Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Programu działań Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021-2027 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 282/2014 (Program UE dla zdrowia)[COM(2020) 405 final - 2020/0102 (COD)].
Dz.U.UE.C.2020.429.251
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Programu działań Unii w dziedzinie zdrowia na lata 2021-2027 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 282/2014 (»Program UE dla zdrowia«)"
(2020/C 429/32)
(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawca generalny: Antonello PEZZINI (IT-I)
Współsprawozdawca generalny: Alain COHEUR (BE-III)
Wniosek o konsultację | Parlament Europejski, 17.6.2020 Rada, 10.6.2020 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Decyzja Zgromadzenia Plenarnego | 9.6.2020 |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 18.9.2020 |
Sesja plenarna nr | 554 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 218/0/2 |
1.2.1. Zdaniem EKES-u "Europa a la carte" 2 (tak zwana "Europa wielu prędkości") nie może stać się sposobem reagowania na bieżące wyzwania wykraczające poza granice państw i nie umożliwia działania na rzecz ambitnego i solidarnego projektu integracji europejskiej opartego na "jedności w różnorodności", w oparciu o wspólne cele współpracy.
1.5.1. W szczególności wzywa do przyjęcia europejskich wytycznych w celu zaspokojenia potrzeb osób znajdujących się w najtrudniejszym położeniu, a mianowicie osób w niepewnej sytuacji, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, zwłaszcza tych zmuszonych do przebywania w wieloosobowych ośrodkach, które dotkliwie ucierpiały wskutek pandemii i jej konsekwencji.
1.5.2. Szczególną uwagę należy poświęcić wzmocnieniu praw osób starszych i osób z niepełnosprawnością oraz, w szczególności, określeniu wspólnych ram oceny łączących zindywidualizowane planowanie, preferencję w kierunku opieki domowej lub małych domów opieki, kryteria jakościowe i kryteria dostępności w odniesieniu do opieki stacjonarnej i opieki długoterminowej, których takie osoby potrzebują. Bardzo wysoki wskaźnik śmiertelności w wielu ośrodkach dla osób starszych i osób z niepełnosprawnością musi zwiększyć świadomość tego, że konieczna jest poprawa zarządzania takimi placówkami, co jest kwestionowane w wielu krajach UE. Ogólnie rzecz biorąc, należy dokonać przeglądu całej polityki wspierania osób starszych, między innymi w kontekście prac Komisji Europejskiej nad skutkami zmian demograficznych w Europie. Podobnie jak w przypadku prac dotyczących konkretnych uwarunkowań zdrowotnych, EKES wzywa do opracowania jasnych i innowacyjnych wytycznych, które w centrum priorytetów umieszczą ludzi, prawa człowieka oraz osoby najstarsze i najsłabsze.
1.9.1. Grupa ta powinna również przeanalizować aspekty dotyczące stanu zdrowia wszystkich pracowników służby zdrowia, co ma zasadnicze znaczenie nie tylko z punktu widzenia prawa do zdrowia, lecz również skutecznego reagowania na nowy, ewentualny kryzys. Ponadto mogłaby ona położyć podwaliny pod - zaproponowaną w dokumencie Komisji - europejską specjalizację w dziedzinie medycyny w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych.
1.9.2. Obciążenie wydatkami w związku z tym kluczowym działaniem wydaje się bardzo ograniczone, ponieważ większość członków jest już zatrudniona w uczelniach wyższych, ośrodkach badawczych lub jednostkach wojskowej służby zdrowia.
1.9.3. Zdaniem EKES-u niezwykle istotne jest, by grupa ta bezzwłocznie osiągnęła operacyjność.
1.9.4. EKES ubolewa, że podczas obecnej pandemii zabrakło autorytatywnego głosu Komisji Europejskiej, która przy współpracy z europejskimi ekspertami najwyższego szczebla mogła wyjaśnić kwestie stref, w których obowiązują obostrzenia sanitarne i wpływ wirusa na ludność oraz rozwiać różne - często przeciwstawne - domysły na temat tej choroby i jej rozwoju. Na poprzednie przypadki epidemii instytucje europejskie odpowiedziały za pomocą konkretnych działań, takich jak utworzenie Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności (DG SANTE) oraz utworzenie Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC). EKES uważa, że należy nadal działać w tym kierunku.
2.3.1. Byłoby wysoce wskazane, aby Komisja i Parlament Europejski, które są bardzo zaangażowane w kwestie zrównoważonego rozwoju, środowiska i różnorodności biologicznej, dobitniej przedstawiły swoje zdanie. Przede wszystkim powinny one - przy współpracy głównych ekspertów europejskich - przekazać europejskim obywatelom w tych trudnych chwilach wskazania i możliwe rozwiązania w oparciu o bazę naukową, tak by można było z większą pewnością stawić czoła trudnej sytuacji zdrowotnej, która powoduje zamieszanie i cierpienie.
Bruksela, dnia 18 września 2020 r.
Luca JAHIER | |
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.