączniku II, w jednym z języków urzędowych Unii; | a) przekazuje informacje, o których mowa w załączniku II, w jednym z języków urzędowych Unii; |
b) w sytuacji gdy składa się z więcej niż siedmiu członków, wskazuje siedmiu członków, którzy będą uwzględniani dla celów art. 5 ust. 1 i 2; | b) w sytuacji gdy składa się z więcej niż siedmiu członków, wskazuje siedmiu członków, którzy będą uwzględniani dla celów art. 5 ust. 1 i 2; |
c) stosownie do przypadku - wskazuje, że na podstawie art. 5 ust. 7 powołano podmiot prawny. | c) stosownie do przypadku - wskazuje, że na podstawie art. 5 ust. 7 powołano podmiot prawny. |
Bez uszczerbku dla ust. 5 i 6 Komisja wydaje decyzję w sprawie wniosku o rejestrację w terminie dwóch miesięcy od jego złożenia. | Bez uszczerbku dla ust. 5 i 6 Komisja wydaje decyzję w sprawie wniosku o rejestrację w terminie dwóch miesięcy od jego złożenia. |
Komisja składa wniosek o rejestrację do niezależnej 7-osobowej komisji, składającej się z prawników, pracowników akademickich oraz przedstawicieli europejskiego społeczeństwa obywatelskiego. Oceniają oni wniosek o rejestrację pod kątem jego dopuszczalności, mogą przeprowadzić wysłuchanie grupy organizatorów i przekazują swoją uzasadnioną decyzję Komisji, która zatwierdza podjętą decyzję. | |
3. Komisja dokonuje rejestracji inicjatywy, jeżeli: [...] | 3. Komisja dokonuje rejestracji inicjatywy, jeżeli: |
Uzasadnienie
Jednym z kluczowych niedostatków w nowym rozporządzeniu pozostaje konflikt interesów oraz monopol Komisji na wszystkich etapach procedury. Proponuje się zatem - zgodnie z opinią KR-u z 2015 r. - by decyzję o rejestracji powierzyć niezależnej komisji, składającej się z prawników, pracowników akademickich oraz przedstawicieli europejskiego społeczeństwa obywatelskiego.
Poprawka 5
Artykuł 8
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Okres zbierania deklaracji | Okres zbierania deklaracji |
1. Wszystkie deklaracje poparcia są zbierane w okresie nieprzekraczającym 12 miesięcy od daty wybranej przez grupę organizatorów ("okresie zbierania deklaracji"), bez uszczerbku dla art. 11 ust. 6. Data ta nie może przypadać później niż w terminie trzech miesięcy od rejestracji inicjatywy zgodnie z art. 6. | 1. Wszystkie deklaracje poparcia są zbierane w okresie nieprzekraczającym 18 miesięcy od daty wybranej przez grupę organizatorów ("okresie zbierania deklaracji"), bez uszczerbku dla art. 11 ust. 6. Data ta nie może przypadać później niż w terminie trzech miesięcy od rejestracji inicjatywy zgodnie z art. 6. |
Grupa organizatorów informuje Komisję o wybranej dacie najpóźniej 10 dni roboczych przed tą datą. | Grupa organizatorów informuje Komisję o wybranej dacie najpóźniej 10 dni roboczych przed tą datą. |
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Jeżeli grupa organizatorów chce zakończyć zbieranie deklaracji poparcia przed upływem okresu 12 miesięcy od rozpoczęcia okresu zbierania, informuje Komisję o dacie, w której ma się zakończyć okres zbierania deklaracji. | Jeżeli grupa organizatorów chce zakończyć zbieranie deklaracji poparcia przed upływem okresu 18 miesięcy od rozpoczęcia okresu zbierania, informuje Komisję o dacie, w której ma się zakończyć okres zbierania deklaracji. |
Uzasadnienie
Zebranie miliona podpisów jest ogromnym przedsięwzięciem i wymaga wielu informacji i podnoszenia świadomości wśród obywateli. Aby osiągnąć ostateczny cel w ciągu jednego roku, grupa organizatorów musi być bardzo dobrze zorganizowana. Należy unikać sytuacji, w której tylko duże organizacje pozarządowe zorganizowane w sieci międzynarodowe byłyby gotowe do podejmowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej. Proponuje się zatem, aby przedłużyć okres zbierania deklaracji do 18 miesięcy. Będzie to mniej odstraszające dla potencjalnych promotorów inicjatywy.
