Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2020.311.79

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 września 2020 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do szczególnych działań mających zapewnić nadzwyczajne tymczasowe wsparcie w ramach EFRROW w odpowiedzi na epidemię COVID-19"

(COM(2020) 186 final - 2020/0075 (COD))

(2020/C 311/12)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Samodzielny sprawozdawca: Arnold PUECH D'ALISSAC

Wniosek o konsultacjęRada Unii Europejskiej, 12.5.2020

Parlament Europejski, 13.5.2020

Podstawa prawnaArt. 42 i art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialnaSekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję27.5.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej10.6.2020
Sesja plenarna nr552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się)208/1/4
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Pandemia COVID-19 ma znaczny negatywny wpływ na unijny sektor rolny i rolno-spożywczy. Z tego względu EKES z zadowoleniem przyjmuje nowy środek zaproponowany przez Komisję Europejską, uważa go za niezwykle potrzebny i zwraca się do instytucji europejskich o jego pilne przyjęcie.
1.2.
Kryzys dowodzi geostrategicznego charakteru sektora rolno-spożywczego oraz konieczności utrzymania samowystarczalności żywnościowej w Unii Europejskiej. Z tego względu niezbędna jest pomoc na utrzymanie płynności finansowej gospodarstw rolnych oraz MŚP z sektora rolno-spożywczego w celu zapewnienia ich przetrwania w okresie kryzysu, zwłaszcza na obszarach o niekorzystnych warunkach lub obszarach odizolowanych, takich jak wyspy czy góry.
1.3.
Jednak Komisja Europejska powinna, zdaniem Komitetu, ustanowić nadzwyczajny fundusz poza budżetem WPR i zapewnić mu finansowanie w ramach planu naprawy w celu wdrożenia tego środka bez uszczuplenia zasobów EFRROW, ponieważ niektóre kraje UE wyczerpały już swoje środki finansowe w ramach EFRROW lub zobowiązały się już do ich wykorzystania. Zdaniem Komitetu w przeciwnym razie w omawianym wniosku należy uwzględnić pewną elastyczność w ramach EFRROW. Zwraca się zatem do Komisji, Rady i Parlamentu Europejskiego o uwzględnienie ogólnych uwag przedstawionych w niniejszej opinii.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Komisja Europejska proponuje zmianę rozporządzenia w sprawie EFRROW, aby umożliwić instytucjom zarządzającym przeznaczenie do 1 % budżetu przewidzianego na lata 2014-2020 na nowy środek, zwany "art. 39b", dotyczący "nadzwyczajnego tymczasowego wsparcia dla szczególnie dotkniętych pandemią COVID-19 rolników i MŚP prowadzących działalność w zakresie przetwórstwa, wprowadzania do obrotu lub rozwoju produktów rolnych".
2.2.
Proponowany środek polega na zryczałtowanej pomocy w wysokości do 5 000 EUR na gospodarstwo i 50 000 EUR na MŚP, która jest przyznawana zgodnie z obiektywnymi i niedyskryminującymi kryteriami i musi zostać wypłacona do 31 grudnia 2020 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES z zadowoleniem przyjmuje wniosek dotyczący rozporządzenia i szybką reakcję Komisji Europejskiej w celu odciążenia przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w wyniku pandemii COVID-19.
3.2.
Komitet popiera zaproponowane środki i uważa, że instytucje europejskie powinny je jak najszybciej przyjąć.
3.3.
EKES uważa jednak, że niektóre aspekty można udoskonalić:
3.3.1.
Należy zaproponować specjalny dodatkowy fundusz na sfinansowanie tego działania. Fundusz ten powinien być zasilany środkami pochodzącymi z przyszłego planu naprawy gospodarczej, aby uniknąć jakichkolwiek ograniczeń dotyczących środków EFRROW.
3.3.2.
W ostatnim roku obowiązywania wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 środki dostępne w ramach EFRROW znacznie się różnią w poszczególnych państwach członkowskich. Proponowany pułap 1 % puli środków jest konieczny i zapewnia europejską harmonizację, za którą Komitet zawsze się opowiadał.
3.3.3.
Jednakże w celu umożliwienia państwom członkowskim osiągnięcia tego pułapu, powinien on być przedmiotem odstępstwa od ograniczeń budżetowych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. Państwa członkowskie muszą mieć możliwość wykorzystania dostępnych środków i uzyskania w tym celu odstępstwa od art. 59 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 niezależnie od pochodzenia środków, unikając jednocześnie - dzięki precyzyjnym kryteriom - nadmiernej kompensacji.
Bruksela, dnia 11 czerwca 2020 r.
Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.