Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.10.63

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 stycznia 2021 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tymczasowego odstępstwa od niektórych przepisów dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wykorzystywania technologii przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów do przetwarzania danych osobowych i innych danych do celów zwalczania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie"

[COM(2020) 568 final - 2020/0259 (COD)]

(2021/C 10/10)

(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2021 r.)

Sprawozdawca generalny: lonut SIBIAN

Wniosek o konsultacjęParlament Europejski, 17.9.2020

Rada Unii Europejskiej, 18.9.2020

Podstawa prawnaArt. 114 ust. 1 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego
Data przyjęcia na sesji plenarnej29.10.2020
Sesja plenarna nr555
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)246/1/3
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES uważa, że należy starannie rozważyć wszelkie odstępstwa od dyrektywy 2002/58/WE, aby chronić prywatność wszystkich obywateli. Niemniej w tym przypadku zakres przestępstwa i jego szkodliwość uzasadniają wyjątek.
1.2.
EKES zasadniczo zgadza się z proponowanym rozporządzeniem w sprawie tymczasowego i ściśle ograniczonego odstępstwa od art. 5 ust. 1 i art. 6 dyrektywy 2002/58/WE, które chronią poufność komunikacji i danych o ruchu.
1.3.
Zdaniem Komitetu środek tymczasowy (który obowiązuje do dnia 31 grudnia 2025 r.) nie jest uzasadniony i Komisja powinna zapewnić opracowanie i wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń w zakresie ochrony prywatności dla dzieci wcześniej niż przed upływem 5 lat.
1.4.
Jeśli chodzi o normy branżowe w zakresie sprawozdawczości i przejrzystości, o których mowa w art. 3 lit. e) proponowanego rozporządzenia, EKES uważa, że przydatne byłoby, aby osoba trzecia przeprowadzała regularne badania/kontrole z wykorzystaniem próbki referencyjnej wolnej od materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych podobnej do plików testowych EICAR dla programów antywirusowych.
1.5.
Zdaniem Komitetu Komisja powinna zorganizować otwarty konkurs ze znaczną nagrodą 1 , aby zachęcić nie tylko do opracowania narzędzi opartych na otwartym oprogramowaniu i norm branżowych, ale również do wypracowania ewentualnych nowych rozwiązań w zakresie wykrywania i zgłaszania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w łączności elektronicznej z szyfrowaniem typu end-to-end.
1.6.
EKES uważa, że nadszedł czas, aby Unia Europejska miała własne europejskie centrum zapobiegania niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych i jego zwalczania, i wzywa Komisję, by nalegała na utworzenie i rozwój takiego centrum. Jego zdaniem centrum powinno opierać się na pracach Europolu, by współpracować z przedsiębiorstwami i organami ścigania, identyfikować ofiary i stawiać sprawców przed wymiarem sprawiedliwości.
2.
Uwagi ogólne
2.1.
Najnowsze dane Europolu 2  pokazują, że pandemia COVID-19 ma ogromny wpływ na przestępstwa popełniane w internecie. W czasie blokady znacznie wzrosła ilość rozpowszechnianych online materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych.
2.2.
W 2019 r. spośród 16,9 mln wszystkich zgłoszeń dotyczących materiałów przedstawiających niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych otrzymanych przez Krajowe Centrum ds. Zaginionych i Wykorzystywanych Dzieci w Stanach Zjednoczonych (NCMEC), które obejmowały 45 mln zidentyfikowanych materiałów tego rodzaju, 16,8 mln pochodziło od dostawców usług elektronicznych. Miejsca na serwerach na nieomal 3 mln obrazów i filmów przedstawiających tego rodzaju materiały udostępnione zostały przez dostawców w Unii Europejskiej.
2.3.
Proponowane rozporządzenie jest konieczne, ponieważ wraz z pełnym zastosowaniem Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej od dnia 21 grudnia 2020 r. niektóre usługi łączności online 3  zostaną objęte zakresem dyrektywy o prywatności i łączności elektronicznej (dyrektywy 2002/58/WE). Dyrektywa ta nie zawiera wyraźnej podstawy prawnej do dobrowolnego przetwarzania treści lub danych o ruchu do celów wykrywania niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych online, a dostawcy musieliby zaprzestać działalności, chyba że państwa członkowskie przyjmą szczególne środki krajowe.
2.4.
W reakcji na ten fakt Komisja postanowiła w pierwszej kolejności przedstawić ściśle ukierunkowane rozporządzenie, aby uniknąć luki legislacyjnej w ramach regulacyjnych dotyczących telekomunikacji.
2.5.
Proponowane rozporządzenie zapewnia gwarancje ochrony prywatności i danych osobowych:
przetwarzanie musi być proporcjonalne i ograniczone do ugruntowanych technologii, regularnie stosowanych w tym celu przed wejściem w życie przez dostawców usług łączności interpersonalnej niewykorzystujących numerów,
zastosowana technologia musi być zgodna z aktualnym stanem techniki w branży i w jak najmniejszym stopniu naruszać prywatność,
zastosowana technologia musi sama w sobie być wystarczająco wiarygodna i ograniczać w jak największym stopniu poziom błędu wyników fałszywie dodatnich oraz niezwłocznie korygować wszelkie takie błędy, które mogą wystąpić,
technologia stosowana do wykrywania nagabywania dzieci ogranicza się wyłącznie do kluczowych wskaźników,
przetwarzanie ogranicza się do tego, co jest absolutnie niezbędne do tego celu,
natychmiastowe usunięcie, chyba że wykryto niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych,
obowiązek publikowania przez dostawcę rocznego sprawozdania z odnośnego przetwarzania.
2.6.
W rzeczywistości jedynym skutkiem odstępstwa jest utrzymanie obecnych praktyk.

Bruksela, dnia 29 października 2020 r.

Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Podobnie jak w przypadku projektów finansowanych przez UE: NESSIE i ECRYPT (eSTREAM) lub konkursu amerykańskiego Narodowego Instytutu Standaryzacji i Technologii (NIST) w dziedzinie kryptografii.
2 Exploiting isolation: sexual predators increasingly targeting children during COVID pandemic [Wykorzystywanie izolacji: dzieci coraz częściej stają się obiektem ataków ze strony przestępców seksualnych podczas pandemii COVID-19], EUROPOL, czerwiec 2020 r.
3 Takie jak poczta internetowa lub usługi przesyłania wiadomości.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.