Poprawka 6
Artykuł 14
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Publikacja i wysłuchanie publiczne | Publikacja i wysłuchanie publiczne |
1. [...] | 1. [...] |
2. W terminie trzech miesięcy od przedłożenia inicjatywy grupa organizatorów ma możliwość przedstawienia inicjatywy podczas wysłuchania publicznego. | 2. W terminie trzech miesięcy od przedłożenia inicjatywy grupa organizatorów ma możliwość przedstawienia inicjatywy podczas wysłuchania publicznego. |
Komisja i Parlament Europejski współorganizują wysłuchanie publiczne w Parlamencie Europejskim. Przedstawiciele innych instytucji i organów doradczych Unii, jak również zainteresowane strony mają możliwość uczestniczenia w wysłuchaniu. | Parlament Europejski organizuje wysłuchanie publiczne w Parlamencie Europejskim. Przedstawiciele innych instytucji i organów doradczych Unii, parlamenty krajowe, jak również zainteresowane strony mają możliwość uczestniczenia w wysłuchaniu. |
Komisja i Parlament Europejski dopilnowują wyważonej reprezentacji istotnych interesów publicznych i prywatnych. | Parlament Europejski dopilnowuje wyważonej reprezentacji istotnych interesów na wysłuchaniu. |
3. Komisja jest reprezentowana na wysłuchaniu na odpowiednim szczeblu. | 3. Komisja jest reprezentowana na wysłuchaniu na odpowiednim szczeblu. |
4. Po wysłuchaniu Parlament Europejski przyjmuje zalecenie dla Komisji Europejskiej w sprawie tego, jak należałoby zareagować na daną europejską inicjatywę obywatelską. |
Uzasadnienie
Najlepszym miejscem, w którym grupa organizatorów może objaśnić swoją inicjatywę, jest Parlament Europejski. Logiczne byłoby zatem, by Parlament Europejski w pełni odpowiadał za organizację takiego wysłuchania. Nie ma powodów instytucjonalnych, dla których Komisja powinna brać w tej organizacji udział. Powinno to się też przyczynić do zwiększenia przekonania organizatorów o przejrzystości i niezależności procesu. Włączenie w ten proces parlamentów krajowych powinno zwiększyć szanse na zapoczątkowanie europejskiej debaty.
Co więcej, istotne jest, by Parlament Europejski po wysłuchaniu przyjmował własne stanowisko w sprawie inicjatywy.
Poprawka 7
Dodać nowy artykuł po art. 15
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Inicjatywy, które nie uzyskały certyfikatu, o którym mowa w art. 12 ust. 5, ale w okresie gromadzenia deklaracji zgromadziły 75 % wymaganej liczby podpisów, są w celach informacyjnych przekazywane przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Europejskiemu Komitetowi Regionów. |
Uzasadnienie
Doświadczenia z przeszłości pokazały, że niektóre inicjatywy nie mogły osiągnąć wymaganej liczby deklaracji poparcia, a jednak były innowacyjne dla polityki europejskiej. Jest zatem godne ubolewania, że przesłanie polityczne takich inicjatyw zostałoby utracone. Parlament Europejski może, ze względu na społeczne i polityczne znaczenie takich inicjatyw, podjąć decyzję o opracowaniu własnych inicjatyw.
Poprawka 8
Artykuł 24
Tekst zaproponowany przez Komisję | Poprawka KR-u |
Przegląd | Przegląd |
Komisja dokonuje okresowego przeglądu funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia nie później niż pięć lat od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia i co każde kolejne pięć lat. Sprawozdania podaje się do wiadomości publicznej. | Komisja dokonuje okresowego przeglądu funkcjonowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej i przedstawia Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie dotyczące stosowania niniejszego rozporządzenia nie później niż trzy lata od daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia i co każde kolejne trzy lata. Sprawozdania podaje się do wiadomości publicznej. |
Uzasadnienie
Ważne jest, by w regularnych odstępach czasu oceniać funkcjonowanie europejskiej inicjatywy obywatelskiej, nie tylko w zakresie procedur, lecz również wpływu politycznego i skutecznego zaangażowania obywateli w politykę. Aby można było podejmować działania naprawcze, konieczny jest terminowy przegląd. Okres 3 lat byłby zatem bardziej odpowiedni. Jeżeli to nowe rozporządzenie nie osiągnie celu, idea europejskiej inicjatywy obywatelskiej upadnie.
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Nowe rozporządzenie w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej
Proceduralne i administracyjne usprawnienia w nowym rozporządzeniu
Wciąż brakuje podejścia politycznego
Zwiększenie powszechnej świadomości i wiedzy na temat EIO
Wkład Komitetu Regionów oraz władz regionalnych i lokalnych
Karl-Heinz LAMBERTZ | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Regionów |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.