Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 z dnia 20 maja 2019 r. ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku[COM(2020) 215 final - 2020/95(COD)].

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.429.279

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 z dnia 20 maja 2019 r. ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku"

[COM(2020) 215 final - 2020/95(COD)]

(2020/C 429/36)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)

Sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Wniosek o konsultacjęParlament Europejski, 17.6.2020

Rada, 8.6.2020

Podstawa prawnaArt. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję8.7.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej18.9.2020
Sesja plenarna nr554
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)215/0/4
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES przypomina swoje stanowisko wyrażone w opinii 2018/05155 1 , które odnosi się do obecnego wniosku dotyczącego rozporządzenia. Wnioski i zalecenia ze wspomnianej opinii zostają przytoczone poniżej.
1.2.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE.
1.3.
Jednakże Komitet sądzi, że wniosek nie ustanawia mechanizmu sprawnej transpozycji przepisów przyjętych przez NAFO i nie rozwiązuje kwestii ich dorocznej aktualizacji.
1.4.
Komitet opowiada się za sprawniejszym i prostszym mechanizmem, zatem proponuje rozporządzenie składające się z jednego artykułu stwierdzającego, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez NAFO.
1.5.
EKES podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Głównym celem wniosku jest wprowadzenie do prawa Unii środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) na 41. dorocznym posiedzeniu we wrześniu 2019 r.
2.2.
Proponuje się zmiany techniczne związane z takimi aspektami jak: sformułowania dotyczące ograniczeń połowowych i ograniczeń nakładu połowowego, zamykanie łowisk, połowy zatrzymane na burcie, rozmiary oczek sieci, dzienniki połowowe i produkcyjne. Wprowadzono również dodatkowe obowiązki w zakresie inspekcji oraz uproszczenia miesięcznych sprawozdań z połowów.
2.3.
Proponuje się również zmiany redakcyjne dotyczące halibuta niebieskiego, dziennika produkcyjnego oraz postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Zawarto odniesienia do strony internetowej NAFO dotyczącej kontroli i nadzoru statków rybackich.
2.4.
Inne proponowane środki dotyczą wyjaśnienia używania przyrządów pomiarowych oraz ochrony stad rekinów i zarządzania nimi. Wprowadza się zakaz prowadzenia połowów ukierunkowanych rekina polarnego oraz proponuje zmniejszenie przyłowów tego gatunku. Wyjaśniono również przepisy dotyczące umów czarterowych.
2.5.
We wniosku przekazuje się Komisji uprawnienia do zmiany przepisów dotyczących ochrony i egzekwowania w odniesieniu do kwestii technicznych takich jak rozmiary oczek sieci, kratownice sortujące lub kratownice i łańcuchy przegubowe stosowane do połowów krewetki północnej oraz obszarowe ograniczenia połowów dennych. Wszystko to w celu wprowadzenia do prawa UE w sprawny i prosty sposób ewentualnych przyszłych zmian w ramach NAFO powiązanych z tymi środkami ochrony i egzekwowania.
2.6.
Wniosek zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 2  z dnia 20 maja 2019 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa za konieczną transpozycję do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych na ostatnim dorocznym posiedzeniu NAFO, tak aby zapewnić ich jednolite stosowanie w UE.
3.2.
Komitet jest jednak zdania, że procedurze transpozycji nadal nie towarzyszy sprawny mechanizm, ponieważ wspomniane środki podlegają zmianom co roku, a unijne procedury biurokratyczne są bardzo powolne, co prowadzi do ciągłej luki między normami przyjętymi przez NAFO a prawodawstwem wspólnotowym.
3.3.
EKES zwraca uwagę na fakt, że obecny wniosek dotyczący rozporządzenia jest przedmiotem analizy właśnie dlatego, że nie przyjęto bardziej uproszczonej procedury, jak ta zaproponowana przez Komitet w 2019 r., która znalazła poparcie administracji państw członkowskich i zainteresowanych sektorów. Chodziło o proste rozporządzenie z jednym artykułem obejmującym zobowiązanie UE do bezwzględnego stosowania do floty unijnej norm przyjmowanych co roku przez NAFO.
3.4.
Komitet zwraca uwagę, że obecna procedura stwarza niepewność prawną nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również dla samych administracji, z uwagi na wystąpienie kolizji przepisów. Ponadto prowadzi do zakłóceń we wdrażaniu środków wobec flot spoza UE.
3.5.
EKES uważa, że jedynym ułatwieniem płynącym z wprowadzenia aktów delegowanych będzie umożliwienie Komisji ustanawiania przepisów bez potrzeby stosowania się do zwykłej procedury.
Bruksela, dnia 18 września 2020 r.
Luca JAVIER

Przewodniczący

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Opinia EKES-u w sprawie środków ochrony zasobów i egzekwowania na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. C 159 z 10.5.2019, s. 60).
2 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.