Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wzmocnienie dwustronnych stosunków handlowych UE-Turcja i modernizacja unii celnej".
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2017.75.129
Akt nienormatywny Wersja od: 10 marca 2017 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wzmocnienie dwustronnych stosunków handlowych UE-Turcja i modernizacja unii celnej"
(2017/C 075/22)
(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2017 r.)
Sprawozdawca: Dimitris DIMITRIADIS
Wniosek o konsultację | Komisja Europejska, pismo roczne 2016, 20.4.2016 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję | 16.11.2016 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 14.12.2016 |
Sesja plenarna nr | 521 |
Wynik głosowania | 252/4/7 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Bruksela, 14 grudnia 2016 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Georges DASSIS |
1 Układ ustanawiający stowarzyszenie między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Turcją i Protokół dodatkowy z dnia 12 września 1963 r. (Dz.U. 217 z 29.12.1964): http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/turkey/association_agreement_1964_en.pdf.
2 Decyzja nr 1/95 Rady Stowarzyszenia WE-Turcja z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie wprowadzenia ostatniej fazy unii celnej (96/ 142/WE).
3 96/528/EWWiS: Decyzja Komisji z dnia 29 lutego 1996 r. w sprawie zawarcia umowy między Europejską Wspólnotą Węgla i Stali a Republiką Turcji o handlu produktami objętymi Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (Dz.U. L 227 z 7.9.1996): http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:31996D0528&from=EN.
4 Nomenklatura scalona, Wspólna Taryfa Celna i Zintegrowana Taryfa Unii Europejskiej (TARIC) - rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. L 256 z 7.9.1987): http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=URISERV:l11003.
5 Dane statystyczne pochodzące z publikacji The World Factbook amerykańskiej Centralnej Agencji Wywiadowczej (CIA) i sprawozdań krajowych Banku Światowego w połączeniu z danymi statystycznymi z Banku Centralnego Republiki Turcji.
6 http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-26/lira-drops-most-among-emerging-peers-after-turkey-cut-to-junk, http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-07-21/turkish-assets-extend-selloff-after-s-p-cut-state-of-emergency, https://www.ft.com/content/779ef1f6-5b22-11e6-9f70-badea1b336d4.
7 https://www.ft.com/content/5bbbcce4-83b2-11e6-a29c-6e7d9515ad15, http://www.forbes.com/forbes/welcome/?toURL=http://www.forbes.com/sites/dominicdudley/2016/07/18/turkeys-economy-could-slump-in-aftermath-of-failed-coup/&refURL=https://www.google.gr/&referrer=https://www.google.gr/.
8 C.S.P. Magee, "Trade creation, trade diversion, and the general equilibrium effects of regional trade agreements: a study of the European Community-Turkey customs union" (Handel produktami niebędącymi wcześniej przedmiotem handlu, zmiany w handlu i ogólne skutki w zakresie osiągania równowagi wynikające z regionalnych umów handlowych: studium na temat unii celnej UE- Turcja), Review of World Economics, maj 2016, t. 152, nr 2, s. 383-399.
9 "Evaluation of the EU-Turkey Customs Union" (Ocena unii celnej UE-Turcja), raport nr 85830-TR, 28 marca 2014 r., dostępny na stronie http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/eca/turkey/tr-eu-customs-union-eng.pdf.
10 W 2013 r. w Turcji istniało 13 instrumentów ochrony handlu przed towarami unijnymi. Więcej informacji można znaleźć pod adresem: http://ec.europa.eu/trade/policy/accessing-markets/trade-defence/actions-against-exports-from-the-eu/ (dostęp w dniu 30 maja 2016 r.).
11 Inaczej niż w przypadku mechanizmu rozstrzygania sporów na mocy Układu z Ankary, który obejmuje szerszy zakres sporów, ale wymaga jednomyślności obu stron dla wejścia w życie uzgodnień.
12 Zob. przypis 9.
13 Podpisano także porozumienia z państwami Afryki Wschodniej, Ekwadorem, Singapurem, Wietnamem i Afryką Zachodnią. Żadna z tych umów nie została jednak wprowadzona w życie, nawet jeśli zostały sfinalizowane.
14 Badanie Global Economics Dynamics, "Turkey's EU integration at a crossroads, What Consequences does the new EU trade policy have for economic relations between Turkey and Europe, and how can these be addressed?", Bertelsmann Stiftung, kwiecień 2016 r.
16 EKES (sprawozdawca: J. Peel), opinia w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Handel z korzyścią dla wszystkich - w kierunku bardziej odpowiedzialnej polityki handlowej i inwestycyjnej", COM(2015) 497 final (Dz.U. C 264 z 20.7.2016, s. 123).
17 Zbiór zobowiązań obejmuje oczywiście także Ramową konwencję Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz protokół z Kioto. Jeśli chodzi o porozumienie paryskie, zob. FCCC/CP/2015/L.9, 2015.
18 Podstawowe normy pracy MOP, wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka.
19 Niektóre z tych obaw wskazano w punkcie 8.8 opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie stanowiska EKES-u na temat konkretnych kluczowych kwestii poruszonych podczas negocjacji nad transatlantyckim partnerstwem handlowo-inwestycyjnym (TTIP) (Dz.U. C 487 z 28.12.2016, s. 30).