Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wyzwania i przemiany przemysłowe unijnego przemysłu lotniczego i kosmicznego".
Dz.U.UE.C.2019.62.1
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wyzwania i przemiany przemysłowe unijnego przemysłu lotniczego i kosmicznego"
(Dz.U.UE C z dnia 15 lutego 2019 r.)
Sprawozdawca: Thomas KROPP
Współsprawozdawca: Enrico GIBELLIERI
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego | 15.2.2018 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Organ odpowiedzialny | Komisja Konsultacyjna ds. Przemian w Przemyśle (CCMI) |
Data przyjęcia przez CCMI | 25.9.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 17.10.2018 |
Sesja plenarna nr | 538 |
Wynik głosowania | 184/1/3 |
(za/przeciw/wstrzymało się) |
Przemysł lotniczy jest jednym z unijnych kluczowych zaawansowanych technologicznie sektorów na rynku globalnym. Zatrudnia bezpośrednio 500 000 ludzi na miejscach pracy wysokiej jakości 1 (1 milion, jeśli dodamy osoby zatrudnione pośrednio) i stanowi ekosystem małych i dużych przedsiębiorstw, które razem odpowiadają za całe spektrum aeronautyki.
Przemysł lotniczy UE jest liderem technologicznym w swojej dziedzinie i obecnie jego udział w rynku wynosi około jednej trzeciej światowego rynku. Sektor wnosi dodatni wkład w bilans handlowy UE (46 mld EUR w eksporcie UE) 2 .
Zakres opinii
Opinia nie odnosi się bezpośrednio do kwestii obrony i przestrzeni kosmicznej. Jednak należy odnotować wkład cywilnego przemysłu aeronautycznego w te sektory. Obejmuje to strategiczną autonomię Europy uzyskaną dzięki synergii technologii i wspólnym centrom decyzyjnym z działaniami obronnymi.
Siła i globalne przywództwo europejskiego przemysłu lotniczego to wynik solidnych strategii i produktywnych działań. Przywództwa tego nie należy uważać za rzecz oczywistą, ponieważ sektor zmaga się z licznymi wyzwaniami:
Uwagi szczegółowe
Europejski przemysł lotniczy jest w pełni zintegrowany - wiele komponentów kilkakrotnie przekracza granice państwowe przed ostatecznym montażem. Łańcuch dostaw składa się z wielu dużych, średnich i małych przedsiębiorstw funkcjonujących w oparciu o zasadę "dokładnie na czas".
Jednolity rynek i unia celna mają znaczenie kluczowe, ponieważ zmniejszają obciążenia administracyjne i biurokratyczne dla przemysłu, co prowadzi do ograniczania kosztów.
UE-27 i Parlament Europejski wyraźnie stwierdziły, że będą chronić integralność jednolitego rynku, w tym cztery swobody oraz jurysdykcję Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, i że dla żadnego przemysłu nie będzie można wybrać tylko najkorzystniejszych elementów.
Rząd Wielkiej Brytanii stwierdził, że od 29 marca 2019 r. będzie krajem trzecim.
Należy jak najszybciej rozpocząć dyskusje techniczne dotyczące otoczenia regulacyjnego, w tym EASA i ECHA, tak aby zapewnić środki łagodzące i tym samym zminimalizować potencjalne zakłócenia.
Rządy krajowe muszą przedstawić jasne wytyczne, tak aby pomóc swoim przedsiębiorstwom w przygotowaniu się do wszystkich potencjalnych zmian spowodowanych brexitem i zminimalizować zakłócenia.
Bruksela, dnia 17 października 2018 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.